Étel+Ital

A legmenőbb reggeli

5616

Idővel mindnyájan eljutunk arra a pontra, hogy a kamaszos rohanás és az egyetemi nélkülözés után felfedezzük a reggelizés varázsát. Hétvégén egy komótosan elfogyasztott hagymás-sajtos omlett, egy pár virsli mustárral, zsömlével - alap. Főleg nyáron élvezetes korán reggel elbattyogni a piacra, friss zöldséget és kenceficéket szerezni, ropogós pékárut zsákmányolni, és otthon élvezettel majszolgatni. Ám a hétköznapok nem ilyen szerencsések, főleg nem télen, amikor kizárt, hogy reggel a piacon indítsunk, s kizárt az is, hogy egyszerűen friss gyümölcsökkel töltsük meg a bendőt. Márpedig enni valamit kéne azért, és a pirítós vagy leginkább az útközben vásárolt pékséges vacak nem feltétlenül a legtáplálóbb és legegészségesebb megoldás, még akkor sem, ha felnőttesen és tudatosan kefírrel kombináljuk ezeket. Olcsó, gyors, laktató és egészséges reggelit mutatunk.

Mi ez? Kása

Furcsa, de legtöbben a müzliből ismerjük a különféle gabonapelyheket, pedig ezek hagyományos és igen régóta használt alapanyagai a magyar - és európai - konyhának. Alapanyagunk tehát a gabonapehely, amit ízlés és évszak szerint választunk, s ezzel a nehezén túl is vagyunk, a kása ugyanis nem más, mint a gabona felfőzött, s ily módon pépessé vált formája, melynek variációi a végtelennel egyenlők. Tehetünk bele magokat, friss vagy szárított gyümölcsöt, főzhetjük vízzel, tejjel, ezek keverékével, de rizs- vagy zabtejjel is. Sőt, jól ismertek a különféle húsos kásák is. A kása tehát nem más, mint egy gabonából készült igen tápláló és laktató étel, amit őseink oly jól ismertek, s amit lassan újra felfedezünk mi is.

Miért éppen zab?

Bár kása minden gabonából készíthető, tél lévén a zabra koncentrálunk, ez ugyanis melegítő hatású, épp ezért nyáron nem is ajánlott a fogyasztása. Zabpelyhet ma már szinte mindenhol beszerezhetünk, akár a dm-ben is, de jó ha tudjuk, hogy minél puhábbat vásárolunk, annál lágyabb lesz a kásánk, és annál gyorsabban el is készül. Vásárolhatunk hántolatlan zabot is, ám ezt előző nap be kell áztatnunk, különben az életben nem puhul meg - ezt igazán elvetemülteknek javaslom csak. (Ebben az esetben addig kell főzni, amíg a héjak szét nem nyílnak - ekkor tud csak megpuhulni a magocska.) A zabpelyhet én néha zabkorpával vegyítem, hogy még tartalmasabb legyen, de ez tényleg csak ízlés kérdése. A zab az egyik legtáplálóbb gabonánk, nem véletlen, hogy többek között lovak takarmányozására is előszeretettel használják. Kiváló tápanyagforrás, kiemelkedő például magnézium-, mangán- és foszfortartalma, ehhez jönnek mindenféle B vitaminjai. Kiváló gyulladáscsökkentő, jótékonyan hat az idegrendszerre, a csökkent szexuális érdeklődésre, a hangulati mélyrepülésre, és segít az egészséges táplálkozás ösztönös kialakításában is. Sportolók nem véletlenül nyúlnak reggelente a zabhoz - ahogy mondják, zabbal kezdett nap után a test inkább az egészséges étkeket kívánja meg a nap további felében.

Minden gabonafélére igaz, így a zabra is, hogy elfogyasztva védő bevonatot épít gyomorfalunkra, így a reggeli kávé+cigi kombó (már akit ez érint) vagy a sokakra jellemző délelőtti éhezés káros hatásait megszünteti. Beleinkben radírozó hatást fejt ki, szinte ledarálja onnan a salakanyagokat, így különösen ajánlott azoknak, akik sok húst fogyasztanak, a hús ugyanis hajlamos lerakódásokat okozni a bélfalon. Rugalmas állaga eltávolítja az epesavat is, ráadásul lassítja az étkezés utáni vércukorszint emelkedést, ami cukorbetegeknek (is) fontos. Különösen kiemelendő, hogy a gabonapelyhek igen magas rosttartalmúak, s mivel átlagosan kevés rostot viszünk be, ami hosszú távon komoly emésztési problémákat okozhat, illetve bélrenyheséget és vastagbélrákot, érdemes odafigyelni, hogy legalább naponta egyszer küldjük meg magunkat egy jókora adaggal!

A recept

A lehető legegyszerűbb reggelivel van dolgunk (ok, a müzlit leszámítva, de nekem az egyrészt cukros - már ha gyári - másrészt unalmas.) Fogjuk a zabpelyhet, és körülbelül fél csészényit egy apró lábosba öntünk. Beleszórjuk a kedvünkre való adalékanyagot (mazsola, aszalt gyümölcs, olajos mag, fahéj, gyömbér...), alágyújtunk, és felöntjük folyadékkal. (Ha előre bekevered a pelyhet a kedvenc cuccaiddal, még gyorsabban megvagy.) Én zabtejet használok legtöbbször, mert rühellem a tejet, de ha épp csak víz van otthon, az sem baj, szép pépes és ízletes lesz azzal is. Ne hagyjuk egyedül egy pillanatra se, egyrészt mert igen hamar elkészül, másrészt pedig azért, mert ki kell tapasztalnunk, hogy mennyi folyadékot vesz föl, úgyhogy bőszen töltögethetünk az elillanó víz vagy tej után kavargatás közben. Látni fogod, hogy szépen elkezd szétesni a cucc, és kibontakozik a kása. Amint rotyogni kezd, és az állaga is a kedvedre való, már kaphatod is le a tűzről, és öntheted a tányérodba. A kezdéstől számított harmadik percben járunk (gáztűzhellyel egy percnél.) Mehet bele pici méz ha kívánod, és mehet bele az egész a szádba. Olyan gyorsan megvan, hogy a munkahelyen is feltűnés nélkül elkészítheted, ahogy ma én is megtettem. Mesélj, hogy ízlett?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások