Lélek

A béke te magad légy!

5304

Szétrobban az agyad, folyamatosan felpörgetett a tudatállapotod? Hiába vagy fáradt, nem tudsz aludni, nyugtalan vagy, ingerült, ettől pedig kiegyensúlyozatlan és boldogtalan? Változtatnál életeden, de nem tudod, hogyan? A világ elrohan melletted, próbálod felvenni száguldó változását, ám – úgy tűnik – egyre nehezebb sikerül. Ráébredsz, hiába veszed meg a legmenőbb LCD tévét, hiába költözöl új alkásba, hiába tömöd a gardróbszekrényed, szükségletpiramisod skáláját csupán ideig-óráig elégíted ki. Hiányt és űrt érzel. A tárgyak mellett a körülötted lévőket is simán lecseréled, ha kissé megkopnak vagy problémássá válnak, kényed-kedvedre váltasz partnereket, barátokat likvidálsz vagy szerzel gyorsan újakat. Ebben a feszültségekkel teli, letargikus, célvesztett és énközpontú világban hogy lehetsz úrrá piszkos vágyaidon? Hogyan találhatsz vissza önmagadhoz? Csendesedj…

Az életed célja

Világunk harmadik aspektusa, mely a többség elől rejtve van, a lét terve és célja. Az emberek általában célok nélkül vergődnek, kivéve a tiszta fizikai küzdelmet, mely a vagyonért, a hatalomért szól, és azt hiszik, ezek által boldogok lesznek. Nincs koncepciójuk arról, miért vannak e világon, nem tudnak semmit a jövőjükről, még azt sem látják, hogy lelkek is és nem csak testek.

Pedig ma már hatalmas a kínálat ezoterikus és spirituális könyvekből és tanfolyamokból, életvezetési tanácsadókból, keleti tanokat oktatókból, vallási közösségekből. Ezek többnyire a spiritualizmusról szólnak, de hogy pontosan mit jelent maga a szó, hogy érdemes-e egyáltalán ezen dimenziódat fejleszteni, hogy neked személy szerint szükséged van-e erre, nyersz-e általa, nos, ezekről fogalmad sincsen. A rengeteg információ totális zavart okoz a fejedben.

A spirituális dimenziók feltérképezésében C. G. Jung mélylélektani koncepciója segíthet. A teljes emberi élet mélyen tudattalan központját, az Isten-érzékelés szervét, az Isten-tapasztalás mélylélektani fogalmát nevezi ő Jung Selbstnek. Ezen ideológia szerint az emberi és a pszichés élet selbstcentrikusan funkcionál, akkor is, ha a tudatos ÉN számára ez idegen, elutasított vagy rejtett. A teljes egyén mentális állapota úgy határozható meg ebben a rendszerben, hogy a komplett individuumban a selbst általi integráció milyen mértékű, és ebben az Ego hogy dominál.

Az ego a saját tudatos éned, ide sorolhatók az intuícióid, a gondolataid, az érzéseid. Ezt ismered, ezzel találkozol mindennap, ez a személyiséged. A tudattalan valóságod is ismered valamennyire, de ezt az álmaidból, ahol egészen más szisztéma létezik, mint a tudatos életedben. Addig, amíg úgy érzed, hogy bizonyos problémáidra, adott kérdéseidre megkapod a választ simán és egyszerűen, bizonyára nem fordulsz a spirituális dimenzió felé - ám ha épp elveszted az állásod, ha elhagy a párod, meghal a szeretted, s nincs miben hinned, a fellépő váratlan krízisek valóban okozhatnak destruktív személyiségváltozást benned. Befelé fordulsz, az egód tehetetlen, az eddig kiválóan működő problémamegoldó képességed cserben hagy, képtelen vagy kezelni a kialakult helyzetet. A kollektív tudattalanod ősmagjából erők áramlanak az egód felé, a selbst aktívvá válik. Ez a mélyben zajló folyamat nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy az egód önértékelése átalakuljon. Az én rejtett belső értékrendi változása azért kezdődik el, mert a tudattalan mélyben már egy új és értékesebb identitás kezd életre kelni, ami túlnő az eddigin.

Segítő spiritualitás- meditáció

A keleti tanítás szerint e módszer főként önmagunkkal, tágabb értelmezésben az egész univerzummal segít kapcsolatot teremteni. A külső támogató körülmények, mint például egy csodás zene hallgatása, kirándulás egy szemet gyönyörködtető vidékre, egy nagyszerű személy rád gyakorolt hatása, egy régi emlék pillanatokat alatt megrendíthet és katalizál benned valamilyen belső folyamatot.

A meditálás szó latin eredetű, s két szóból rejlik benne: meditari, azaz „elmélkedni” és mederi, azaz „gyógyítani”. A meditáció a létezés észlelése, egy szeretetteljes kapcsolat az egész teremtéssel, út a lét középpontjába. Gyakorlása során elengedsz mindent, csak a létezés marad. A meditáció segítségével művészi szinten tudod uralni gondolataidat, a benned rejlő valóságot szisztematikusan feltárod. A meditáció teljesen természetes, segítségével képes leszel odafigyelni belső hangodra, amely gazdagítja és mélyíti életedet, ezen kívül minden területen fokozza a kreativitást, mert ahelyett, hogy a mechanizmus szellemében élnél, elvezet életed átformáláshoz.

Mire meditálhatsz? Bármire. Figyelmességre, őszinteségre, kiegyensúlyozottságra, állandóságra, erős jellemre, alázatra, tisztességre, sikerre, szabadságra, örömre, vidámságra, gyorsaságra, boldogságra... Használata veszélytelen, akár tíz-tizenöt perc is elég az inspirációhoz. A meditációnak vannak szintjei, és ha kezdő vagy, eleinte elég, ha pusztán megpróbálod koncentrálni a figyelmedet, ha  a gondolataidat nem hagyod össze-vissza áramolni a fejedben. Célja, hogy tudatosítsd és megismerd belső életed, és eljuss az élet és a tudat forrásához.

Meditációs technikák

Rengeteg meditációs ismert, ám mindegyik alapja ugyanaz: a meditáció a szellem edzése. A különféle iskolák szerint meditálhatsz ülve, állva, fekve, nyitott vagy csukott szemmel, csendben vagy hangosan, csak csináld rendszeresen! Koncentrálj egyetlen dologra, akár egyszerűen a szívverésedre. Ha hallod szíved hangját, minden alkalommal érezni fogod benne a határtalan és halhatatlan életedet. Összpontosíthatsz gondolatra is. Végy egy gondolatot, és próbáld meg ezt élővé tenni, majd vetítsd ezt szemmagasságban a falra.

A helyes légzés nagyon fontos meditációs eszköz. Ha nekiállsz, próbálj meg lassan és csendesen belélegezni, mikor kilélegzel, lassabban fújd ki a levegőt, mint ahogy beszívtad. Ha lehet, tarts a két légzés között rövid szünetet. Minden belégzésnél érezd, hogy végtelen békét viszel a testedbe. A béke ellentéte a nyugtalanság, kilégzésnél fújd ki magadból a stresszt, félelmeidet. Ha elméd épp zaklatott, vagy rossz gondolataid támadnak, gyakorold a mantrákat! Néhány percig ismételd az ”AUM” vagy az „Isten” szavakat, ilyenkor próbáld a mantrát olyan gyorsan mondani, ahogy csak bírod.

Meditálhatsz a szívedre is, ilyenkor azt kell érezned, hogy gyermek vagy, aki csupa szív, és bármit is látsz, azt a sajátodnak érzed és önkéntelenül azonosulsz vele. Képzeld magad egy virágoskertben, ami a szíved jelképe. Itt akár órákig is el tudsz játszani, mert örömöd leled minden egyes virágban és illatban és addig lehetsz itt, amíg csak szeretnél. Persze fájdalomra is meditálhatsz. Idézz fényt, hogy gyógyítsd magad és szenvedésed. A fájdalom benned megbúvó, ha a belső fény elkezd magában a fájdalomban működni, a fájdalom megszűnik vagy örömmé alakul át. Ha fogyni akarsz, ezért is tehetsz. Képzeld el, hogy egy tollpihe vagy, használd a képzeleted, ami egy másik világban a valóságot jelenti. Ha összpontosított akaratod a pihére fókuszálod, és eggyé tudsz válni a tudattal, fogyni fogsz, bármit is eszel. Ha értelmedben azt a szilárd elképzelést tudod táplálni, hogy könnyű vagy, ez a képzet automatikus nyomást gyakorol a fizikai testedre.

Meditációval a betegségek ellen

A rendszeres meditálás eredményeképpen az agy a növekvő ellazultság jeleit produkálja. Ezt jól jelzi az úgynevezett alfa-ritmus, egy 8 és 13 Hz közötti agytevékenység. Meditáció alatt az alfa-ritmus sokszor észrevehetően növekszik, ez azt mutatja, hogy az agy nyugalomba került. A magas vérnyomás, a cukorbetegség, a szívrendszeri panaszok kialakulhatnak a túlhajszolt életmód következtében. Ha gyógyszert szedsz, csak tünetileg szűnnek meg a problémák, ám a spirituális gondolkodással eltűnhet a probléma forrása is. Számos kutatás igazolja, hogy az éberségmeditációval (MBSR) ellazul tested, immunrendszered erősebbé válik, mentálisan nyugodttá válsz, és ez is hatékony támaszt nyújthat az ideges életvitel ellen. Az éberségmeditáció (szatipatthána) gyakorlatának folytatása a múlandóság, szenvedésteliség és éntelenség belátásáról szól. Erre egyrészt a légzésmeditációt, másrészt az 5 halmaz feletti szemlélődést lehet használni. Az 5 halmaz (5 szkandha), melyből felépül a személyiség:

anyagi forma halmaza (rúpa-szkandha)

érzet halmaza (védaná-szkandha)

képzetalkotás halmaza (szandnyá-szkandha)

késztetések, viszonyulások halmaza (szamszkára-szkandha)

megkülönböztető észlelés, tudatosság halmaza (vidnyána-szkandha)

Vonulj vissza önmagadba, és figyelj! Faragj le mindent, ami nem kell, simíts ott, ahol nem egyenes, juttass fényt oda, ahol sötét van! Mai életünk erőszakos jellege, állandó és feszítő kihívásai, zaklatott és őrült tempója az, ami a te belső középpontod megtalálását sürgetővé teszi.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások