Étel+Ital

Top kilenc különleges gyümölcs

5086

A megszokott gyümölcsökön kívül egyre több helyen találkozhatunk egzotikus csemegékkel. Kilenc top gyümölcs és ötlet: mire jók, és hogyan fogyasszuk őket.

1. Gránátalma

A lédús, piros magvakból álló gyümölcs mediterrán növény, az ókorban a szépséget és a szerelmet jelképezte, afrodiziákumként tekintenek rá.
Mire hat? Rendkívül hatékony antioxidáns és gyulladáscsökkentő, csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések és a magas koleszterinszint kialakulásának kockázatát.
Hogyan fogyasszuk? Felerősíthetjük az immunrendszerünket gránátalmalével, ha két héten át napi 50 ml-t iszunk belőle, ezzel segítve a vérnyomásunk normalizálódását.

2. Avokádó

Az aligátorkörtének is nevezett avokádó barnászöld színű, rücskös héja enyhén dióízű gyümölcshúst rejt. A nagyon tápláló, sok proteint és olajat tartalmazó termés gazdag B1-, B2 – és E-vitaminban, valamint ásványi anyagokban.
Mire hat? Bővelkedik a szervezet számára nélkülözhetetlen telítetlen zsírsavakban, amelyek ugyanolyan fontosak, mint a vitaminok: ápolják a bőrt, erősítik az idegeket, védelmezik az ereket.
Hogyan fogyasszuk? Gazdagítsuk vele a salátát, készítsünk belőle fűszeres szendvicskrémet, turmixoljuk levesbe.

3. Kókuszdió

A héja eredetileg fehér színű, az érés során barnul meg. A belsejében lévő édes folyadék (kókuszvíz) is az érés során sűrűsödik be, ebből alakul ki a gyümölcshús.
Mire hat? A kókuszvíz alig tartalmaz kalóriát, annál több ásványi anyagot és nyomelemet, így például magnéziumot, kalciumot, cinket, vasat amelyek segítenek a fáradtság leküzdésében. A termés húsát alkotó rostok javítják az emésztést.
Hogyan fogyasszuk? Húsát használhatjuk ízesítőként, de ehetjük frissen, darabokra vágva, reszelve vagy szárítva. Vásárláskor olyan gyümölcsöt válasszunk, amelyikben rázás közben hallhatóan lötykölődik a lé, így biztosak lehetünk benne, hogy a húsa már kellően  megvastagodott, de még nem száradt ki.

4. Papaja

A körte formájú, lédús gyümölcs héja zöldessárga, illata a sárgabarackéhoz hasonlít. Sok benne a magnézium, az A- és C-vitamin.
Mire hat? Fogyókúrázóknak ideális, mert nagyon alacsony a kalóriatartalma (10dkg/13kcal), enzimjei segítik a fehérjék és a zsírok lebontását, gyorsítják az anyagcserét. Egy megerőltető lakmározás után desszertként elfogyasztva élénkíti a bélműködést, és csökkenti a telítettség érzetet.
Hogyan fogyasszuk? Keverjük gyümölcssalátába vagy együk önmagában: vágjuk ketté, facsarjunk rá citromlevet, és kanalazzuk ki a héjából.

5. Goji bogyó

Az apró, korallpiros színű áfonyához hasonlító Kína szubtrópusi vidékein őshonos. Íze édeskés, alakja és állaga leginkább a mazsoláéra emlékeztet. 18-féle aminosavat, A-, B1-, B2-, C- és E-vitamint, valamint 21-féle nyomelemet tartalmaz.
Mire hat? Gazdag antioxidánsokban, lassítja az öregedést, erősíti az immunrendszert, segít a testsúly megtartásában. Magas B-vitamin tartalma miatt az ingerlékenység ellen is hatékony.
Hogyan fogyasszuk? Tehetjük müzlibe, salátába. A bioboltokban kapható gojidzsúsz rendszeres fogyasztásával sokat tehetünk immunrendszerünkért.

6. Mangosztán

Az édeskés ízű, vörösesbarna színű, bőrszerű héjú gyümölcs a trópusi vidékek húsz méter magas fáin terem. Értékét xantontartalma adja, ez az anyag immunerősítő és gyulladáscsökkentő hatású.
Mire hat? Vérnyomás-, koleszterinszint-, és lázcsökkentő, gombaölő és antibakteriális hatású, kiváló bőrbetegségekre, duzzanatokra, de allergia ellen is használják. Segít a kimerültség leküzdésében is.
Hogyan fogyasszuk? Húsos gerezdjei lédúsak, ízük édes-savanykás. Befőzhetjük szirupnak vagy lekvárnak is, ehhez kevés barna cukorra és pár szem szegfűszegre van szükség.

7. Füge

A friss, lédús füge íze mézédes. Kedvelt desszert lehet azok számára, akik fogyókúráznak és nehezen viselik az édességek hiányát.
Mire hat? Segíti a méreganyagot távozását, nyersen fogyasztva sikerrel alkalmazható emésztési zavarok és székrekedés ellen, főzete pedig köhögés esetén ajánlott.
Hogyan fogyasszuk? A hazánkban is megtermő füge hűtőben néhány napig  eltartható. Az igazi ínyencek kipróbálhatják sonka és sajt mellé fogyasztva is. A boltokban leginkább szárított formájában kapható, ezt önmagában is jó elrágcsálni.

8. Durián

Ez a tüskés gyümölcs kívülről úgy néz ki, mint egy sündisznó. Erős, átható illata, inkább kellemetlennek mondható, íze viszont nagyon finom: krémes, kissé vaníliaszerű, tejszínes, cseresznyés beütéssel.
Mire hat?  Erősíti az immunrendszert, könnyíti az emésztést, magas fehérjetartalmának köszönhetően jó hatással van az izmokra.
Hogyan fogyasszuk? Ehetjük nyersen, de vaníliafagyiba, pudingba vagy rizsbe keverve igazán különleges csemege.

9. Mangó

Színe a zöldes pirostól egészen a sárgáig terjed, íze az ananászra, állaga pedig az őszibarackra emlékeztet. A-, C-, és B-vitamint és anyagcsere-fokozó enzimeket tartalmaz.
Mire hat? Megújítja a sejteket, megtisztítja a beleket a  méreganyagoktól.
Hogyan fogyasszuk? Gyümölcssalátához, gyümölcsléhez, aszalva és nyersen is finom, szárított és őrölt formában különleges fűszer.


Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások