Divat

Majd a gép felöltöztet

6968

Nézhetsz akárhány sztárfotót példaképeidről, divatanyagot a legújabb kollekciókról, egész oldalas reklámot vagy tudósítást a posh ruháknak szentelt eseményekről, azért nyilván a te életedben is akad egy-egy pillanat, amikor elbizonytalanodsz és megkérdezed magadtól: mit venne fel Ashley Olsen? Szóval néha mindenkinek jól jönne egy személyi stylist, főleg, ha nem kell érte fizetni, éjjel-nappal a rendelkezésre áll, lelkesen és folyamatosan tanulja stílusod, hogy egyszerre kiszolgálja és fejlessze azt. Utópia? Dehogyis. Válaszd a Google-t.

A vállalat fejlesztői pontosan tudják, hogy a jövő nem az előre összeválogatott, megszerkesztett és mindenki számára ugyanúgy felszolgált tartalmaké, hanem a személyre szabott, a felhasználót megismerő és ezek alapján önmagukat szerkesztő szolgáltatásoké. Ilyen oldalak már vannak zenés és filmes témákban, tudjátok, amikor folyamatosan jelölgetitek, mi tetszik és mi nem, a háttérben futó szoftver pedig ezen információk alapján ajánl hozzátok illő és jó esetben addig ismeretlen hallgatni- és néznivalókat. Miért ne lehetne ugyanezt megtenni a divattal is?

Na jó, Ashley Olsen talán nem a legjobb példa, bizonyos szempontból mégis az: online boltjában kipróbálható, miről is van szó. A Google keresőcég mostanában minden témában igyekszik megkaparintani magának egy szeletet a piaci tortából: mobiltelefonok, önjáró autók, online térkép, étteremkatalógus és állítólag valamikor érkezik a Facebookot kihívó közösségi oldal is. Legújabb dobásuk a Boutiques.com nevű divatmagazin, amely nemcsak információforrás, hanem letölthető alkalmazás is – azaz nemcsak megmutatja, mi a választék, hanem konkrétan öltöztet is, méghozzá nem is rosszul. Akik regisztrálnak és a magazinban a linkelt boltok kínálatából válogatnak, azok minden terméknél jelezhetik, tetszik-e nekik vagy sem. A rendszer pedig szépen eltárolja, mikor maradt tátva a szánk, és igyekszik hasonlóakat ajánlani.

Hasonlóan működik a „Create your own” menüpont is, ahol celebekről készült, divatorientált (azaz kifejezetten egy-egy szett kedvéért készült, illetve eseményeken ellőtt) fotópárok közül kell kiválasztani, amelyik jobban bejön. Ha ezt megtettük harmincszor, az alkalmazás képes lesz egész pontosan megtippelni, mit választanánk a boltok kínálataiból – és szépen kiválasztja helyettünk. Külön kiválaszthatjuk a kedvenc és utált színeinket, mintáinkat, fazonjainkat.

Ehhez társul a „számítógépes látás” (computer vision), amely kifejezést mintha valami béna nyolcvanas évekbeli sci-fiből kölcsönözték volna a marketingesek, pedig nagyon is mai és nagyon is működik. A Boutiques.com a képeket automatikus elemzésnek veti alá, megállapítja, milyen alakú, méretű, anyagú és mintájú ruháról, kiegészítőről van szó, és a felhasználóról tanultak alapján, egy pár szabály figyelembevételével összeállítja a legjobb szettet. Tudja például, hogy sűrű mintájú táskához nem megy a szintén sűrű mintájú ruha és így tovább, azaz az örökérvényű tanácsok mentén dolgozik. Olyan divatikonokkal és trenddiktáló tényezőkkel működnek együtt, mint a már említett Olsen lányok, Eve, Kelly Osbourne, vagy Carey Mulligan, az Egy lányról és a Tőzsdecápák 2 sztárja. Rendben, lehet, hogy a nevek többsége sokaknak nem túl meggyőző, de a lista egyrészt bővül majd, másrészt Lady Gagát nem találjuk köztük – a hússal, mint alapanyaggal, illetve a szögletes-kiálló, absztrakt formákkal még a Google izmos szerverei sem tudnának megküzdeni.

Kérdés persze, finomodhat-e valaha is olyan szintre a rendszer, hogy tényleg képes legyen kiiktatni az emberi tényezőt – és kérdés persze az is, hogy akarjuk-e mindezt. A divat a benyomásokról és a stílusról szó, ezeket pedig nem lehet egyszerűen táblázatokba foglalni. A web nagyszerűen működik, ha fényképezőgépet vagy telefont keres az ember, de ha arról van szó, miben érezzük jól magunkat, méghozzá úgy, hogy ezt sokszor megindokolni sem tudjuk, könnyen elvérezhet – ezt a Google mérnökei is tudják. Arról nem is beszélve, hogy jelenleg csak női ruhákat árulnak az oldalon, méghozzá a drágábbak közül.

Az ötlet ráadásul nem is olyan eredeti, inkább már meglévő technológiák és szolgáltatások egyesítése, ám az biztos, hogy ezt profi módon oldották meg. Visszaköszön a Like.com-on megismert, képeket összehasonlító algoritmus, a Covet.com személyre szabható vásárlási megoldása, a Weardrobe nevű, street style fotókra épülő közösségi oldala, vagy a Couturious oldal styling rendszere, amely divattal ismerkedők és a profi stylistok legjobb barátja. A Like.com-ot egyébként nemrég megvette a Google; akkor még senki sem tudta, mit akarnak kezdeni vele. Hát ezt.

Azon is lamentálhatnánk egy sort, hogy hova tűnik akkor az emberi tényező, a közös ötletelés, egymás segítése, a kommunikáció és persze a poénkodás a próbafülke környékén. Maradjunk annyiban, hogy a webes szolgáltatásokat bátran és kreatívan bevonhatjuk saját stílusunk alakításába, mögöttük ugyanis olyan technológiák munkálkodnak, amelyet lassan és óvatosan akár mesterséges intelligenciának is nevezhetünk. A jóslatot persze mindannyian ismerjük: ha így folytatjuk, az általunk teremtett, felfoghatatlanul gyors processzorokkal működtetett és az egész világot behálózó rendszer egyszer csak öntudatára ébred. Lehet azonban, hogy megkegyelmez és nem pusztítja el a világot, mint a Terminátorban, még akkor sem, amikor meglátja, milyen ruhákban rohangálnak az emberek az utcán. Hanem mondjuk felöltöztet mindenkit.

Forrás: Google, CNN, TechCrunch

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások