Test

Szemrevaló tanácsok

6068

Ismerős az iskolatáskás, szemüveges, hunyorgó kisfiú látványa a buszon? Velem mindig szembe jön a kis hamis. Nemcsak neki tudnék tanáccsal szolgálni, hogy miként óvja külsőleg és belsőleg a szemét, hanem azoknak is, akiknek egyelőre nincs súlyos szemproblémájuk.

A jó látás és az első magyar füttykórus titka

Ha úgy vesszük, a világon a nyulaknak lehet a legjobb a látásuk és elméletileg ők tudnak a leghangosabban fütyülni. Ahogy azt nagyszüleink vagy éppen szüleink belénk táplálták, a sárgarépa bizony segít abban, hogy látásunk ne romoljon el idő előtt. A szervezetnek szüksége van az antioxidánsokra, a répa pedig magas antioxidáns és béta-karotin tartalma miatt határozottan tökéletes e célra. A testben a béta-karotin A-vitaminná alakul, ami a szem egészségének egyik fő forrása. Az A-vitamin segít a farkasvakság megelőzésében is. Bár az nem igaz, hogy ha sok A-vitamint viszünk szervezetünkbe, olyanok leszünk, mint a macskák, és vaksötétben is nyugodtan sétálgathatunk anélkül, hogy nekimennénk a falnak. Sőt, ne essünk túlzásba, mert túladagolása igen veszélyes, bár a természetes élelmiszerekből felvett A-vitamin mennyiség nem elég hozzá. Általában vitaminkészítmények nem megfelelő adagolása okoz problémát. A túladagolás jelei: bőrhámlás, vese problémák, csontok elváltozása és ízületi fájdalmak.

Az A-vitaminon kívül elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű C- és E-vitamin bevitele is. Az étrend-kiegészítők nem isteni adományok, Éva sem egy levél C-vitaminba harapott bele a Paradicsomban. Ha tehetjük, együnk inkább minél több – reklámszlogennel élve: nap érlelte - friss zöldséget vagy gyümölcsöt, és csak végszükség esetén hagyatkozzunk a kis, színes kapszulákra. A legjobb, ha a piros vagy narancsos színű gyümölcsöket és/vagy zöldségeket választja az ember, mivel azok karotinoid színanyagokat is tartalmaznak, amelyek szintén a látás megőrzésében szolgálnak minket.

Olvassunk szabályosan

Bár már elmúltak azok az idők, amikor fűzőbe préselték magukat a nők, a kényelmetlen viselet a hát és a szem szempontjából is ideális volt. Az olvasás akkoriban nem történhetett görnyedt háttal, így a delikvensek tarkóizma nem görcsölt be. Ez az állapot lassítja az agy és a szemek vérellátását, így a szem hamarabb fárad el, elkezd égni, és szép lassan arra leszünk figyelmesek, hogy bárhogy pislogunk, hunyorgunk és bújunk bele a könyvünkbe, egy szót sem tudunk már kivenni. Na, ilyenkor kell néhány könnyű hát- és fejkörzést végezni, hogy újra helyrebillenjen a vérkeringés. Ezáltal tiltólistára került a hason olvasás, a buszon való görnyedés, és egyáltalán bármilyen póz, amiben nem egyenes a hát.

  • A legjobb, ha egyenes derékkal ülünk, tekintetünk is irányuljon előre, a könyvet pedig helyezzük tekintetünk vonalába. Kicsit valóban freaknek hangzik, de ezzel sokat tehetünk egészségünkért.
  • Fontos, hogy a könyvet ne tartsuk 1 cm-re az orrunktól. Akkor már érdemes szemüvegért folyamodni. A legjobb a 30-35 cm-es távolság és a kényelmes, de egészséges testtartás.
  • Azt is megtanultuk még általánosban, hogy egészségtelen félhomályban böngészni a könyvet. A vakító fény is ártalmas, mint ahogy a neon lámpák villogó fehér sugarai sem tesznek jót. Legjobb a természetes fény, de ott is ügyeljünk, hogy az erős napsütés miatt ne vakítsanak könyvünk hófehér lapjai, hiszen ettől csak hunyorgunk, a fejünk megfájdul, a szemünk könnyezni kezd, és nem haladunk az olvasmánnyal sem.

Ne nézz a Napba!

Mennyire vártuk már, hogy ismét kisüssön a nap, mi pedig szabadon ugrálhassunk a zöldellő ligetekben, mint a zergék, vagy hajunkat kibontva lóbáljuk ide-oda a strandon, pont, mint néhány veszett hippi. Csak lassan a testtel! Az UV-sugárzás káros hatásait még néhány vitaminbombával sem tudjunk megfelelően hatástalanítani. Egyetlen fegyver létezik ellene: az UV-szűrős napszemüveg. A sötétített lencsék gyakran valóban látást mentenek, hiszen kiszűrik azokat a káros sugarakat, melyek kötőhártya-gyulladáshoz, idővel szürkehályoghoz vezethetnek.

Szemrevaló napszemüvegekért kattints ide!

A kontaktlencse viselők valamivel szerencsésebbek, hiszen manapság a lencsék tetemes hányadát UV-szűrővel látják el, így csökken a sugárzás okozta károk kockázata. Azonban még ez sem elég, a lencséseknek is szükségük van a napszemüvegre, hiszen mint tudjuk, a napra lehet nézni, de aztán másra már nem, mert mindenhol sárga foltokat látunk. A lencsét hordóknak viszont különösen elővigyázatosnak kell lenniük a strandokon. A homokos fövenyen ajánlatosabb a szemüveg viselete – ma már szerencsére számtalan jól sikerült dizájn létezik, de a régi sztk-keret is kifejezetten trendi. Ha mégis úgy döntünk, hogy a parton is maradjon a kontaktlencse, álljon itt néhány figyelmeztetés és tanács:

  • Tapasztalatból mondom, fáj, ha homokszemcse kerül a lencse alá, ne kockáztasson senki.
  • A legnagyobb veszély nem a parton, hanem az élővizekben található. Én is félek a cápáktól, de a mikroszkopikus méretű baktériumokat sem szabad alábecsülni. Megtelepedhetnek a kontaktlencsén, ahonnét rendkívül nehéz eltávolítani őket. Bekerülhetnek a lencsetartó edénykébe, ahol elszaporodnak, majd visszakerülnek a szembe, onnan pedig már csak az orvos űzi ki őket.
  • Nem is beszélve arról, hogy a víz sec-perc alatt kimossa szemünkből a lencsét, vagy egy könnyű kis dörgölés alkalmával össze-vissza csúsztatjuk és hajtogatjuk, ami megint csak fájdalmas.
  • Szokták javasolni a lágy, havi lencsét viselőknek, hogy hordjanak napi lencsét, hiszen kevesebb a kórokozó, és ha a víz kimosná, akkor sem esünk kétségbe, mivel este úgyis ki kellett volna dobnunk.

Óvjuk, védjük

Sokan kételkednek benne, pedig igaz: a szemet is lehet tornáztatni, és a hatás nem marad el. Egyesek még abban is biztosak, hogy a naponta elvégzett néhány egyszerű feladat akár a már meglévő problémákra is gyógyír lehet. Mások a szemakupresszúrára esküsznek. Mivel a szemet is csak izmok tartják össze és segítik annak mozgását, hihető, hogy valóban meg kell mozgatni azt a pár izmot, vagy éppen el kell lazítani ahhoz, hogy azok rugalmassá, hosszabb életűvé váljanak. A feladatok egyszerűek, még akár munkaidőben is kivitelezhetőek. Főképp számítógép előtt ülőknek javasolt, hiszen a hosszas monitorbámulás igencsak igénybe veszi a szemeket.

Szemünk valóban a lelkünk tükre, hiszen ha kimerültek vagy lelkileg elgyötörtek vagyunk, fakóbbá válnak, és csini vérerek tarkítják a fehér részét. Fontos a pihenés, a kontaktlencse nélküli lét, mert a szem is lélegzik, neki is kell oxigén. Bármilyen hihetetlen, a testmozgás is segít rendben tartani szemünk világát. A túlsúly kockázatot jelenthet a vérellátás, a cukorbetegség és még sok egyéb ezzel járó betegség szempontjából. Tanácsolom mindenkinek, hogy rendszeresen járjon orvoshoz vagy optikushoz, évente egyszer ajánlott a szűrés.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások