Szépség

Kötelező kiegészítő

6738

A Párizsi Divathéten 2009 márciusában megtartott Chanel bemutató után a trendérzékenyek egyetlen dologban voltak száz százalékig biztosak: 2009 őszén szükségük lesz egy üveg jádezöld körömlakkra, amelyet a modellek a bemutatón viseltek. A divatblogok és trendkövető magazinok nem tudtak betelni vele,  egy szezonon keresztül folyamatosan hájpolták az új színt úgy, hogy az még gyártósorra sem került. 2009 októberében a divatot követő fashionisták döbbenten ültek a monitoraik előtt, mert konstatálták, hogy sokkal többen vannak, mint gondolták. Két nappal a Chanel Jade 407 névvel illetett lakkjának piacra dobása után a 25 dolláros körömlakkból kifogyott a divatkonszern webshopja, az eBay-en pedig 100 dollárért árulták az utolsó néhány üvegcsét. Az olcsóbb árkategóriában mozgó gyártók akkor ismerték fel, amit a fashionisták és a tervezők rég tudtak: a körömlakk olyan divatkiegészítővé vált, mint a táska vagy a cipő.

Az a bizonyos jádezöld Chanel-lakk

A Chanel vezetői bevallották, soha nem gondolták volna, hogy egy lakknak ekkora sikere lesz. A kreatív igazgató, Peter Philips Karl Lagerfelddel közösen találta ki a színt a bemutatóra. A körömlakkból alig gyártottak, hiszen nem kívánták piacra dobni, limitált számban lehetett kapni a Chanel butikokban és a webshopban. A lakknak azért volt sikere, mert jó árnyalatot hoztak ki egy trendérzékeny időszakban, amelyhez persze kellett egy kis szerencse is. A Jade párja, a lilás-szürkésbézs színű, lényegesen visszafogottabb Particulière névre keresztelt árnyalat hasonló sikert könyvelhet el, igaz, története kevésbé viharos.

A körömlakk az utóbbi időben egyértelműen a figyelem középpontjába került. Nemcsak az utcán nézzük meg egymás színes körmeit, hanem a street fashion fotóknál is hosszasan megy a diszkurzus arról, hogy az alkalmi modell vajon honnan szerezte be azt a szuper lakkot, hol és mennyiért lehet kapni hasonlót. A női és divatszájtok rendszeresen elemzik a hírességek által viselt lakkokat, és megpróbálják beazonosítani, hogy melyik óriásmárka terméke lehet, amit Dita von Teese, Lily Allen vagy éppen Alexa Chung visel. Igen, visel, mert a körömlakk ma már nemcsak egy egyszerű kiegészítő, hanem a slágerszínekért várólisták alakulnak ki ugyanúgy, mint mondjuk egy Fendi- vagy egy klasszikus Mulberry-táskáért. Trendszínű körömlakkot viselni trend, az egyszerű vöröset pedig el is felejthetjük ezzel a lendülettel, mert ma már olyan színek kerülnek ki a divatcégek vegykonyhájából, hogy álmodni sem mertünk volna hasonlókat, nemhogy a körmeinkre kenni.

Milyet visel Alexa Chung?

A jádezöld, a Lady Gaga-szürke, az Yves Saint-Laurent-lila elsöpörte a francia manikűr egyeduralmát. Minden más vulgárisnak vagy nem elég komolynak tűnt egy felnőtt nő számára, most viszont pont a francia manikűr az, amelyik régimódinak számít. (Azért hozzátesszük, egy gyönyörű francia manikűr valószínűleg soha nem megy kis a divatból.) A Chanel slágerlakkja után a többi cég is felfedezte, mekkora üzleti lehetőség van 9 milliliter színes folyadékban. A luxusmárkák, mint a Lanvin, a Missoni vagy az Akris is, legújabb kampányfotóikon már vörösre, bordóra vagy feketére festett körmű modelleket alkalmaztak, hogy az emberek szeme megakadjon a lakkokon és szeressék magukénak tudni a plakáton látható, slágerszínnek kikiáltott körömlakkot.

Csak a lakkot figyeld! (Lady Gaga a Vanity Fair 2010 szeptemberi címlapján)

A titok egyszerű: egy trendlakk még mindig olcsóbb, mint egy kötelező darabnak kikiáltott táska. A kevesebb pénzzel megáldott divatkövetők is úgy érzik, egy slágerlakk birtoklásával lépést tudnak tartani a trendekkel úgy, hogy egyszerűen átlakkozzák a körmüket.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások