Lélek

Őrült zsenik?

6763

Művészekkel kapcsolatban közkedvelt sztereotípia, hogy fura mókusok, nehéz emberek és más effélék, ha pedig különösen jelentős figuráról, ne adj’ isten zseniről van szó, némi pszichopatológia szinte kötelező elvárás. Mondhatni az idők kezdetéig nyúlik vissza a zsenialitás és az őrület összekapcsolása, hiszen több mint kétezer évvel ezelőtt már Arisztotelész is leszögezte: „Sosem létezett még zseni az őrültség árnyalata nélkül.”, és azóta számos követőre talált elgondolása. Persze, nem teljesen alaptalan ez a párhuzam, hiszen a művészek, és általában véve azok, akik kiemelkedő alkotásokat hoznak létre, másképp látják a világot, másképp reagálnak a jelenségekre és egészen más összefüggéseket ismernek fel, mint az úgynevezett átlagemberek. Gondolkodásuk, viselkedésük és sokszor megjelenésük is eltér a normálisnak vagy konformnak tartott kategóriától, ugyanúgy, ahogy a pszichiátriai rendellenességekben szenvedőké is. Ráadásul sok pszichopatológiás személynél – elsősorban skizofréneknél és mániás depressziósoknál – rendkívüli kreativitást figyeltek meg.

Van Gogh lenyeszetelte a fülét

Az őrült zseni mítosza tehát adott, nem meglepő hát, hogy a tudomány ezt is, mint annyi más jelenséget, igyekszik megfejteni. Afféle slágerterület a nyilvánvalóan patológiás alkotók életrajzának és műveinek tanulmányozása és az utólagos diagnózis felállítása. Elég csak Van Gogh-ot vagy József Attilát említeni, akikkel kapcsolatban könyvtárnyi ilyen tárgyú írás született. Persze, utólag nehéz rekonstruálni, hogy mi lehetett a baj, így gyakran egymásnak ellentmondó megoldások születnek. Van Gogh esetén mániás depresszióra hajlanak az okosok, József Attilánál pedig pillanatnyilag fej fej mellett halad a borderline személyiségzavar és a mániás depresszió.

Az egyéni esettanulmányok mellett arra is igyekeznek fényt deríteni a kiváló elmék, hogy vajon van-e alapja egyáltalán az említett mítosznak, vagyis nagyobb arányban vannak-e jelen művészek körében a pszichiátriai rendellenességek. Több különböző vizsgálat is született ez ügyben. Az egyik legkiterjedtebb kutatás keretében összesen 2184 életrajzi forrást dolgoztak fel különféle foglalkozási kategóriák szerint. Az eredmények azt igazolják, hogy Arisztotelész nem beszélt teljesen a levegőbe, ugyanis művészek körében jóval gyakoribb a pszichopatológia, mint más foglalkozási csoportoknál. Főként a különböző hangulatzavarok, az alkoholizmus és drogfüggőség fordult elő nagy számban. A többi tudós is hasonló eredményre jutott, és legtöbbjük a mániás depressziót emelte ki mint leggyakrabban előforduló rendellenességet. Ez a hangulatzavar három fázisból áll: depressziós, mániás és tünetmentes időszakok váltakoznak a beteg életében. Az érintett művészek pályafutásában jól megfigyelhető ez a mintázat, ugyanis a depressziós szakaszban szinte egyáltalán nem alkotnak, ez az időszak megfeleltethető az alkotói válság kategóriájának. A felfokozott mániás időszakban pedig szinte megállás nélkül dolgoznak, és legjobb műveiket hozzák létre ilyenkor. Hemingway munkássága jól példázza ezt, hiszen válságos és felfokozott időszakok váltották egymást életében, majd egy depressziós epizódja alkalmával véget vetett életének.

Hemingway depresszióval és paranoiával küzdött

Persze, nem minden művész klinikai eset annak ellenére, hogy igencsak távol állnak a nyárspolgár kategóriájától, így felmerült a kérdés, hogy milyen különleges személyiségvonásokkal rendelkeznek, ami megkülönbözteti őket az említett társadalmi csoporttól. Daniel Nettle több kutatást is végzett a témában, az egyik legérdekesebb vállalkozása az volt, amikor költők, képzőművészek, matematikusok, átlagemberek és pszichiátrián kezelt betegek személyiségvonásait hasonlította össze. Az eredmények azt mutatják, hogy a költők és képzőművészek sokkal fogékonyabbak új, szokatlan élményekre és ötletekre, mint az átlagemberek, olyannyira, hogy a skizofrénekkel közel azonos szinten vannak. Az anhedónia, vagyis az örömérzet hiánya viszont jóval kevésbé jellemző rájuk, mint az átlagemberekre vagy a skizofrénekre. Érdekes, bár ha jobban belegondolunk, egyáltalán nem meglepő eredmény, hogy a matematikusok csoportja kevésbé volt fogékony az új élményekre, mint az átlagemberek. Emellett kiderült az is, hogy a művészekre inkább a divergens gondolkodás jellemző, ami azt jelenti, hogy nem ragaszkodnak a konvencionális utakhoz, hanem új, a megszokottól eltérő megoldásokra törekednek. Ezzel szemben a matematikusok inkább a konvergens gondolkodást alkalmazzák, vagyis elsősorban logikus következtetésekre támaszkodnak, felismerik és alkalmazzák a szabályokat és az egyetlen jó megoldás megtalálására törekednek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
okt
06
sugarwall írta:
"nagyobb arányban vannak-e jelen művészek körében a pszichiátriai rendellenességek"

ez úgy hangzik, mintha a művész-lét okozná a rendellenességet.. pedig általában nem a művészet betegít meg, hanem éppen fordítva. bizonyos lelki defektek jobban teret engednek a művészi hajlam kibontakozásának.
09:32
2
okt
06
Welmi válaszasugarwall írására:
Igen, ezért is lehet jó, ha egy művész nem teljes állásban művész, mert nem pistul bele a saját tekervényes világába. (A kötekedők kedvéért: ez nem a tuti, ez egy opció.)
09:43
3
okt
06
sugarwall válaszaWelmi írására:
én is így gondolom. és sajnos (főként kis országunkban) főállásban elég nehéz művészként élni az életed. amihez ha hozzájön a roppant érzékeny lelki világ, akkor kész a katasztrófa...
09:48
4
okt
06
ismeretlen írta:
,,A legnagyobb elméket kísértik a legsötétebb démonok..."
09:57
5
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Hehe, már látom, hogy jön a főállású művész úr, és elmondja, csak főállásban lehet művészkedni! :)
10:04
6
okt
06
sugarwall válasza írására:
de szerencsére nem is állítottuk az ellenkezőjét, csak azt mondtuk: "nehéz". :) ha pedig művész úr jól áll anyagilag - amit nyilván nem oszt meg itt velünk, hiszen úriember - akkor pedig nagy szerencséje van, és reméljük csendben örül. :)
10:07
7
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Szerint egy egész adóbevallás lesz itt. :)
10:19
8
okt
06
sugarwall válasza írására:
jaj de várom amit ezért kapni fogsz :D :D
szerencsére elemedben vagy. :)
10:25
9
okt
06
nupogodi írta:
Hemingway-nek amellett, hogy mániás depressziós volt, erősen küzdött az alkohollal is, illetve nem küzdött vele, teljes mértékben megadta magát neki. ha jól tudom annyira, hogy úgy előzte meg a másnaposságot, hogy nem józanodott ki soha. ez különben sok más művészről is elmondható. egy kis ihletért nem feltétlenül kell messzire menni, gyakran elég, ha csak a legközelebbei kocsmába ugrik le az ember, és átadja magát a borgőznek. különben meg tényleg akkor jönnek a legjobb gondolatok, ha az ember kicsit már el van szállva. a bódulat lerázza róla a mindennapok paráit, ha épp nincs olyan lelkiállapotban, hogy csak még jobban ráerősít erre. de ha nincs, akkor tökjó gondolatok születhetnek, és olyan képek, amikre aztán másnap ránéz józanul, és még maga is csodálkozik, hogy húazannya.
10:32
10
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Ide nekem az oroszlánt is. Hehe. Ma nagyon nagyon jó formában vagyok. :)
10:33
11
okt
06
ismeretlen írta:
Én Chloét várom most nagyon!
:)
10:41
12
okt
06
sugarwall válaszanupogodi írására:
hát szerintem azért kicsit erős azt állítani, hogy a művészek az ihletért isznak... én inkább azt mondanám, hogy azért bódulnak el, hogy lerázzák a mindennapok szemetét, és utána nyilván oldottabbak, és másra is tudnak koncentrálni. azért nehogymár ilyen módon szóljunk be a legnagyobb alkotóknak, hol vagyunk mi ettől?
de ha csak ezen múlik, és olyan tehetséges leszek, mint a legnagyobbak, mindjárt leszaladok én is egy-két felesért, hogy megjöjjön az ihlet.
10:42
13
okt
06
Tegnap szétkaptátok a sportolókat ma a művészeket, nekem meg lassan üldözési mániám lesz, hát mindenki defektes itt, aki csinál valamit?
10:54
14
okt
06
ismeretlen írta:
Anyám borogass!
Szóval a művészek tudnak új dolgokat kitalálni,aki meg matekkal,netán természettudománnyal foglalkozik,az egy konvencionális,konvergens gondolkodású,savanyú pista mi?
Akkor mondja már meg valaki,hogy születnek az innovációk???Áááááá!!!!
10:56
15
okt
06
ismeretlen írta:
Komolyan, egyszer felcsapok modern művésznek. Festek majd vászonra kockákat, köröket, vagy egyszerűen csak odahányok valami pacsmagot, és máris művész lesz belőlem... :P

Mostanában pl. egy tanulmányhoz egy Magyarországon tökismeretlen kanadai költő életművét tanulmányozom, aki 16 és 19 éves kora között megalkotta a mintegy 170 versből álló életművét, azt még 42 évet élt egy elmegyógyintézetben. :) A problémája az volt a világgal, hogy az nem olyan volt, amilyennek ő megálmodta. Hát, van ilyen... :P
11:01
16
okt
06
Lunabunny válasza írására:
Nekem is ő jutott eszembe egyből. :)
11:05
17
okt
06
Lunabunny válaszaBoribonAnnipanni írására:
Na majd sorra kerülnek a szülők is egyszer biztos. :)
11:06
18
okt
06
Lunabunny válasza írására:
"A problémája az volt a világgal, hogy az nem olyan volt, amilyennek ő megálmodta"

Ilyen embert én is ismerek, de szerencsére ő azért még nem jutott el a pszichiátriáig.
11:07
19
okt
06
ismeretlen válaszaLunabunny írására:
Igen, ha gyereked van akkor azért, meeee nooooooormális vagy hogy ebbe a szarba szülsz, ha nincs gyereked akkor azért, ha szingli vagy azért, ha szerelmes vagy azért vagy vérciki. :) Ez egy ilyen világ. De aztán majd születik egy cikk arról, hogy mekkora jó szétdrogozva és matt részegen bulizni.
11:08
20
okt
06
BoribonAnnipanni válaszaLunabunny írására:
költő vagyok, csak nem reklámozom, mert kapok egy beutalót :P
11:17
21
okt
06
sugarwall válaszaBoribonAnnipanni írására:
:D
és a homlokodra tapasztják, hogy alkoholista drogos is vagy.
sőt, tán' még lopsz is. :D
11:26
22
okt
06
Phitonissa írta:
Nem a fülét nyeszetelte le,hanem a fülcimpáját. És akkor most folytatom az olvasást....
11:35
23
okt
06
Phitonissa válasza írására:
Vagy csak simán hányj a vászonra! Manapság már az is művészet. XD
11:39
24
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
Megyek is, festek egy képet, aminek a címe az lesz: ,,A tepertő keringője a pálinkával"...
11:52
25
okt
06
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
Alapvetően nem létezik olyan, hogy normális ember:)
11:54
26
okt
06
ismeretlen válasza írására:
De. Nekem megsúgták a hangok, hogy az vagyok.
12:00
27
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Neked tepertő-szalonnna fétised van. Kényszerzubbonyt rá!!!
12:00
28
okt
06
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
De igazából az a vérciki, hogy nincs semmiféle kattanásod. Tehát nem is lehetsz művész.. Érted...
12:01
29
okt
06
Phitonissa válasza írására:
Én lájkolnám! De sárgarépa mindenképpen legyen benne. Már csak a meleg színhangulat miatt. :-)
12:06
30
okt
06
Angyalka75 válasza írására:
Hahahahahhahahahahaha
12:23
31
okt
06
Angyalka75 válasza írására:
Ez a kedvenc graffitim!!!!Hivatalosan igy szol:
Teljesen normalis vagyok,a hangok is megmondtak!!!!
Rengeteg graffitit latni a falakon,aztan ahogy jonnek ugy le is takaritjak oket.De ez valahogy mindig megussza.Ez mar tobb eve fennt van a hazfalon.Ugy latszik masnak is tetszik. :)
12:25
32
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
Sárgarépa minden hányásban van.:D
12:27
33
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Nekem meg azt súgták, hogy ,,Kakóscsigaaaaa.....lent a spájzban van egy kakaóscsigaaaa....eddmmeeeg...eddmeeeg...kakaószcigaaa.....drááágaszáááágoooom....
12:28
34
okt
06
nupogodi válaszasugarwall írására:
nyilván azért isznak igen...ilyesmit írtam én is. nehéz úgy alkotni, hogy közben a mindennapi gondjaidon pörögsz, és ebben segíthet egy két fröccs. különben nem szóltam be rájuk, nem igazán értem, hol volt ebben a beszólás. amit írtam tapasztalatból írtam, és saját példából is, lévén hogy művészek között mozgok már vagy 15 éve, és én is az vagyok.
12:28
35
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Szalonna, mangalicaaaaaaaaa.....
12:29
36
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Muhahahahha! A kényszerzubbony ellenem mit sem ér, halandók!! A tepertő biztosítja számomra a Káoszistenek minden erejét! Muhahahahaaháháháháááá!
12:29
37
okt
06
sugarwall válaszanupogodi írására:
hoopp akkor bocsi :) biztos túl érzékenyen érint a téma, és csípőből háborgok. bocsi.
12:29
38
okt
06
nupogodi válasza írására:
Komolyan, egyszer felcsapok modern művésznek. Festek majd vászonra kockákat, köröket, vagy egyszerűen csak odahányok valami pacsmagot, és máris művész lesz belőlem... :P----ettől még nem.

12:29
39
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Azt a másik hang suttogja:D
12:30
40
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
Tepertőhöz sárgarépát? Megőrültél?:D:D Pirospaprika, meg lila hagyma, az lesz benne:D Na de sárgarépa....
12:30
41
okt
06
ismeretlen írta:
Chloe hol van?:)
12:31
42
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Biztos őrülten elfoglalt művész:)
12:31
43
okt
06
mookid írta:
A témában ajánlott még:
http://matula.hu/index.php?section=article&rel=38&id=454
vigyázat, elég durva.
12:34
44
okt
06
ismeretlen válaszaWelmi írására:
Hát, pedig pont azok körében tapasztaltam a belilulás és a megőrülés biztos jeleit, akik amatőrök, azért színészek, zenészek vagy egyebek, mert "szeretik csinálni", de nem ebből élnek. Egy profi nem engedheti meg magának, hogy egy bizonyos szinten túl szétessen.
12:48
45
okt
06
tein válasza írására:
az szívás :P
12:52
46
okt
06
sugarwall válasza írására:
egy profi nem, de egy mezei művész igen. és ezt kicsit sem sértésnek szánom, ez már emberi jellemző, nem tehetség kérdése. akik pedig "amatőrök", azok végképp ne akarjanak ebből élni...
12:53
47
okt
06
ismeretlen válasza írására:
Nem csak főállásban lehet, de csak úgy érdemes, mert bármilyen művészetet magas szinten űzni egész embert kíván.
12:57
48
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Milyen az a "mezei művész"? Valaki vagy profi, vagy amatőr, szakmai szemmel nézve nincs harmadik kategória.
12:58
49
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Az ilyen évődésekért legfeljebb egy szívecskét kap, ilyet ni: ♥
12:59
50
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Én hol jól állok, hol nem, ez teljesen változó. Igazad van abban, hogy nehéz csak a zenéből (esetemben erről van szó) élni, bár különösebben csak az utóbbi időben vált nehézzé, amióta a szakma felhígult, és "válság" is van.
13:01
51
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Te is az vagy? Mesélj.
13:04
52
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Mondtam, hihi! :)
13:04
53
okt
06
sugarwall válasza írására:
"Egy profi nem engedheti meg magának, hogy egy bizonyos szinten túl szétessen."

ebből a mondatból azt szűrtem le, hogy a profi nem feltétlenül csak szakmailag profi, hanem hozzáállásában, kitartásában is. lehet valaki baromi tehetséges, ha nem tud vele mit kezdeni. ezzel szemben írtam a "mezei" kifejezést, ami nyilván nem fedi egyik általad említett kategóriát sem.

na. :)
13:09
54
okt
06
sugarwall válasza írására:
szerintem túl jó napja lehet, nem azt kapod, amit megérdemelsz. :P
(a hétfői szőrös kép még mindig él az emlékezetemben, reméltem valaki megbüntet helyettem. :))
13:10
55
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Naaa. :) Ne legyél gonosz. De ma bevállalom, a büntetést is.
13:18
56
okt
06
sugarwall válasza írására:
dedededededede! ma gonosz vagyok. ggggrrr.
:)
13:19
57
okt
06
Tilos válasza írására:
elkéstél már van / volt ilyen művész :P:D Jean-Michel Basquiat ilyen absztrakt festő , graffi művész volt a 70 es években Andy Warhol felfedezettje volt :)
13:32
58
okt
06
Tilos írta:
a Rolling Stones tagjai is profik mégis szét vannak hullva mint az állam háztatrásunk :)
13:35
59
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Akkor a mezei alatt azt érted, hogy nagyon tehetséges, de hozzáállásban nem profi?

Ilyenkor egy ideig elviselik, de aztán betelik a mérték, akármennyire jó is abban, amit csinál. Jaco Pastorius a világ legjobb basszusgitárosa volt, de a drogtól úgy lezüllött, hogy nevenincs német zenészek játszottak már csak vele, és ők is kirakták a kocsiból a sztráda közepén, amikor a már egy hete lehányt pólóját viselte...
13:39
60
okt
06
ismeretlen válaszaTilos írására:
Nem nevezném őket profinak. Művészeti, szakmai értelemben semmiképp. Üzleti értelemben azok.
13:39
61
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
Ha kettőtöket látom, rossz napom nem lehet. :-)
13:40
62
okt
06
sugarwall válasza írására:
igen, éppen a hozzáállásbeli profizmusról beszéltem. és arról, hogy nagy lelki erő kell ahhoz, hogy el tudd viselni, majd pedig ki tudd használni a saját adottságaidat.
sikeres művésznek lenni sokkal összetettebb dolog, mint szimplán alkotni.
de most ezt neked magyarázom? :) bocsi, ma vitázhatnékom van, úgy tűnik azon is vitázom, amiben egyet értek.
13:43
63
okt
06
nupogodi válasza írására:
egy profi zenész mondjuk tényleg nem engedheti meg, mert ő kiáll a közönség elé, akik azért mentek oda, hogy az előadását élvezzék. az, hogy a zenész tökrészegen hamisan játszik, vagy énekel, vagy valami, az élvezhetetlenné tenné az előadását, csalódást okozna a rajongóknak. de egy festő mondjuk, aki mámoros szétfüvezett állapotban festi meg élete képét, majd kiállítja, semmit sem ront a kép élvezeti értékén. hol érdekli a múzeumba járó embert, hogy van gogh levágta a fülét, hogy pollock alkoholista volt, vagy manet szifiliszes? sehol.
13:43
64
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Lehet, hogy ezért tartom a képzőművészetet kisebbre, mint a zenét?
13:45
65
okt
06
nupogodi válasza írására:
grafikus vagyok, mostanában kezdek festeni tanulni. a végzettségem szerint is grafikus művész vagyok, ami sajnos nem jelenti azt, hogy festeni is tudok. sajnos ég és föld a kettő :( azt vettem észre, hogy míg a legtöbb festő tehetéges grafikus is, fordítva ez nem mindig igaz. na nem baj, egyszer csak menni fog az is nekem.
13:46
66
okt
06
nupogodi válasza írására:
kár. én nem teszek különbséget a kettő között. hozzám mindkettő közel áll, az egyikhez értek, a másiknak csak élvezője vagyok.
13:48
67
okt
06
ismeretlen válaszasugarwall írására:
"sikeres művésznek lenni sokkal összetettebb dolog, mint szimplán alkotni."

Ez így van, csak amíg régebben elsősorban a tehetség és felkészültség szerint szelektálódtak a művészek (mert a közönség is értett valamit a dologhoz, nem lehetett dilettáns alkotásokkal megetetni), addig mára a művészet elüzletiesedett, és ez nem jó. Ami meg Magyarországon megy, azt hagyjuk. Villamosvezetőknek, érettségi előtt álló gimnazistáknak és egyéb öt perc alatt sztárrá pénzelt senkiháziaknak havi húsz-huszonöt fellépésük van, míg az évtizedek tanulását és ghyakorlását maguk mögött tudó valódi zenészek örülhetnek, ha bekerülnek kísérőnek ezek mögé, különben mehetnek bolti eladónak, vagy a híd alá.
13:50
68
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Hozzám is mindkettő közel áll, csak a zenében nehezebb kamuzni.
13:51
69
okt
06
Kiralylany84 írta:
Lenyeszetelte?! Levágta és kész. És nem az egész fülét.
13:52
70
okt
06
nupogodi válasza írására:
az idő úgyis igazolja mindkét területen, ha valaki tényleg tehetséges, vagy csak a kor akkori divaja kiáltotta ki annak.ma már semmi sem lehetetlen, ha valaki nem annyira tehetséges, de el tudja hitetni magáról, annak lehet pár jó éve, de nem hiszem, hogy egyszer tanítani fogják majd egyetemeken a munkásságát, ha az nem közvetít időtálló értékeket.
13:54
71
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Hozzánk kellene egy grafikus.
14:04
72
okt
06
ismeretlen válaszaTilos írására:
Ezt nem gondolod komolyan???
14:05
73
okt
06
ismeretlen írta:
...Általános ötödikben tudtam, h művész vagyok,amikor egy darab krumplit kellett lefesteni és kábé 20 féle színt festettem bele,a tanárnőnek meg kis híján orgazmusa volt!...


Vicc.Nem vagyok művész,a többi igaz.
14:06
74
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Az iskolák is változnak. Ma már a Harry Potter is tananyag, és liberálisok felvetették azt is, hogy az énekórák bizonyos százalékában popzenékkel foglalkozzanak a diákok.
14:27
75
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
Voltam is egy ilyen kiállításon. Na, attól tényleg hányingerem lett. :)
14:40
76
okt
06
ismeretlen válaszanupogodi írására:
Legközelebb kirakom az *irónia*-táblát. :)
14:41
77
okt
06
ismeretlen válaszaTilos írására:
Mindig is tudtam, hogy lekéstem a saját koromat... :P
14:48
78
okt
06
ismeretlen válaszatein írására:
Az, határozottan. :)
14:48
79
okt
06
BoribonAnnipanni válaszasugarwall írására:
pedig csak sportolok... na ez a baj! O_O
14:50
80
okt
06
BoribonAnnipanni válasza írására:
szerintem meg létezik.
14:50
81
okt
06
BoribonAnnipanni válasza írására:
na bumm :DD
14:51
82
okt
06
Tilos válasza írására:
a drog meg a pia tartja már csak össze őket
14:57
83
okt
06
Tilos válasza írására:
nana azért elég kevés olyan művészt ismerek és ismerek el művésznek aki ennyi ideig a toppon tud maradni üzleti vagy nem ütleti tudást beleszámítva
14:58
84
okt
06
A.F.rétisas válaszaBoribonAnnipanni írására:
Te is művész vagy,csönd legyen :D
15:01
85
okt
06
A.F.rétisas válaszaPhitonissa írására:
:)
15:02
86
okt
06
nupogodi válasza írására:
munkahelyre? :) köszi, de most épp van állásom. különben melyik munkahelyre? mert egy barátnőm meg épp munkát keres, aki szintén grafikus, dekoratőr....ha gondolod, írd meg nekem priviben, köszi.
15:02
87
okt
06
A.F.rétisas válasza írására:
milyen igaz :D
15:04
88
okt
06
A.F.rétisas válasza írására:
ott bent
15:04
89
okt
06
ismeretlen válaszaTilos írására:
Arra gtam, h szerinted profik...
15:05
90
okt
06
Phitonissa válasza írására:
AZ nem véres meg kakis volt?
15:11
91
okt
06
Phitonissa válaszaPhitonissa írására:
Mert olyanról már hallottam, azt hittem, a hányásossal újítunk, kérek 20 %-ot az ötletért és gazdagok leszünk. Lehettem vóna a mánágered. :'(
15:12
92
okt
06
A.F.rétisas válaszaPhitonissa írására:
b+ :D
15:17
93
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
Hányás is volt ott...
15:21
94
okt
06
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
A baj az, hogy mindig is utáltam hányni. Ha besegítettél volna a dologba (mondjuk te hánysz, én meg instruállak közben), akkor tényleg hatalmas üzlet lehetett volna... :P :)
15:22
95
okt
06
BoribonAnnipanni válaszaA.F.rétisas írására:
igen, lapítok is ;-)
15:29
96
okt
06
BoribonAnnipanni válasza írására:
Ez a megközelítés csak egy szűk keresztmetszetben láttatja a problémát, számos aspektus rejtve marad, bár nem mondhatnám, hogy nincs igazad, inkább részigazad van. Innen nem lehet üstökön ragadni a művészben azt, amitől valójában művész.
15:31
97
okt
06
A.F.rétisas válaszaBoribonAnnipanni írására:
amíg nem vagy skizo,nem is vagy művész :D
15:32
98
okt
06
BoribonAnnipanni válaszaA.F.rétisas írására:
amíg nem árulom el, hogy kik üldöznek folyton, csak látens művész lehetek ;-)
15:35
99
okt
06
A.F.rétisas válaszaBoribonAnnipanni írására:
:D
15:35
100
okt
06
Phitonissa válasza írására:
Nem szoktam hányni, de mi lenne ha bevennénk egy bulímiást a bizniszbe?! ;-)

(A 93-ra meg: Na neeeeeeeeeee!:-O Hol, mikor, HOGYHOGY??? *döbb-döbb*)
15:52
101
okt
06
curlie válaszaBoribonAnnipanni írására:
:DDD
16:58
102
okt
06
ismeretlen válaszaTilos írására:
azért ő nem csak olyan volt..
19:23
103
okt
06
ismeretlen válasza írására:
HIBÁKBÓL!!! Hát hogyan másból?még ezt sem tudod? :P

Amúgy meg mondjátok má' meg hogy ezt a bődületes hülyeséget mégis honnan szedtétek? A fogalomhasználat teljesen következetlen, úgy dobálózik a cikk a különböző betegségnevekkel, hogy azt nézni is fáj.
21:35
104
okt
06
chloe válasza írására:
iskolában. mondom mindjárt.
21:36
105
okt
06
chloe írta:
ez így hülyeség.

aláírás,
egy művész
21:37
106
okt
06
ismeretlen válaszachloe írására:
Pedig kimondottan őrültnek tűnsz.
21:37
107
okt
06
chloe válasza írására:
'Komolyan, egyszer felcsapok modern művésznek. Festek majd vászonra kockákat, köröket, vagy egyszerűen csak odahányok valami pacsmagot, és máris művész lesz belőlem... :P'

mert szerinted nem szúrják ki rögtön még egy puszta gesztusokból álló képről is, hogy mi a giccs? megsúgom, ordít róla, ebből még senki se csinált karriert.
21:42
108
okt
06
chloe írta:
egyszerűen annyi, hogy aki úgy érzékeli a valóságot, hogy vágyik reflektálni rá, az nyilván egy finomhangoltabb érzékeléssel bír, alacsony ingerküszöb, csak ezzel sok hülyeség is bejön, nem kell túlmisztifikálni. patológia, a faszom, találjanak már valami hobbit a laikusok maguknak.
21:50
109
okt
06
ismeretlen válaszachloe írására:
A művészeknél úgy tűnik, nem elvárás az, hogy felismerjék a célzott iróniát...
21:50
110
okt
06
ismeretlen válaszachloe írására:
Te pl. még nem jelentetted ki ma, hogy "jajj, de szép a vörös iszap".
21:52
111
okt
06
chloe válasza írására:
ezt nem tudhatod! viszont érzékien simogatom a finom faasztalt a geometria teremben!
21:53
112
okt
06
chloe válasza írására:
még a végén kiderül, hogy mindig ironizálsz és csak rosszindulatból értünk félre? emelném kalapom.
21:54
113
okt
06
ismeretlen válaszachloe írására:
Általában ha valami olyan képtelenséget állítok, amiről ordít, hogy irónia, az irónia. De inkább nem magyarázom tovább.
21:56
114
okt
07
ismeretlen válaszachloe írására:
Eddig nem tudtalak egyértelműen hova rakni, de most megkedveltelek.
09:56
115
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Előbb-utóbb mindenki megkedveli. Ez az ő nagy keresztje.
10:09
116
okt
07
Aevin válasza írására:
Művészlelkű matematikusok által
10:09
117
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Azt mondta mindenki szerelmes lesz belé. :)
10:14
118
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Én a hétköznapokon soha nem kapom meg, hogy szeretnek. Nem is gondolom, hogy szerethető vagyok, mert nem is akarok az lenni. Nagyon távolságtartó vagyok. De ha esemény van, pl. egy nap nem jövök be dolgozni, már mindenki kérdezi, hol voltál? Úgy aggódtunk, jól vagy? Én meg csak nézek, és tényleg érdekli őket... Volt már egy pár ilyen az életemben, és tök jó, mert nem bírnám nap, mint nap a pofámba kapni, hogy szeretünk! De egy évben kétszer jól esik :)
10:16
119
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Aki személyesen is találkozik vele.
Szar lehet.
10:30
120
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Én mondtam már neked idén? :-)
10:31
121
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Virtuálisan lét nem számít bele, te meg mindenkinek mondod, aki lány, úgyhogy nem hat meg, bocs. *.*
10:33
122
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Én? Kinek mondtam eddig és hol?
10:42
123
okt
07
Iphigenia válasza írására:
Nem feltétlenül. Színházban dolgozom jópár éve - gyakorlatilag gyerekkorom óta, sokmindent láttam már.
Középszerű statiszta is került pszichiátriára, persze, sőt ilyen volt több, de ennek éppen az az oka, hogy az illető nem bírja elviselni a sikertelenséget, és legtöbbször fogalma sincs arról, hogy azért sikertelen, mert tehetségtelen.
Azonban. Az igazán jó (és ez alatt nem a "virtuóz", hanem az igazán tehetségen színészt értem) színészek általában abba zakkannak bele, hogy úgy érzik, soha nem lehetnek elég jók.
Fenti fejtegetésemet nyilván nem lehet ráhúzni mindenkire, ott volt pl. Latinovits, aki zseniális volt, ezt tudta is magáról, és nem bírta elviselni a dilettantizmust maga körül. Más kérdés, hogy utolsó filmjeiben kifejezetten ripacs, az Ötödik pecsét-ben szinte nézhetetlen.

Nekem is eldurran az agyam néha, vagy úgy érzem, hogy nem bírok többet, főleg főpróbahéten áll közel az ember az összeomláshoz, de! Eddig mindig sikerült összeszedni magamat. Még jó, hogy nem a rendező vagy a színigazgató a felelős értem, hanem én saját magamért. Nem hiszem, hogy tehetség, ne adj' Isten zsenialitás kérdése volna.
Ettől még Te túl sarkosan fogalmaztál, és nincs is igazad.
10:49
124
okt
07
Lunabunny válaszasugarwall írására:
Netán szifiliszes, vagy öngyilkos hajlamú. :)
10:53
125
okt
07
Lunabunny válaszaBoribonAnnipanni írására:
Relatív, hogy mi a normális. :)
11:00
126
okt
07
ismeretlen válaszaIphigenia írására:
Előttem olyan példák állnak, mint Agárdy Gábor, Avar István, Kállai Ferenc, Béres Ilona, Molnár Piroska, Benedek Miklós stb. Mindegyikükkel dolgoztam már, láttam őket munka közben: végigcsináltak minden próbaidőszakot és premiert mindenféle hektika, szétesés, allűr és összeomlás nélkül. Utóbbiak a gyengék, önbizalomhiányosak eszközei, és legtöbbször más céljuk nincs, mint a figyelemfelkeltés.

Ha te is játszol, ne ess ebbe a hibába. Ne a hisztijeid, hanem a színpadi játékod szerezzen neked hírnevet.
11:04
127
okt
07
Iphigenia válasza írására:
Épp ecseteltem, hogy nem szokásom ebbe a hibába esni. Csak próbáltam érzékeltetni, hogy a gyenge idegzet nem egyenlő a tehetségtelenséggel.
11:11
128
okt
07
ismeretlen válaszaIphigenia írására:
Nem, az az amatőrséggel egyenlő, én ezt mondtam.
11:12
129
okt
07
ismeretlen válaszaLunabunny írására:
Ez paradoxon. Normális = egyezményes normákhoz igazodik. A normák meglehetősen ritkán változnak, épp ez a lényegük. Ha relatívak lennének, semmi értelme nem volna a "normális" nevű fogalomnak.
11:14
130
okt
07
Iphigenia válasza írására:
És még valami, ami talán fontosabb is, mint az eddigiek.

Nem tartom igazi művésznek, aki nem döglik bele abba, amit csinál. Értem ez alatt, hogy pl adott színész kimegy a színpadra, és teljesen feloldódik a szerepében, azzá válik, amit játszik. A nehézség ebben az, hogy ideális esetben, ha lemegy a függöny, színészünk visszazökken a saját életébe, a másnap esti következő előadásig.
Vannak virtuóz színészek és zenészek, akik zseniálisan értik és tudják a technikákat, nézem, nézem és nem érdekel. "Csodállak, ámde nem szeretlek." Ha nem érint meg valami, akkor nincs miről beszélni, márpedig az ember lelkét az érinti meg, amiben lélek van, aminek lelke van.
Sajnos sokan - nagyon tehetséges emberek, akár profik is - egy idő után képtelenek különválasztani a színpadot a saját életüktől, és ebbe belenyomorodnak. Ennek nincs köze ahhoz, hogy valaki amatőr-e vagy profi.
A hajtűdobálás megint más lapra tartozik, attól én is kiakadok. (Megj.: ha láttad az Otelló Gyulaházán c. filmet Bástival, Törőcsikkel, Domján Edittel, abban a Domján által zseniálisan alakított primadonna-karakter a hajtűdobáló misszpicsa prototípusa. :-) Ha nem láttad, nézd meg.)

Ha valamivel - bármivel - egész emberként foglalkozol, az valamelyest mindenképp felemészt, és különösen igaz ez a művészetekre.
Mint fentebb írtam, meg tanulni elválasztani a színpadot valóságtól.
11:27
131
okt
07
Iphigenia írta:
meg KELL tanulni, bocs.
11:28
132
okt
07
BoribonAnnipanni válaszachloe írására:
ezzel mélységesen egyetértek.

Egyébként az összestöbbi embernek is ugyanúgy meglehet a maga bogara, csak nem szembetűnő, mert nincs olyan szellemi termékük, amiről üvölthetne az őrület.
11:34
133
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Jah bocs tényleg...:D
Á hülyeség.Ttk-ra jártam.Tényleg sokkal kevesebb a zakkant (értsd droghasználó,alkoholista,pszichiátriai eset,bár egyik csop.társam sajnos ott kötött ki),de nem vagyunk savanyú pisták,ugyanúgy élvezzük az életet,és legalább annyira kreatívak vagyunk,csak más területen.Mellesleg rengeteg orvos,tudós lesz később festő (és nem is rossz),vagy végez valami más művészi tevékenységet.Lehet,hogy nem annyira kiemelkedően tehetségesek (bár ilyen is van),mint a művésznek tanult művészek,de a fordított felállást nem nagyon láttam még.Aki művész,az nem fog hobbiból kutatni,vagy a hiperbolikus geometriával foglalkozni...:)
Na erre varrjanak gombot a brit tudósok!:D
11:42
134
okt
07
ismeretlen válaszaAevin írására:
Aham...:D
11:45
135
okt
07
Lunabunny válasza írására:
A normák is relatívak.
12:12
136
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Öhm, egyébként valamennyire megvan az oda-vissza (Tudom, nem szép dolog csak így a semmiből vagdalkozni, utána fogok nézni pontosan a dolognak), de a matematikai, idegennyelvi és zenei készségek egy agyközpontról mennek. Végül is nagyon hasonló gondolkodást igényelnek. A legtöbb orvos, akit ismerek nem annyira fest, mint inkább zenél teszem hozzá, némelyikük igen jól. Ismerek egy olyan családot (teljes, nagy kiterjedt 3 generációs 20 tagú családra kell gondolni), amiben konkrétan mindenki orvos vagy zenész :D Haláliak :D :D
Egyébként pedig kapják be a matekhoz szerintem nagyobb kreativitás kell, mint egy csendélethez naranccsal és koponyával.
13:02
137
okt
07
A.F.rétisas válasza írására:
kizárt
14:28
138
okt
07
ismeretlen válaszaIphigenia írására:
Azt hiszem, Agárdy mondta:
"Ha valaki este héttől tízig őszintén elhiszi magáról, hogy ő a király, az egy őrült. Aki viszont nem hiszi el, az egy rossz színész."
14:58
139
okt
07
ismeretlen válasza írására:
"Aki művész,az nem fog hobbiból kutatni,vagy a hiperbolikus geometriával foglalkozni...:)"

Akkor én kivétel vagyok, mert a művészet mellett rendkívül érdekel a biológia, közelebbről az állattan. És ez nemcsak passzív érdeklődés, már kamaszkoromban is madárhangokat gyűjtöttem, később madármentéssel foglalkoztam, most pedig leginkább halakkal. Ismerős profjaim a SZIÉ-ről ide járnak hozzám általuk még sosem látott hazai vadvízi halakat nézni. :-)
15:03
140
okt
07
ismeretlen válaszaLunabunny írására:
A relativizálás nagyon káros az értékekre nézve. Melyek cseppet sem relatívak.
15:04
141
okt
07
ismeretlen válaszaA.F.rétisas írására:
Na, mi az, te utálod?
15:04
142
okt
07
A.F.rétisas válasza írására:
Senkit nem utálok,csak nem vagyunk egymásnak szimpatikusak,van ez így :)
15:17
143
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Egyet értek!:)
15:41
144
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Nem mondtam,hogy nincs ilyen,csak azt,hogy még nem láttam.:D
15:42
145
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Ha már ezt így felhozod, megkérdezlek, mert igazából hetek óta ezen töröm a fejem. (Bár sok köze nincs a dologhoz)
Van annak valami jelentősége, hogy a szemben lévő ház egyik ablakába kitettek egy kitömött varjút? AZ ablakpárkányra. Ott van, éjjel-nappal, néha a frászt hozza rám és nem bírok rájönni, hogy miért_van_ott.
15:51
146
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Pont a héten volt egy órám a kedvenc professzorommal (társadalomtudós, de emellett van matematika diplomája, meg fizika, meg hobbi biológus meg félig görög ezért a görög kultúrát, történelmet, politikát oda vissza ismeri ♥) és mesélte, hogy van egy volt egyetemi évfolyamtársa, aki AKÁRMILYEN matematikai tételt le tud vezetni AKÁRMIT bebizonyít, csak nem szabad megmondani neki, hogy ez előtte még senkinek nem sikerült :D :D :D Aztán lehet, nekem vannak téves felfogásaim, de ha valami, akkor EZ a kreativitás.
15:59
147
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Én többet is.
17:02
148
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Galambok vagy más madarak elijesztése céljából esetleg? Bár egy nagyobb ragadozómadárral többre mentek volna.
17:39
149
okt
07
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
Ez a nemnormálisság első jele:D
17:55
150
okt
07
ismeretlen válaszaTilos írására:
Csak akkor tudnak mind2őből eleget venni, ha összedobják a lóvét?:D
17:55
151
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Minden, mi szem-szájnak ,,ingere".....
17:56
152
okt
07
ismeretlen válaszaPhitonissa írására:
,,Nem szoktam hányni, de mi lenne ha bevennénk egy bulímiást a bizniszbe?! ;-)"

Nem jó ötlet. Ha ott eredményeket akarsz elérni, még a beledet is ki kell ,,dolgoznod":D:D:D
17:57
153
okt
07
ismeretlen válaszachloe írására:
Vigyázz, nehogy összegyantázzon...
17:59
154
okt
07
ismeretlen válasza írására:
,,Van annak valami jelentősége, hogy a szemben lévő ház egyik ablakába kitettek egy kitömött varjút?"

Kíváncsiak rá, van-é légpuskád...
18:07
155
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Pont nekem? Az itt lakó kb. 100 ember közül arra kíváncsiak, hogy speciel pont NEKEM van.e légpuskám?? :D :D
18:27
156
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Tudják, hogy ruszki vagy, és tartanak tőled. :-)
19:16
157
okt
07
ismeretlen válasza írására:
:D :D :D :D
19:18
158
okt
07
ismeretlen válasza írására:
(Ez az elmélet ám csak azért nem állja meg a helyét, mert a harmadikon pl. arabok laknak. Lehet, hogy nekik van kirakva, csalinak. Vagy cask nagy Poe rajongó az illető és ezt így tudatja a külvilággal.)
19:24
159
okt
07
BoribonAnnipanni válasza írására:
te meg ki vagy? :D
19:30
160
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Vagy az asszony nem engedte a lakásban tartani...xD
19:34
161
okt
07
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
Ha a CIA kérdezi, nem is ismersz:D

Amúgy senki:) Csak egy nemnormális testvéred a sok közül...xD
19:36
162
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Erre azt kellett volna felelned, hogy: " Ha elárulnám, meg kéne öljelek. " :D
19:38
163
okt
07
Slasher írta:
"Vannak virtuóz színészek és zenészek, akik zseniálisan értik és tudják a technikákat, nézem, nézem és nem érdekel. "Csodállak, ámde nem szeretlek." Ha nem érint meg valami, akkor nincs miről beszélni, márpedig az ember lelkét az érinti meg, amiben lélek van, aminek lelke van."

Tökéletesen igazad van. Kell egy kis plusz, ahhoz, hogy megérintsen az a dal, előadás, stb. Ez a plusz nem abból jön, hogy megtanultad az összes skálát, technikát. Azt mindenki meg tudja tanulni. Tehetség is kell hozzá, hogy valami izgalmasat tudj alkotni.
19:40
164
okt
07
Slasher válaszamookid írására:
Érdekes cikk. Amikor a díjátadókról ír, eszembe jutott Lovasi András...

Van benne egyébként azért néhány marhaság is: "Ha ők tudtak a dayjobjuk mellett maradandót alkotni, egészen biztos, hogy mondjuk egy CBA pénztárosi meló mellett is lehetne próbálni és játszani a Katona József Színházban." A próbák általában napközben vannak.
20:05
165
okt
07
Lunabunny válasza írására:
Szerintem minden relatív.
20:40
166
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Áhh. Megölni? Ugyan...Lekötözve beültetem egy fél napra a ,,Máónikasó" elé, és az annyira szétszedi az agyát, h a saját nevére sem fog emlékezni...:)
20:41
167
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Nem kell ahhoz fél nap...Két egész rész is megteszi. Bár BAP-ot ismerve kb 20 perc is végzetes lenne.
20:48
168
okt
07
BoribonAnnipanni válasza írására:
:-))) Van pár év tanári és 4 év játszótéri tapasztalatom, immunis vagyok az emberi ostobaságra!
21:36
169
okt
07
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
De jó neked...Én két perc alatt megőrülök.
21:40
170
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Jah,én logika vizsgákon csináltam ezt rendszeresen.:D
Sose értettem a tanár bizonyításait,úgyhogy képtelen voltam megtanulni,így mindig ott élesben találtam ki a bizonyításokat,aztán akkora ötösöket kaptam,mint egy ház,mert csak annyit mondott a pasi,hogy "nahát ez eddig eszembe,se jutott,de szerintem magának igaza van".:D
Aztán lehet,csak nem bírta követni a gondolatmenetet,de sebaj...:D
Meg állítólag egész jó táncos is vagyok,és hobbiszobrász (bár ezzel mostanában nem tudok foglalkozni,mert túl sokat dolgozom),és imádok úszni!:D
Nemrég kitaláltam egy olyan mintapreparálási módszert is,ami sokkal gyorsabb és egyszerűbb,mint az eddig ismertek,szóval most fényezés nélkül mondom,hogy az ember nem csak akkor lehet kreatív,ha művész...
Na de nem vagyok én pszichológus,szóval lehet,hogy nagy átlagban nekik van igazuk.A franc tudja...
22:05
171
okt
07
ismeretlen válasza írására:
Ha te mondod!:D
22:06
172
okt
07
Neela írta:
Ez a cikk olyan befejezetlennek tűnik. Pedig milyen jó téma! De a cikkek manapság a kommentekben íródnak. azokat élmény olvasni!:)
23:10
173
okt
07
BoribonAnnipanni válasza írására:
Én ismertem pár matematikust akik nagyon kreatívak voltak, mármint nem kézi- házimunkákban vagy hasonlóban, hanem döbbenetes gondolatmeneteik voltak. Egyszerűen ilyen ez a cikk, lehet, hogy holnap górcső alá kerülnek a ttk-sok meg a mérnökök, és róluk is megmondják a brit kutatók a tutit. Vajon mi a helyzet a kutatókkal, ők kreatívak? :P
23:12
174
okt
07
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
A brit kutatónál kreatívabb állatfaj nem létezik ezen a földn. Ha megszakadnék sem tudnék akkora baromságokat kitalálni, amit ők megmérnek!
23:21
175
okt
08
ismeretlen válaszaBoribonAnnipanni írására:
Hát ööö,mióta tudom,hogy hogy készülnek ezek a pszichológia felmérések erős fenntartással kezelem az ilyen brit tudós kijelentéseket.Barátnőm pszichológus.És emlékszem még,hogy a diplomamunkájánál milyen jól elszórakoztunk a fiktíven kitöltött kérdőíveken.:D
Igazi szerepjáték volt...:P
Gondolom a brit tudós megállapítások is így születnek...:)
16:03
176
okt
09
C.C.G. válasza írására:
"Gondolom a brit tudós megállapítások is így születnek...:)"
majdnem biztos...
11:18
177
okt
09
Iphigenia válasza írására:
Ez ugyan nem színház, de a belehalás valahol itt kezdődik szerintem:

http://www.youtube.com/watch?v=za_6A0XnMyw
12:08
178
okt
12
ismeretlen válaszaIphigenia írására:
Szerintem meg itt végződik. :-) Ennél több nekem már giccs.
12:37
Felhasználónév:
Jelszó: