Mi ez?

Mi ez? Kgfb

6909

Mindenki beszél róla, de pontosan senki se tudja? Nagyjából Dunát lehet rekeszteni mostanság a biztosítós ajánlatokkal, és már-már azt érezzük, hogy csömörünk van attól, ha még egyszer meghalljuk: kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás. A fizikai tüneteket produkáló szókapcsolat (hideg verejték, görcsbe rándult gyomor, ökölbe szorult kéz) beleivódik a novemberi mindennapjainkba, de mielőtt pánikrohamszerűen továbbállsz, el kell árulnunk: még egy hónapig így is marad. Nincs menekvés…

A szórásból senki nem maradhat ki, legyen az fiatal, idős, gyermekes és gyermektelen, autótulajdonos és biciklivel tekerő (igen, még ők is…), mindenki kap reklámanyagot, hírleveleket. És mit tehetünk mi? Megpróbáljuk hasznunkra fordítani a dolgot és jól kiokosodni, hogy aztán ne álljunk bambán a telefon másik végén, amikor különböző ajánlatokkal megkeresnek bennünket.

Kezdjük talán az elején. Mi a fészkes fene a kgfb és mire jó? A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás a másoknak okozott kár megtérítését szolgálja, amit az autó üzemeltetése során okozunk. Sajnos, a szitu ismert: tolatás, upsz egy másik autó, mérges tulaj, jegyzőkönyv, biztosító… Jelenleg Magyarországon minden autó-üzembetartónak kötelessége kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni, hiszen közúti forgalomban csak érvényes kötelező biztosítással ülhetsz volán mögé. Bár a szöveget jelentősen lebutítottam, de a 2009. évi LXII törvény egy kicsiny szelete ezt mondja ki. A hivatalos infók szerint a biztosítás dologi károk esetén 500 millió forintos összeghatárig, személyi sérülés miatti károk esetén 1600 millió forintos összeghatárig térít.

Fotó: Flickr

Amíg az autó forgalomban van, illetve amíg el nem adják, az üzembentartónak szerződéskötési kötelezettsége van. Hogy mindenki értse, milyen esetekben és mikortól, ezért kifejtem pontosabban:

  • új, „0 km-es” autó vásárlása esetén a forgalomba helyezés napjától,
  • használt gépjármű vásárlása esetén az adásvétel napjától,
  • szüneteltetés után vagy ismételt forgalomba helyezés esetén a forgalomba helyezés napjától,
  • külföldről behozott és Magyarországon először forgalomba helyezett autó vásárlásakor,
  • üzembentartó-váltás esetén: az új üzembentartó forgalmi engedélybe történő bejegyzésének napjától,
  • öröklés után: az üzemben tartó halála esetén a szerződés a hagyatéki eljárást lezáró határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napig tartható hatályban, ezután a szerződést az örökösnek újra kell kötni.

A kötelező biztosítás nem csak hazánkban érvényes. Jó tudni, hogy az Európai Gazdasági Térség és Svájc területére is vonatkozik, illetve a nemzetközi zöldkártya-rendszer azon országaira, melyeknek nemzetközi irodájával a magyar Nemzeti Iroda megállapodást kötött.

Jelen esetben nem térnék ki olyan alapvető dolgokra, mint hogy csekkel, csoportos díjbeszedési megbízással, banki átutalással is lehet fizetni, sőt arra sem, hogy azt évente, félévente, negyedévente is megteheted, viszont arra igen, hogy alkalomadtán a biztosítás fizetését szüneteltetheted. Ezt akkor teheted meg, ha az autódat ideiglenesen kivonod a forgalomból. Ez minimum 2 hónap, maximum 6 hónap lehet, például ha hosszabb időre külföldre utazol és nem használod az autód.

A szerződésed természetesen ettől függetlenül is megszűnhet, több okból is: érdekmúlás, felmondás, díjnemfizetés, közös megegyezés.

Érdekmúlásról akkor beszélhetünk, ha a gépjármű tulajdonjogában változás következik be, megváltozik az üzembentartó személye, az autót végleg kivonták a forgalomból, ha a gépjármű helyreállíthatatlanná vált (baromira összetörted), vagy ellopták, esetleg a szerződő fél elhalálozott.

Felmondással a biztosítási év végén, a szerződés évfordulóján szüntethető meg csak a biztosítás, ezt akár te, akár a biztosító is kezdeményezheti, azonban minden esetben írásban, harminc nappal a megjelölt felmondási dátumot megelőzően kell ezt megtenni. Ezt követően tudsz új biztosítóval szerződni. Ha ezt két éven belül megteszed, bonus-malus besorolásod megmarad, ha ezen túl, akkor A00-s besorolást kapsz, vagyis visszacsúszol a létra első fokához, aztán kezdhetsz elölről felmászni…

A díjnemfizetést, azt hiszem, nem kell ragozni: ha nem fizetsz, megszűnik a szerződés, az autódat nem használhatod, a biztosítatlan időszakra viszont fedezetlenségi díj fizetésére köteleznek. A kiszámított fedezetlenségi díjat az első esedékes biztosítási díjrészlettel együtt – a biztosítási időszakra járó díj teljes megfizetése esetén – 30 napos határidővel kell teljesítened. Ennek pontos értékét minden évben, gépjármű-kategóriánként a Mabisz hirdeti meg.

Ezekkel az infókkal persze nem garantálhatom, hogy megszűnik a verejtékezésed és nem fogsz frászt kapni a tizedik biztosítós telefonhívás után, viszont talán kedélyesebben, nagyobb hozzáértéssel beszélgethetsz el majd a callcenteres, vétlen áldozatokká vált hölgyekkel, hiszen csípős nyelvünk és biztosítóellenes hangulatunk ostora általában rajtuk csattan. Ha megelőznél minden felesleges eszmecserét és nem akarod a köröket futni, ITT biztosítót válthatsz…

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások