Közösség

Amit irigylünk: iskolabusz

5727

Szeretjük a sorozatainkat, úgyhogy kitaláltunk nektek még egyet. Sokszor beszélgetünk különféle ötletekről, intézkedésekről, rendeletekről vagy egyszerűen szolgáltatásokról, amik külföldön - és megdöbbentő módon sokszor nem a "fejlett" nyugaton az emberek jóérzését és ennél is nemesebb célokat szolgálnak. Az irigykedős sorozatban mostantól ilyeneket dobunk fel, hogy jól megbeszéljük ezek előnyeit, esetleges hátrányait, megvalósításuk akadályait és hogy kiderüljön, egyáltalán mi a véleményünk az adott témáról. 

Bevezetésként egy egyszerűvel kezdjük, az iskolabusszal.

Ha azt mondjuk iskolabusz, a nagy, sárga lény villan fel elménkben, esetleg Vackor néni és a bogyókák. Ha nagyon elvetemültek vagyunk, akkor pedig a füstöt okádó Neoplanok, amikkel osztálykirándulásra mentünk, de most nem ezekről beszélünk. Iskolabusz alatt azt a járművet értjük, amivel a tanköteles nebuló eljut az oktatási intézménybe, és ami haza is szállítmányozza. Az első ilyen eszközt Londonban állították üzembe 1827-ben, s természetesen lóval vontatták. Azóta inkább az Egyesült Államokra és Kanadára jellemző a speciális iskolabusz megléte. A kezdeti cél az volt, hogy az iskolától messze élő gyerekeknek ne kelljen napi több órát gyalogolni a suliba és vissza, ám később, az urbanizációs folyamatok eredményeképp és az egyre jobban elterpeszkedő városok korába lépve az igény nemhogy csökkent, de inkább nőtt a szolgáltatás vonatkozásában.

Helytől függően ma van, ahol az állam üzemelteti a sulibuszokat, van, ahol pedig az iskola. A lényeg, hogy a kertvárosokból összeszedik a tanulókat, akik így időben és egyszerre érkeznek az iskolába, ráadásul levéve a szülők válláról a terhet, hogy össze-vissza autóztassák gyerekeiket, és természetesen a környezetet is felszabadítva a sok gépszörny szennyezése alól. Nem negyven vasdarab indul meg ugyanis egy irányba majd vissza, és délután újra, hanem csak egy.

Tudjuk, hogy kevéssé egységes formában ugyan, de itthon is van példa erre - egyes magániskolák esetében vagy jó vezetővel megáldott falvak esetében, ahol létezik úgynevezett falubusz, de mi bírnánk, ha a nagyvárosi agglomerációból is összeszednék a gyerekeket, akiket így nem kéne dugót képezve furikázni, s akiknek nem kéne hat átszállással hazajutni. Vagy ez hülyeség?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások