Hirdetés

Test

Erényöv katalógusból

6516

A múltban sok társadalom építette a női cölibátusra folytonosságát. (A cölibátust itt értsd úgy: a tisztaság megtartása.) Évszázadokon keresztül hitték, hogy a sikeres nemzés feltétele a szüzesség megőrzése a nászéjszakáig, majd a házasságon belüli maximális, akár erőszakos úton biztosított hűség. A "faji" tisztaságon kívül persze más okai is voltak ennek, mint például az erkölcs védelme vagy a vallás támasztotta elvárás, de még a gazdaság is beleszólt a nők erényeinek megóvásába. A régi időkben sokáig érvényes volt az íratlan szabály: egy lány az apa tulajdonát képezi. Ilyen értelemben portéka volt, melynek eladásával a birtokegyesítések révén nagyobb vagyonra tehetett szert a család.

Hirdetés

Megcsonkítva

Ezek fényében talán nem olyan érthetetlen, hogy az emberi elme miféle elborult ötletekkel állt elő ama bizonyos tisztaság megőrzése érdekében. Különböző társadalmak különböző „technikákat” fejlesztettek ki a minél nagyobb hatékonyságért, ezekről a technikákról pedig általában elmondható, hogy teljes mértékben figyelmen kívül hagyták a tényt: egy emberről van szó.

A hűségre kényszerítés eszközei közül kétségtelenül a legismertebb az erényöv, mely időközben az asszonyok elnyomásának egyik legfőbb szimbólumává nőtte ki magát, és valószínűleg ez már örökre így is marad annak ellenére, hogy kiderült: a róla szóló történetek nagy része csak legenda. Feltehetően a reneszánsz és felvilágosult ember legendája, aki a középkort kívánta még sötétebben lefesteni, és egyúttal saját szabadságának és egyenlőségének értékét még magasabbra kvalifikálni ezzel a lépéssel.

erenyov

Az erényövek elterjedését egyes hitelesnek vélt források alapján a kutatók egyértelműen a 16. századra tették, mivel ebből a korból származó írások említik meg a szerkezetet először. A mesék keresztes hadjáratra induló lovagokról szólnak, akik az erényövek segítségével igyekeztek megakadályozni a tragédiát, hogy hosszú útjaikról hazatérvén esetleg egy idegen gyermek és melegen tartott asszonyi öl fogadja őket otthonukban. Persze a laikus sok mindent elhisz. Eszébe sem jutna például megkérdőjelezni a múzeumokban kiállított, történelmi jelentőségű tárgyak valódiságát. Miért is tenné? Nem az ő dolga kutatni és bizonygatni, ő csak hisz. Egészen addig, míg a 90-es évek elején a világszerte kiállított, állítólag a középkorból származó darabokat szép lassan minden múzeum el nem tüntette a vitrinekből.

Konfekció

Miért? Mert a vizsgálatok egyre több helyen sejtettek átverést, végül pedig bizonyosságot nyert: az erényöv létezett ugyan, de nem a "barbár" középkor tehet elterjedéséről. Sokkal később, a 18. illetve 19. században kaptak rá a kínzás eme formájára. Eddigre már éppúgy létezett férfi, mint női erényöv. A technika fejlődése egyrészt lehetővé tette ezek kényelmessé tételét és a mesteri kimunkálást, így a hölgyek divatkatalógusokból választhatták ki a legmegfelelőbb darabot, amit később szívesen és önként viseltek. Másrészt viszont létezett az erényövnek a már jól ismert sötét oldala is: előszeretettel használták elmegyógyintézetekben, ahol a kóros nemi vágyból és a maszturbálás bűnösnek vélt szokásából igyekezték ily módon kigyógyítani a betegeket. Az itt használt erényövek rendszerint ugyanúgy néztek ki: 4-10, vascsuklóval ellátott csíkból készült csípőpántjuk volt. A lábak közt áthaladó rész szintén ízekből állt, hátul a fenéknél pedig újra felívelt. Elöl hasítékot vágtak a vizelet és  a vér számára, hátul pedig egy rést az ürülék távozására, mely valami érthetetlen oknál fogva általában szív alakú volt. Persze ahol valami ki tud jönni, ott be is mehet, így ennek a problémának a megoldására általában fűrészfogakkal látták el a kimeneti nyílásokat, melyek a legcsekélyebb próbálkozásra is kicsipkézték volna a betolakodó nemesebb szervét. El lehet képzelni, micsoda kínokat okozhat az a vas, ami dörzsöl, vág mindenhol, és persze akkor még nem beszéltünk a higiéniáról.

erenyov 2

Az erényövről tehát lehullt a lepel, de akadnak még helyek a világban ma is, ahol akár ennél is messzebb mennek a hűség érdekében. A nők elnyomásának legkülönfélébb és legmegrázóbb eszközeit felvonultató ország továbbra is Kína, ahol a nevelés és társadalmi nyomásgyakorlás mellett sokáig élt a lábcsonkítás hagyománya. Ezt a módszert sokszor tévesen egyfajta kulturális fétisként, illetve esztétikai mérceként aposztrofálják, holott egyes források szerint egészen másról van itt szó. Habár valóban fétise volt az apró lábaknak (a férfiak a nagy lábú nőket parasztosnak, csúfnak vélték), a lábelkötés valójában nem volt más, mint egy lábfejen alkalmazott erényöv. Az egyes kultúrákban még szintén élő hagyományként tisztelt nemiszerv-csonkításhoz hasonlóan megdöbbentő az eljárás. A procedúra első napját gondosan megválasztották, majd egy bárány hasát felvágták és a kislány lábát 2 órán keresztül belenyomva tartották, míg a bárány kimúlt, a kislány pedig feltehetően örök életre szóló lelki sérülést szenvedett a félelemtől és fájdalomtól, mellyel a művelet járt. Ez után a vérrel felpuhított lábat szorosan elkötözték egy fehér selyemmel, a kislány pedig egy hétig nem kelhetett fel. A kötés cserélése szintén iszonyú fájdalommal járt, hiszen vele együtt a felső réteg bőrt is lehúzták a lábról, majd újra elkötötték úgy, hogy a lábujjakat teljesen hátrahajlították. A lábfej a kötés alatt gyakran elüszkösödött, ami leírhatatlan kínokkal járt, ugyanakkor legalább ennyire büdös is volt. A procedúra hosszú ideig tartott, a végeredmény pedig egy eltorzított, megnyomorított és kiszolgáltatott gyereket eredményezett. Ezek a lányok szükségszerűen otthonülőkké váltak, hiszen a járás csak kín volt számukra, ezzel biztosítva jövendőbeli férjüket arról, hogy tiszták maradtak, nem kószáltak el fiatalkorukban apjuk mellől, sőt, férjeik mellől sem fognak. A csonk begyógyulása után is legtöbben csak segítséggel voltak képesek kimozdulni otthonról, így nem merülhetett fel a félrelépés gyanúja sem, vagyis a művelet legtöbbször teljes sikerrel zárult.

 

Forrás: Elizabeth Abbott – A cölibátus története 1999, 2000. (Magyar fordításban megjelent: 2009.)

A sosemvolt erényöv nyomában. In: Múlt-kor történelmi portál

A témához kapcsolódó kiállítás szeptember 26-ig megtekinthető a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban.

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
Aug
05
chloe írta:
auauauau. valahol valamikor itt szóba hozta az egyik fiú, hogy nincsenek valamirevaló női művészek, tudósok, szóval tehetségek, stb. akkor nem szóltam, hogy izé, már vannak, csak körül kell nézni, másrészt meg hát tessék, eddig itt voltak a nők.
11:59
2
Aug
05
Welmi írta:
Köszönjük, leülhet, indulhat a fröcsögés.
12:22
3
Aug
05
umbra írta:
Én is pont erre gondoltam amit a linkben is irnak, hogy ez egyfajta védelmi eszköz is lehet a nőknek. Bár nem tudom hogy ha egy ember meg akar erőszakolni egy nőt és egy ilyet talál rajta, akkor mihez kezd. Talán még rosszabbat tesz.
12:22
4
Aug
05
indala írta:
pearl s. buck, nobel-díjas írónő évtizedekig élt kínában és rengeteg gyönyörű, kínai nőkről szóló regényt írt. nagyon sokban szó van a lábelkötésről, ami egyáltalán nem lábcsonkítás, legalábbis nem ebben az értelemben, ahogy itt a cikkben szerepel.
a bárányos esemény meg a lábujjak hátrahajtása és a sebesítés már a 19. századtól egyáltalán nem működött, hogy úgy mondjam "modernizálták" a folyamatot. a fáslizott, áztatott lábról le is lehetett venni a kötést és a láb egy pár hónap után visszaállt a normális méretére és funkcionált is tökéletesen. több felvilágosult, nyugaton tanult férfi parancsolt rá kínai feleségére, hogy vegye le a kötést.
az már más kérdés, hogy a nők csak nők között nevelkedtek és csecsemőkoruk óta a nyomorított láb szépségét tanulták, ezért sokukban mély szégyenérzet ébredt, ha később a férjük kedvéért meg kellett válniuk a kötéstől.
12:38
5
Aug
05
Milyen jópofa optimista látásmódja van a felvilágosodásnak, ha igaz az erényöv história, átírja kicsit a múltat, hogy mutassa, hogy minden jó és szép irányba halad. (Akkor rossz volt, most bezzeg...) A mi korunk pont fordítva szereti ezt csinálni, sajnos.
12:46
6
Aug
05
thelovingkind válaszaindala írására:
szted ez visszaáll?
http://network.hu/halafigo/kepek/erdekes/hagyomanyos_kinai_elkotott_lab_3
12:56
7
Aug
05
indala válaszathelovingkind írására:
azt írtam le, amit olvastam és aminek anno utánanéztem, mert én sem hittem el. nem azt mondtam, hogy SZERINTEM.
13:20
8
Aug
05
thelovingkind válaszaindala írására:
13:25
9
Aug
05
ismeretlen írta:
Má' nem azért, de emlékeim szerint a keresztes hadjáratok nem a 16. hanem a 12. sz. környékén voltak...
13:57
10
Aug
05
A.F.rétisas válaszaumbra írására:
Jó gondolat.
14:58
11
Aug
05
rubikkocka válaszathelovingkind írására:
Áááááááááá! Jézusom! oO
15:06
12
Aug
05
Iphigenia írta:
Csak szólok, hogy az erényöv a kora középkorban (illetve a későbbiek során) praktikus célokat szolgált, és a naccsasszonynak minden esetben volt hozzá kulcsa. Hadjáratok során használták, amikor a férjek távol voltak, védekezésképpen az ellenséges katonák erőszaktevése ellen. Más kérdés, hogy attól még a nőt meg lehetett ölni, de legalább tisztán halt meg, és nem megbecstelenítve. Megint más kérdés, hogy a néhány otthon maradott férfi (vagy fiatal fiú) bármikor átbattyoghatott megprücskölni a más ember asszonyát. :-D
16:27
13
Aug
05
Iphigenia válaszaIphigenia írására:
*prütykölni, bocs.
16:27
14
Aug
05
Iphigenia írta:
Most tanúbizonyságot tettem mérhetetlen intelligenciámról, mert az első bekezdés olvasása után rögtön írtam egy hozzászólást. Megyek utánanézni.
16:29
15
Aug
05
Emu válaszaindala írására:
http://www.google.hu/imgres?imgurl=http://trixi.nolblog.hu/files/26261_043081_n.jpg&imgrefurl=http://trixi.nolblog.hu/archives/2009/05/19/Tipego_Labak/&usg=__n2MQDPDtmZLkjKGXDyX1DoZL2OU=&h=351&w=254&sz=65&hl=hu&start=0&sig2=f64uWUFB55l83nfuFCLSRA&tbnid=6LDorMhNJyTudM:&tbnh=149&tbnw=109&ei=VtRaTNmXDeGnsQaQzLl5&prev=/images%3Fq%3Delk%25C3%25B6t%25C3%25B6tt%2Bl%25C3%25A1b%26um%3D1%26hl%3Dhu%26sa%3DN%26biw%3D1361%26bih%3D598%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=350&vpy=59&dur=170&hovh=151&hovw=109&tx=109&ty=126&oei=KdRaTMGsBNCRsgbSyN12&esq=5&page=1&ndsp=21&ved=1t:429,r:1,s:0
Szerintem ez eléggé 20.századi kép, én úgy olvastam, hogy csak a század közepétől, a politikai változások nyomán tiltották be a lábkötözést( az ilyen nők nem tudtak dolgozni)

