Test

Semmi nem jó

5626

Amikor mindenki tud valami okosat mondani aktuális bajunkra, de valójában már mindent kipróbáltunk, akkor mit tehetünk vajon? Értekeztünk a klimaxról, ami minket még nem gyötör, anyáinkat azonban annál inkább, és nekik aztán tényleg szeretnénk segíteni. Összegyűjtöttük azokat a jótanácsokat - amelyekkel tele van a padlás -, amelyek elvileg elviselhetővé teszik a menopauza tünetegyüttesét.

Életmód

Mint annyi más panaszra az életünk során, a menopauza tüneteinek enyhítésére is sokan az életmód feljavítását, minőségibbé tételét javasolják. Mivel a változókorral a súly is változik, leginkább felfelé, sokan belevágnak ilyenkor drasztikus fogyókúrába. A túlzásba vitt diétákat kerülni kell, hiszen a hormonok egy része a zsírban raktározódik el, így ha van némi tartalékunk - nem kóros - akkor a szervezetünk könnyebben egyensúlyban tartja magát. Mint mindig, amikor életmód váltásról van szó és bármilyen egészség-megőrzésről, evidens, hogy szóba jön a sport. Ha valaki soha életében nem mozgott, belátható, hogy nem valószínű, hogy pont a klimax gyötrelmei alatt fogja elkezdeni, de mint tudjuk, a sportot elkezdeni soha nem késő, tehát ráérünk arra még... Viccet mellőzve tény, hogy a petyhüdt izmok vérellátása rosszabb, könnyebben alakul ki bennük görcs, ráadásul a rendszeres testmozgással kialakult izmok idegrostjain keresztül a vegetatív idegrendszer is jobban működik, így a hormonális szabályozás is megfelelőbb lesz majd.

A kilengések szinte tiltólistán vannak, dohányzás, alkoholizálás kizárva. A cigi szűkíti az ereket, és a hormonok nem tudnak jól utazgatni a szervezetünkben ezeken a szűk helyeken, ráadásul a peteérést is gátolhatja, a napi tíz szálnál több cigaretta elszívása. Az alkohol fogyasztással pedig az a probléma, hogy dehidratál, viszont növeli a hormonok kiürítését a vizeleten keresztül, így csökken tovább a hormonszintünk. Természetesen a táplálkozásunkra muszáj odafigyelni, mint mindig, de ha a cél, hogy a klimax gyötrelmeit elkerüljük, akkor pláne. Állítólag Ázsiában ismeretlen a klimax, mármint az ázsiai nők nem tapasztalják, mert rengeteg szóját és tofut esznek, kevesebb húst, mint a nyugati társadalmakban élők, és több zöldséget. A babfélék összetevői között szerepel a genistein és daidzein - ez a két összetevő ösztrogénelem, így segítik a hőfokszabályozást a testben. Japánban a nők hét százaléka, míg a nyugati társadalmakban közel hatvan százalékuk szenved a menopauza kellemetlen tüneteitől. Kutatások szerint a B-vitamin tartós szedésével késleltethető a krízis. Az olyan ételek, melyek adalékanyagokból állnak össze, elősegítik a menopauza tüneteinek hamarabbi kialakulását, a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek hiánya csökkenti a hormontermelődést.

http://navigenics.pmhclients.com/images/uploads/SeniorsCycling.jpg

Relax, anya!

Fontos, hogy a feszültséget, a stresszt, a hormonok által okozott borzalmas közérzetet tudatosan levezessük. Valahogy úgy képzelem el a klimax tüneteit, mint a PMS-t, amikor már érzem, hogy  a hormonok elborítják az agyam, szólok a pasimnak, hogy az elkövetkezendő napokban legyen türelmes, szóval akkor még tudom, hogy a közelgő vér néni borít ki, de amikor benne vagyok már a görcsben, nem jut eszembe, tagadom, és halálosan komolyan gondolok mindent. Később, mikor a hormonjaim rendeződnek, képes vagyok ismét reálisan gondolkodni. Ilyenkor óriási segítség, ha sokat pihenek, meditálok, sétálok, nem feszülök. Hasonlóan lehet ez a változókorban lévő nőknél, csak annyi a nehézség, hogy egy folyamatos agymenésről lehet szó. Szakértők szerint nagyon fontos a mindennapos pihenés, amikor lecsitítja az ember a gondolatait, kikapcsolja a mindennapokat, relaxál. Mivel a legtöbb nő alvászavarral is küzd, ezért ha van rá mód, egész nap készüljünk az alvásra, nappal mozogjunk sokat, délután relaxáljunk, este ne tömjük tele magunkat, és este tízkor fejezzük be a napot, hiszen az éjfél előtti alvás a legpihentetőbb. Számolni kell azzal is, hogy ötven felett egyre kevesebb az alvásigénye az embereknek, így ne csodálkozzunk, ha hat óra nyugodt alvást követően kipattan a szemünk, ezen felesleges stresszelni. Sokan jó szívvel ajánlják a szaunát, a hidroterápiát is a klimax tüneteinek enyhítésére. Az említett kezelések, a reggeli váltózuhany, mind-mind serkentik a vérkeringést, stabilizálják a vegetatív idegrendszert, és a test könnyebben ki tudja üríteni magából a káros anyagokat.

Mégis hogyan?

Foglalkoztunk már alvászavarral, érdemes gyógynövényekkel próbálkozni altatók helyett, hogy megkönnyítsük az álomba szenderülést. Ha minden praktikát felhasználunk, az altató fűszerektől kezdve az illóolajokon át egészen a gyógykészítményekig, biztosan könnyebben alszunk el, mintha semmit nem vennénk be. Természetesen a kemikáliákat, a szedatív szereket nem javasoljuk, bár sejtjük, hogy nehéz ellenállni ezeknek, főleg, ha már hónapok, esetleg évek óta verejtékben forgolódunk éjszakánként az édes álmok megfigyelése helyett.

Gyógynövényekkel az ösztrogénszintet is lehet növelni, a gránátalma, a zeller, a ginzeng, a kelbimbó és a brokkoli természetes ösztrogénforrásnak számítanak. Rengeteg egyéb növény van, melyek elősegítik a normális közérzetet. "A ligetszépe elsősorban magas prosztaglandin-tartalma miatt fontos, hiszen a szervezetben ez az anyag is jelentős szerepet játszik a hormonok képződésében és hatásában. A barátbors a rendszertelen és nagyobb panaszokkal járó menzesz rendezésében segít. A citromfa és az orbáncfa hangulatjavító, vegetatív stabilizáló és feszültségoldó hatása miatt kiváló, komlóval és macskagyökérrel kombinálva segítik a nyugodt alvást, és enyhítik a fejfájást. A szúrós gyöngyajak főleg a rendetlen, heves szívdobogást mérsékli, a fagyöngy, a galagonya és a kökényvirág pedig a magas vagy ingadozó vérnyomást segít rendezni."

Ha nem vagy még ötven...

A test öregedését nem lehet megakadályozni, de lassítani mindenképpen megpróbálhatjuk. A gyógyszerek mellőzése, a vegyi anyagok kiiktatása, a testtudatosság, a kiegyensúlyozottságra való törekvés mind-mind segítséget nyújthatnak abban, hogy lassabban öregedjen a szervezetünk. Nagyon fontos információ, hogy azok a nők, akik hosszú éveken keresztül hormonális fogamzásgátlót szedtek, jóval nagyobb arányban és korábban elkezdték produkálni a menopauza kellemetlen tüneteit, mert a szintetikus hormonok folyamatosan magasan tartották a hormonszintet, de a mesterségesen fenntartott egyensúly a természetes hormontermelés "elbutult", lecsökkent, hiszen nem volt szükség rá. Csajok, dobjátok ki a hormontabikat!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások