Divat

Kulcsszavunk a tudatos vásárlás

5193

Decemberben 17-én harmadik alkalommal kerül megrendezésre a Stylewalker Night, így ennek kapcsán a két főszervezőt, Meleg Dorkát és Kovács Hédát faggattuk a rendezvényről, céljáról és ideológiai hátteréről. Sok érdekességre derült fény. Megtudtuk, hogy a szervezők mennyire tartják fontosnak a tudatos vásárlást, inkább a programokon van a hangsúly, mint a pénzköltésen, és hogy decemberben végre egy férfi üzlet is csatlakozott a csapathoz, ahol stílustanácsadással várják az erősebbik nemet.

Hogy született meg a rendezvény ötlete?
Dorka: Még a Mono Fashionnél dolgoztam, mikor kitaláltuk a Stylewalker Nightot. Ottani feladatunk része volt az is, hogy különféle programokat szervezzünk az üzletnek. Először ez csak egy ilyen eseménye lett volna a Mono Fashionnek, ám később rájöttünk arra, hogyha összefogunk és egy olyan kollektív programot szervezünk, amiben több bolt is részt vesz, jóval sikeresebb lehet a kezdeményezés, hiszen ezek a boltok nem ellenségei egymásnak. Korábban már Robiban (Retrock- szerk.) is felmerült egy ilyen esemény ötlete, így az elsőt ketten szerveztük meg.

Mennyire volt sikeres az összefogás?
Dorka: A boltok maximálisan partnerek voltak a kezdeményezésben, mert mindenki látta, hogy ez egy jó lehetőség. Több üzletnek is eszébe jutott valami hasonló már korábban, csak egészen eddig senki nem vállalta a szervezést, így hát nagyon örültek, mikor előálltunk a szervezés ötletével, s minden segítséget megadtak. Kezdetben több találkozónk volt a körülbelül tíz fős kemény maggal, ezeken a megbeszéléseken minden bolt ott volt, közösen agyaltunk a néven, mindent együtt találtunk ki, a szabályokat együtt fektettük le, tehát az ideológia is közös.

Mondhatjuk, hogy a program sikeres, hiszen ez lesz a harmadik Stylewalker Night...
Dorka: Igen, ez lesz a harmadik. Sikeresnek mondható, hiszen az előző kettőn ezer-ezerötszáz ember vett részt, s újabban a résztvevők mellett már a boltoktól is kapunk hálás, pozitív visszajelzéseket, pont pár napja jött egy kedves köszönő e-mail. A Stylewalker Night mellé most készítettünk egy állandó Design District szórólapot is. A Design District a belvárosi designer üzleteket fűzi össze, célja hogy megismertesse az emberekkel az ötödik kerületi boltok értékeit. Úgy néz ki, hogy ez a fajta népszerűsítés célravezető, hiszen elértük, hogy az emberek a szórólapokkal a kezükben mennek be az üzletekbe. A boltok pedig egymás üzleteibe küldözgetik az embereket, akik a szórólapok segítségével már bárhova eltalálnak. Eddig, ha volt valakinek két kedvenc boltja a belvárosban, nem biztos, hogy tudott a másik tizenöt létezéséről, hiába volt egy sarokkal arrébb még három.

Mi a fő célkitűzés?
Dorka: A fő célunk, hogy az embereket kicsábítsuk a plázákból, hogy felfedezzék a belvárost, ezen belül is leginkább az ötödik kerületet, hogy mennyire szép, mennyi szép épület, kert, tér és miegymás található benne. Másik nem titkolt célunk természetesen az, hogy a hazai tervezőket népszerűsítsük, hiszen ellenezzük a plázakultúrát és a tömegtermelést. Ugyanolyan árfekvésű ruhadarabokat lehet kapni a kedvelt multiknál, mint a magyar tervezőknél, csak ezeket például nem kisgyerekek gyártják Kínában, hanem egy szakember keze munkájának gyümölcsei. Az a célunk, hogy az emberek értékeljék, milyen ruhát vesznek fel. Ismerjük a mondást: az vagy amit megeszel, hát szerintem az is vagy, amit felveszel, amit hordasz.

Héda: Emlékszem, mi volt tíz-tizenöt évvel ezelőtt, hogyan öltözködtünk. Én Zalaegerszegen éltem, volt egy-két bolt, például farmerboltok - Gas, Replay -, de nem volt nagy választék. Volt a nagyon béna, meg a nagyon jó, ennyi. Az elmúlt tíz évben bejöttek a nagyáruházak, a tömegtermelés, egyre csak jöttek az újabbak és az újabbak, és egyre alacsonyabbak lettek az árak, egyre nagyobbak a leértékelések. Emlékszem tizenöt évvel ezelőtt a harminc százalékos leértékelés is milyen nagy szó volt, most meg már az ötventől hetvenig az általános. Az emberek elbutultak, én is látom a saját családomon, hogy annak idején, tizenöt évvel ezelőtt megvettünk tizennyolcezerért egy farmert, és most már tízezerért is drága. A tömegtermelés hozzászoktatta az embereket ahhoz, hogy olcsón nem éppen minőségi, és tökmindegy, hogy hol és hogyan gyártott ruhákat vásároljon.

Tehát akkor a Stylewalker Nightnak szemléletváltás is a célja?
Dorka: Nagy kulcsszavunk a tudatos vásárlás - ne költs arra, amire nem akarsz, viszont, ha kell egy estélyi, mert mész egy esküvőre vagy bárhova, akkor arra szánj annyit, hogy az minőségi darab legyen. Ne költsünk fölöslegesen, ne pazaroljunk, de merjünk áldozni egy-egy darabra.

Héda: És akkor már a környezetvédelemmel is kapcsolatba lehet hozni a tudatos vásárlást. Az ember magán is látja, mennyi ruhája van, milyen eszetlenül pazarol. A tudatos vásárlás minden szempontból jó, a pénztárcánknak is jót tesz és a környezetnek is.

Dorka: Ez az éjjel pedig nem egy őrült vásárlásról szól, hanem a programokról. Pont ezért, ha valaki összegyűjti a pecséteket, az még egy hétig vásárolhat húsz százalékkal kedvezőbben. (Fontos, hogy a pecsétgyűjtéshez nem kell vásárolni.) Azt szeretnénk, hogy ezen az estén mindenki élvezze a programokat, bár nagyobb ezen az estén az üzletek forgalma, mégis ez elenyésző a részvevők létszámához képest. A legtöbben nézelődni, ismerkedni és a programok miatt jönnek, s ez jó is így, hisz az este a programokról szól. A Stylewalker Nightegyébként sem az impulzus vásárlókat célozza meg, hanem a tudatos vásárlókat. A tervezők is azt mondják, hogy nekik ezek az esték iszonyúan értékesek, hiszen eddig még nem kaptak ennyi visszajelzést saját darabjaikról. Egy csomót tanulnak belőle ők is, és nagyban befolyásolja őket a következő kollekció megalkotásában az, hogy az embereknek mi a véleménye és a reakciója.

Héda: Ez nem az a szürke hétköznap, amikor bemegy az ember az üzletbe, és az a tervező lehet, hogy éppen nem ér rá, vagy csak az eladó van bent, ilyenkor mindenki rákészül erre az estére, ott vannak az alkotók is. Teljesen más a hangulat.

Dorka: Sokkal kötetlenebb, sokkal közvetlenebb, tele van a bolt, maguk a tervezők járnak körbe és kínálják meg a vásárlót egy teával vagy egy pezsgővel. A legtöbb bolt ezen az estén már forratborral vagy meleg teával várja az érdeklődőket, odafigyelünk arra, hogy már bőven tél lesz .

A belváros népszerűsítését szolgálják a túrák is, milyen tematikájúak lesznek ezúttal?
Dorka: Két tematika van, az egyik a Kult, a másik a Deluxe, mindenkét séta érint minden üzletet, és ugyanúgy a Jégbüfé elől indulnak ezúttal is.

De ezek a túrák sokkal többek, mint üzletlátogatások, ugye?
Dorka: A Unique Budapestnek egyébként is izgalmas túráik vannak, olyan titkait mondják el a városnak, amiket még mi, a benne élők sem tudunk. Például az is téma, hogy régen a Károlyi kert végében parfümlabor működött. Ilyen és ehhez hasonló titkokat osztanak meg a résztvevőkkel, nagyon izgalmas...

Milyen programok várják a harmadik eseményre látogatókat?
Dorka: Húsz százalék kedvezmény most is lesz, és a boltok saját maguk találják ki, hogy milyen programmal készülnek. Lesz nagyon sok kiállítás, a Retrockban például magyar rockzenék szólnak majd. A Monónál lesz egy kampánydebütálás, a Mono új arcával Berger Dalmával. Lesznek új résztvevő üzletek is, mint például az Insitu közelében Front néven most nyíló bolt, ami nulladik születésnapját ünnepli ekkor. A másik újonc is izgalmas, mert stílusában eltér a többitől. Ez egy férfi ruhabolt a Semmelweis utca mellett - magyar készítésű, tervezésű, jó minőségű férfi ingek, öltönyök, nadrágok, zakók közül lehet válogatni a Hungaroingben.

A lányok mellett most már a fiúkat is megcélozza a rendezvény?
Dorka: Igen, eddig az ezer-ezerötszáz főnek a kilencven százaléka biztosan nő volt, de eddig is több lány elrángatta a pasiját, haverját. Az én fiú barátaim is nagy lelkesedéssel jöttek, hiszen eddig is lehetett kapni férfi ruhát, a Monónak és a Retrocknak is vannak férfi cuccai. A fiúk is odafigyeltek azért arra, hogy esetleg olcsóbban juthatnak hozzá ekkor egy-egy darabhoz, de az érdekes programok, mint például a divatbemutató is vonzotta őket. A Csendesben is mindig sok fiú ücsörög, ezen az estén mindig teltház van. Most a Stylewalker Night alatt a Csendesben lesz egy akusztikus projekt, és a záróbuli is ott lesz. A záróbulin az esemény szervezői, azaz mi fogunk zenélni. 

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások