Hirdetés

Közösség

Kert az erkélyen

6146

Soha nem felejtem el azt a szeptemberi napot, amikor beköltöztem életem első saját otthonába. Dehogy bántam én, hogy az anyagi lehetőségek felülírták az ódon villákról és tágas polgárházakról szőtt álmaimat, és az eredmény egy aprócska panellakás lett a lakótelep közepén.

Hirdetés

Boldogan csinosítgattam, rendezgettem kis birodalmamat, igyekeztem a saját képemre formálni a szocreál egyenfalakat. Persze, szüleim családi háza és a nagyszüleim tanyáján töltött szünidők után furcsa érzés volt, hogy szomszédaimtól csak egy fal választ el, és életük olyan mozzanatainak is részese vagyok, amelyeknek nem feltétlenül szeretnék; és feltételezhetően ez vice versa így van. De ezt hamar megtanultam kezelni: egy-egy házastársi perpatvar vagy jól hallható kibékülés után semleges kedvességgel köszöntöttem őket a lépcsőházban, hiszen ki tudja, másnap talán nálunk lesz ilyen. Bélával, aki a kelleténél jobban vonzódik a kannás borhoz, már nehezebb volt zöld ágra vergődni. Egy idő után azonban elkezdtem tiszteletet érezni iránta, hiszen nem mindennapi teljesítmény a kontrollfunkciók ilyen szintű kiiktatása mellett estéről estére teljesíteni a földszint-negyedik távot lift nélkül. Ráadásul kiapadhatatlan anekdotaforrásra leltünk személyében és cselekedeteiben. Lassan megismertem a falak túloldalán lakókat és a több fallal távolabbiakat is. Van, akivel csak köszöntjük egymást vagy összemosolygunk a lépcsőházban cekkercipelés közben, másokkal szóba is elegyedünk, néhányukkal pedig rituális sütemény cserélésig és kölcsönös látogatásokig fejlődött a kapcsolat. 

Közösségi szempontból tehát teljesen rendben volt a dolog, tavasz közeledtével azonban kezdtem úgy érezni magam, mint Poldi bácsi: hiányzott az a szép, zöld gyep. Pontosabban a kert, a növények közelsége, a velük való bíbelődés. Lakóközösségünk más tagjai is így lehettek ezzel, mert egyre-másra kezdtek feltünedezni az erkélyeken a balkonládák, bennük klasszikusan petúniákkal és muskátlikkal, merészebbeknél pedig mindenféle elképzelhető növénykombinációkkal, így a teraszos földművelés új, szó szerinti értelmezése valósult meg nálunk. Én is azonosultam a közhangulattal, és sietve beszereztem néhány balkonládát, virágcserepet, virágföldet, egynyári palántát, és azóta ezt évről évre megteszem. Így lettem szenvedélyes balkonkertész.

A tavaszi fagyok elmúltával megszáll Bálint gazda szelleme, és fejvesztve rohanok a piacra válogatni, gyűjtögetni, beszerezni, termelőkkel tanácskozni. Persze, egy kertészet vagy növénynagyker is célravezető lehet ilyen esetben, már csak azért is, mert ott balkonládát, virágföldet, tápoldatot és más hasznos holmikat is be lehet szerezni, de nekem hozzátartozik az élményhez a piacon bóklászás.

Általában szimpátia alapján döntök, de van néhány növényfajta, amik örökös tagságot érdemeltek ki az erkélyen. Ilyen például a bokros és futó változatban is létező, ezerféle színben pompázó petúnia, de feltétlenül meg kell említenem a mézvirágot is. Ez a jelentéktelennek tűnő kis növény az illatával lopta be magát a szívembe – nevét is erről kapta –, és az sem elhanyagolható szempont, hogy kitűnő párosítás feltűnőbb növényekkel egy nagyobb ládában vagy cserépben. Tavaly fedeztem fel a bohócvirágot, ami teljesen levett a lábamról különleges kinézetével – idén már kifejezetten keresem, mint legifjabb örökös tagot. Hétvégi túrám eredménye pedig az angol muskátli iránt fellobbant vonzalom. Én a minél tarkább, annál jobb elvét követem, de önkorlátozóbb hajlamú ismerőseimnél láttam már csodálatos kompozíciókat 2-3 színből, vagy egy fajta növény különböző árnyalataiból, anyukám pedig a piros muskátlira esküszik minden csicsa nélkül. Ez már igazán csak ízlés és habitus kérdése.

Kezdetben csak virágokra korlátozódott balkonkertészi munkásságom, ám lassanként felfedeztem a fűszerek világát is, és feltűnt a bazsalikom, kakukkfű, rozmaring és chili paprika is aprócska kertemben. Íz tekintetében esélyük sincs a boltban vásárolt, szárított fűszereknek a saját termesztésű frissel szemben, de a vacsorakészítés előtti szüretelés szertartása sem elhanyagolható élmény. Idén újítottam fűszerfronton: jól bevált, piaci árusomnak hátat fordítva magam vetettem el az ízesítésre szánt egyedeket már februárban. Talán emlékeztek még arra a klasszikus óvodai feladatra, amikor tejfölös dobozba mindenki elvetett egy szem babot, majd szorgalmasan nevelgette és tanulmányozta a fejlődését. Nos, mi is ilyen gyermeki izgalommal figyeltük, hogy reped a föld és bújnak elő a levélkék a konyhában sorakozó cserepekben. Persze, be kell vallanom, hogy nem arattam teljes sikert, ugyanis a citromfüvek dacolnak a természet törvényeivel és feladták a növekedést 2 centis korukban, és a rozmaringok sem mutatnak túl sok ambíciót, hogy birtokba vegyék a vertikális teret. Lehet, hogy nekünk lesz a világon először bonsai fűszerünk? A többiek azonban kezdenek határozott növényformát ölteni, így bizakodva tekintek a nyári, mediterrán vacsorák felé.

Sokan közületek most biztosan arra gondolnak, hogy persze, szép és jó mindez, de kinek van erre ideje és ki akar súlyos ezreket áldozni ilyen célra. Nos, megnyugtathatom a kételkedőket, meglepően kevés időbefektetéssel és csekély anyagi ráfordítással is nagyszerű eredményt lehet elérni. Már csak azért is, mert erősen korlátozott a térbeli terjeszkedés, így nagy kiterjedésű őserdő telepítésére eleve nincs lehetőség. És amit nyújt, az kárpótol minden fáradalomért és kiadásért. Az esti locsolás például a legfárasztóbb és legstresszesebb nap után is megnyugtat és kikapcsol. A nedves föld virágokkal és fűszerekkel keveredő illata nagyszüleim kertjébe repít, ahol mezítlábas kisgyerekként locsoltam a veteményt és a virágokat – és ez hatásában überel egy komolyabb meditációs tréninget. De az erkélyen töltött nyári esték hangulata is hasonló hatással bír. Mivel helyhiány miatt jelentősebb kerti bútorok elhelyezésére nincs lehetőség, színes ülőpárnákat szereztünk be. Egy üveg jóféle borral felszerelkezve, a puha párnákon elüldögélve minden adott egy kellemes estéhez. És a szúnyogoktól sem kell tartanunk, a kakassarkantyú nevű, fillérekért beszerezhető növény ugyanis távol tartja a szemtelen kis vérszívókat.

Hirdetés
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
May
12
ismeretlen írta:
Nagyon tetszik a cikk!
Remélem, nem kell hosszabb időre leragadnom Pesten, de ha mégis, akkor egy kis kerthez vagy egy nagy erkélyhez ragaszkodom! "feltűnt a bazsalikom, kakukkfű, rozmaring és chili paprika is aprócska kertemben. Íz tekintetében esélyük sincs a boltban vásárolt, szárított fűszereknek a saját termesztésű frissel szemben" - így van! De a saját zöldség és gyümölcs mellett sem rúgnak labdába a felfújt, génkezelt stb. boltiak.
10:49
2
May
12
C.C.G. írta:
az összes ablakban kint vannak a muskátlik, virágok átültetve, kihordva a teraszra mikor esik, had fürödjenek, másnap a levelek fényesen csillognak a napfényben, a vázákban orgona, gyümölcsfa ág, bimbós pünkösdirózsák, mellette fűszernövények zöldellnek... mégsem olyan amire az ember vágyik... ha alkalom adódik ki a természetbe!!!
...az az igazi :-)
10:53
3
May
12
ismeretlen írta:
Ez most pont aktuális nekem:)
Na, elolvasom:S
11:19
4
May
12
Nyruszi írta:
Itthon hatalmas kertünk van és ha csak tehetem kint tanulok vagy segítek kertészkedni anyának.
Azonban Budán én is ettől szenvedek..de majd az új albiba remélem lesz idő meg hely!
11:21
5
May
12
Nyruszi írta:
Itthon hatalmas kertünk van és ha csak tehetem kint tanulok vagy segítek kertészkedni anyának.
Azonban Budán én is ettől szenvedek..de majd az új albiba remélem lesz idő meg hely!
11:22
6
May
12
Nyruszi írta:
Bocsi a duplázásért :)
11:22
7
May
12
ismeretlen írta:
ha egyszer panelben lakom majd, biztos lesz virág az erkélyen/ablakban. a növény mindent feldob:)
11:26
8
May
12
ismeretlen írta:
Én is kiülnék este a teraszra, de nálunk a tó mellett annyi rovar van!:S:S:S Tegnap láttam valami ugró-repülő állatot is, nem tudom milehetett az...szúnyog az rengeteg van, enneka kakas virágnak utána nézek:)
A Medve hagymáról hallottam azt, h ha a kertbe ülteted,nem jönnek a vakondok.
Após olyan szép palántákat szerez mindig, tavaly is a petúniám akkora volt!:)
11:27
9
May
12
LadyGray írta:
Anyuméknál van kert...amíg cigiztem jó volt:D
11:27
10
May
12
rubikkocka írta:
Én minden évebn leszedem a virágok magját, és következő évben azt ültetem el. Ezreket takarítok meg vele, és izgalommal várom az első leveleket, hjtást, bimbót, és éééégre kinyílik! :) Vagy kis tasakban megveszem. Idén, egy kukatetőnyi nagyságú cserépbe szórtam 2 tasak petúniamixet, meg amit tavaly összeszedtem. Ez 40 forintomba került, most van kb. 500 tövem, nagyjából 70 ezer forint értékben.
És nem, nem tudom eladni. Egrészt, mert bőven elfér nálam! másrészt, mert tele van velük a piac, és már a kutyának sem kell.
11:31
11
May
12
A.F.rétisas válasza írására:
s a nem panel miért zárja ki,hogy ablakban legyen növény? (vagyis bent) :)

Sok növényünk van és még lesz is,imádom őket!
11:34
12
May
12
chloe írta:
gazdagréten két ház közt mindig volt játszótér, kicsinek tavasztól őszig kint lebzseltem, most van kert, de abban csak az eper meg a paradicsom izgat és azt is derogál még leszedni is.
11:37
13
May
12
tavirose írta:
Jó kis cikk lett, tetszik a stílusa. hosszú idő óta az első cikk talán, amit rendesen végigolvastam.
11:46
14
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
Hát igen, aki fennhordja az orrát, az szedjen cseresznyét vagy almát. Fáról.
11:48
15
May
12
A.F.rétisas válaszachloe írására:
szerencsére van teszkó és ott megvetetheted a pasival a génkezelt epret
11:53
16
May
12
ismeretlen válaszaA.F.rétisas írására:
nem zárja ki :) csak hülyén fogalmaztam..
11:57
17
May
12
ismeretlen válaszaA.F.rétisas írására:
nem zárja ki :) csak hülyén fogalmaztam..
11:57
18
May
12
ismeretlen válaszaA.F.rétisas írására:
:-)
11:58
19
May
12
chloe válaszaA.F.rétisas írására:
ja mert ahol kertek vannak, ott a teszkóból vásárol mindenki, nem a zöldségesnél, ahová a kertből jön a cucc :) karnyújtásnyira a házikenyér és a termelői tej is, csak úgy mondom.
12:04
20
May
12
chloe írta:
(pasinak meg tegnap kiadtam az útját, nem mintha számítana, csak most magával kell foglalkoznia, nem velem.)
12:06
21
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
:(
12:08
22
May
12
Meggy írta:
Nálunk még üres az erkély de tervbe van véve, hogy majd teszünk ki pár virágot :) A lakás is tele van növénnyel, minden maradék helyen van :) ablakpárkány, szekrény teteje :D már a hifin is éldegél egy kis orgona :D
12:14
23
May
12
ismeretlen írta:
Jelenleg két növényem van: egy meghatározatlan fajtájú, "Virág" névre hallgató, és egy aloé. Szeretem őket gondozni, nevelgetni... Egyszer talán lesz normális kertem is, fákkal, bokrokkal, virágokkal, meg egy konyhakert mindenféle zöldséggel... Álmok, álmok... :)
12:21
24
May
12
chloe válasza írására:
jaj nem kell, mindig szakítunk a hullámvölgy alján, nem változtat semmit.
12:29
25
May
12
A.F.rétisas válaszachloe írására:
attól,hogy karnyújtásnyira van nem jelenti azt,hogy be is repül a szádba,ha derogál leszedni(azt meg nem tudhatom van-e aki képes megtenni helyetted),csak úgy mondom :)
12:33
26
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
Ez tökjó, pont egybeesik az életem azon szakaszával, amikor meg épp veled kell foglalkoznom. :-)
12:42
27
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
akkor oké:)
12:42
28
May
12
roseprincess írta:
Én örülök (meg nem is), hogy falura születtem és kertesházban lakhatok.
Itt Szegeden sajnos panelba kényszerültem. :( De nagyon utálom. Nem csak azért mert kevés a hely, hanem mert a falak vastagsága a papíréval vetekszik. Ma reggel is mielőtt ébresztett volna a telefonom, arra ébredtem, hogy az alattunk lévő szomszéd gyereke sír, ez még oké, ahol gyerek van ilyen előfordul, no de az a gyerek 20 percen keresztül egyfolytában bömbölt! Meg máskor is ébredtem már arra (mert egyébként 4 gyerek van), hogy a gyerekek (gondolom) iskolába készülődnek és közben ordítoznak, az anyjuk meg nemhogy rájuk szólt volna, hogy fogják már be, hanem még ő is elkezdett kiabálni... Borzalom... De úgy napközben is, mikor már itthon vannak, gyakran hallom, hogy kiabálnak, csapkodják az ajtót...
Én panelba soha nem fogok költözni, inkább lakok együtt majd anyósékkal, amíg nem lesz egy normális kéglire pénz, vagy inkább egy lakáshitelre elég alap, de panelban nem vagyok hajlandó lakni, nem vagyok hajlandó megosztani másokkal a magánéletem, és én sem vagyok kíváncsi másokéra.
Meg aztán nekem már meg vannak a kis terveim. A ház mellé mindenképpen kell egy nagyobb udvar, ahol lesz majd egy hatalmas fűzfa, meg szeretnék majd egy halastavacskát is az udvarra, olyan kisebbet, díszhalakkal. Meg sok-sok virágot természetesen és gyümölcsfákat.
12:42
29
May
12
puncedly írta:
Nagyon jó lett a cikk, tetszett, koszonom. A kertészkedéshez én az idén kaptam ihletet, nekem az idén nagyon bejott a "régi tégla" - vagy bontott tégla - és a modernebb, színes kerámiacserepek kombinációja mint a teraszon mint a kertben. A bontott tégla akár ingyen is beszerezheto, én pár kedves szóért és mosolyért kaptam vagy 50 darabot, alkothattam bátran :D.
12:43
30
May
12
bambuli válaszatavirose írására:
Dettó.
12:44
31
May
12
chloe válasza írására:
mi van?? ne legyél gyagya, semmilyen szempontból nem vagyok független.
12:47
32
May
12
ismeretlen válaszaroseprincess írására:
Én panelban lakom, és senkivel sem kell megosztanom a magánéletem. Miről beszélsz?
12:48
33
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
Én sem. Oszt'?
12:57
34
May
12
Kiralylany84 válaszachloe írására:
Ó, Gazdagrét. Kamaszkorom legszebb évei. :)
A telep alján a pörgős cucc a játszótéren. Az volt a legjobb.
13:04
35
May
12
Welmi írta:
Vadházassászédelgő egy banda tobzódik itt :)
A cikk nagyon tetszett. Szerencsére nálunk a kertben nő mindenféle jó kis növény, a férjem szeretettel gondoz minden egyes fűszálat, ágat és virágot, én meg nézem, hogy dááászééép.
13:08
36
May
12
picikezu írta:
A növényeim jellemzően kihalnak, mert ritkán jut eszembe locsolni. Egyszer vettem egy chili paprikát, mert nagyon guszta volt a boltban. Szobában tartottam, túlélte a telet, pedig nem locsolom agyon, de mindig feléled. Hirtelen felindulásomban, még be is poroztam egy két virágot rajta :D Bazsalikomot szoktam még nevelgetni. De ezen kívül a kertészet nálam kimerül a bokrokban, meg két fában, kutya egyébként sem tolerálja a virágokat. Leginkább ritkítom a növényeket, hogy ne legyenek nagyok :D
13:15
37
May
12
roseprincess válasza írására:
Arról, hogy szinte minden mozzanatomat hallják a szomszédok. Tudják mikor vagyok WC-n, mert lehet hallani, amikor valaki lehúzza. És mint említettem a hozzászólásomban is, hallom mit művelnek az alattam lévők. Egyik lakótársam meg azt hallotta (a fűtés csövek jóvoltából), mikor az apuka aludt és horkolt. Erről beszélek. Meg, ha alattam vagy a szomszéd lakásban nem suttogó üzemmódra van állítva a zene, akkor azt is hallom és gondolom ez fordítva is igaz. A fürdőszobai szellőzőnek hála, ha valaki a fürdőjében dalra fakad és én is épp akkor vagyok zuhany alatt, akkor hallgathatom a koncertjét. A lépcsőházban érezni lehet, hogy ki mit főz.
Egyszer az egy szinttel lejjebb lakó néni feljött reklamálni, hogy mindig olyan olajszagot érez, meg, épp akkor is érezte, amikor feljött... Persze épp palacsintát sütöttem. Sajnos nekem még nem sikerült átállnom a fotoszintetizáló életmódra... Meg itt a szinten is laknak idősek, és azt lesik, mikor ki jön hozzánk, mert a múltkor panaszkodtak a tulajnak, hogy fiúk járkálnak fel hozzánk... Végül is, egyik lakótársnőmnek szinte itt lakott a barátja, a másiknak meg esténként aludt itt, de nekik már ez is bökte a szemüket. Mintha bármi közük lenne hozzá egyébként is, hogy mikor ki és hányszor jön hozzám.
13:18
38
May
12
ismeretlen válaszaKiralylany84 írására:
ott laktak régen a keresztszüleim, nagyon szerettem én is:)
13:19
39
May
12
ismeretlen válaszaWelmi írására:
Nekem most kell döntenem, költözés előtt állok. Két szélsőség: Tata, óriási kert, városszél (földút van csak), kerti tó, úszómedence, madarak, jó levegő, egy teljes emelet néhai apám házában, csak a rendszeres Pestre utazás nehézkes, mert se kocsim, se jogsim, a vonat meg drága. Vagy: Ráday utca, mindenhez közel, kedvező árú albérlet ismerősnél, kaució nincs, állatokat tarthatok - de belváros, szmog, őrültek gyülekezete, gyűlölöm.
Szóval még keresgélek.

Nem tudom, ezt miért neked írtam. :-)
13:22
40
May
12
ismeretlen válaszaroseprincess írására:
Igazad van, bár eltúlzod, én itt ilyeneket nem hallok, pedig a fülem, az aztán jó. Igaz, ha kifogsz egy rossz szomszédot, az pokol.
13:24
41
May
12
roseprincess válasza írására:
Pedig tényleg nem túlzok. :)
Persze, lehet te azért nem hallod, mert te egy jobban kivitelezett panelban laksz, ahol jobb a hangszigetelés, vagy vastagabbra találták építeni a falakat.
13:29
42
May
12
ismeretlen válaszaroseprincess írására:
Panaszkodtak a tulajnak, hogy fiúk járnak fel hozzátok. Mi van?? :D Gondolom röhögött:P Nagyon sajnálom egyébként, hogy ilyen körülmények között laktok a lakótársaddal, én sem bírnám. Anyósjelöltéknél sem egyébként, de az más kérdés:)
13:35
43
May
12
Katyerina írta:
Tök jó ez a cikk, köszi :) Kaptam egy-két jó tippet. Én is rákattantam erre, most már 3. éve. Sok mindennel próbálkoztam már. A visszatérő kedvenc a kukacvirág vagy más néven porcsinrózsa. Igénytelen kis növény, kipusztíthatatlan. Egyetlen igénye a sok napfény, szóval csak azoknak ajánlott, akiknek déli fekvésű a lakás. Minél többet éri a napfény, annál szebben virágzik, szabályos virágrengeteget ad, és gyönyörű színekben. Ráadásul csak egyszer kell megvenni a magokat, mert nyár végén lehet "szüretelni", úgyhogy idén már saját magokból ültettem. Egy nagy hibát elkövettem sajnos. Nem egyből a balkonládába kellett volna elültetnem, hanem először kis cserépben kellett volna hajtatni és amikor már megerősödött, akkor kiültetni. Nemrég volt egy hatalmas zápor, majdnem az összes kis hajtást kimosta az eső, alig maradt valami :(
A mézvirágot én is szeretem, isteni illata van, bár inkább árnyékosabb helyre való.
Másik kedvenc a lobélia, alias 'Béla, bár ő is árnyékosabb helyre való, szerencse, hogy az erkély egy kis része ilyen.
A muskátlival nem vagyok barátságban, annyit szemetel, unom már, hogy állandóan takarítani kell utána :)
Rákattantam a petúniára is, beszereztem két szép lelógó virágtartót, olyan háncsszerű anyagból vannak, mindkettőbe futó petúniát tettem. Bár ezekből az egyik haldoklik, mert túlöntöztem... :(
Végülis a balkonnövényeknél, főleg a csüngő virágúaknál annyi a lényeg, hogy rengeteg tápanyagot igényelnek, csak így lesznek szépek. Min. 2 hetente tápoldatozni kell. Ezek mellett sokat locsolni, persze nem úgy, mint én, ész nélkül, hogy elrohadjon az a szegény pára... :)
Futóvirágot szeretnék még, bár idén már nem, lekéstem róla szerintem. Ha valaki tud olyan futókát, ami jól bírja az erős napot, gyorsan és minél hosszabbra nő, minél dúsabb virágokkal, segítsen légyszi :)
13:36
44
May
12
Katyerina válaszapuncedly írására:
A bontott téglából mit raksz össze a teraszon? Csak kíváncsiságból kérdezem, mert én is szeretem a régi téglákat.
13:40
45
May
12
Welmi válasza írására:
Talán azt reméled, megdoblak egy ótóval vagy egy ingyen vonatbérlettel :) Akkor kapaszkodj, mert ez bukó... Jól hangzik az a ház, majdnem olyan jó lehet, mint a mienk. Sok sikert, addig is, hogy ne offoljam szét a cikket, ültess sok muskátlit meg bazsalikomot.
13:46
46
May
12
orsi1130 írta:
Balaton parton, kis faluban nem ismerjük a panelház fogalmát, itt mindenki családi házban lakik kisebb-nagyobb kerttel, állatokkal, növényekkel.
13:49
47
May
12
ismeretlen válaszaroseprincess írására:
Lehet. Ez a '80-as években épült, állítólag a '70-esek rosszabbak.
13:50
48
May
12
ismeretlen válaszaWelmi írására:
Ótó még volna is, jogsi nincs. Egy szabadjegy jól jönne a MÁV-ra.

Szóval te a házra szavaznál.
13:51
49
May
12
chloe írta:
vonat nem jár éjszaka, ami elég kellemetlen.
14:11
50
May
12
Betuka írta:
Nem is tudom, nekem mindkét életforma vonzó valamiért... A kertes ház azért, mert olyanban nőttem fel, a panel meg azért, mert nem olyanban. :D Mindkettőnek van előnye is, hátránya is, a panellakást könnyebb megfizetni, de több lehet vele később a gond (szomszédok, közös költség, magas gázszámla stb.), a kertes ház meg húdejó, van nagy tér, szép ződ gyep, állatok stb., de mivel nagyobb, több munka van vele.
Nekem tökmindegy milyen, csak saját kéne már...
14:16
51
May
12
A.F.rétisas válasza írására:
Jogsi miért nincs?
14:18
52
May
12
puncedly válaszaKatyerina írására:
Nekunk családi házunk van,de van erkély. Na szóval, az én bontott téglás otletem úgy néz ki hogy a téglákat egyenként leraktam az oldalukra fordítva a terasz szélére, valahol pedig keretet is raktam ki belole, kis vágott kovel feltoltottem a kozoket, és ezekbe állítottam a virágcserepeket. De olyan is van, hogy 4 téglát lefektettem egymás mellé, 4 másikat ellenkezo irányba rápakoltam, aztán megint 4et ugy mint az also sor. A résekbe szórtam folddel kevert homokot, és futokaktuszt dugdostam a téglák kozé, ami secc - perc alatt megéled. Persze ehhez nagyjábol egyforma méretu és szélességu téglákra van szukség, hogy kb illeszkedjenek egymáshoz, de nagyon kis érdekes lett a végeredmény . A terasz 4 sarkát díszítettem így - amolyan mediterrán " used " hangulata van, próbát megér :)
14:19
53
May
12
Lunabunny írta:
Ha nem állat lenne az erkélyemen, akkor én is bedzsungelesíteném legszívesebben. :D De így a nyuff lelegelne mindent és feldobná a tappancsait. :S
14:20
54
May
12
ismeretlen válasza írására:
Azért okos dolog ám beírni ide a (leendő) lakhelyedet bármilyen formában, főleg, hogy ennyien szeretnek :) Kíváncsi vagyok, mikor jön az első "tudom hol laksz" beszólás :)
14:49
55
May
12
Erimma írta:
Az en erkelyem mar ket hete viragozonben pompazik, es az est fenypontja mikor kimegyek ontozni , a cserepek korul pepecselni, tenyleg feler egy joga oraval, es akkor meg nem beszeltem a kilatasrol, ahogy a lemeno nap megvilagitja a Bodoki tetot, na az hianyozni fog ha majd elkoltozunk.
14:51
56
May
12
ismeretlen válasza írására:
Egy fokkal jobbak a későbbiek. De csak eggyel. Ezek szerint mákod van és messze alszol a strangtól :) Vagy nemtom. De a legkeményebbeknél még a tervezést is úgy elbaszták, hogy az ebédlőnél megy le a slózi ejtővezetéke, oszt' ebéd közben hallod, ahogy zubog le a matéria. :)
14:53
57
May
12
ismeretlen válasza írására:
Azért én Bp. agglomerációjában körülnéznék. Ott jó a levegő és elég közel van, taxi is kimegy, ha kell cuccolni (tehát az eddigi szokásaidon nem kell változtatnod). Nagykovácsi, Budaörs, Solymár, ezek színvonalas és jó helyek, és nem olyan drága egy jó lakás egy társasházban, mint Bp. szebb kerületeiben.
14:56
58
May
12
A.F.rétisas válaszaLunabunny írására:
nyuff gondolom nem méteres darab,korlátra,falra is lehet szerelni,ha akarsz
télen is kint van?
14:58
59
May
12
Kleopatra válasza írására:
Ráday utca, Bakáts tér, de szeretnék ott lakni!!! Rajongok a gangos házakért! Mondjuk én alapvetően imádom Budapestet. Számomra nem lenne kérdés a választás. De nem vagyunk egyformák :-)
Jajj, ezt nem hagyhattam ki, egyik kedvenc környékem!
15:04
60
May
12
BoribonAnnipanni válaszaWelmi írására:
Óóó hozzámentél egy kertészhez, vagy kiderült a férjedről, hogy titokban kertész?

Én is akarok kertet! Sőt én egy szőlőhegyet akarok, mert nem aprózom el.
Addig is mennyeien lehet élni a teraszon, meg a nagyszülők által biztosított infrastruktúrával hétvégente.
15:41
61
May
12
Welmi válaszaBoribonAnnipanni írására:
Kertész vénával megáldott hiúzoid kos. Én meg növény-analfabéta vagyok, csak a macskák nyelvén értek, úgyhogy szerencsés kombinációs.
15:51
62
May
12
ismeretlen válasza írására:
:-)
Nem írtam címet, és egyik hely sem biztos még. De egyébként nyugodtan jöhet bárki próbálkozni, legalább feldobja a szürke hétköznapokat.
16:44
63
May
12
ismeretlen válaszaA.F.rétisas írására:
Mert eddig semmi szükség nem volt rá, és nem szeretem az autókat, plusz nincs rá kidobnivaló százötvenezrem (jogsira, és akkor még ott az autó ára meg a fenntartásáé).
16:45
64
May
12
ismeretlen válaszachloe írására:
De igen, jár vonat éjszaka, meg hajnalban is. Csak nem sok.
16:46
65
May
12
ismeretlen válasza írására:
Ja. Nézegetek még, nem hajt a tatár.
16:47
66
May
12
ismeretlen válaszaKleopatra írására:
Tényleg nem rossz környék, de otthonomként nem tudnék rá tekinteni.
16:48
67
May
12
ismeretlen válaszaWelmi írására:
én is növényanalfabéta. macskákat termesztek növény helyett.
17:32
68
May
12
Lunabunny válaszaA.F.rétisas írására:
Ja, télen is. Hát max. balkonládát tudnék, ami ugye kifele lóg.
17:48
69
May
12
Ananke válasza írására:
mert a sajátot meg megtermeli a jólevegőjű erkélyen, ahol szívhatja a finom, friss, szmogos városi levegőt, nem? :D ettől hamarabb lesz bajod, mint a génkezelttől, tekintve, hogy utóbbinak nem tudni káros hatásairól, előbbi pedig egyértelműen rákkeltő, akkor melyik nyert?

csak, hogy ne a boltból vásároló legyen a hülye :P
21:22
70
May
12
Angyalka75 írta:
Eljen a kerteszkedes!Akar az erkelyen,akar bennt a lakasban,akar a kertben.
Emlexem gyerekkent mi is eljartunk egy ket utcaban ahol volt termo meggy ceresznye vagy nora-bora fa.Nem loptuk le,mert az utcan voltak ezek a fak,nem pedig vki kertjeben,es mindig jol teleettuk magunkat beloluk...Ja meg a szelid gesztenyefak az erdon...
22:39
71
May
12
ismeretlen írta:
Anyám balkon-kertészkedett, amíg volt balkonunk. Mármint erkélyünk, ugyebár. Én valahogy...nem is tudom, engem nem szeretnek a növények, én se őket különösebben. Na, meg amitől ki vagyok akadva, az a vágott virág. Tudom, ez az én hülyeségem, de minden kapcsolatom elején közöltem, a delikvenssel, hogy "ha virágot hozol, megetetem veled." :P
23:53
72
May
13
*vallmo* írta:
Tavaly költöztem az egyetem miatt egy garzonba, csak francia erkély van 2 virágosládával, de semmit nem ültettem még bele. Most megjött a kedvem, de olyan növény/ virág kéne, ami kibírná, hogy nyáron 2-3 hétig öntözés nélkül:S Nem hiszem, hogy találnék ilyet...
10:29
73
May
13
ismeretlen írta:
2 növényem van: bent a lakásban egy nem tudom milyen fajtájú zöld izé, amit a volt lakótársamtól kaptam, odakint meg anyóstól származó kövirózsa, ami épp most éli legszebb időszakát. Soha nem volt még ilyen burjánzó, egészségtől kicsattanó zöld. Annyi hajtása vagy új levele vagy nem tudom mije van, hogy szinte szétfeszíti a cserepet :) Csodálkozva nézem mindig a szép, színes muskátlikat, szeretném is feldobni velük az erkélyt, de télen nem tudném hova rakni, mert kicsi a lakás. És amúgy sem értek a növényekhez, félek, hogy megölném őket :(
12:48
74
May
13
ismeretlen válaszaAnanke írására:
Nem hülye ő, főleg ha nincs lehetősége otthon termeszteni. Nem mondtam ilyet:)
Hogy a belváros erkélyén én se nevelgetnék fogyasztásra szánt zöldséget/fűszert, az biztos, de a külvárosi erkély/kert szerintem nem gáz.
Én azt tudom, hogy amit Anyuék otthon a 4000ezres kis városomban a kertben termesztenek, sokkal finomabb teltebb ízű, mint a bolti.
13:21
75
May
13
ismeretlen válasza írására:
-000, bocs:)
13:22
76
May
13
Ananke válasza írására:
azt írtad, hogy ha Pesten kell leragadnod hosszabb időre, akarsz egy kertet, vagy ilyesmit, hogy megtermeld magadnak a zöldséget-egyebet, mert a bolti más ízű, meg génkezelt és fúj. Pest nem a jó levegőjéről híres, ha ott ragadsz le, és termeszted magadnak, lehet, hogy jobban fog esni, de nem lesz egészségesebb, mint a bolti génkezelt, sőt. ezt jegyeztem meg, értem én, hogy egy kisvárosban más a szitu, és az természetes is, de nem egy kisvárosról beszéltünk.
13:28
77
May
13
Emu válasza írására:
Pont Tata es Bp-kozottrol jartam fel Pestre evekig vonattal. Ha megtanulsz aludni/olvasni/ertelmeseneltolteni azt az 1 orat, amit a vonaton vagy, akkor nem rossz, de ahogy szamolom, egy Bp-Tata oda-vissza min. 4 ora teljes elfoglaltsagot jelent mindne egyes alkalommal, amikor utazol. Nekem egy ido utan elegem lett a fuggosegbol a MAV-tol, (felsovezetek szakadas/lopas, telen befagyott valtok, "muszaki hibak"... ) Nekem a fele utadra is epp eleg randomitas jutott:)
15:09
78
May
13
A.F.rétisas válaszaLunabunny írására:
Falra is lehet fúrni tartót,az miért nem jó?
15:10
79
May
13
SwingerMary írta:
Nincs erkély, csak kilépő és max csak egy balkonládának tudnék helyet szorítani. Inkább a lakás van teli virágokkal, mindjárt meg is öntözöm őket :)
15:38
80
May
13
ismeretlen válaszaAnanke írására:
Értelek, és igazad is van abban, hogy a kipufogófüst ugyanúgy nem jó, mintha felfújnák, sőt. De a külváros? Kertem, még ha pici is, csak kijjebb lenne úgyis. De pl. a wekerlei kis utcákban alig van forgalom (ha Pest, akkor az a kedvenc városrészem). Mondjuk reményeim szerint nem ragadok le, és akkor nem lesz ilyen dilemma:)
16:05
81
May
13
Lunabunny válaszaA.F.rétisas írására:
Panelt fúrni macerás.
20:38
82
May
14
ismeretlen írta:
"Egyébként meg miért kéne elköltöznöd Tatára vagy a Rádayba? Nem akarsz a szülőkkel maradni, vagy mi? ;P"

Ha Tatára megyek, akkor az egyik szülőmmel maradok. Ugyanis ott van apám sírja a kertben.
00:08
83
May
14
ismeretlen válaszaEmu írására:
Én meg Fehérvárra ingáztam (Pestről) zeneiskolás koromban napi szinten. Nem az időráfordítással van most a baj, hanem a pénzzel. Drága a vonatjegy.
00:11
84
May
14
Emu válasza írására:
Bizony, es folyamatosan dragul:S
12:13
85
May
16
ismeretlen írta:
Megnéztem a Ráday utcai lakást. Na, egész jó.
00:04
86
May
16
ismeretlen válasza írására:
Mik a paraméterei?
18:39
87
May
16
ismeretlen válasza írására:
te figyu, nekem van egy tök felesleges, használaton kívüli jogsim. nem kell? :P
19:39
88
May
19
ismeretlen válasza írására:
Mire gondolsz?
Két szoba, nagy konyha, belső udvarra nyílik, első emeleti, csendes, kicsit sötét. Gázégős cserépkályha van, hűtő, mosógép, mikró, gáztűzhely van. 50 a havi sáp, 20 körül a rezsi, a környék viszonylag jó (Ráday utca Boráros felőli vége), plusz a tulaj régi ismerős, mondhatnám, barát, nagyon pozitív figura.
15:58
89
May
19
ismeretlen írta:
"És a Rádayban kivel lennél?"

Egyedül. Hőn áhított magányban végre. Splended isolation.

"Én mondjuk a helyedben biztos Tatára mennék..."

Mennék én oda, bár ott él apám özvegye is (aki nem az anyám), plusz ugye a már kitárgyalt drága vonatjegy. Minden kapcsolatom, zenekarom, tanítványom, munkám Pesten.
16:01
90
May
19
ismeretlen válasza írására:
Nem tudok vezetni. Ha megtanítasz mellé, elfogadom. :-)
16:01
91
May
19
ismeretlen válasza írására:
ja, hát azt én sem tudok, azért gondoltam, hogy felajánlom :-D (a lényeg, h a pedálok sorrendje kuplung, fék, gáz. meg hogy...ne menj neki a többieknek. elméletben tök jól vezetek, a gyakorlati megvalósítással vannak problémák.)
18:05
92
May
19
ismeretlen írta:
Mert eladjuk a lakást.
18:55
93
May
19
ismeretlen válasza írására:
Balról jobbra vagy jobbról balra? :-)
(Na jó, ezt tudom.)
18:55
94
May
19
ismeretlen válasza írására:
Nem hangzik rosszul, de a sötétség nagyon rossz lesz rövid idő után. Az első emelet + udvarra nézés kombó sok lámpa és erős égők után kiált.
18:57
95
May
19
ismeretlen válasza írására:
Kuplung? Az mi? :)))
18:58
96
May
19
ismeretlen válasza írására:
az az a hely, ahol pénzt kérnek a wc használatért (avagy mi van, automata sebváltóval nyomod? :P)
18:59
97
May
19
ismeretlen válasza írására:
földszint belsőudvar éve én= bánya ló. (bányarém. muhaha.)
19:00
98
May
19
ismeretlen írta:
6éve.
19:00
99
May
19
ismeretlen válasza írására:
ne hozz zavarba. (őőőő...balról jobbra.)
19:01
100
May
19
ismeretlen válasza írására:
Kérnek, csak nem adok :) (ja :) )
19:05
101
May
19
ismeretlen válasza írására:
jahát az úgy könnyű. lehet én is szeretnék vezetni, ha nem kéne azzal a fránya váltóval cseszekedni...(a múltkor kiment a vállam, amikor váltottam. erről ennyit.)
19:07
102
May
19
ismeretlen válasza írására:
na, nekem meg el kellett rajta gondolkodnom. (ill. vizuálisan tudom, hogy hogyan vannak, csak azt nem tudom, melyik a bal kezem és melyik a jobb. szerinted mennyire veszélyes, ha én vezetek?:P)
19:17
103
May
19
ismeretlen válasza írására:
lemaradt a szmájli, de azért remélem érzékeled, hogy ezt nem gondoltam tök komolyan XD
20:28
104
May
20
ismeretlen válasza írására:
Eleget császkálok odakint a természetben, nem lesz fényhiányom.
23:44
105
May
20
ismeretlen válasza írására:
Oké, megveszem a jogsidat. Mennyiért adod?
23:46
106
May
20
ismeretlen válasza írására:
kizárólag a köz érdekében? :P
23:52
107
May
21
ismeretlen válasza írására:
Nem, az enyémben.
14:15
108
May
21
ismeretlen válasza írására:
Azért más úgy ébredni, hogy besüt a nap a szobába, mint hogy kinézel és a sötét udvart látod.
14:42
109
May
22
ismeretlen válasza írására:
Igen, tényleg más. Eddigi szobám keleti fekvésű, nyáron még a zsalun is áttűz a cucc, minden reggel felver, alig bírom letakarni.
02:19
110
May
22
ismeretlen válasza írására:
ne haragudj, de olyan fura a te...írásodban olyat olvasni, hogy cucc... :-P
14:45
111
May
22
ismeretlen válasza írására:
Az ilyenre találták fel a függönyt. Vagy a redőnyt :P De a felébredős példám csak szemléltető jellegű volt, csodálkozom, hogy nem értetted. Az ember hangulatát megalapozza a beáradó fény mennyisége, akarva-akaratlanul.
14:54
112
May
25
ismeretlen válasza írására:
Van nagyon jó kis redőnyöm, olyan, mint a zsalu (vagy spaletta, ha úgy tetszik), de a levegő áteresztése miatt lyukacsos, a direkt napfény viszont a kis lyukon is vakít, legalábbis ha éppen alszom.

Amúgy biztosan, bár én elég egykedvű ember vagyok, nem szokott ingadozni a hangulatom.
13:36
113
May
25
ismeretlen válasza írására:
Pedig jó kis köznyelvi szó. Nem írok én olyan mívesen.
13:36
114
May
25
ismeretlen válasza írására:
dehogynem. szerintem konkrétan nem láttam tőled ilyesmit leírva. cucc, izé, bigyó, hogyishívják. nem méltóak hozzád. ;)
16:22
115
May
25
ismeretlen válasza írására:
Ez azért odabasz :)

"Van nagyon jó kis redőnyöm, olyan, mint a zsalu (vagy spaletta, ha úgy tetszik)"

A redőny olyan, hogy vagy kézi, vagy motoros mozgatással fel tudod göngyölni a nyílászáró áthidalója alá (van fa, fém vagy műanyag), illetve most már gyártanak áthidalóba épített redőnytokot is.

A zsalu (zsalugáter) pedig a fal külső síkján lévő, kifelé nyíló ablaktábla, amely napfény és eső ellen is véd, és réselve vannak rakva a deszkák (tehát beszűrődik a fény), bentről kifelé lejtve, hogy ne direktbe' jöjjön a sok foton.

A spaletta pedig a fal belső síkján (tehát bent van a szobában) lévő tábla, ami tömör, tehát ha becsukod, akkor nyista fény jön be. Értelemszerűen befelé nyílik. Régi, belvárosi bérházakban van spaletta.

Most akkor döntsd el, hogy melyik :))
18:49
116
May
25
ismeretlen válasza írására:
Pontosítok: van kifelé nyíló spaletta is, tulajdonképpen annyi a lényeg, hogy tömör, tehát semmi fényt nem enged be.
18:54
117
May
26
ismeretlen válasza írására:
nyílászárók I. gyorstalpaló tanfolyam by nemmondommeg. a következő részben: tolóajtó, harmonikaajtó, fotocellás ajtó.
00:26
118
May
26
ismeretlen válasza írására:
bár ez inkább sötétítés. mindegy, attól még szigorlati tárgy :P
00:33
119
May
26
ismeretlen válasza írására:
A redőnyöm olyan, hogy ha teljesen leeresztem, akkor tömör, mint a zsalu vagy a spaletta, csak akkor levegő sem jön be. Tetszik már érteni?
05:04
120
May
26
ismeretlen válasza írására:
"cucc, izé, bigyó, hogyishívják."

A cucc különbözik a példádban az összes többitől, inkább olyanok illenének mellé, hogy "dolog", "motyó", "miegymás"...
05:06
121
May
26
ismeretlen válasza írására:
az izé meg a bigyó teljesen stimmel. a hogyishívják annyira nem, csak hirtelen az jutott eszembe.
10:38
122
May
26
ismeretlen válasza írására:
Minden redőny olyan. A zsalun át meg mindig beszűrődik a fény. Kicsit nehéz a felfogásod :)
12:41
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés
Hirdetés