Közösség

Nyaralj utazás nélkül!

6480

„Az úti cél sosem egy hely, hanem egy új látásmód, ahogyan a dolgokra nézünk.“ – írja Henry Miller, és maradéktalanul igazat kell adnom neki.

Magamon és ismerőseimen is észrevettem, hogy hajlamosak vagyunk a jól bevált rutint követni a hétköznapok során. Ugyanabban az üzletben vásárolunk, ugyanazon az útvonalon megyünk haza, megvannak a jól bejáratott kávézóink, éttermeink, kocsmáink. Persze, ha nyílik egy új hely, elmegyünk megnézni, kipróbálni, és ha megfelelőnek ítéltetik, gyorsan beépül a napi rutinba. Ennek köszönhetően a lakóhely többnyire beszűkül a megszokott helyekre és útvonalakra, és ezeket a köröket rójuk hónapokon, éveken keresztül. Nem vitatom, megvan ebben a ráció, hiszen időt és energiát spórolunk vele, ami nagy kincs a mindennapi mókuskerékben.

Épp ezért, ha nyaralásról van szó, minél távolabbi úti célban gondolkodunk, hogy átmenetileg magunk mögött hagyjuk mindennapi köreinket és új helyeket keressünk fel, új dolgokat próbáljunk ki, amitől új energiát remélünk. Jól is van ez így, hiszen az utazás varázslatos dolog, életem legbecsesebb emlékei között őrzöm az erdélyi túrázásokat, az isztambuli bazárt, Barcelona rendkívüli atmoszféráját, a balatoni hajózást, az egri várat és még hosszasan sorolhatnám. De mi van akkor, ha ilyen-olyan okok miatt nincs lehetőségünk elutazni, a hétköznapok pedig egyre fojtogatóbbá válnak?

Nos, ha Henry Millernek igaza van, akkor lakóhelyünk rejtett értékeiből bátran meríthetünk nyári szabadságunk alatt, csak a látásmódunkon kell egy kicsit dolgozni. Mi kipróbáltuk: eltöltöttünk egy hetet otthon úgy, hogy sokszor az volt az érzésünk, egy idegen városba csöppentünk. Mielőtt bárki is hallucinogén szerekre kezdene gyanakodni, gyorsan ismertetem a folyamatot.

1. lépés: Tudatmódosítás

Ez a projekt első és megkerülhetetlen lépése. Tekints úgy a lakhelyedre, mintha idegen lennél. Meglátod, egészen új dimenziók nyílnak meg előtted! Ha nehéz a ráhangolódás, szerezz be egy útikönyvet vagy keress rá neten! Meg fogsz lepődni, mennyi mindent nem tudtál arról a helyről, ahol napjaidat töltöd! Ja, és felejtsd el a nagytakarítást, felújítást, befőzést és egyéb olyan munkákat, amikre szerinted jó alkalmat nyújt a nyári szabadság, ha már úgysem utazol el. Ha jól csinálod, rövidesen kialakul a nyaraló tudatállapot, és kezdődhet a móka.

2. lépés: Kutasd fel az érdekességeket!

Egyszer poénból felültünk a helyi kisvonatra, ami a turistákat hordozta végig a város nevezetességein, miközben az idegenvezető szakszerűen ismertette a látnivalókat. Ebben a helyzetben egészen más szemmel tekintettünk a jól ismert objektumokra, és ugyanúgy rácsodálkoztunk a megszokottnak vélt épületekre, utcákra, terekre, mint a szomszédságunkban helyet foglaló, távolról érkezett egyedek. A poénból komoly ön- és helyismereti élmény lett végül. A városnézés tehát akkor is kötelező program, ha otthoni nyaralásra adod a fejed. Történhet szervezett formában, vagy kidolgozhatsz saját útitervet is szakirodalom alapján.

3. lépés: Fényképezz!

Ha autentikus nyaralási élményre vágysz, elkerülhetetlen, hogy a japán turisták nyomdokaiba lépj. Persze, nem kell megörökítened mindent, ami él, mozog, avagy nem mozog, inkább az elmélyedés és az a bizonyos, sokat emlegetett új szemlélet a lényeg. Amikor nap mint nap átrohansz egy téren vagy végigviharzol egy utcán, nem veszed szemügyre az ott található épületek apró részleteit, különleges építészeti megoldásait, a szobrokat, fákat, virágokat. Pedig igazi csodák és kincsek vesznek körül. Én akkor döbbentem erre rá, amikor fotósorozatot készítettem a belvárosban fellelhető, különleges ablakokról és kapukról, melyeket már vagy ezerszer láttam azelőtt, de csak most láttam igazán. Önironikus példányok lévén persze az a műremek is fényképalbumunk kiemelt darabjává vált, melyen eszményi turistaként feszítünk a Városháza előtt. A téma tehát az utcán hever, tessék érte lehajolni és felvenni.

4. lépés: Víz, víz, és megint víz

Ha strandolásról vagy wellnessről van szó, az emberek tetemes része az ország legtávolabbi pontján található objektumokat veszi célba, a helyi lehetőségek ritkán merülnek fel. Családunk egyik nőtagja sajátos filozófiát gyártott ehhez: szerinte a helyi intézményekben nagyobb eséllyel találkozik ismerősökkel, akik előtt nem szívesen mutatkozik fürdőruhában. Lehet benne igazság, bár véleményem szerint a Balaton-parton majdnem ekkora valószínűséggel botlik a földijeibe, úgyhogy ezen a ponton borul az elmélet. Érdemes a helyi és környékbeli létesítményeknek is esélyt adni, hiszen az esetek többségében semmivel sem rosszabbak, mint a több száz kilométerrel távolabb lévők. Én legalábbis életem egyik legjobb wellness élményét köszönhetem a néhány utcányira lévő fürdőnek.

5. lépés: Menj a helyi múzeumba!

Voltál már a helyi múzeumban? Csak általános iskolás korodban az osztályfőnök szigorú felügyelete alatt, aki ötpercenként rátok pisszegett, hogy itt bizony viselkedni kell, és ezzel egy életre kiirtotta belőled a kulturálódás eme válfaja iránti érdeklődés csíráját is? Nos, akkor épp itt az ideje, hogy leszámolj a komplexussal és visszatérj! Egyrészt azóta jó eséllyel gazdagodott és fejlődött a gyűjtemény, másrészt pedig kötetlenül, ráérősen végigballagva a termeken egészen más élményt nyújt, mint a pedagógusi terror hatása alatt. Ezenkívül benevezhettek egy-egy időszaki kiállításra is, vagy felkutathattok kisebb, kevéssé ismert kiállítóhelyeket, hadd terjedjen az ismeret.

6. lépés: Irány a természet!

Lehet erdő, mező, liget, park, hegytető vagy füvészkert, számomra egy jó nyaralás elmaradhatatlan hozzávalója a természeti élmény. Az említett képződményekből minden településen, illetve a környékén található legalább egyféle, így az ilyen jellegű program megvalósítása nem igényel emberfeletti turisztikai képességeket. A kiruccanás jellege is számos lehet. Laza séta, túlélőtúra, piknik, bicajozás, szalonnasütés, avagy bográcsozás, fűben heverészés felhőbámulással egybekötve, csendes olvasgatás vagy ezek tetszőleges kombinációja.

7. lépés: Menj szabadtéri színházba!

Gyerekkorom óta imádom a színházat, nem kell hosszasan győzködni, hogy beüljek egy darabra. A szabadtéri előadások hangulata azonban szinte minden esetben nagyobb hatással van rám, mint a kőszínház adta élmények. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy még a szúnyogok sem tudnak megzavarni a műélvezetben.  Szerencsére az utóbbi években örvendetesen elszaporodtak az ilyen jellegű megmozdulások, és ennek köszönhetően már a legkülönbözőbb helyeken kiélhettem ez irányú hajlamaimat. Különös nyaralásunk alkalmával sem maradhatott ki a teátrális élmény, és mindenkinek csak ajánlani tudom, aki hasonlóra adja a fejét, hiszen ha nincs is állandó szabadtéri színpad, a legtöbb településen időnként felbukkannak vendégelőadások, amikre le kell csapni tüstént.

8. lépés: Tobzódj az otthoni ízekben!

Gasztronómia iránti határtalan lelkesedésem akár extrém sportnak is tekinthető, ugyanis gátlástalanul megkóstolom a helyi specialitásokat, bárhova vetődöm is a világban. Itthoni nyaralás esetén ez addig nem ismert éttermek felkutatására és kínálatukkal való beható ismerkedésre módosult, valamint eddig felfedezetlen teraszokon és kerthelyiségekben való üldögélésre. Ez utóbbi maga után vonta néhány sör- és borkülönlegesség, valamint fagylaltcsoda megkóstolását is – a nagy melegre és hedonista hajlamainkra való tekintettel.