Ismételten hiányosnak érzem a cikket: a genitális csonkításról, mint a téma netovábbjáról is szó eshetne, ha már e területre tévedt. Vagy akkor mi is volt a célja a cikknek?
17:19
16
Aug
05
szqulla válaszaEmu írására:
Igen, én is így tudom. Kevés idős hölgynek még ilyen a lába, de tényleg nem annyira régóta tiltott a lábcsonkítás.
17:49
17
Aug
05
chloe válaszaEmu írására:
aktuális az erényöv kiállítás és jött az ihlet, de senki se várja, hogy túldolgozd magad. ami hiányzik azt úgyis kipótolják a kommentek, már ha érdekel valakit...
22:10
18
Aug
05
ismeretlen válaszaEmu írására:
"Vagy akkor mi is volt a célja a cikknek?"

A honorárium felvétele és a napi kvóta teljesítése.
22:40
19
Aug
05
ismeretlen írta:
A Cotcot újabban átmegy a "szegény elnyomott nők" vonalra?
22:41
20
Aug
05
ismeretlen írta:
Még egy téma, amitől rosszul vagyok.
22:43
21
Aug
05
Kitticica írta:
"Ezek fényében talán nem olyan érthetetlen, hogy az emberi elme miféle elborult ötletekkel állt elő ama bizonyos tisztaság megőrzése érdekében. Különböző társadalmak különböző „technikákat” fejlesztettek ki a minél nagyobb hatékonyságért, ezekről a technikákról pedig általában elmondható, hogy teljes mértékben figyelmen kívül hagyták a tényt: egy emberről van szó."

Hát mondjuk én személy szerint nem mondanám elborult ötletnek az erényöv egy formáját sem. Azaz pontosítok: az egy más kor volt, esetleg más kultúrkör és igen mondhatjuk mi 2010ben az emancipáció és egyenlőség időszakában okoskodva, hogy HAH, KEGYETLEN OSTOBA FÉRFIAK!, de igazából ez szimpla idiotizmus:)

Mert bár mindez igaz, de egyrészről kinőtt belőle a társadalom, másrészről alkotott magának más elvetemült ötleteket a szépség hajszolására. A plasztikai műtétek műanyaggal való arctuningja szerintem kb ezen a szinten áll, a társadalom által szintén preferált soványság mellett. Ez van most ez a menő! Lehet szeretni, nem szeretni, de ez van. Jelenleg ez a szexuális preferencia, ehhez alkalmazkodunk. Kíváncsi lennék X évszázad múlva mit szólnak majd hozzá ! :DxD
23:00
22
Aug
05
ismeretlen válasza írására:
Nem egészen, de majdnem. Most a szegény, szexualitásukban elnyomott és megnyomorított nők vannak a porondon. Dupláznak. Ha egy téma egyszer működik, fog működni még egyszer (vagy nem.)
23:58
23
Aug
06
ismeretlen válaszaKitticica írására:
Igen, azzal a különbséggel, hogy senki nem kényszeríti rád a plasztikai műtétet, van választásod, míg nekik nem volt. Ugyanez a kövérséggel. Ha valaki el tudja fogadni a tényt, hogy nem gebe és el tudja fogadni magát olyannak amilyen, senki nem fogja kényszeríteni arra, hogy lefogyjon. Nyilván van egy szint, ahol az embernek (nem csak a nőnek) már érdeke fogyni, mert az egészsége bánhatja.
00:00
24
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Hogy van választásod, az a többség szellemi szintjét nézve nem igaz. Nincs választásuk. Nem tudnak róla, hogy lenne választásuk. Mennek a mekibe, mert az menő. Nagy mell kell és szopós száj, tetkó és pírszing, mert az menő. Nincs más választás. Különben ugyanúgy kiátkoz a közösség, mint régen az egyház.
01:08
25
Aug
06
ismeretlen válaszaKitticica írására:
Igen, az jutott eszembe erről a cikkről, mint amikor egy tízéves gyerek nagy hangon leszólja a pelenkát, hogy az mekkora baromság, és nincsen rá szükség. Már nem emlékszik rá, hogy valaha, amikor még bepisilt, neki is szüksége volt rá.
01:09
26
Aug
06
indala válaszaEmu írására:
igen igazad van, de te a betiltást írtad, én csak a modernizált (nem a brutális, sebesített, hanem "csak" a kötözött) verzióról beszéltem. de hát gondolom ebben a témában is ahány könyv, cikk, annyi változat.
10:06
27
Aug
06
tein írta:
prágában van ilyen kínzós múzeum, ott kuriózumként ki van állítva egy-két női altestékszer. fincsi.
11:40
28
Aug
06
mookid válasza írására:
ismeretterjesztés.
11:55
29
Aug
06
mookid válasza írására:
nyilván senki sem tiltakozna ezek szerint, ha kötelezővé tennék a szilikont
11:55
30
Aug
06
ismeretlen válaszamookid írására:
Nem áll jól, hogy magyarázod a szerkesztőtársaid bizonyítványát.
12:04
31
Aug
06
ismeretlen válaszamookid írására:
A '90 és 2000 között születettek közül már nem sokan.
12:05
32
Aug
06
mookid válasza írására:
a kérdés az volt, hogy mi volt a cikk célja. a cikk célja az ismeretterjesztés volt.
12:05
33
Aug
06
mookid válasza írására:
honnan tudod?
12:05
34
Aug
06
Mystic írta:
Az erényövet, mint kínzóeszközt értem, ismerem és elismerem, de az, hogy ez a hűség záloga lenne - ismereteim szerint - csak mese, amit korunk "kiváló" filmjei terjesztenek. Arról is olvastam, hogy egyes rangosabb hölgyek a divat kedvéért hordták, de ők akkor vették fel és legfőképp le amikor csak akarták.
Viszont ezt a lábelkötés témát hatalmas hülyeségnek tartom. Mármint elismerem, hogy létezett és létetik is, a hatása egyértelmű, de valóban szükséges ez? A kínai nők amúgy sem túl nagydarabok, a lábuk sem túlméretezett, ebben biztos vagyok, akkor meg minek kell kínzás és elviselhetetlen fájdalmak árán még kisebbé tenni? Arról is hallottam, hogy például az oroszok eltörik az RSG-s (ritmikus sportgimnasztika) lányok rüsztjét, hogy szebb legyen a spiccük... Érthetetlen!! Nekem 18 éves fejjel 35-ös lábam van, de gyanítom, hogy a kínai férfiaknak ez sem lenne elég kicsi... Hihetetlen, hogy mennyi hülyeséget tudnak kitalálni csak azért, hogy a nőket maguk mellé láncolják! Mintha nem lenne elég bajunk így is...
12:17
35
Aug
06
sziszuscicus írta:
Azért ezeknek az eljárásoknak a használata csak egy bizonyos társadalmi rétegre vonatkozott. A többség ott bujálkodott, ahol tudott. Az ember nem tud kibújni a bőréből, elég az akkori íróktól olvasni olyan műveket, mint a Dekameron, a Filozófus Teréz és még ezer más...Nyilván Kínában és az araboknál más a helyzet, de Európában ment a kufirc ezerrel orrba-szájba.
Bocs, ha közönségesen fejeztem ki magam...
12:22
36
Aug
06
indala válaszaMystic írására:
öö...én nem látom az összefüggést a kettő között...a lábzsugorítás nem egészen a magukhoz láncolásról szól.
12:23
37
Aug
06
sziszuscicus válaszaMystic írására:
A kínai lábelkötözés már a múlté...ne éld bele magad ennyire.
12:23
38
Aug
06
Mystic válaszaindala írására:
A hölgy járóképtelenné válása garantálta azt, hogy hű maradjék férjéhez! Olvass vissza, vagy olvass más írásokat erről.
12:26
39
Aug
06
ismeretlen válaszaMystic írására:
Szegény nők, ki kellene már vívni azt az egyenjogúságot. Szavazati jogot és munkát a nőknek! Előre!
12:27
40
Aug
06
Mystic válaszasziszuscicus írására:
Lehet, hogy Kína nagy részén már nem alkalmazzák, de kisebb falvakban, melyekben az emberek zárt közösséget alkotnak még mindig fellelhető ez a bevett technika.
12:28
41
Aug
06
Mystic válasza írására:
Azt hiszem félreértjük egymást... :)
12:29
42
Aug
06
ismeretlen válaszaMystic írására:
Ő dolguk, ne szólj bele.
12:53
43
Aug
06
ismeretlen válaszaMystic írására:
Könnyen lehet.
12:53
44
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Ez nem igaz. Huszonéves vagyok, és egyetlenegy ismerősöm sincs, aki így nézne ki. Mégsem "átkozta ki őket a közösség". Inkább azokra néznek undorodva, akik az általad leírt paraméterekkel rendelkeznek.
Mindenkinek van választása.
14:21
45
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Egyelőre.

Huszonéves vagy, tehát '90 előtt születtél. Csak várd ki a végét.
14:41
46
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Ebben az esetben -saját döntése alapján- rossz közösséget választott.
16:13
47
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
A közössége nagy részét 18 éves koráig nem maga választja meg az ember.
16:36
48
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Az osztályodon belül is eldöntheted, hogy kivel barátkozol. Meg dönthetsz úgyis, hogy kiközösítesz mindenkit és üldögélsz egyedül a sarokban a könyveddel :)
16:37
49
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Utóbbira csak nagyon erős egyéniségek képesek, a mai "kultúrának" pedig épp az a célja, hogy minél kevesebb legyen ilyen egyéniségekből.
17:58
50
Aug
06
ismeretlen válasza írására:
Nem kell ahhoz akkora egyéniségnek lenni. Elég, ha tudod, hogy hétvégén találkozhatsz azokkal, akik a te "választottaid" ... :-)
18:26
51
Aug
06
sziszuscicus válaszaMystic írására:
Nem bonyolódok vitába, mert sajna erről nincs hiteles információm. Így elfogadom, amit te mondasz.
19:38
52
Aug
06
sziszuscicus válaszaMystic írására:
Közben utána néztem, igaz, csak a wikin. Nos, csak a gazdag családok körében volt ez elterjedt, a szegényebb réteg nem tehette meg. Ahogy ma sem. És a gazdag családok pedig nem az eldugott falvakban élnek. Szóval, mégis vitába bonyolódok, mert nekem van igazam:)
19:41
53
Aug
06
Akita válaszaMystic írására:
Ááá most néztem egy képet az elkötött lábakról, egyszerűen gusztustalan én nem tudom mi szép van benne, pedig szerintem gyönyörűek a női lábak, és nem a méreten múlik a szépsége..
23:27
54
Aug
07
ismeretlen válaszaAkita írására:
Szerinted. Egy gyökeresen más kultúra szerint pedig azon múlik. Fel tudod ezt fogni? Mármint hogy nem mindenki úgy gondolkodik, ahogy te?
00:01
55
Aug
07
C.C.G. válaszachloe írására:
én írtam...
01:07
56
Aug
07
Akita válasza írására:
Azt fel, csak azt nem, hogy azért miért kell fájdalmat, meg kínokat okozni valakinek?
01:16
57
Aug
07
chloe válaszaC.C.G. írására:
teeeeee...! van meglátásod ezzel kapcsolatban amúgy?
05:36
58
Aug
07
C.C.G. válaszachloe írására:
én...
természetesen van rálátásom a dologra, de ebbe még nem akarok belemenni...
mivel Téged a festészet érdekel, beszéljünk a festészetről... akkor is, most is csak annyit kérek, ha bárki ezzel a dologgal kapcsolatban vitatkozni kíván (én nem!!!) vagy ha Te most vitatkozni kívánsz... először is írj ide le egy listát... olyan festőNŐK neveivel akik a magaskultúrát képviselik és minimum egy alkotásuk megtekinthető a világ (Hermitage, British Museum, Prado, Louvre, Smithsonian stb...) nagy múzeumaiban, és nehogy az ilyen kortárs, kulabula művészeteket támogató alapítványi "múzeumokat" vedd alapul! :-)
Ha megvan a lista, folytathatjuk!!!
08:06
59
Aug
07
chloe válaszaC.C.G. írására:
a MoMA például kulabulának számít nálad? vagy a Tate Modern, vagy mondjuk a Műcsarnok? csak mert kb a XX. század kezdte elismerni a női művészeket, és akkor most vissza is utalok az első hozzászólásomra.
10:01
60
Aug
07
C.C.G. válaszachloe írására:
:-) előre tudtam!
10:40
61
Aug
07
chloe válaszaC.C.G. írására:
csak hogy úgy írjam a listát, nem kötekszem. feleslegesen nem akarok dolgozni, azért kérdezem. ha gondolod az egész XX. századot kihagyom a kortársakkal együtt ha szerinted az nem releváns művészeti szempontból.
10:43
62
Aug
07
C.C.G. válaszachloe írására:
nem számít, szerintem mi releváns... tudom, hogy mit akarsz mondani és igazad is van... persze, vannak nagyon jó, elismert, magas (nem érzem magamat feljogosítva ilyen címkék osztogatására) "művészi színvonalú" női festők...
és nem is kell a lista...
arra akartam célozni... nem is itt, most, inkább a korábbi hozzászólásom alkalmával... hogy a művészet(ek), az alkotás, teremtés, inkább maszkulin tulajdonság... amivel egyáltalán nem akartam a nők művészi tehetségét elvitatni, inkább érzékeltetni szerettem volna, hogy úgy általában maradandót, a világ művészeti örökségébe tartozó "darabokat" a férfiak hozták létre. nem azért mert férfiak... ez inkább amolyan lélek dolog... hanem mert a feminin és maszkulin tulajdonságok közül a művészet mint olyan inkább a férfiak világához tartozik, abból ered, az ő ön ki vagy beteljesítő(?) tevékenységük része...
persze nagyon is érdekel erről a véleményed, inkább azt olvasnám, mint azt a listát... :-)
11:12
63
Aug
07
chloe válaszaC.C.G. írására:
nem lett volna egy rövid lista pedig, még ha szigorúan csak a festészetet nézzük és a nagy múzeumoknál maradunk...

azzal egyetértek, hogy a teremtés férfias principium, meg az egyszeri nő gyakorlatiasabb mint az egyszeri férfi, így az könnyebben tud szárnyalni meg elvonatkoztatni, ami ugye a művészi működés és az újszerű gondolkodás, szóval a kreativitás alappillére. egyszerű evolúciós törvényszerűség, hogy a sikeres utódgondozáshoz két lábbal kell állni a földön. másrészt meg az egyszeri nő lelkiismeretfurdalás és hiányérzet nélkül letudja az életfeladatát azzal, hogy felnevel x gyereket, így kevésbé motivált. de ha mégis, emancipáció ide vagy oda, a nő többnyire úgyis szül, és egy gyerek az nagyon időigényes. nem is arra gondolok, hogy kicsi és figyelni kell, hanem hogy sokkal nagyobb felelősséggel vagy köteles lenni felé mint saját magad felé, és hát pénzbe kerül, ami nagyon ritkán van csak úgy alapból, szóval meg kell keresni, ezen felül időt kell tölteni a gyerekkel, háztartást kell vezetni, aludni kell és mi marad? abból nem váltod meg a világot... szóval a nagyon szerencsés eseteket kivéve az anyaság kizárja a komoly művészeti törekvést.
ettől függetlenül szerintem létezik olyan, hogy egy nő rendelkezik férfias jellegűnek titulált kvalitással, és onnan már csak elhatározás kérdése, hogy felteszi-e rá az életét. és ezen felül is lehet nagyon szerencsés, hogy anyaság mellett van anyagi biztonsága, segítsége, vagy zsenije hogy ha kevés időt fordít rá, vagy későn kezdi a szakmát is el tud érni egy szintet.
másrészt viszont a nőknek van egy olyan vonásuk, hogy sokkal érzelmesebbek a férfiaknál, könnyebben, őszintébben, fesztelenebbül fejezik ki azokat, ami borzasztó nagy előny egy modern (ábrázoló, fényképészetet megelőző dekoratív funkciójú művészet utáni) művésznek. eleve kell egy bizonyos érzékenység ehhez a pályához, amit fel kell vállalni, ez egy lánynak manapság sokkal könnyebb. szóval fordul a kocka, művészeti suliba is főleg lányok jelentkeznek, az egyetemen kb. verekednek a fiúkért, sokkal könnyebben fel is veszik őket a sok lány miatt...
12:51
64
Aug
07
cipcup válaszaEmu írására:
20.századi színes kép???
13:43
65
Aug
07
cipcup írta:
bocsi 19re gondoltam... :D ezt el b@sztam...
13:46
66
Aug
07
ismeretlen válaszaAkita írására:
Nem a te dolgod.
14:06
67
Aug
07
ismeretlen válaszaC.C.G. írására:
Érdekes, én teljesen ugyanezt magyaráztam a másik cikknél (csak én a maszkulin tulajdonságot géniusznak neveztem, Szepes Mária nyomán).
14:08
68
Aug
07
ismeretlen válaszachloe írására:
Így van. A nők abban jók, hogy szépet alkossanak, amire jó ránézni. A férfiak pedig abban, hogy mondanivalóval teltet, elgondolkodtatót, maradandót.
14:11
69
Aug
07
Mystic válaszasziszuscicus írására:
Más források, más ismeretek. :) Nem szándékoztam vitatkozni, én is megnéztem wikin és ezáltal elfogadom az álláspontod, bár az enyém nem változik, maximum megkérdőjeleződik és formálódik, valamint további ismeretek gyűjtésére ösztönöz. :)
14:16
70
Aug
07
Mystic válaszaAkita írására:
Osztom
14:16
71
Aug
07
chloe válasza írására:
egyáltalán nem ezt írtam, és nem is tartom igaznak, főleg nem ilyen formában.
egyébként meg egyáltalán nem mindegy, hogy az adott közegben inkább férfias jelleget mondasz, vagy géniuszt, például ha mondjuk nem Szepes Mária vagy és nem fejted ki hosszan a szó választásának okát, akkor könnyen tűnhetsz egy beképzelt tuskónak, hiába mondod ugyanazt. de szerintem ezt nem kéne neked magyaráznom...
15:03
72
Aug
07
Akita válasza írására:
Végső soron akkor ami nem velünk kapcsolatos, az semmi nem a mi dolgunk, szóval hiába látjuk rossznak, ne emeljük fel a szavunkat ellene, így gondolod? Csak legyen egyre több drogos, meg alkoholista, nem a mi dolgunk, szennyezzék el még jobban a természetet, az se a mi dolgunk, éhezzenek továbbra is gyerekek. Mit foglalkozunk mi azzal, ha nem a mi dolgunk?
18:27
73
Aug
07
chloe válasza írására:
amúgy egy olyan anomália aminek múltja van mitől jobb vagy több mint egy olyan, aminek (még) nincs? valamikor ezt is elkezdték, akkor nem volt természetellenes? mitől lett belőle kulturális örökség, hagyomány?
19:20
74
Aug
08
Emu válaszamookid írására:
Ez a tessék-lássék "ismeretterjesztés" igénytelen és dilettáns.
00:49
75
Aug
08
nesszenovizekben válaszaEmu írására:
pontosan
14:24
76
Aug
08
'Feltehetően a reneszánsz és felvilágosult ember legendája, aki a középkort kívánta még sötétebben lefesteni, és egyúttal saját szabadságának és egyenlőségének értékét még magasabbra kvalifikálni ezzel a lépéssel.' pontosan ezt csinálja a kedves cotcot is a 21. században.

felszínes propagandcikk.
14:27
77
Aug
08
ismeretlen válaszamookid írására:
Mármint a félműveltség terjesztése?
22:32
78
Aug
08
ismeretlen válaszamookid írására:
Sajnos ismerek sokat.
22:32
79
Aug
08
ismeretlen válaszachloe írására:
A veled való egyetértést az "így van" fejezte ki, a többit csak hozzáfűztem, az már nem kontra.

Egyáltalán nem érdekel, ha felszínes olvasók számára beképzelt tuskónak tűnök, de szerintem ezt nem kellene neked magyaráznom. :-)
22:35
80
Aug
08
ismeretlen válaszaAkita írására:
De igen, a sok drogos, a környezetszennyezés és a többi a mi dolgunk is, mert a mi környezetünk és a mi fiataljaink vannak veszélyben. Egy kiveszett vagy kiveszőfélben lévő évezredes szokás a Föld túloldalán viszont egyrészt nem veszélyeztet senkit sem közülünk, másrészt pedig egy adott kultúra belső ügye.

Mondok példát, mely esetben nem fogadom el indokként, hogy "kultúránk hagyománya ez": japán bálnavadászat. Mert hiába kultúrájuk hagyománya a bálnák vadászata, azok az állatok a kihalás szélére jutottak, és mivel kozmopoliták, a teljes kiirtásukhoz épp elég, ha a világon egyetlen országként Japán nem hagy fel a bálnavadászattal. Itt egy olyan lapállás van, hogy "Japán kulturális nemzeti hagyomány" kontra "a világ összes bálnája". Evidens, hogy utóbbinak érdeke üti az előbbit.

Vagy az arábiai oryxok vadászata. Ezek a patások csak ott élnek, szintén egy faj léte áll hát szemben az arabok úri kedvével.

Ám a kínai lábzsugorítás abszolút belügy, semmiféle globális értéket nem veszélyeztet. Ha ők elrendezték egymás közt, és náluk szabad, akkor csinálják nyugodtan.
22:42
81
Aug
08
ismeretlen válaszachloe írására:
Nem az a lényeg, hogy múltja van, hanem hogy egy olyan kultúra része, amihez nincs semmi közünk.
22:44
82
Aug
08
chloe válasza írására:
de nekem is annak tűnik, pedig értem a mélységi mondanivalót. szóval értem mit értesz a géniusz alatt, de én azt mondjuk úgy hívom, hogy monyó. és ha azt mondjuk ki, hogy minden férfinak van monyója, az sehogyse fellengzős, mert nem az a szó másik jelentése, hogy zseni. szóval javaslom, hogy ezentúl ezt a szót használd, mert ugyanarról beszélünk.
22:47
83
Aug
08
ismeretlen válaszachloe írására:
Maradok a géniusznál.
23:09
84
Aug
08
chloe válasza írására:
na látod.
23:22
85
Aug
09
csirszi válasza írására:
hat en soha nem fogom se a mellem, se a szamat megnagyobbittatni csak mert meno... akkor nem leszek inkabb meno de en nem ezt az utat valasztom... ergo meg is csak van valasztasunk!
16:51
86
Aug
09
ismeretlen válaszacsirszi írására:
Amíg van eszünk, addig választásunk is van. A jelenlegi vezetők azon vannak, hogy minél kevesebb eszünk legyen. Ha te okos vagy, veled nem tudnak mit kezdeni, majd elbutítják a gyerekedet vagy az ő gyerekét.
23:41
87
Aug
09
csirszi válasza írására:
magyar gardista vagy? legutobb egy ilyen embertol hallottam ilyen szoveget:D
23:46
88
Aug
10
ismeretlen válaszacsirszi írására:
Nem. Gondolkodó ember vagyok, aktuálpolitikától független. Igazán sajnálatos, hogy az alantas politikai szervezetek lassan minden "gondolatot" kisajátítanak, és nem lehet ezekre gondolni, ezeket kifejteni anélkül, hogy valamelyik párt vagy gárda jutna az emberek eszébe.

Ha nem látod a világméretű szándékos népbutítást, akkor vak vagy.
01:34
89
Aug
10
csirszi írta:
akkor vak vagyok.. de ez a szoveg tipikus magyargardista hulyeseg, ok gondoljak azt mindenrol hogy ez nem veletlen az nem veletlen es direkt butitjak a nepet pedig ennyire nem drasztikus a helyzet! en boldog vagyok erdekes mod es butanak se mondanam magam a politikai dolgokat meg rahagyom a parlamentre.. nem toluk fugg az eletem hanem sajat magamtol
01:51
90
Aug
10
ismeretlen válaszacsirszi írására:
Ahogy te azt hiszed.
14:51
91
Aug
10
C.C.G. válaszacsirszi írására:
pedig ezesetben igaza van...
A "rendszerváltásnak" hazudott módszerváltás óta eltelt 20 év döntő hányadában (különösen a legutóbbi 16 évben) az oktatás és kultúrpolitika a bel-pesti liberálisok irányításával olyan mélységig tornázta le a magyar társadalom szellemi színvonalát, ahová nehezen hihető, hogy magától, önerőből, vagy véletlenül jutott volna... A "fodorgáborok" és "magyarbálintok" útmutatásainak és "intézményi racionalizálásnak" nevezett intézményszétveréseinek kiteljesedése pedig, Hiller István tavaly novemberi óvodai gender-rendeletével teljesedett ki és jutott a csúcsra. A gender-ideológia jegyében ekkor ugyanis a szocialista miniszter elrendelte a neoliberalizmus és az értékrelativizmus csúcsát megtestesítő szabályozást, ami szerint az óvódákban a gyerekek között nem szabad semmilyen nemi különbséget tenni, hiszen a gyerek még éretlen arra, hogy eldöntse... fiú vagy lány akar-e lenni. Vagyis ezt a kérdést nem a természet és a velünk született biológiai adottságaink döntik el, hanem az első néhány év neutrális nevelését követően maga a gyermek, hogy inkább feminin vagy maszkulin irányba vonzódik-e személyisége... Ha egy ilyen rendelet nem árulkodik elrendelőinek tudatos, társadalmat rongálni, tönkretenni akaró hajlamáról, vágyairól, akkor semmi!!!Fodor, Magyar, Hiller, de korábban Pokorni is azok, akik a devianciát nemhogy elfogadtatni akarták, hanem azt alternatív értékként, követendő példaként állították be, s mindenkit, aki ezzel nem értett egyet, primitívnek, maradinak, szélsőségesnek, urambocsá majdhogynem fasisztának bélyegeztették az írott és elektronikus sajtóban lebzselő bértollnokaikkal. Mellette megszüntették az iskolai fegyelmet, felszámolták a korábban nemzetközileg is elismert színvonalat, a normatív finanszírozás rendszerével a tehetségtelenek, gyenge képességűek előtt is kitárták a felsőoktatás kapuit, s mindezeken felül sárba tiporták a pedagógus szakma társadalmi megbecsülését!
Teljesen világos, hogy ezekben a "oktatási szakemberekben" nem tudatosult, hogy ők Eötvös József, Trefort Ágoston, Berzeviczy Albert, Klebersberg Kunó székében ülve, a legfelelősségteljesebb módon a jövő generációinak emberi minőségéről döntenek!!! Vagy talán nagyon is...(?) Ezeknél még a kommunista rendszer oktatáspolitikus (pl. Köpeczy Béla, Glatz Ferenc)elvtársaiban is nagyobb volt a felelősségérzet. De Hiller amellett, hogy bizonytalan volt abban, hogy Lacika fiú, és Klárika lány, kicsavarta a pedagógus társadalom kezéből a számonkérés minden eszközét, például azzal, hogy az évismételtetés (buktatás)lehetőségét is megszüntette. Pedig nem kell pedagógusnak lenni ahhoz, hogy az ember tudja, hogy az a gyerek aki a második év végéig nem tanulja meg az írás-olvasás és a számolás alapjait, azaz nem rakta le az alapot későbbi tanulmányaihoz, jobb ha megismétli az évet. Ezzel azt a több ezer éves oktatási alapelvet rúgta fel, hogy a "kötelesség nem teljesítése, soha nem maradhat következmények nélkül" Továbbá az 1993-ban született közoktatási törvényt száznál is többször módosították, míg mára tökéletesen alkalmatlanná vált arra, hogy az oktatási rendszert egyértelműen szabályozza. A Nemzeti Alap Tanterv (NAT) anomáliáiról már ne is beszéljünk... az, hogy a verselemzést mára felváltotta a Maunika-sóóó és a Balázs-sóóó elemzés, hogy a szépirodalmi regényeket lebutított formára átírva, a szöveget lerövidítve és megcsonkítva ismerik meg a fiatalok, hogy egy Imre Kertesz manapság érettségi tétel lehet... ehhez azt hiszem nem kell kommentár. Hosszan lehetne ezt folytatni, de ez még mindig csak az oktatási rendszer, és ott van még a televízió, a rádió, a színház, a filmművészet amely területekről példák ezreit lehetne idecitálni, de nem folytatom.
Egy a lényeg... társadalmunk, szellemi, lelki, morális lezüllése nem a véletlen műve volt... aki ezt nem látja, az vagy vak, vagy végtelenül naiv... hogy finoman fogalmazzak.
21:37
92
Aug
11
ismeretlen válaszaC.C.G. írására:
"Mellette megszüntették az iskolai fegyelmet"

Ez így elsőre furcsán hangzik, de amúgy találó és igaz. Ezt szépen és összeszedetten leírtad, királyom, most megdicsérlek. Én is ezt írtam volna. Írj erről cikket. Komolyan.
00:54
93
Aug
11
C.C.G. válasza írására:
már írtam... de nem jelenhetett meg.
07:49
94
Aug
11
Adriana válaszaC.C.G. írására:
Az iskolai fegyelemhez csak annyit még, hogy ezzel együtt megszűnt a gyermekekben a tisztelet mindenki iránt. Mert azért még valamikor, ha a szülő nem is volt elég kemény kezű, a tanárokkal szemben megvolt még a respekt, és valamennyire tudták terelgetni a fiatalokat.
09:02
95
Aug
11
Adriana írta:
* keménykezű egyben...
09:03
96
Aug
11
ismeretlen válaszaC.C.G. írására:
Mármint ide, a Cotcotra? A régi vagy az új szerkesztőség dobta vissza?
13:01
97
Aug
11
ismeretlen válaszaC.C.G. írására:
Lehet, hogy túl sok politikus neve szerepelt benne. Próbáld meg kevesebb névvel, a probléma vázolására és a megoldási lehetőségekre koncentrálva.
13:02
98
Aug
11
ismeretlen válaszaAdriana írására:
Egybe. :-)
13:04
99
Aug
11
Adriana válasza írására:
Egyben van.....
Nem így jó: egybeírjuk. :-) De úgy magában az egybe.....olyan.....csúnyán néz ki. Már megfogadtam, hogy inkább írjak néhány betűvel többet, de jól nézzen ki.
13:12
100
Aug
11
Adriana válaszaAdriana írására:
Jajjjj, a nem után vessző. Áááhhh, nem megy ez ma. :-S
13:16
101
Aug
11
C.C.G. válasza írására:
az új szerkesztőség... de nem dobta vissza, beküldtem, nem jelent meg, nem is reagáltak semmit, aztán elfelejtődött.
14:33
102
Aug
11
ismeretlen válaszaC.C.G. írására:
Küldd el még egyszer nekik.
15:13
103
Aug
11
ismeretlen válaszaAdriana írására:
Nem egyben van, hanem egybe van írva.
15:13
104
Aug
11
Adriana válasza írására:
Értem!!!
15:15
105
Aug
12
ismeretlen válaszaAdriana írására:
Ebben most nincs hiba, bár egy felkiáltójel is elég. :-)
03:15
106
Aug
12
Adriana válasza írására:
Ne feszítsd.....
07:33
107
Aug
13
ismeretlen válaszaAdriana írására:
Három pont is elég. :-)
01:33
108
Aug
13
Adriana válasza írására:
Nem.....
.....
.....
.....
.....
* - *
07:15
109
Aug
14
ismeretlen válaszaAdriana írására:
Pontfetisiszta vagy?
00:56
110
Aug
15
Adriana válasza írására:
Nem gerjedek rájuk, de szeretem használni őket.....
14:59
111
Aug
17
lillina24 válaszathelovingkind írására:
http://network.hu/halafigo/kepek/erdekes/hagyomanyos_kinai_elkotott_lab_3 <---- hát... ez gyönyörű..:S
:-/
13:01
112
Aug
26
zsdraba írta:
szerintem beteges ez az egész... ha ennyire féltek, hogy amíg ők elvannak valaki felcsinálja az asszonyt, akkor nem a pasiknak kellett volna kitalálni valami ilyesmit???? tőlük jobban kellett volna óvakodni....

mindenesetre örülök, hogy nem akkor éltem xD
08:12
113
Aug
31
ismeretlen válaszazsdraba írására:
Voltál már történelemórán, vagy még csak általános másodikba jársz?
23:01
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés
Hirdetés