Étel+Ital

Nyomjunk egy utolsó hajrát!

5587

Szerintem sokan mostanában érkeznek el arra a pontra, hogy szép a tél, jó a tél, kell a tél, de most már nagyon unalmas. Belefáradtunk lelkileg, és sajnos fizikailag is, sokunkat ilyenkor érnek el a betegségek, hisz tartalékaink végén járunk. Megroggyant lelkivilágunk sem segít abban, hogy összekaparjuk magunkat, és valahogy kihúzzuk tavaszig, úgyhogy más tervet kell kieszelni. Persze valamennyit az is segít, hogy négykor még lámpa nélkül írom ezeket a sorokat...

Savanyúk

Ahogy a különféle vallási alapú étkezési előírások, úgy a hagyományos helyi étkezési szokások sem véletlenek. Ennek értelmében a télen gyakran az asztalokra kerülő savanyúságok jótékony hatását ne becsüljük le, és hozzuk szépen újra divatba. Tudjuk, hogy a savanyú káposzta C vitamin tartalma kimagasló, amire egykor a tengerészek jöttek rá, s innentől kezdve pápát integethettek a rettegett skorbutnak, a tengeri pestisnek. Tartalmaz ezen kívül B és A provitamint is. De nem pusztán vitamintartalma miatt érdemes elmajszolni belőle egy-egy adagot, hanem egyéb hatásai okán is: erős gyulladáscsökkentő hatással bír, rendbeteszi a bélflórát, ami nem pusztán közérzetünk miatt hasznos, hanem mint tudjuk, immunrendszerünk helyes működésében is elengedhetetlen. Vegyük hozzá mindehhez magas rosttartalmát, s azt a sajnálatos tényt is, hogy az átlag európai ember általánosságban elégtelen mennyiségű rosthoz juttatja szervezetét.

De nem csak a savanyú káposzta bír ilyen remek tulajdonságokkal, utánpótlásként bármelyik, a savanyúságos pultnál pöffeszkedő vödörből kérhetünk, hisz a csalamádénak még magasabb a C vitamin tartalma, mint a káposztának, s mindkettejüket odaveri az ecetes paprika, amiből tíz deka a napi szükséglet száz százalékát fedezi. És milyen finom, úristen... Fontos tudnunk, hogy a savanyúságok esetében a vitaminok egy része a lébe kerül, így a kellemesen pikáns, savanyú-sós levet is kérjük el a zöldségestől, és bátran kortyoljuk is el! Márcsak azért is hasznos ily módon pótolni vitaminszükségletünket, mert ellentétben a tablettákkal, a szervezet egyértelműen jelezni tudja, kér-e még belőle. Csak ara kell figyelni, kívánjuk-e, no meg arra, hogy ha lehet, házit válasszunk, ne iparilag tartósítottat. A szervezet, ha viszonylag egészséges, és évszaknak megfelelő, helyi táplálékokkal üzemeltetjük, idővel tökéletesen jelezni tudja, mire vágyik, és ezekre a belső hangokra minden esetben hallgatni érdemes. Nem a szélsőséges biomániáról beszélünk, pusztán arról, hogy kerüljük a finomított cukrot, a mesterséges adalékanyagokat, és minden olyasmit, amire egy szervezetnek semmi szüksége nincs. Tényleg nem kíván nagy önfegyelmet, sőt, hamarosan jobban is érzi magát az ember, és megtörténnek vele olyasmik, hogy az ecetes paprika mellett egyszercsak elkezdi kívánni a céklát is.

Fogyaszthatjuk savanyúság formájában is, esetleg főzve, levesben, bátrabbak nyersen. Én a céklalé híve vagyok, egy kis répalével keverve. Bár sajnálatosan kevés helyen lehet frissen préselt zöldséglevekhez jutni, azért sikerülhet. Az otthoni préselés az ideális, de megfizethető áron olyan zöldségpréshez jutni, ami nem füstöl el a második répa után, mondjuk ki, lehetetlen. No de mire is jó ez nekünk, és miért tipikus téli, tél végi segítőnk ez?

Mi ez? Cékla

A libatopfélék családjába tartozik, jellegzetes színét pedig magas betain tartalma adja. Régóta ismerjük és fogyasztjuk, leveleit és gumóját is, amit hagyományosan fej- és fogfájás ellen vetettek be. Szinte felsorolhatatlan, hogy mennyi vitamin és ásványi anyag szorult ebbe a markáns ízű növénybe: dugig van káliummal, kalciummal, vassal, foszforral, rézzel, jóddal, lítiummal, kénnel, nátriummal, C, B vitaminnal A provitaminnal. Mindebből kitalálhattuk, hogy kiváló antioxidáns forrás, és remek vérképző. A cékla az, amiből a szervezet talán a legjobban képes felszívni a nyomelemeket, tehát hatékonyan építi be ezt a sok cuccot. De ez még messze nem minden. Influenzás tüneteket képes enyhíteni, általános immunizáló, a gyomor savháztartását kiválóan karbantartja, keringési zavarainkat elűzi, gyengeségünket leküzdi, és még májunkat is méregteleníti! Ez igen fontos, hisz a máj választja ki a sok mocskot, amit beviszünk, például az alkoholt. A rendszeres céklaléivás sárgarépával kombinálva kiválóan rendbeteszi a májat, de kezdetben ajánlatos nem a céklát helyezni túlsúlyba, mert erősek lehetnek a kicsapódó méreganyagok (jelen esetben a zsír) hatásai. (Mindenféle májméregtelenítés eléggé megviseli a szervezetet, ám amit utána érzünk, az megfizethetetlen.)

Vitaminkapszulák és egyéb patikai termékek helyett legalább egy próbahét erejéig fogyasszátok a fent ajánlott olcsó és könnyen elérhető finomságokat, amik segítenek kihúzni tavaszig, feltöltenek, vitalizálnak, és nem mellesleg rosttal is ellátnak. Irány a piac!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások