Szépség

Illatfelhőben úszó generáció

5650

Fura dolog ez. Gondoltátok volna, hogy a reklámok képesek elmosni a nemek közötti határokat, illetve, hogy a fiúkra oly nagy hatást gyakorolnak  pusztán a férfiasságra apelláló spotok, hogy már nyolc-tizenkét évesen olyanok akarnak lenni, mint a felnőttek, mint a vérbeli férfiak?

Illatfelhő és játékkonzol

Nagyon érdekes témára bukkantunk a New York Times oldalán, valami olyasfélére, aminek létezését tényként kezeltük, szakvéleményekkel alátámasztva mégis meghökkentő jelenségként kell elkönyvelnünk. Biztosan emlékeztek a Reszkessetek betörők azon jelenetére, mikor Kevin borotválkozást imitál, majd laza kézmozdulattal apja arcszeszéből az arcára lötyköl. Nem marad várt hatás nélkül a néző, ugyanis a srác orbitális üvöltésben tör ki, mi pedig jól szórakozunk a butaságán. Ez a filmvászon, és azt kell mondjam, ez a múlt is, hiszen a mai kisfiúk már nemcsak akkor turkálnak apa kencéi között, mikor házon kívül van az öreg, hanem bármikor szépítkezhetnek, méghozzá a saját készleteikből merítkezve.

Stefanie Mullen San Diegoban él két fiával, a 13 éves Noahal, és a 14 éves Keenannel. A család fürdőszobájában tizennyolc különféle szépségápolási cikk van, az arclemosótól kezdve a a hidratálókrémen át egészen a hajbalzsamig. Ezek a termékek a legtöbb átlagember fürdőszobájában megtalálhatóak, de az említett fürdőszobában az összes pipere kellék a két tini fiú tulajdona. Édesanyjuk elmondása szerint, a fiúk minden reggel olyan illatfelhőben sétálnak ki a fürdőből, hogy azt még egy felnőtt férfi is megirigyelhetné. Vajon miért teszik ezt? A válasz igen egyszerű: a dezodorillat magabiztosságot ad, a magabiztosság pedig imponál a csajoknak.

A tolakodó illat tehát nem más, mint a szexepil része, s jóllehet gyerekekről beszélünk, a szexualitás mégis a mindennapok szerves része. Igen, mondhatjátok, hogy a csábítás és a flört már az óvodában is jelen van, a szoknyafelhúzogatós és a bugyiletolós intermezzókban, de ez a jelenség más, hiszen a srácok életének szerves részét teszi ki a tetszeni akarásra szánt lépések halmaza - bezselézett haj, hidratált arcbőr, epilált test és az elmaradhatatlan dezodorozás. Emlékszem, mikor én voltam 13-14 éves, a korombéli fiúk szintén megejtették ezeket a szépészeti aktusokat, csak épp nem napi szinten, hanem az osztály- és iskolabuli alkalmával. És naná, hogy mi is arra a srácra kaptuk fel a fejünket, akinek belőtt sérója és jó illata volt, de mindvégig tudtuk, hogy ez az eseménynek, meg persze nekünk szól. Hétfőn bementünk a suliba, és minden srác maximum az öblítőtől illatozott, az pedig egyenesen elképzelhetetlen volt, hogy reggelente csak szigorú hidratálás és epilálás után kapták volna magukra az iskolatáskát.

"Csalfa, vak Remény!"

Az egyre több generációt is érintő szépségkultusz mint tudjuk, nem kéz alatt működik, senki sem pironkodik amiatt, hogy ad magára, hogy igényes, sőt az is egyértelmű, hogy a másik nemnek való tetszeni akarás a nem ritkán túlzásba vitt szépítkezés egyik fő oka. Reggeli dezodorfelhő után be a kocsiba, és ha esik, ha fúj, az ablakot le kell húzni, ugyanis az illat csak így csaphatja meg a lányokat. Igen, az amerikai tiniknél már nemcsak a bömbölő zene a hívószó, hanem a feromondús kiáramló levegő is. Muszáj szót ejteni egy márkáról, ami óriási szerepet vállal az újkori férfiú attitűd kialakításában. Ha azt mondom, vezesd rá őket, beugrik valami? Minden bizonnyal igen, sőt az sem kizárt, hogy hozzám hasonlóan anno ti is a falat kapartátok idegességetekben. Tudjuk, női egyenjogúság, tövig rágott csont, kit érdekel már, de azért nem durva egy kicsit azt prezentálni egy reklámban, hogy a dezodoros kupak lenyomásával elvész a józan női ítélőképesség? Láthattunk plakátokat is szép számmal, amiken különböző fújási technikákat mutattak be, érthető módon a péniszre fixálva a testi kitérő végállomását. Naná, hogy elkerekedett szemekkel pislogtunk - Hogy mi van? Mike Dwyer, az Axe fejlesztési igazgatója elmondta, hogy bár célcsoportjuk a tizennyolc és huszonöt közötti réteg, tudják, hogy vannak fiatalabb és idősebb vásárlóik is. A jelentéktelennek tűnő szokás társadalmi jelenséggé duzzadt, így hát felmérték, hogy mégis mennyit lehet kaszálni a tini korú vásárlóközönségen - csak 2007-ben, a nyolc és tizenkilenc év közötti srácok vásárlásából 1.9 milliárd dollárral fejelte meg a márka - gyanítom amúgy is busás - profiját.

Paradigmaváltás, új marketingstratégiák, web 2.0.... mind vásárlásösztönző erővel bírnak, és azon már meg sem lepődünk, hogy vérre menő harc folyik az olyan tévéműsorok reklámidejéért, mint amilyen az Amerikában legnézettebbnek számító Super Bowl. A hatás nem marad el, hiszen a fiúk idejekorán érdeklődni kezdenek a lányok iránt, rengeteg időt szánnak szépségápolásra, és mint tudjuk, megannyi stílus - emó, deszkás, indie... - közül válogathatnak. Aki pedig tanácstalan, még mindig koppinthatja a nagyokat, így lehet az, hogy a tíz évesek olyanok akarnak lenni, mint tizennégy éves társaik, akik szintén csak másolt viselkedésformákkal rendelkeznek. Ennek mi a következménye? A huszonéves korosztály szokásai szép lassan vagy rohamosan, de a kiskamaszok idolképei lesznek. Már szakkifejezés is született a jelenségre - hipermaszkulinitás, ami korántsem higiéniai tényező, hiszen a srácok gyakran épp a fürdés kihagyása miatt burkolóznak illatfelhőbe. Miért is ne tennék, mikor a reklámok azt sugallják, hogy egy dezodor-szagot magából okádó pasi látványától konkrétan összepisilik magukat a nők? Ez lenne a realitás? A fenét.

Nem elhanyagolható tényező a sikersztoriban az alacsony ár, hiszen a tíz dollár alatti dezodorokkal mindenki bespájzolhat, száz dolláros parfümöket ugyanis nyilván nem a tinik vásárolnak. A tanárok visszajelzései is aggasztóak, ami érthető is, tekintve, hogy már a hét éves kisfiúk között is gyakori a testképzavar, ami miatt például nem hajlandóak közös térben átöltözni. Ez persze kit érdekel, mikor a dezodorozás a nyolc éves fejekben egyenlő a többi fiú tiszteletének kivívásával no meg persze a lányok rajongásával. Apropó lányok! Fontos megemlíteni, hogy a nemek között bár kétségtelenül ott díszeleg a tetszeni akarás, a szakadék mégis egyre kisebb fiúk és lányok között. Marshal Cohen, az NPD Group elemzője szerint, a nyolc és tizennyolc év közötti fiúk negyvenegy százalékának egy lány a legjobb barátja, ami szintén rengeteg következménnyel jár - a közös vásárlások és szépítkezések mindennapossá válnak, ami érthető módon elmossa a különbségeket fiúk és lányok között. Mindemellett pedig tovább ténykedik a reklámipar, ami minden bizonnyal a jövőben is okádja majd magából a vezesd rá őket szintű eszmeiséget.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások