Lélek

Tavaszi agytakarítás

6010

Tavasszal cikkek százai mantrázzák, hogy itt az ideje a megújulásnak, az újjászületésnek, a megtisztulásnak. Az agyunkra is ráfér a takarítás, a lecsendesítés.

A legjobb ötleteim félálomban, vagy rögtön ébredés után, még álomtól ittas állapotban pattannak ki az agyamból – nem véletlenül van jegyzetfüzet és toll az ágyam mellé készítve. Még ha nehezemre esik is felkapcsolni az éjjeli lámpát, másnap nem bánom meg, hogy lejegyzeteltem egy-egy mondatot. Félálomban a test és a lélek megnyugszik, az elme határai kitágulnak. Ez az a relaxációs állapot, amelybe meditálás során juttathatjuk el magunkat, igaz a cél ez utóbbi esetében nem az ötletvadászat, hanem a lecsendesített elme.

Meditálni ezerféleképpen lehet, a hangtálakon való dallamjátéktól kezdve egészen a zen kiskertek gondozásáig. A relaxáció és a meditáció közé gyakran egyenlőségjelet tesznek, de a kettő nem ugyanaz. Ha az ébrenlét és az alvás közötti mezsgyén, a félálom fázisában valamilyen mentális tevékenységet folytatunk, azt nevezzük meditációnak. Mentális tevékenység lehet az is, hogy kikapcsolom a gondolataimat, és belső csöndben vagyok. Ezt az úgynevezett passzív technikát tanítja például a transzcendentális meditáció. Létezik aktív, dinamikus, gyakorlatias és problémamegoldó meditáció is, mint az agykontroll.

Manapság állandóan zakatol az agyunk valamin, legyen szó a nyaralás tervezéséről, a munkahelyi tennivalókról, a megoldandó gondokról, vagy az esti program leszervezéséről. Kevés az olyan csendes időszak, amikor igazán belülre tudunk figyelni, pedig ez a test, az elme és a lélek számára is szükséges. Hogy miért? Ahogy az állandóan feszített húr egy idő után megadja magát és elpattan, a civilizált társadalomban leggyakrabban halált okozó betegségek közül az első hat kialakulása összefügg a tartós feszültséggel. A stressznek a lazítás az egyetlen igazán hatékony ellenszere.

A látszólagos semmittevésnek látszó húsz perc meditáció alatt annyi feszültséget tudunk a szervezetből levezetni, amennyit három óra alvással. De már öt perc után kialakulnak pozitív élettani hatások, és már három perc elteltével érezhető pozitív változás a szervezetben. Érdemes a passzív és az aktív meditációs módszereket is megtanulni és alkalmazni. Bár önállóan is nekivághatunk - a szakemberek tapasztalatai szerint - gyorsabban és jobban tanulják meg a technikát azok, akik vezetővel mélyednek el a meditációban.

A legnépszerűbb meditációs módszerek

Zen meditáció

A passzív meditációk közé tartozik. Az elmélyülés során a meditáló egy bizonyos testtartásban – leggyakrabban ülő helyzetben – a légzésére koncentrál, és minden mást kizár a fejéből. Ennek az egyszerű légzőgyakorlatnak a segítségével juthatunk el a teljes beteljesedéshez és megvilágosodáshoz, az ego nélküli tiszta tudathoz.

Transzcendentális meditáció (TM)

Ez a passzív meditációs fajta egy egyszerű, reggel és este 15-20 percig tartó mentális gyakorlat, melynek során az elmélyedni kívánó ember folyamatosan egy mantrát ismételget. A tudományos kutatások szerint a TM technikát alkalmazva többek között megszűnik az álmatlanság, csökken a depresszió és az idegesség, javul az általános közérzet.

Autogén tréning

Olyan relaxációs technika, amely a jógára és a hipnózisra vezethető vissza. Egyszerű, sablonszerű mondatok segítségével nem megparancsoljuk, hanem csak elhitetjük egyes testrészeikkel, hogy azok ellazulnak, hidegek vagy melegek lesznek. Rendszeresen végezve megszüntethetjük az idegi eredetű zavarokat és az összpontosítási nehézségeket.

Jóga

A jóga egy ősi indiai bölcseleti módszerből alakult ki. Speciális gyakorlatsorozatával jótékonyan befolyásolhatjuk különböző szerveink működését, segítségével átmozgathatjuk elfáradt és elgémberedett izmainkat, hatása révén egészségesebbé válik a test. A gyakorlatok végzése során a meditatív gondolatok, relaxációs mondatok ismételgetése és a különböző szellemi tanítások segítenek a figyelmet befelé fordítani és összekapcsolni a testünket a szellemünkkel. Így válhatunk önmagunkkal harmóniában élő, teljes emberré.

Progresszív izomrelaxáció

A gyakorlat során az izomzat áthangolásával érjük el a nyugalom állapotát. Általában fekvő helyzetben végzik, miközben a test egy adott részére koncentrálnak. A meditálók a fejük búbjától a lábujjukig végigjárják a testüket, közben megfeszítik, majd teljesen elengedik az adott testrész izmait. Ez a technika nemcsak segít ellazulni, hanem elmulasztja a fejfájást és a stressz miatti izomgörcsöket is.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások