Mi ez?

Kő kövön nem marad

6924

A magyar kereskedelmi televíziózás történetében először, szombaton gitáraprítással összekötött színpadi tombolást láthattunk főműsoridőben az Anti Fitness Club jóvoltából. Az X-Faktort a hazai, egyébként is halódó televíziózás kifejezetten szar műsoraként tartom számon, ahol a lakossági szórakozás apoteózisaként a mentorcsapat villódzó fények és felcsapó lángoszlopok, valamint a (ki tudja, mi okból drámainak vélt) siránkozó női kar hangjai nyomán vonul be. Még Balázs poénjai sem tűnnek oly hitelesnek, mint pályája elején.

Unalmában az ember nagy baromságokat csinál: szombaton arra vetemedtem, hogy mégis megnézzek egy részt, már csak Király L. Norbi kedvéért is, aki sokak személyes hőse lehet még a közeljövőben. És milyen szerencsém van! Épp történelmi pillanatot írtunk. A hazai kereskedelmi televíziózásban először történt meg ugyanis, ráadásul főműsoridőben, hogy egy – reméljük – hirtelen felindulásból elkövetett gitártörésnek lehettünk tanúi. A tettes az Anti Fitness Club, melynek énekese már a két évvel ezelőtti Fonogram díjátadón is egy koporsóból előbújva adta elő magánszámát az m1-en.

A Sohase mondd! záróakkordjainak felcsendülésével egy időben megkezdett aprítás láttán a zsűrinek kábé olyan lett az arca, mint azon politikusoké, akik először észlelték Hruscsov elvtársat az „asztalverés cipővel” liveactje közben, de ma már ez sem biztosíték arra, hogy a törés-zúzás nem megrendezett volt. (Valószínűleg az volt: minden jel erre mutat, a comment:com értesülései szerint még a gitárgerjedés is playbackről szólt – a szerk.)

Azt azért ne gondoljuk, hogy a magyar emo közjogi méltóságai bármit is kitaláltak: Amerikában több mint 50 éve zúznak a színpadon. Tévében/vásznon pedig először a 60-as években tekinthettünk meg hangszerpusztítást: Jeff Beck Michelangelo Antonioni rendező instrukciójára csapott szét egy gitárt a Nagyításban, állítólag azért, hogy felülmúlják a Who-t. Az alábbiakban pedig lássuk a zenetörténet legendás és legrosszabb esetben is csak félig megrendezett pusztításait.

Jerry Lee Lewis - az ősatya

Még az ötvenes években történt, hogy a Budapesten nemrég megjelent Jerry Lee Lewist Chuck Berry követte volna egy fellépésen, ám ezt megakadályozandó, hősünk kólának álcázott benzint és a belsőzsebében némi gyufát vitt fel magával a színpadra. Stílszerűen utolsó dala, a Great Balls of Fire ("nagy tűzlabdák") előadása közben felgyújtotta a zongorát, majd a pódiumról lefelé lépdelve hanyagul odavetette Berrynek, hogy na, "ezt übereld, anyaszomorító!" Erről az egészen korai példáról sajnos nem maradt fenn videó. Minden idők öt legkeményebb színpadi hangszerrombolását azonban megtekinthetitek alant:

Paul Simonon, a Clash borítóhőse

Paul Simonon, a Clash basszerosa egy 1979-es Palladiumbeli koncerten ripityára zúzta hangszerét, ami nem is lenne annyira érdekes, ha nem örökítették volna meg az együttes harmadik albumának (London Calling) borítóján.

Nirvana – apránként

A kilencvenes évek hőse, a Nirvana is ismert volt gyakori törés-zúzásáról a színpadon, így a neten válogathatunk a jobbnál jobb videókban. Van 1992-es MTV Music Award-os show, amin a basszeros fejére esik saját hangszere, majd ezt követően szétütnek minden útjukba kerülő instrumentumot, de ettől unikálisabb felvétel az 1993-as Sao Paoló-i koncertről készült mementó, melyen Kurt szépen lassan, apránként szedi szét gitárját a színpadon.

Jimmy Hendrix, a piromán

Hendrix bevallottan a Who előtt akart tisztelegni, midőn az 1967-es Monterey Pop fesztiválon a Troggs Wild Thing-jének előadása közben lángra kapatta egyik gitárját, majd a másikkal ütni kezdte azt. A spirituális élményt jelentő felvétel a Hendrix-legenda kihagyhatatlan része.

Pete Townshend, az első rockesztéta

Pete Townshend, a Who gitárhőse több magyarázatot is talált a később szinte Who-rutinná vált hangszergyepálásra: összekötötte az ifjúkori agresszióval és Gustav Metzger önmegsemmisítő művészetről szóló elméletével, holott az első gitártörés egy véletlen műve volt: egy koncerten a vállonpörgetős magánszámát mutatta be, mikor gitárja a koncertterem túl alacsony mennyezetéhez csapódott. Ezután dühében verte szét a szerkót.

Keith Moon, a robbantós

A képzeletbeli toplista első helyére a Who szokásos hangszerrombolásának betetőzését jelentő 1967-es tv show került, melyen Keith Moon az általában használt puskapor-mennyiség helyett, amivel dobszettjeit robbantgatta, háromszor annyit (egyesek szerint tízszer annyit) töltött be. Az eredmény: Pete Townshend egyik fülére 90%-os halláskárosodást szenvedett, illetve jobb oldalon leégett a haja és szemöldöke, egy néző megsérült, Keith karját pedig elvágta a repeszként repülő cin.

Napjainkban: Arcade Fire

Az Arcade Fire ugyan nem a tombolós shock rock zenekarok koronázatlan királya, de velük is előfordul, hogy elszakad a cérna és destrukcióba torkollik a mutatvány. A 2007-es Saturday Night Live-ban Win Butlernek elszakadt egy húrja, s a feszültséget oldandó, az énekes-gitáros szétverte akusztikus hangszerét a színpadon.

A magyar trónkövetelő: Bakács Tibor Settenkedő

Aki nem követte a legendás Kultiplex eldózerolása körüli botrányt, az kimaradt a magyar rockzenetörténet egyik legszürreálisabb pillanatából: a békésen sajtótájékoztatót tartó Bakács Tibor Settenkedő, a hely állandó vendége és patrónusa úgy mutatta meg a sajtó munkatársainak, hogy mennyire mérges a kialakult helyzet miatt, hogy két mozdulattal szétvert egy jó előre odakészített és kellően szakadt gitárt a nagyterem színpadának falán. Egy fotós, aki lemaradt az eseményről, megvárta, hogy a tömeg elvonuljon, majd odament hozzá és megkérte, hogy még üsse egy kicsit azt a falat. Bakács minden további nélkül megtette. A Kultit nem sokkal később lebontották.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások