Közösség

Kikelet a városban

5822

Évek óta van egy ötletünk, melynek közreadásában eddig nem voltunk biztosak. Akárhányszor leültünk beszélgetni arról, hogy milyen témákkal szórakoztassunk, informáljunk benneteket ez a gondolat mindig előkerült, majd perceken belül lefújtuk azzal a felkiáltással, hogy "Áh, ezt úgyis mindenki tudja!". Arról van szó, hogy mi itt a nagyvárosban, mihez kezdjünk, ha szeretnénk kicsit közelebb kerülni a természethez. Feltesszük, hogy nincs autó a fenekünk alatt, így a közösségi közlekedést és a legdemokratikusabb közlekedési eszközt vesszük igénybe. Biztosan sokatok nem született fővárosi, a tanulmányok, a munka vagy egyéb lehetőségek kényszerítettek titeket Budapestre, és biztosan sokan vagytok olyanok, akik épp csak pár hónapja ízlelgetitek a fémes levegőjű metropoliszt. Nos, most nektek kívánunk segíteni, a szabadidő zöldebb eltöltésében- a rutinos őslakosok pedig segíthetnek összegyűjteni a tuti levegőjű helyeket.

Bent vagyunk!

Szeretek a belvárosban élni, mert könnyen hazatalálok éjszaka részegen, fáradtan. A közlekedés - bármennyit is szidjuk - megfelelő, bár drága, hektikus, de használható. Soha nem gondoltam arra, hogy kiköltözzek az agglomerációba vagy egy zöldebb kerületbe - jó, talán a Budára átmennék, de már az is okozna némi kényelmetlenséget. A hétvégéket viszont nagyon ritkán tudom teljes egészében a belvárosban eltölteni, legalább egy kis zölddel kell érintkezne a testemnek, a tüdőmnek. Amikor Budapestre költöztem, eszembe sem jutott, hogy problémát okozhat az, ha kivágyom a természetbe. Több évnek is el kell telnie, hogy az ember magától kitapasztalja, vagy néhány ismerős megmutassa, hova is lehet elmenekülni néhány buszmegállónyira, ahol már a természet csendje vár, így most jöjjenek a tippek, megosztjuk veletek hova is érdemes elmenni, ha csak pár órát akartok ücsörögni a zöld fűben. Azt is eláruljuk merre vegyétek az irányt, ha egész napos kirándulást szeretnétek tenni a zöldben.

A nagy klasszikusok

Sokak számára nem lesz szimpatikus a következő kijelentésem, de én ki nem állhatom a Margitszigetet! Elcsépelt, lelakott, csöves, szemetes és még csak friss levegőt sem haraphatok. Persze, ha a városlakónak maximum egy-két órája van arra, hogy kicsit elvonuljon a városi forgatag elől, ideális helynek tűnhet. Lehet egy jó nagyot sétálni, le lehet ülni a Duna partra is nézni azt a forgatagot, amiből éppen szeretnénk kivonni magunkat. Morajlik, hiszen ha jó idő van, akkor biztosan még legalább háromezer embernek eszébe jutott a Margitsziget. A Margitra mehetünk busszal, 26-ossal az Árpád-hídtól, vagy nem olyan bonyolultan bringával, esetleg gyalog a Margit-hídról is megközelíthetjük.

A zsúfolt Margitszigetnél eggyel jobb a Kopaszi gát, amit két éve újítottak fel, és igazán európai az egész. Bár kicsit elszomorító, hogy azok a hirtelen felhúzott, modern, impozáns kis épületek - kettő kivételével - nincsenek használatban, és hogy kutyát sem engednek be. Ettől eltekintve az öböl gyönyörű, már annak, aki bírja az indusztriális, s méis letisztult környezetet. Sétálásra, elmélkedésre, görkorizásra, rollerezésre, a víz megnyugtató szemlélésére tökéletes a hely. Akárcsak a szigetre, ide is kimehetünk egy pléddel, napozhatunk, olvasgathatunk, ha éppen van egy-két szabad óránk, amit nem a négy fal között akarunk eltölteni. Nyáron hajóval könnyen megközelíthető a belvárosból, egyébként marad a bringa vagy a séta a hídon át.

Kirándulóhelyek Budapesten nagyobb térképen való megjelenítése

Budán az egyik legkönnyebben megközelíthető és legnépszerűbb zöldövezet a Normafa. Mehetünk 21-es busszal a Moszkváról, fogaskerekűvel a Városmajorból, ami szintén egy kis zöld sziget Buda lábainál. A Normafán nagyokat lehet sétálni és bringázni, egy-egy ritkásabb bozótnál pedig üldögélhetünk a padon, bámulva a szürke várost. A fogaskerekű állomásánál lévő Szamos cukrászdában meg bátran bűnözzünk, mert parádés édességekkel csábítanak. A Margitszigettel és a Kopaszi gáttal ellentétben itt lehetőségünk van több kilométeres gyalogtúrát is tenni, így az aktív pihenés kedvelőinek ez egy kitűnő hely, több turistajelzéssel ellátott út várja a barangolókat. Ez túl szép, hogy igaz legyen, és valóban, a valóságban az első tavaszi napokon megindul a nép - autóval - és megcélozza a helyi rétesest, úgyhogy a fentiek ellenére jobb, ha inkább kerüljük a Normafát a főszezonban.

Még mindig a városban

A Sas-hegy szintén olyan hely, ami nyugalmat kínál a városi őrületben. Az Astoriáról 8-as busszal lehet megközelíteni a képződményt, a Korompai utcánál kell leszállni, majd felsétálni a Tájék utcán, és már meg is érkeztünk. A Sas-hegyen ezek után máris lehet sétálni, a kilátóból élvezni a látványt, a tanösvényen pedig végigkóborolni. (Megkérdeztem Lillát, hogy mit lehet a Sas-hegyen csinálni, mert a hétvégén pont oda kirándult, azt mondta: "Hát, ki lehet nézni."). Mondjuk a kirándulásoknak pont ez a célja, nem? Egy kicsi mozgás, egy kicsi nézelődés, néhány szippantás mélyre... A Sas-hegyre felkaptatni nem kis feladat, így ezt a helyet is inkább az aktívan pihenő olvasóinknak ajánljuk.

Pesthidegkút (ami különös módon a budai oldalon van) - Ófalú - szintén nagyon egyszerűen megközelíthető, a 64-165-ös buszok visznek ki a második kerület ezen részébe. Hidegkút az ötvenes években lett a főváros része, addig különálló városka volt. Itt is találhatók dombok, erdők, völgyek, rétek, ahol kellemesen eltölthető egy "out of city" délután. Ezen a területen még nem nyüzsögnek úgy a városlakók, mint a korábban felsorolt helyszíneken, maximum egy-két kutyasétáltató lakóval találkozhatunk. A közelben van a vitorlázó sportreptér, és erre a területre szállnak le a Hármashatár-hegyről startoló siklóernyősök is, így a repülés szerelmesei ebben is gyönyörködhetnek sétálás és heverészés közben.

Szomszédunk

Amikor először kimentem a Hajógyári szigetre, olyankor, amikor nem volt fesztivál, nagyon megdöbbentem. A sziget méretei sokkal nagyobbak, mint amennyire felfoghatjuk a szokásos augusztusi hepaj idején. Hatalmas rétek, ligetek, fák, bokrok, Duna-part. Ideális télen, nagy hóban és nyáron, főleg júliusban, amikor akár az egész napunkat is eltölthetjük kint egy pokrócon, könyvvel a kezünkben. mivel itt vannak aszfaltozott sétányok, akár a görinket is magunkra csatolhatjuk egy-két szigetkör belefér a nagy lustizásba.

A városon túl

Számtalan Budapest környéki település van, ahol megpihenhetünk a városi pörgést követően, sőt kulturális élményekkel is gazdagíthatjuk a szellemünket. Visegrád, Szentendre, Gödöllő, Etyek, Esztergom, Veresegyház mind-mind olyan települések, amelyről a városi embernek rögtön a kikapcsolódás jut eszébe. mind könnyen megközelíthető HÉV-vel vagy vasúton. Székesegyház, múzeumok, hegyek, patakok, tavak, a Duna, borospincék, hegyi túrák, várak, medvék, bringautak... A lehetőségek végtelenbe nyúlnak. Neked melyik a kedvenc városi helyed?