Divat

Mi lesz veled, Stylewalker?

6982

Péntek este, amikor a boltok többsége már bezárt, az V. kerület több mint húsz dizájnüzletében és kávézójában akkor indult be az élet igazán. A legtöbb helyen kiállításmegnyitóval, további kedvezményekkel és programokkal várták az őszi stílussétálókat, akiket maguk a tervezők és üzletvezetők kínáltak sütivel, szendviccsel és borral. Bár mi az első alkalommal résztvevő üzleteket vettük célba, úgy tűnt, minden flottul megy. A 2009-ben ad hoc programból alakult Stylewalker Night szervezői már kellő rutinnal fogtak hozzá és bonyolították le az eseményt. Várható, hogy itt nem állnak meg Az esti barangolás előtt arról meséltek nekünk, mi a tervük a Stylewalker Night-tal és milyen további ötleteik vannak a jövőre nézve.

Egy pillanatra viszont nézzünk egy kicsit vissza. A ma már sokak számára ismert Stylewalker Night ugyanis mindössze másfél éves múltra tekint vissza. Meleg Dorka és Kovács Héda, a Stylewalker főszervezői a Mono Fashion-ben dolgoztak, ahol azt a feladatot kapták, hogy szervezzenek programot az üzletnek. Rájöttek arra, hogy sokkal több embert tudnak elérni, ha több – a kerületben található magyar tervezői – bolttal összefognak. Az első Stylewalker Night-ot ad hoc jelleggel szervezték meg. „Észrevettük, hogy az üzleteknek nagyon kicsi vásárlóközönsége van, akik viszont nagyon hálásak. Az üzletek rájöttek arra, hogy nem kell, hogy konkuráljanak, hanem sokkal fontosabb, hogy megismertessék a vásárlóközönségükkel a többi üzletet is, ezáltal szélesedik a spektrum. Az első egyébként meglepő módon nagyon jól sikerült. Emlékszem, bejött a Monoba száz ember és azt sem tudtuk, mit csináljunk velük” – meséli Dorka. Látva a sikert, az első Stylewalker Night után kiváltak Kovács Hédával a Monoból és létrehozták a Stylewalker Promotiont, ami kreatív kulturális ügynökségként működik. A harmadik Stylewalker Night után, 2010 januárjában a Pesti Est 2009 harmadik legjobb kulturális rendezvényének választotta az eseményt. „Azóta fejlődtünk ugyan, de van egy tízboltos kemény mag, amely minden alkalommal részt vesz.”

Esztille Stúdió (fotó: Neményi Márton)

Nagyon sok üzlet keresi őket külső kerületekből is, de ragaszkodnak az ötödik kerülethez, aminek az oka a terület bejárhatósága. „Célként lebegett a szemünk előtt, hogy az embereket kicsábítsuk a plázákból, hiszen ugyanolyan árkategóriában lehet magyar tervezőktől is ruhákat kapni, amelyek ráadásul egyediek és szakemberek készítik őket. Bár egy ilyen túra alkalmával kicsivel nagyobb kört kell megtenni, mint egy plázában, de az ember bent van a történelmi belvárosban, aminek van egy hangulata, ráadásul minden üzlet programokkal várja a nézelődőket.” Igen, nézelődőket, hiszen ez a program nem a vásárlókról és a vásárlásról szól a tervezők szerint. Persze az üzletek azért nem tagadják, remélnek plusz bevételt, ha nem is most, de az elkövetkező egy héten biztosan. Ilyenkor ugyanis 20 százalékos kedvezményt kap, aki a Stylewalker Night alatt öt különböző üzletben öt pecsétet gyűjtött össze. Tessék mantrázni: tudatos vásárlás! Ha beleszerettél, akkor is fontold meg, aztán vásárolj kedvezményesen. Dorkáék azt is kihangsúlyozzák a beszélgetés alatt, hogy nem céljuk, hogy mindenki csak dizájncuccokat vásároljon, és tetőtől-talpig ilyeneket viseljen, hiszen ők maguk sem tesznek így. „Csak azt szeretnénk, hogy egy-egy darab legyen rajtad, ami magyar tervező munkája – legyen az egy kitűző vagy egy táska. Legyen ez egy állítás, hogy magadon viselsz.”

Butik Presszó és Klub (fotó: Neményi Márton)

És hogy mit terveznek a jövőben? Az ütemterv már megvan az elkövetkező évekre. Azt szeretnék, ha a Stylewalker Night-ot nagyszabású, ötödik kerületi rendezvénnyé lehetne alakítani, amely egyrészt továbbra is a kerületben lévő üzletekre hívja fel a figyelmet, valamint szeretnék kiterjeszteni exkluzívabb vendéglátó helyekre, virágboltokra, lakásdekorációs üzletekre is. Ennek előszeleként vett részt első alkalommal az egy hónapja nyílt Butik Presszó és Klub is a Stylewalkeren, ahol örömmel nyugtáztuk, hogy nemcsak jófej a tulaj, hanem szereti és támogatja a kortárs képzőművészetet is. A presszó falain ugyanis rendszeresen tűnnek majd fel ifjú képzőművészek alkotásai. Újonnan résztvevő hely az Esztille Stúdió is, ahol Illésy Lenke divattervező és Esztány István táskatervező – mindketten Magyar Formatervezési Díj-tulajdonosok – igényes holmijaiba azonnal beleszeret az ember. Így van ez a KétMackó Játékgalériában is, ahol nem tudunk szabadulni a marionettbábok, fajátékok, plüssfigurák, színes apróságok és gyermekkorunk retro hőseinek bűvköréből. Az érdekesség, hogy a legtöbbet magyar játékkészítők alkották. Egy lépésre a KétMackótól felfedezzük a fél éve nyílt, retro hangulatú Colorbart, amelyik olyan, mintha az Ecseri piacot ötvözték volna egy belvárosi dizájnüzlettel, amelynek a tulajdonosa ráadásul zöld is. Ennek megfelelően bukkanunk régiségekre és újdonságokra, valamint újrahasznosított cuccokra.

KétMackó Játékgaléria (fotó: Neményi Márton)

Persze a szervezőknek is megvannak a kedvencei. A  Stylewalker csapatához nemrég csatlakozott Fehér Barbara, akinek kedvencei a Mono Fashion és az Innoshop, Dorka borfanatikusként a Csendes Társat kedveli, ahol hétszáz féle borból válogathat, a szíve csücske pedig a Fregoli, hiszen az iskola befejezése után Pallai Bernadett – a Fregoli társtulajdonosa és az Aquanauta tervezője – mellett lett gyakornok és akkor szippantotta be ez a világ.

Visszakanyarodva a szervezőkhöz, a dolog a Stylewalker kiterjesztésével nem áll meg, hiszen a jövőben terveznek majd igényes kiadványokat és szeretnék, ha a kerület kedvezményeket adna a tervezőknek, hogy a kerületben tudjanak üzletet bérelni, ezzel is támogatva a magyar divattervezőket és iparművészeket. Barbi szerint azon vannak, hogy lerombolják az előítéleteket: „Az emberek ma félnek bemenni egy kortárs galériába vagy dizájnüzletbe, mert idegen nekik még ez az egész. Ezt szeretnénk egy kicsit közelebb hozni, tudatosítani, hogy bárki bemehet ezekre a helyekre, a vásárlás nem kötelező.”

A jövőben ennél is tovább mennének, hiszen fesztiválléptékekben gondolkodnak. „A szemeim előtt lebeg egy olyan kép: a Károlyi-kertben szeretnénk egy nagy bemutatót, amelyhez különböző események kapcsolódnak” – mondja Dorka, aki kihangsúlyozza, hogy rengeteg futó projektjük van. „Szeretnénk kihangsúlyozni a kultúrát és mindent megteszünk az élhető Budapestért. Emberközpontúbb várost szeretnénk, sokkal több embert szeretnénk látni a parkokban is. Élhetőbb úgy, hogy sokkal több üzlet van, jó sétálni a főutcán, ahol nem kínai üzletek sorakoznak egymás mellett, hanem olyan helyek, amelyekbe jó betérni .”

És még nincs vége: a Stylewalker Night záróbulija 2010. november 26-án lesz az Ötkertben. A Stylewalkerrel együtt a kortárs divat pedig jelen lesz a Budapest Art Fair-en is.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások