Étel+Ital

Saláták télre

7183

Télvíz idején szinte törvényszerűen a disznótoros, a testesebb pörköltek és a gazdag tésztafélék kerülnek az élelmezés fókuszába, esetleg egy kis savanyúsággal szétcsapatva. Nem véletlen a hard menü, hiszen a természet alaposan belénk programozta a túléléshez szükséges menetrendet: tavasszal és nyáron feltöltjük a vitaminraktárakat mindenféle könnyű zöldséggel és gyümölccsel, télen pedig mindent megteszünk a megfelelő zsírréteg létrehozása és fenntartása érdekében. Testesebb, rusztikusabb ételekre és teltebb ízvilágra vágyunk ilyenkor, ami rendjén is lenne, ha ez az időszak még mindig a lelassulásról és a pihenésről szólna. A civilizáció azonban ide is begyűrűzött, és immáron a téli vitaminpótlás szolgálja a túlélést.

Nem kell azonban rögtön szaladni a drogériába és felvásárolni a vitaminkészleteket vagy erőszakot tenni természetes gasztronómiai hajlamainkon, ugyanis a piacon bóklászva sokkal értékesebb vitaminforrásokra lelhetünk, amikből elsőrangú saláta-alapanyag válhat. Ez a műfaj ugyanis remekül adaptálható a téli igényekre. Igaz, a végtermék nem mindig fér bele a saláta fogalomkörébe, vagy legalábbis határesetet jelent, de ilyen rendszertani kérdéseken ne akadjon fenn senki, a lényeg ugyanis az, hogy szerencsésen összekapcsolódik benne az intenzív vitaminpótlás és a még intenzívebb kulináris örömök kategóriája. De lássunk néhány konkrét példát!

Rukkolás krumplisaláta

Ebben kiaknázhatjuk a különböző olajos magvakban rejlő élettani és hedonisztikus lehetőségeket.

Hozzávalók: 3-4 közepes krumpli, 3 sárgarépa, egy csokor rukkola, egy szál póréhagyma, 2-3 gerezd fokhagyma összezúzva, különböző magvak pirítva (napraforgó, tök, szezám, fenyő, dió, mandula, mogyoró, kesudió ízlés szerint), fél citrom leve, 3 evőkanál olívaolaj, bazsalikom, oregánó, kakukkfű, só

Elkészítés: A krumplit héjában megfőzzük, majd felkockázzuk, a póréhagymát és a sárgarépát felkarikázzuk, a rukkolát pedig csíkokra vágjuk, és az egészet összekeverjük egy tálban. A magvakat egy-két perc alatt megpirítjuk egy száraz serpenyőben. Összekeverjük az olívaolajat, a citromlét, a zúzott fokhagymát és a fűszereket, majd az így kapott öntetet rálocsoljuk a salátára. A pirított magokkal gazdagon megszórjuk a tetejét.

Téli saláta

A savanyúságok is remekül beépíthetők a téli salátákba, pikáns ízdimenzióval gazdagítják ugyanis a tipikus téli zöldségek alkotta kompozíciót.

Hozzávalók: 30 dkg lilakáposzta, 30 dkg sárgarépa, 25 dkg savanyú uborka, 20 dkg jégcsapretek, 15 dkg sonka (lehet füstölt is, ha gazdagabb ízhatásra törekszünk), 4 dl joghurt, 3 teáskanál cukor, 2 gerezd fokhagyma, mustár, só, bors

Elkészítés: A zöldségeket megtisztítjuk és csíkokra vágjuk, majd feldaraboljuk a sonkát is. Egy salátástálba rakjuk az egészet és összekeverjük. A joghurtot elkeverjük a zúzott fokhagymával, majd mustárral, sóval, cukorral és borssal ízesítjük és hozzáadjuk a salátához. Hűtőben érleljük egy-két órán át.

Babsaláta

Ha igazán ütős téli salátára vágyunk, érdemes bevetni a hüvelyeseket is. A bab, borsó és lencse ideális alapot szolgáltatnak egy-egy gazdag téli salátához.

Hozzávalók: 30 dkg nagy szemű, fehér bab, egy maréknyi fekete olajbogyó, egy maréknyi kapribogyó, 1 kisebb fej lila hagyma, 3 szem paradicsom, 10 dkg kéksajt, 1 evőkanál olívaolaj, 1 evőkanál balzsamecet, só, bors, kevés cukor.

Elkészítés: A babot beáztatjuk, akár 2-3 órával a felhasználás előtt, majd sós hideg vízben feltesszük főni. Amikor megpuhult, lecsepegtetjük és hagyjuk kihűlni. A türelmetlenebbek használhatnak konzervbabot is. Felkarikázzuk az olajbogyót, a lila hagymát vékony szeletekre vagdossuk és összedaraboljuk a paradicsomokat is. Egy nagy salátástálban összekeverjük a babot, a kapribogyót, az olajbogyót és a paradicsomokat. Az ecetből, az olajból, a sóból, cukorból és borsból öntetet keverünk és ráöntjük a salátára, majd rámorzsoljuk a sajtot, és hűtőben pihentetjük egy-két órán át, hogy összeérjenek az ízek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások