Mi ez?

Mi ez? Szelén

5559

A szelén - vegyjele: Se - az aranyhoz hasonló nem fém elem, létezik vörös és szürke szelén, utóbbi félvezető tulajdonsággal bír. Ha sokat eszünk belőle meghalunk, de ha semennyit, akkor is. Na, persze nem azért, mert létfontosságú a fotoelektromos tulajdonsága, ami miatt fotocellákat tudnak készíteni a segítségével, hanem mert az antioxidánsok közé tartozik, és mint ilyen, segítségünkre van a táplálékok feldolgozásakor keletkező szabad gyökök megkötésében. Amennyiben E-vitaminnal társítva fogyasztjuk, akkor felerősítik egymás jótékony hatásait. Kutatások szerint a szelén - brit tudósok bebizonyították ... - számtalan testünkkel kapcsolatos dologra fejti ki jótékony hatásait: megszünteti a fejbőr korpásodását, enyhíti a menopauza kellemetlen tüneteit, lassítja az öregedést, kiválóan alkalmas ízületi panaszok kezelésére, infarktus megelőzésére, javítja a májfunkciókat, erősíti az immunrendszert, sőt még élesedikis  a hallásunk a szelén hatására. A szelén nagyon jó kis cucc.

Természetesen

A legjobb, ha nem készítményként faljuk ezt a nem fémet, hanem táplálkozásunk során visszük be a szervezetünkbe. Ezt a következő élelmiszerek segítségével tudjuk a leghatékonyabban megtenni: brokkoli, korpa, hagyma, búzacsíra, (szegény) tonhal, paradicsom, belsőségek - máj, vese -, tengeri herkentyűk - rák, kagyló -, vörös hús, vaj, citrusfélék, avokádó, sörélesztő, lencse, teljes kiőrlésű gabonafélék.

Se

Az University of Arizona és a Cornell University vizsgálatai bebizonyították, hogy napi kétszáz µg szelén táplálékkal történő bevitele 46%-kal csökkenti a tüdőrák, 65%-kal a prosztatarák és 58 %-kal a végbélrák, valamint 39 %-kal minden egyéb rákfajta halálozási arányát. Persze ha egészségesek vagyunk, elegendő napi száz-kétszáz µg is, ahhoz, hogy jól működjünk, viszont vírusfertőzés esetén, rövid távon - néhány nap - akár napi hatszáz µg szelén elfogyasztása is javasolt. A mérgező mennyiség közel ezer µg naponta, ha túladagoljuk, akkor egészen furcsa tüneteket produkál a test: fokhagymaszagú lehelet, idegesség, depressziós tünetek, émelygés, hajhullás, körmök töredezettsége. Szerencsére kiegyensúlyozott táplálkozással nehéz túladagolni a szelént, viszont, ha táplálékkiegészítőként szedjük, akkor könnyen előfordulhat.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások