Divat

Leiskoláztak

6293

A párizsi Mod’Art International divatiskola magyarországi partnerintézetében, a Modart Művészeti és Divatiskolában idén 11 hallgató végzett divattervezőként. A tanévet, mintegy utolsó simításként a kész ruhákon, a Millenáris Fogadóban rendezett divatbemutató zárta le.

Szaladgáló embereket, a fésülést és a sminkelést unatkozva tűrő modelleket, motollakezű fodrászokat és sminkeseket, futkosó tanulókat és ideges szervezőket találunk a délutáni bemutató előtt háromnegyed órával a Millenárison. A ruhák sorrendben kiakasztva a standerekre, a modellek vállfán sétáltatják meg saját szettjeiket a neonfénnyel szegélyezett kifutón. „Még egyszer a lányok vissza, és finálé!” – hallatszik az utasítás a főpróba végén. Innentől kezdve nincs több gyakorlás és kísérletezés. A zene és a videók beállítva, a sminkek és a hajak készen, minden tökéletes, csupán a kánikula és a légkondi hiánya miatt vagyunk már akkor biztosak benne, hogy nem csak a végzősök és az öltöztetők fognak izzadni a bemutató alatt.

Backstage fotók a galériában!

Féléves szervezés kétszer fél óráért

„A bemutató lebonyolítása a hallgatók felelőssége pontosan azért, hogy ha majd kikerülnek a való életbe, akkor ne álljanak ott minden tapasztalat nélkül. Most már szinte rutinból csináljuk, mert ez a harmadik bemutatónk” – mondja Horváth Szilvia, oktatási igazgató. A Modartban a végtelenségig leegyszerűsítve három év kemény munka és az ezt lezáró hatdarabos minikollekció, hogy valaki eljusson az utolsó hivatalos vizsgáig a francia anyaintézetből érkező, valamint a helyi vizsgabiztosok elé. Ez talán még nagyobb dolog, mint a közönség által is látott bemutató.

Ennek ellenére nem feledkezhet meg senki arról, hogy a legutolsó és nem hivatalos megmérettetés csak ezután jön. Az ilyen nagy volumenű divatbemutatóval együtt járó sajtóvisszhang, a friss húsra lecsapni váró szakma ugyanis kíméletlenül elfeledkezik azokról, akikben nincs meg az a bizonyos plusz. Az oktatási igazgató szerint „soha nem azok jönnek elő, akikre mi gondolunk. Van például olyan, aki nagyon erős volt végig az iskolában, de az életben kicsit visszafogottabb és szerényebb. A divatvilágban viszont pont azoknak van előnye, akik akarattal megpróbálnak előrejutni. Ötven százalék tehetség és ötven százalék rátermettség kell, hogy valaki egyáltalán fennmaradjon. A mellé, hogy el tudja magát adni valaki, fontos a tehetség, a kitartás, a szorgalom és a szakmai alázat. Ha valaki erre teszi fel az életét, akkor ezzel a szakmával kell keljen és feküdjön, a családjának pedig ezt el kell fogadnia, mert támogatás nélkül szinte lehetetlen. A végzősöket látva úgy gondolom, bárkiből bármi lehet.”

Kiemelni valóban nem egyszerű senkit sem. A 66 szettből sokra felkapjuk a fejünket. Bognár Hajnalka gallér- és vállhangsúlyos ruháival könnyen megbarátkozunk, Rusznák Laura ölelés ihlette, libbenő muszlinkölteményeire és puha szőrméire jól esik ránézni annak ellenére, hogy kánikula van. Laczkó Lilla „Radical Chic” nevet viselő, üzletasszonyoknak készült kollekciójának minden darabja megállná a helyét mondjuk egy vérbeli sales-es ruhatárában. Igen, még az is, amelyiknek konkrétan nem volt háta, de eleje sem nagyon. Szűts Dóra tinédzser lányoknak tervezett, vicces masnikkal és mókás, horgolt betétekkel díszített ruháit néhány évvel fiatalabbakra adnánk, mint ahogy azt a tervező elképzelte.

Végzősök munkái a galériában

Erősek Horváth Zsófia a bézs és a piros kontrasztjára épülő, 3D megoldásokkal dolgozó szettjei. Ábrahám Nikolett gyermekruháitól és a beléjük bújtatott gyerekektől szabályosan olvadunk. Szabó Kitti témájának a plasztikai sebészetet választotta, így kollekcióját is a gyűrt anyagok, a steril színek jellemezték. Szerencsére mindez nem süllyedt unalomba. Bendik Boglárka „Under Water Love” című finom, szintén sok lebegő anyagot használó kollekciójáról két egyszerű, de jó hangulatú szó, a szellő és a fagyi jutott eszembe. Réger Zsuzsanna volt az egyetlen, akinek eszébe jutott, hogy a férfiak is szerethetik a divatot. Fekete és szürke ruháit egy, a Holdra szállásról szóló kiállítás ihlette. Nagy Zsófia már meglévő ruhákat gondolt újra és mindezt a 60-as évek szubkultúrájával és a vietnami háborúval kötötte össze, a bemutatót Vámosi Márta luxus pret-a-porter darabjai zárják, amelyek bármely nagyvárosi nő ruhatárában megállnák a helyüket.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások