Szépség

Halle Berry bűzlik

6241

A minap hozta ki a futár a Szex és New York sorozat harmadik évadát. Meg sem lepődtem, hogy a boríték egy Sarah Jessica Parker parfüm illatmintát rejtett. A sztárparfümök piaca, úgy tűnik, megingathatatlan. Idén eddig Beyoncé első parfümjének, a Heatnek volt a legnagyobb visszhangja, de nem ez az egyetlen celebillat, amit ebben az évben „felpróbálhatunk”.

Itt van például Sarah Jessica Parker, aki a Szex és New York2 – általam csajos mozi helyett katasztrófafilmnek nyilvánított – várható kasszasiker bemutatója előtt néhány hónappal dobta piacra a SPJ NYC nevű illatot. Nem kell csavaros eszű marketingesnek lennie senkinek, hogy sejtse az okokat. De már kapható Halle Berry új illata, a Pure Orchid, és a hírek szerint Fergie sem marad ki a körből. A Jennifer Aniston nevével fémjelzett első parfüm, a Lolavie, múlt hónapban került a polcokra. A színésznő állítása szerint, ha valami jó, akkor teljesen mindegy, mivel reklámozzák a piacon. Számára ez csak egy lehetőség volt, hogy bepillantson egy számára ismeretlen terület kulisszái mögé, ahol úgy tevékenykedhetett, mint egy filmproducer, aki ismeri az írókat, teszteli az ötleteket és megvétózza a színészek szerződtetését.

Ami Jennifer Aniston és megannyi sztár számára csak játék és izgalmas kihívás, az a parfümgyártók és a marketingesek számára kőkemény üzlet. (Jó, nyilván a sztároknak sem utolsó, ha a jogdíjból becsúszik valamennyi a bankszámlára.) Régebben egy-egy új parfüm életciklusa hat-hét év volt, mert az emberek hűek akartak maradni ahhoz az illathoz, amibe beleszerettek. 

Emlékszem, több – nálam tíz, tizenöt – évvel idősebb emberhez egy időben mindig tudtam egy-egy illatot csatolni. Ma már a fent említett parfüm-életciklus lényegesen lerövidült, hiszen valósággal bombáznak bennünket újabb és újabb parfümökkel, amelyek között jelentős hányadot tesz ki a sztárok neve alatt futó illatcsoport. A parfüm a legtöbb divatház adu ásza, hiszen egy kis üvegbe zárva és nem megfizethetetlen összegért megkapod egy-egy divatház esszenciáját. Ha egy Chanel ruhát vagy cipőt nem is tudnál megvenni, a parfüm és a pipere még mindig opció, az illúzió pedig ugyanaz. Ráadásul a parfüm ajándéknak sem utolsó – bármilyen ünnephez illik a születésnaptól kezdve a karácsonyig.

A gyártók és a forgalmazók tudják, hogy vásárláskor a parfümöknél a név rengeteget számít, éppen ezért egy jól bejáratott híresség neve sokat (rengeteget!) nyom a latba. Egy híresség parfümbemutatója eseményszámba megy, amiről a fél világ tudósít. És melyikünk nem gondolta úgy egy-egy hírességgel készült kampányfotó láttán, hogy meg akarja tudni, milyen az az illat. Még akkor is, ha a mellékelt szövegben olyan jegyeket soroltak fel, amelyekről tudtuk, hogy nem jönnek be. Nem csoda, ha már a divatházak is sztárokkal reklámoznak. A sztárok esetében pedig a kérdés eleve meg van oldva, hiszen ki ne akarna a saját parfümjének reklámarca lenni. Ez nemcsak az eladási statisztikáknak tesz jót, hanem a sztárnak is, hiszen nemcsak a filmplakátokon, hanem a drogériákban és pipereüzletekben is láthatjuk őket. A parfüm tehát üzlet, amiben a botszaglású sztároknak is van helye. Személy szerint Britney Spearsről, Paris Hiltonról vagy Kim Kardashianról nehezen tudom elképzelni, hogy tíz percnél tovább lekötné a megcélzott vásárlóréteg ízlésének megfelelő, előre kiválasztott, bizonyos számú illat szagolgatása. A sztároknak ugyanis csak annyi a dolguk, hogy elmenjenek a gyártóhoz, végigszagolgassák az eléjük tett mintákat, elmondják, hogy melyikről mit gondolnak, majd csinosan mosolyogjanak a parfüm piacra dobásánál és megnyerően nyilatkozzanak róla. Egy jól megválasztott illat és a köré épített marketingmunka nemcsak milliárdokat hozhat a konyhára, hanem jót tesz a sztár imidzsének is. A legtöbbet eladott női sztárparfümök között szerepel Sarah Jessica Parker Lovelyja, Elizabeth Taylor White Diamond (mi más?) nevű illata, Jennifer Lopeztől a JLo Glow, aminek már több változata is napvilágot látott. Celine Diontól maga Celine Dion, illetve Britney Spearstől kettő is: a Curious és a Fantasy.

Bevallom, nekem eddig még nem volt sztárparfümöm. Ósdi módon ragaszkodom két márkának két-két illatához, amit nagyon szeretek. Kicsit viszont körbe akartam szaglászni celebfronton, ezért betértem az egyik drogériába, ahol a színésznők, énekesnők, énekesek és sportolók illatai egymás mellett, külön polcon sorakoztak. Megdöbbentett a mennyiség. Nem is tudtam, hogy Kate Mossnak már négy különböző parfümje van, én leragadtam a Kate-nél. Kipróbáltam a legjobban tetsző névre hallgató Vintage-t, amiről első szaglásra nagyapám citromos sütije ugrott be. Jennifer Lopez Glow-ja finom gyöngyvirág illatú. Az énekesnőnek egyébként 12(!) különböző illat fűződik a nevéhez. Christina Aguilera Inspire-je alkoholos gumicukorra emlékeztet – hiába, nekem tuti botorrom van. Halle Berry Halle nevű esszenciájától viszont majdnem hanyatt vágódom, annyira édes. Engem ezzel nem tud magához édesgetni, az tuti. A bevezetőben említett Lovely pedig hiába szerepel a legtöbbet eladott parfümök között, nekem egyedül az üvege jön be.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások