Étel+Ital

Beújítás grépfrúttal

7315

A citrancs szót a gimnáziumi magyartanáromtól hallottam először, de akkor még nem túlzottan rajongtam az erőszakkal magyarosított név mögött rejlő gyümölcsért. A kesernyés grépfrút akkor lett a kedvencem, amikor többször egymás után csökkentette a macskajaj kellemetlen tüneteit. Persze a grépfrút ennél azért sokkal többre hivatott, például salátákhoz, tengeri herkentyűk mellé is tökéletes választás.

Fotó: Flickr, Laura4Smith

A főzés első lépése a bevásárlás, és nem mindegy, milyen gyümölcsöt veszel. Az egészséges grépfrút külseje hibátlan, kellemes, citrusos illatot áraszt. Kevesen tudják, hogy szüretelés után nem érik tovább, ezért csak olyan növényt válassz, amelyik kellően érettnek tűnik. Hűtve viszont akár hetekig is tárolható, ezért nyugodtan vásárolj belőle többet. Ha fogyókúrázol, akkor igyál többször grépfrútlevet, mert nemcsak hogy tele van vitaminnal, hanem még ráadásul nem is engedi megkötni a zsírok nagy részét, alacsony az energia- és cukortartalma is.

„A grépfrút az egyik leghasznosabb gyümölcs, hiszen minden része felhasználható, és tele van az immunrendszert erősítő vitaminokkal és ásványi anyagokkal. A húsa és a leve gazdag C-vitaminban, a magjából kinyert olaj pedig fertőtlenítő hatású” – állítja dr. Borbényi Erika, a Napsugár Életház orvosa és életmód-tanácsadója. Az csak egy dolog, hogy tele van C-vitaminnal, de tartalmaz káliumot, foszfort is.

A grépfrútnak persze elég nagy élvezeti értéke is van. A tenger gyümölcseihez például tökéletesen illik, de párosíthatjuk füstölt halakhoz, szárnyasokhoz is, levéből pedig pikáns salátaöntet készíthető.

Mézes grillezett grépfrút

Hozzávalók: 2 grépfrút, méz, kardamom, fahéj.
Elkészítés: Az alaposan megmosott grépfrútokat félbevágjuk, majd a húsát körbevágjuk, de nem emeljük ki a héjból. A gyümölcsöket nyakon öntjük mézzel, ízlés szerint megszórjuk kardamommal és fahéjjal, majd a sütőben 5 percig grillezzük. Reggelinek magában is kiváló, de akár salátaágyon, vagy valamilyen hús mellé köretként is tálalhatjuk.

Grépfrút sorbet csillagánizzsal

Hozzávalók (6 adaghoz): 3 dl víz, 18 ek. cukor, 5 szem csillagánizs, 3 rózsaszín grépfrút leve és húsa

Elkészítés: A cukorból és a vízből, valamint az ánizsszemekből főzz szirupot. Mikor a cukor már teljesen feloldódott, halászd ki belőle az ánizsokat és hagyd kihűlni a folyadékot. Közben facsard ki a grépfrútok levét és a gyümölcshús-darabokkal együtt keverd a langyos lébe, majd tedd a hűtőbe, hogy jól kihűljön. Járasd fagylaltgépben körülbelül 20 percig, majd tedd 1-2 órára a fagyasztóba. Akinek nincs fagyigépbe, tegye rögtön  fagyasztóba és időnként kapargassa át egy villával. Tálalásnál kivájt grépfrúthéjakba kanalazd a sorbetet. (Forrás+fotó: Kicsi Vú)

Krémsajtos grépfrútsaláta

Hozzávalók: 2 (lehetőleg) rózsaszín grépfrút, 1 doboz Philadelphia krémsajt, 2 evőkanál joghurt, egy kiskanál porcukor, a tetejére dió
Elkészítés: A grépfrútot hámozd meg, szedd le a fehér kesernyés burkát is, majd vágd vékony karikákra. Az öntethez keverd össze a sajtot a joghurttal, cukorral és a grépfrút hámozásakor visszamaradt gyümölcslével. Ha elég krémes, öntsd a gyümölcsökre. A diót zsiradék nélkül serpenyőben pár perc alatt pirítsd meg, és szórd meg vele a salátát. Gazdagabb változata, ha almaszeletekkel vegyítjük a grépfrútot. (Forrás+fotó: Zsuzsi Főz)

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások