Közösség

Kultúrsokk

5451

Nem értitek a művészetet? Szerencsére ez azon szegmense életünknek, amit nem is kell érteni. Közhelycsászárlány leszek, de azért kinyögöm: érezd, asszociálj, mindegy mire, ne érdekeljen, hogy mit akar mondani, gyönyörködj, gondolkozz, legyen más élményed, mint a többieknek! Sokszor azért hagyok ki egy-egy kiállítást, mert az ajánlók olyannyira modoros, már-már érthetetlen stílusban íródnak - még a szövegben is művészieskednek  az illetékesek -, hogy semmi kedvem sznobulni. Egyébként is herótom van az olyan eseményektől, mint a kiállításmegnyitók: száraz pogácsa, még szárazabb bor, hiénák, akik csak a büféasztalt stírölik, majd amint vége a megnyitóbeszédnek, tülekedve meg is támadják. Mindezek ellenére van a képzőművészetnek egy intim bája. Hiszen minden tárgy mögött ott egy individuum, akivel össze lehet kacsintani, ahogy ráérzel bármelyik alkotására, megérted a szüzsét. Télen egyébként is mit csinálnánk? Opciók: kocsma, klub, barátoknál ejtőzés, mozi, könyv. Kicsit unalmassá válik egy-két hónap alatt. Egyébként is az év vége sokunkat megpörgetett, hát most épp itt az ideje, hogy elvonuljunk a tömeg elől, elmélyedjünk a vizualitás által létrehozott gondolatainkban. Tényleg frissítő.

Ferenczy Zsolt kiállítása legyen az első, amit ajánlok. Nagyon vártam már a megnyitót - hogy ellentmondjak saját magamnak -, mert egy filozófus Kukla Krisztián nyitotta meg a kiállítást. A meghívóhoz csatolt ajánlón megint többször át kellett rágnom magam, bár azt hittem, jó a szövegértési képességem. Ami megfogott a szövegből, azt is a filozófus gondolatébresztőjének köszönhetem: "A gyermek számára a világ sarkokkal és élekkel rendelkező tereptárgyak összessége, vagy jobban mondva lehetőségek, mégpedig a megütközés nélküli beleütközés lehetőségei. A csodálkozás, hogy másképp is lehet, a nézőpont megváltoztatásának lehetősége a szó szoros értelmében kikerekíti a világot, s a tájékozódás ezentúl mindenek előtt azt jelenti, hogy megtanuljuk elkerülni az ütközést. Ferenczy Zsolt képei a kikerekedett, ám tereptárgyakkal telített világ tapasztalatát fedeztetik fel, s e kerek világ megdöbbentő vidámságára és egyszersmind fenyegető voltára hívják fel a figyelmet." Ehhez képest a kiállítás a következőt adagolta a fejembe: vajon, nekem vagy a művésznek csalódás, ha képeit nem úgy értelmezem, ahogy ő akarta? Végül is számoljon vele, meghívott, én vizitáltam. Egy kedves olvasónk mondta: "Senkinek ne legyen csalódás! Annyi műalkotásunk van, ahány ember látja/hallja őket. Minél több ember elmondja eltérő benyomását, annál jobban tudjuk, mit is csináltunk. Csak az csalódás, ha az illető nem értelmezi sehogy...". Talán erre is reflektál Kukla Krisztián filozófus gondolata a kiállításról: "A retina és a világ közé mindig beékelődik valami, a látás és a vizualitás sohasem feleltethetők meg teljesen egymásnak." - nézzétek meg, mi van a retinátok és a képek között! Ferenczy Zsolt Vizit című kiállítása a Godot Galériában egészen február 6-ig megtekinthető keddtől péntekig 10 és 18, szombaton 10 és 13 óra között.

Ha már a Godot-nál tartunk, akkor semmiképpen nem hagyhatjuk ki az irodalmi estek következő szessönjét, ami január 13-án lesz, és nem másról szól majd, mint az utóbbi hetek egyik kedvenc témájáról, vagyis a nők szerepéről a művészetben, az irodalomban, a zenében, tehát mindenben, ami nem a tűzhely és a hivatalos munka. A Tűzraktérben megrendezett estén olyan írónők beszélgetnek, akik a verbális eszközök mellett a zenét is felhasználják önmaguk, érzéseik és gondolataik kifejezésére. Írónők valamennyien, s most két oldalukat mutatják meg: hogyan lehet az írást és a zenélést összeegyeztetni, könnyebb-e ez egy zenésznek, aki a ritmust máshogyan is ismeri? Hangjegyek, ütemek, az írás nyelve, saját hang és saját világ.  Honnan a szerelem a zene iránt? A zene és irodalom izgalmas viszonyáról beszélgetnek Czapáry Veronikával, és a felolvasás közben mindannyian élő zenei bemutatóval is szolgálnak. Fellép: Bárdos Deák Ágnes (próza, ének), Esze Dóra (áriák, próza), Kiss Judit Ágnes (oboa, próza, megzenésített versek) és zenészek: Bollobás Boglárka (zongora), Darvas Kristóf (zongora) Hajnal Márton (harmonika), Pintye László (gitár)

Ha valamelyikőtöket Dunaújváros felé fújná az szék, akkor mindenképpen álljon meg egy órácskára a Kortárs Művészeti Intézetnél, ahol január 15-től láthatóak a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán tanuló,  vagy ott végzett fiatal szobrászok alkotásai. Mivel régi kedves barátaim is kiállítanak ott, így én biztosan megtekintem. A kiállító művészek: Burkus Judit, Gajcsi Blanka, Hack Ferenc, Horváth Csaba Árpád, Kiss Andor, Krámli Márta, Lengyel Péter, Orosz Klára, Palatinus Dóra, Szabó Attila Sándor, Szalay Péter, Tóth Zsuzsa, Veres Balázs. A kiállítást Pinczehelyi Sándor nyitja meg, aki képzőművész, és a pécsi művészen tanít. A kiállítás anyaga értékes információkkal szolgál az adott műfaj állapotára vonatkozóan, s diskurzust generál mind a műfajról, mind a kortárs művészetek egészéről. Ugyanakkor az utóbbi évtizedben megjelenő, a magyarországi szobrászatot felpezsdítő művészgenerációk alkotásai nem férnének el egy tízszer nagyobb kiállítótérben sem.  A pécsi kötődésű művészek sem képviselnek egy egyértelműen elkülöníthető és a nem pécsiektől eltérő stílust vagy koncepciót. Ami közös bennük, az „mindössze” a fizikai háttér: a pécsi tanulmányok és a mesterek. Referenciáik, inspirációs forrásaik és művészi döntéseik rendszere pedig a lehető legkülönbözőbb.

A kiállításon láthatunk az anyagminőségek és térformák kombinálásával hagyományos módon bíbelődő absztrakt szobrot, politikai- és morális kérdésekre reflektáló köztéri alkotást, szubjektív szerepanalízist bemutató képsorozatot vagy épp biológiai kísérletek koncepcióján alapuló installációt. A hagyományos szobor- és szobrászatfelfogás átalakulása immár több mint egy évszázados folyamat, a szobrászat fogalmának meghatározása tehát e tárlat esetében is termékeny vitákhoz vezethet. A ready made közzététele, a kiállítóterek koncepcionális változásai, a mozgás és az időfaktor megjelenése, a közösségi térben való művészeti jelenlét metamorfózisai, az objekteknek nevezett háromdimenziós alkotások feltűnése, a környezetművészet és a land art elterjedése vagy a legkülönbözőbb installációknak mint önálló műfajoknak a megjelenése radikálisan gazdagították a térben megjelenő művészet tartományát. Ugyanakkor a szobrászati rajz után egyre nagyobb jelentőséget nyert a szobrászati folyamatokat dokumentáló vagy éppen azokat kizsákmányoló fotó, film és videó, amelyek így részben szintén a szobrászattal kapcsolatos műfajokká váltak. A fiatal szobrászok kiállítása megtekinthető: 2010. február 19-ig, 10.00-18.00 között, vasárnap nem.

Január 8-tól a G13 Galériában lesz látható Fájó János 3 Dimenzió elnevezésű kiállítása, de ami még talán kicsit izgalmasabb, hogy ugyanitt Victor Vasarely és Kassák Lajos konstruktivista festményeiből is láthatunk jó néhányat. Nem véletlen az alsó szinten megjelenő konstruktivizmus, hiszen Fájó János művészete is a geometrikus absztrakcióból táplálkozik, létrehozva ezzel egy XXI. századi posztkonstruktivista stílust. Szobrai, szitanyomatai a káoszban rendet teremtenek. A nagyméretű reliefeken kívül szobrokkal is megmutatja magát a művész. Megtekinthető: 2010. január 9. – február 20. között.

Amire viszont szinte bárkivel szívesen elmegyek, akár karöltve is, az a bécsi Gender Check kiállítás, a MUMOK-ban. Mintegy 200 művész több mint 400 festménye, szobra, installációja, fényképe, plakátja, filmje és videója mutatja be azt a változást, amely Kelet-Európa művészetén belül a női és férfi szerepekben  bekövetkezett az elmúlt húsz évben. A kiindulási pont a 60-as évek művészete - a szocialista realizmus műveit a heroizált női és férfi munkások dominálják. A fordulat a 70-es években kezdődött, a művészek egy új öntudaton keresztül mutatták meg magukat. Ezzel párhuzamosan új médiumok és művészeti formák nyertek jelentőséget, mint a fotográfia, a film, a video és a performance. Az 1989-es határnyitással keleten felszínre kerültek a nacionalista tendenciák és a neoliberális befolyás. A művészet egyre erősödött, ebben kritizálta a katonai és nőellenes ideológiákat. A homoszexualitás is ekkor vált először témává...

Tehát a lehetőség adott, hogy kipróbáljuk magunkat kicsit komolyabb területeken is. Majd írjátok meg, milyen volt nektek.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások