Étel+Ital

Ne bonyolítsd vacsik

7294

Sokan osztják azt a véleményt, hogy a főzés az egyik legnagyszerűbb elfoglaltság, és barbárság a házimunkák közé sorolni. Ráérős hétvégéken, amikor a lelkes hobbiszakács kellő időt és energiát tud áldozni a kulináris önmegvalósításra, ez kétségtelenül így van, de a hétköznapok során a vacsorafőzés sokszor a kötelező gyakorlatok szintjére alacsonyodik. Már ha egyáltalán sor kerül rá, hiszen sokkal egyszerűbb megmelegíteni egy készételt vagy becsábulni egy gyorsétterembe, és fáradtságra hivatkozva átmenetileg kikapcsolni a szemétkajával kapcsolatos ellenérzéseket. Ez azonban súlyos hiba, hiszen vannak olyan fogások, amikre akár félholtan is érdemes benevezni, hiszen kis túlzással pillanatokon belül ott gőzölög az asztalon az ínycsiklandó végeredmény, ami új dimenziókba helyezi a gyorskaja fogalmát.

Előrelátó gasztrománok sokat javíthatnak a saját helyzetükön azzal, ha ráérősebb időszakokban megtisztítják, feldarabolják, kiadagolják és lefagyasztják a majdani sietős vacsorák nyersanyagait. Elmondhatatlan hálával fognak egykori önmagukra gondolni, amikor egy-egy húzósabb munkanap után hazatérve konyhakész alapanyagokat tudnak kibányászni a fagyasztóból, jelentősen lerövidítve ezzel a folyamatot.

De ha mindez kivitelezhetetlennek bizonyul, akkor is vannak tipikusan olyan ételféleségek, amiket be lehet vetni ilyen alkalmakkor. Aki valamennyire tudja kontrollálni farkaséhségét, viszont nem szeretne sokat bíbelődni az előkészületekkel, mindenképpen próbálkozzon valamilyen tepsis étellel, hiszen itt az előkészület mindössze annyi, hogy a hozzávalókat belehelyezzük a tepsibe, lefedjük alufóliával, a többit pedig elvégzi helyettünk a sütő, miközben kipihenjük a napi fáradalmakat.

A gyorsan prezentálható és végtelen sok változatban elkészíthető ételféleségek mintapéldányának tekinthető a rizottó. Néhány egyszerű alapszabály szem előtt tartásával ugyanis a legkülönfélébb válfajait varázsolhatjuk az asztalra.

Paradicsomos-tonhalas rizottó

Hozzávalók: 4 pohár zöldséges húsalaplé, fél pohár fehérbor, 2 pohár rizs, 2 doboz paradicsomkonzerv, 2 doboz tonhal, bazsalikom, oregánó, fokhagyma, olaj

Elkészítés: A rizst megmossuk, majd a felhevített olajon kissé megpirítjuk. Felengedjük a húsalaplével és a fehérborral, és kb. 15 percig főzzük. Nem kell hogy teljesen elfője a levét, és az sem baj, ha kissé maszatos marad, attól csak még finomabb lesz. 15 perc után adjuk hozzá a lecsepegtetett, feldarabolt paradicsomokat és a tonhalat, sózzuk, borsozzuk, és ízlés szerint adjunk hozzá bazsalikomot, zúzott fokhagymát és oregánót. Ezután még 5-10 percig főzzük, lassú tűzön. Ha kész, azonnal fogyasztható. (Forrás: Mindmegette)


Mediterrán krumplisaláta

A másik ilyen ételkört a saláták jelentik, amik igénytől, évszaktól és vérmérséklettől függően lehetnek könnyű zöldek vagy az egytálételhez konvergáló gazdagabb, testesebb variációk. A mediterrán krumplisaláta az arany középutat képviseli. Ha még egy szelet húst vagy halat is sütünk hozzá, a fejedelmi kategóriába lépünk.

Hozzávalók: 1 lila hagyma, 1 tk. só, 1 kg krumpli, 3 ek. kapribogyó, 1 közepes csokor petrezselyemzöld aprítva, fél citrom leve, 10 dkg fekete olívabogyó, 125 ml jó minőségű olívaolaj, kevés frissen őrölt fekete bors

Elkészítés: A hagymát megtisztítjuk, vékonyan felkarikázzuk, egy tálkába tesszük, besózzuk és kevés hideg vízzel megöntözzük. Így hagyjuk egy fél óráig, utána lecsepegtetjük, szárazra törölgetjük.

Közben a krumplikat héjában, sós vízben puhára főzzük, majd hagyjuk hűlni és meghámozzuk, majd falatnyi kockákra vágjuk. A fekete olívát és a kaprit darabokra vágjuk, majd a kihűlt krumplit összeforgatjuk a többi hozzávalóval (olívabogyó, hagyma, kapribogyó, aprított petrezselyem). Az olívaolajat kikeverjük a citromlével, megsózzuk, megborsozzuk és meglocsoljuk vele a salátát. Szobahőmérsékleten hagyjuk összeérni az ízeket. (Forrás: Kicsi Vú)


Gyors gyros

A gyorsan összedobható szendvics egészségesebb és élvezetesebb alternatívája lehet a gyros pitában villámverziója.

Hozzávalók: 2-4 pita, 1 nagy csirkemellfilé, 1-2 nagy paradicsom, 1 lila hagyma, 1 kígyóuborka, 2-4 salátalevél, rozmaring, majoránna, frissen őrölt bors, só, olívaolaj, tzatziki szósz

Elkészítés: Felcsíkozzuk a csirkemellet, befűszerezzük, serpenyőben olívaolajon jól átsütjük. A hagymát felkarikázzuk, az uborkát, paradicsomot kis kockákra vágjuk, a salátaleveleket széttépdessük. Megmelegítjük a pitákat és rétegezve a tzatzikivel, ill. a zöldségekkel és hússal feltöltjük őket. (Forrás: No salty)


Frankfurti leves

Persze az sem teljesen elvetemült ötlet, hogy egy könnyű, ám tartalmas levessel zárjuk a napot.

Hozzávalók: 40 dkg kelkáposzta, 20 dkg virsli, 3 evőkanál olaj,  2 evőkanál liszt, 2 dl tejföl, 1 közepes vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, majoránna, őrölt kömény, őrölt bors, fűszerpaprika, só

Elkészítés: A virslit karikákra vágjuk. A megtisztított, megmosott kelkáposztát csíkokra vágjuk és az egészben hagyott vöröshagymával és fokhagymával feltesszük főni 1-1,5 liter hideg, sós vízben. Hozzáadjuk a majoránnát, a köményt és az őrölt borsot. Amikor a káposzta már majdnem megpuhult, beletesszük a virslit is. A lisztből és a tejfölből fűszerpaprikával habarást készítünk, és ezzel besűrítjük a levest. (Forrás: Receptgyár)

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások