Divat

Forradalom a divatban

6785

Ha az ördög valóban Pradát visel, eddig biztos nem a neten vásárolta – vetette fel a CNN újságírója annak kapcsán, hogy a Prada két és fél hónappal ezelőtt, Marc Jacobs pedig nemrég nyitotta meg online üzletét. Miközben ma már minden utolsó kütyüboltnak vagy elérhető áron kapható divatmárkának van webshopja, a nagy divattervezők eddig nem iparkodtak, hogy mindenki számára elérhetővé – legalábbis alaposan tanulmányozhatóvá – tegyék a termékeiket. A trendteremtő szerepről már lecsúsztak, a divatot viszont követniük kell, különben úgy járnak, mint az Arany Oldalak vállalkozói: aki kimarad, az lemarad.

Az ezredfordulón, egy londoni szobából indított online shop, a Netaporter.com ma több mint 300 brand termékeit árulja. „Ha nem szerepelsz a Netaporteren, akkor igazából nem is vagy benne a divatvilágban (…). Netaporterék bámulatosan kifinomult ízlésű vevők. Tudják, hogyan válasszák ki a szezon slágerruháját vagy –táskáját. Keményen dolgozó munkatársaik vannak, akik pontosan tudják, mi a dolguk, és a készlet legjavát szemezgetik ki. Az árusítás kezdetétől számított második-harmadik napon már kapiskálod, mi lesz a szezon nagy durranása. Roland Mouret „Galaxy” ruhája, Luella Bartley „táskája”, Stella McCartney combközépig érő műanyag csizmája – a Netaporter biztos szemmel kiszúrja, és mindig többet rendel belőlük, mint bármi másból. "Ezek az alapdarabok aztán egy délután alatt elkelnek” – írja az Őrült divatvilág című könyv szerzője. És így is van. A Netaporter kitalálója, Natalie Massenet valószínűleg a világ egyik legtrendérzékenyebb embere lehet. Amikor még az online boltok sehol nem voltak, ő már akkor létrehozott egy honlapot, hogy kihasználja a magazinok által kreált piaci rést. A Vogue, az Elle, a Marie Claire és társai ugyan megmondták, hogy mit kell viselni, azt viszont nem, hogy hol lehet ezekhez a darabokhoz hozzájutni. Massenet az időhiányos vásárlókat célozta be a bolttal, akik számítása szerint ugyanott szerették volna beszerezni a ruháikat, ahol a divathíreket.

Fotó: Fashionising.com

Magyarországon idén indult egy Netaporterhez hasonló webshop, az OurStyle Boutique, amely Doraabodi, Tamara Barnoff, Rekavago, Pazicski, Nanushka, Dora Mojzes, Konsanszky és Anh Tuan termékeket árul. Az oldal ars poeticája szerint azért indították, hogy egy olyan platformot hozzanak létre a magyar divattervezők számára, ahol nemcsak a termékeiket mutathatják be, mint egy virtuális showroomban, hanem cikkek, divatanyagok is megjelennek róluk, így téve őket még ismertebbé itthon és külföldön. Ma a Facebookon reklámozó tervezők, a bemutatóról twitterező divatbloggerek vagy az online divatbemutatók világában egyszerűen elképzelhetetlen, hogy valakinek ne legyen webshopja. Pedig nincs ez így se külföldön, sem pedig itthon.

A patinás és mai napig idősebb tervezők vezette divatházak ragaszkodnak ahhoz a kliséhez, mely szerint a divat – legalábbis, amit ők kreálnak – nem szól ám mindenkinek! Alap, hogy a pornép nem juthat be a divatbemutatókra, úgy a ruhák, kiegészítők vagy cipők viselése helyett maradjon nekik csak a csillogás, a luxus, az elérhetetlen utáni vágyakozás. Marshall Cooper, a LuxuryBrandNetwork.com vezetője a bevezetőben említett cikkben azt nyilatkozta, hogy évek óta folyik a vita, kell-e árulni a neten. Szerinte a luxusmárkák úgy tartják fent az áraikat, hogy különleges aurát hoznak létre a termékeik körül. A webshop megjelenésével ez sokkal nehezebb lenne, mert az imázsba nem fér bele, hogy a neten bárki elérheti az adott cipőt vagy táskát. Ezt a gondolatot erősítette meg az amerikai Elle szerkesztője, Kerry Potter is, aki azt állítja, a divatházak félnek az internet imázsromboló hatásától és csak nagyon lassan állnak rá az online forgalmazásra. Lassan viszont rá kell döbbenniük: nem ők diktálják a divatot és hiába a termékek köré épített mítoszok, jobban teszik, ha követik a trendeket, és érdemben is megjelennek az interneten és saját webshopot nyitnak.

A FeherDesign webshopja

Sok mással együtt egyelőre Magyarországra sem gyűrűzött be a webshopnyitási láz. Idén ősszel egyedül a FeherDesign-tól kaptunk sajtóhírt arról, hogy webshopot nyitottak, ahol férfi és női táskák és kiegészítők közül válogathatunk. Végignéztük azoknak a tervezőknek a honlapjait, akik részt vesznek a Marie Claire Fashion Days-en. A Future Generation tervezői, illetve márkái (Abodi Dóra, ANNAEVA, Imago Mundi, KEPP Showroom, Mojzes Dóra, Szegedi Kata) közül csupán Abodi Dóra honlapján bukkantunk online store menüpontra, amely legnagyobb bánatunkra nem él. A többi tervezőnél még a honlapépítés is gyerekcipőben jár, de legalábbis használhatatlan vagy ötlettelen. A New Generation tervezői közül többen fent vannak az OurStyle-on. Ennek ellenére Anh Tuan, az Artista, a Je Suis Belle, a USE unused és Konsánszky Dóra sem gondolja úgy, hogy szüksége lenne saját online üzletre. Egyedül a Nanushkánál indult be valami. A márka Facebook-fórumából úgy tudjuk, a márka tervezője, Sándor Szandra is azon van, hogy azok a vásárlói is hozzájussanak a termékeihez, akiknek nincs idejük és energiájuk a Csónak utcai showroomba elmenni. A tervező ruháit az OurStyle Boutique oldalán is megtalálni, de nála is lehet online rendelni. A vásárló a Facebookon kiválasztja a neki tetsző fazont, dob egy mailt a shop@nanushka.hu címre a kiválasztott modell nevével, színével és a méretével, és megadja a postacímét, amelyet elküldenek neki, és amelyet postai utánvéttel átvehet. Lehet, hogy naivak vagyunk, de egy online store fenntartása – pláne kezdő tervezőnél – sokkal inkább kifizetődő, mint egy saját showroom megnyitása még akkor is, ha ez utóbbit komolyabbnak gondolja mind a szakma, mind pedig a vevők.

Ha a Burberry megteheti, hogy online bemutatókkal „lealacsonyodik” a jöttmentek közé, akkor nem biztos, hogy Magyarországon sznobságból nemet kellene mondani egy online boltra. Az amerikai Elle szerkesztője szerint, ha az online és az offline felület összhangban van, akkor az a bizonyos aura is megőrizhető. Most pedig, hogy Marc Jacobs megjelent a neten, beindul a lavina, mert „amit Marc Jacobs csinál, azt csinálják a többiek is”.

Címlapfotó: Fashionising.com (FASHIONTREND Magazine, issue 20 'Nocturne'. Fotó: MARIJA IVKOVIC. Smink: BELINDA ZOLLO. Modell: AGNIESZKA GWARA. Kiegésztítők: HOUSE OF BAULCH.)

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások