Mi ez?

A király új hangja

7335

Kevés film készül mostanában Angliában, ezek is vagy Harry Potter méretű szuperprodukciók, vagy kosztümös közönségfilmek. Pedig milyen jók voltak ők a kisebb, független produkciókban! Érkezik viszont a szigetről évente egy-egy nagyon jól sikerült, félig műfaji, félig eredeti mozi, jellemzően történelmi témájúak és szerencsére nem csak hősszerelmes, Brontë-kompatibilis darabokról van szó (Büszkeség és balítélet, Vágy és vezeklés), hanem történelmi hitelességre törekvő egészestésekről. Ezek általában arról szólnak, hogy az uralkodó család tagjai sem kevésbé gyarlóak, mint a munkásemberek – úgy tűnik, ez arrafelé még mindig istenkáromlás-számba megy, de azért örülhetünk neki, hogy már hozzá mernek nyúlni a témához. Ilyen volt A királynő, a kétszáz éves sztorit feldolgozó Az ifjú Viktória királynő és ilyen A király beszéde is – ez utóbbi talán mind közül a legmerészebb.

Pedig első hallásra nem valami magával ragadó az egész. Egy kékvérű, csetlő-botló uralkodó beszélni tanul, hogy meg merjen szólalni a rádióban – kit érdekel? Az első pár perc után azonban megváltozik mindez: a dadogós, szorongó király meséje, aki egy kallódó beszédterapeutától vár segítséget, miközben országa háborúba megy – ennél kifejezőbb sztorit kitalálni sem lehetne a harmincas évek Angliájára. Mindez persze nem akármilyen színészeket kíván, és ők szerencsére maradéktalanul jelen vannak: Colin Firth például meggyőzőbb, mint valaha. Ez konkrétan abban nyilvánul meg, hogy teljes jelenetekre elfelejtjük, hogy őt látjuk. Ez az az alakítás, amelyhez nem elég egy jó forgatókönyv, amelyet fel kell építeni, el kell mesélni a király történetét gesztusokkal, kimondatlan szavakkal is.

Kimondatlan szavakból pedig rengeteg van A király beszédében. A dadogás itt nem csak valami komikus elem, de még csak nem is a figura lényege, mint az autizmus Dustin Hoffmannál, hanem kifejezőeszköz. Történelmileg egyébként majdnem minden stimmel: valóban egy érzelmileg elhanyagolt, testileg-lelkileg sérült gyerekből lett gyomorbajos, ingerült uralkodóról volt szó, aki akarata ellenére, felelőtlen bátyját váltva lépett trónra. Királyként ráadásul nem is fűződik nevéhez túl sok jelentős politikai döntés – arra ott volt a filmben is szereplő Neville miniszterelnök és Churchill. A nemzetnek azonban arc kell, és György végül felnőtt a feladathoz.

Fuckmentesítés

Az „Ollókezű Weinsteinék” néven elhíresült producer testvérpár úgy döntött, a nézőmaximalizálás jegyében kivágatják a rendezővel a máris elhíresült káromkodós jelenetet. A film ezzel sokat veszít értékéből, mivel film egyik legfontosabb pillanata a folyékonyan fuckoló Colin Firth jelenete.

Hogy ezt hogyan tette, na az az igazán izgalmas. A gyarmatról átvándorolt, végzettség nélkül praktizáló logopédus (Geoffrey Rush) története legfeljebb lábjegyzet a történelemkönyvekben, a filmben viszont egyenlő partnerek: a felszínen ő az erősebb, de a király sokkal keményebben küzd és küzdött egész életében. Györgynek az is epikus csatát jelentett, hogy elmondjon egy mesét a gyerekeinek, leginkább pedig a K betűkkel gyűlt meg a baja – a nevét még el tudta mondani, de hozzátenni, hogy „király”, már nem. Mindezt apja árnyékában kellett megélnie, aki úgy bánt a mikrofonnal, mint egy sztár, és fő tanácsa az volt fiának, hogy „erőltesd, menni fog”.

A történelmi hűséget persze fel is adták itt-ott: György már többé-kevésbé jól beszélt első háborús beszéde előtt is, amely a film katartikus pontját adja, és az életben talán nem is volt szükség ordítva káromkodásra a gyógyuláshoz – ettől függetlenül persze öröm nézni a korhű öltönybe bújtatott Colin Firth-t, amint kántálja, hogy „shit” és „fuck”. (Ne feledjük, a mostani uralkodónő, Erzsébet apjáról beszélünk!) Kezeljük a helyén tehát a mozit: mesefilm ez, méghozzá az utóbbi idők legszebbje.

Oscar-jelölések

A legjobb film
A legjobb rendező
A legjobb operatőr
A legjobb férfi mellékszereplő (Geoffrey Rush)
A legjobb női mellékszereplő (Helena Bonham Carter)
A legjobb jelmeztervezés
A legjobb látványtervezés
A legjobb vágás
A legjobb filmzene
A legjobb férfi főszereplő (Colin Firth)
A legjobb forgatókönyv

A filmet február 3-án mutatják be a magyar mozik.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások