Lélek

Állapota: egyedülálló

6898

Azt tudjuk, hogy vannak bizonyos időszakok az évben, amikor statisztikailag besűrűsödnek az események – a párkapcsolatok terén is. Csak pár szó: Bálint-nap, iskolakezdés, karácsony… Mit gondoltok, miért szeptemberre esik a legtöbb születés? Az is igaz viszont, hogy nem tudunk kiterjedt, reprezentatív vizsgálatról, amely elárulná, jellemzően az év mely szakában jönnek össze és szakítanak a párok, csak kósza közhelyek léteznek, hogy az előbbit tavasszal szokás, az utóbbit pedig… nos, elszórva. Most azonban meglepő felmérés készült: a Facebookon vizsgálták meg, mi a helyzet e téren, és azt találták, hogy a szakítás hullámokban tör rá az emberiségre, azok gyakorisága tehát határozott mintába rendeződik.

Mielőtt lemondóan legyintenénk, hogy „á, már megint egy Facebook-bullshit”, gondolkodjunk el egy kicsit. A 2008-as, de most közzétett vizsgálat Amerikát célozta meg, már csak azért is, mert a kutatók – jelesül Davic McCandless, az infografika atyaúristene és csapata – az állapotfrissítésekben használt „break up” és „broken up” szavakra kerestek rá. Ez megbízhatóbb volt, mintha azt vizsgálták volna, mikor állították át a regisztráltak családi állapotukat egyedülállóra, hiszen azt szakítás nélkül is megtehetik (gondoljunk csak az új tagokra), a fenti kifejezéseket viszont jellemzően akkor használják, ha szét szeretnék kürtölni, mi történt velük. A Facebook-tagok száma egyébként világszerte átlépte a félmilliárdot, jó részük amerikai, ahol egyébként nem a tinik bulija a közösségi oldal: a felnőttek eddig is megfelelő arányban képviseltették magukat, most pedig egyre több a középkorú és az idősebb, szóval odaát tényleg boldog-boldogtalan pörgeti naponta az üzenőfalat.

A minta tehát nagy és elég összetett volt ahhoz, hogy ha reprezentatív nem is, de bőven komolyan vehető legyen. A szakítós kifejezések gyakoriságáról készült sokatmondó ábrán két kiugró pont van: a tavaszi szünet, illetve a karácsony előtti két hét. Ha hinni lehet tehát az összefüggésnek, e két időszakban szakítanak a legtöbben. Az apró hullámok azt jelentik, hogy minden egyes hétfő rázós a hét többi napjához képest, azaz valamiért nagyobb eséllyel szakítunk ekkor, mint a hét bármely más napján.

Egyébként is régóta téma, hogy hogyan függ össze a közösségi média és a magánélet; az eredmények pedig nem túl rózsásak. Hiszitek vagy sem, ijesztő méreteket ölt a Facebook-szakítás, amikor még csak nem is arról van szó, hogy üzenetben vagy chaten hajtják el a nemkívánatos kedvest, hanem egy egyszerű állapotfrissítés formájában: „XY egyedülálló”. Az AreYouInterested online társkereső felmérésén az ezer megkérdezett negyede (!) panaszkodott arra, hogy így szembesültek azzal, hogy vége, ötöde pedig állította, hogy simán szakítana ezzel a gyors, tiszta és egyszerű módszerrel. Ha pedig valaki szeretne összejönni valakivel, szinte biztos, hogy változtat a viselkedésén a legnagyobb közösségi oldalon: terveket sző, eseménymeghívókat jelöl vissza, az esetek felében úgy, hogy tudja, hogy nem fog elmenni rájuk. A lényeg, hogy a vonzalom tárgya lássa mindezt.

Számításba kell venni persze, hogy csak az válaszolt, aki akart, tehát a megkérdezettek valószínűleg éppen azért vettek részt a felmérésben, mert durva sztorikon vannak túl. Aki pedig elintézné az egészet annyival, hogy egy újabb hülye amerikai népszokás van terjedőben, az nem árt, ha tudja, hogy a Facebook az egyik leglátogatottabb magyar oldal kétmillió felhasználóval, azaz nagyjából az összes aktív magyar internetező regisztrált, felük pedig naponta nézi üzenőfalát. A trendek pedig megállíthatatlanul terjednek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások