Étel+Ital

Megeszem nyersen

5118

Minap ültem kedvenc gyorséttermemben - Vapiano -, ahol autentikus olasz tésztákat, leveseket, pizzákat, salátákat lehet falni, mindezt ott előtted készítik el a pultnál. Szeretem, mert tiszta, finom, és nem érzem azt a műanyag ízt a salátákon és egyéb ételeken, amelyeket máshol mostanában minduntalan felfedezek. Kedvencem a nagy saláta rákkal. Van ebben madársaláta, mindenféle zöldsaláta, rukkola, koktélparadicsom, paprika, újhagyma, gomba, cukkini, uborka sorolhatnám, mindez nyersen. Igen a gomba is és a cukkini is, pedig ezeket korábban el sem tudtam képzelni nyersen. Ennek a fincsi salátának a majszolása közben gondolkodtam el azon, hogy rengeteg olyan növény és állat van, amelyeket simán megeszünk nyersen, de ezen el sem gondolkozunk.

Rengeteg kutatás bizonyította az elmúlt évtizedekben, hogy sütés, főzés során az élelmiszerekben a vitaminok, ásványi anyagok fele tönkremegy, a B-vitaminok 96%-a eltűnik hőkezelés során, az enzimek pedig teljes egészében odavesznek. Ezek nélkülözhetetlenek az egészségünkhöz, ezért evidens, hogy nyers ételeket is kell fogyasztanunk. Amennyiben kiegyensúlyozott a táplálkozásunk, akkor ez meg is történik. Amellett, hogy az élő étkek gazdagabbak vitaminokban és ásványi anyagokban, jóval kevesebb is elegendő belőlük, hogy megfelelő mennyiségű tápanyaghoz jussunk.

Zöldek

Nyersen zöldségeket, gyümölcsöket enni nem nagy kunszt. Rágcsálunk répát, eszünk uborkát, almát ropogtatunk és egyéb gyümölcsöket, de sokan még sosem ettek például nyers champignon gombát. Pedig nagyon vékonyan szeletelve, salátában, balzsamecettel isteni. Ugyanez a helyzet a cukkinivel. Elkészítjük levesnek, kirántjuk, töltjük, főzzük, sütjük, de most őszintén, volt már, hogy egyszerűen meghámoztátok, felkockáztátok, és beletettétek salátába? Vagy összenyomkodtátok, és csináltatok belőle sima szendvicskrémet? Nem igazán, igaz? Pedig nagyon finom.

Gabona

Tény, hogy nyersen a gabonafélék nehezen emészthetőek, mégis valamennyit nyersen kell bevinnünk a szervezetünkbe ahhoz, hogy elmondhassuk, hogy teljes értékű a táplálkozásunk. A Föld népességének az alaptápláléka a gabona. Kezdetben csak nyersen, szemes formában fogyasztották, majd pirítással, zúzással kásaként ették. Már az óegyiptomiak is felfedezték, hogy kelesztéssel a ledarált magvakból kenyeret lehet készíteni, majd ezt a rómaiak Európában is elterjesztették, és a mai napig az egyik alaptáplálékunk a kenyér. A búzán kívül bátran vezessük be a táplálkozásunkba az árpát, a rozsot, a kölest és a szezámmagot is. Azért is nagyon fontos a gabonafélék fogyasztása, mert a gabona tökéletes tápegész, ami azt jelenti, hogy szénhidrátot, keményítőt, B-vitamint, E-vitamint, káliumot, foszfort, magnéziumot, kalciumot is tartalmaz.

Húst, hússal

Ha azt mondom, hogy egyetek nyers húst, gondolom sokatokat kiráz a hideg, pedig azért elég sokszor eszünk hő által nem kezelt állatokat. Ott van mindjárt a füstölt sonka, a bacon, vagy épp a tatár bifsztek. Persze ez utóbbi nagyon kevesünk kedvence ,és igen ritkán fogyasztjuk, de én azért évente egyszer-egyszer ráfanyalodok. Természetesen a legóvatosabban kell bánni a nyers húsok fogyasztásával, kizárólag frissen szabad megenni azokat. Nem is tudok hirtelen olyan éttermet mondani, ahol bátran rendelhetünk ilyesmi ételeket, a legjobb, ha magad szerzed be a húst és készíted el. Aztán ott vannak a halak. Lazacot rendszeresen fogyasztok, mert odavagyok érte, sushi étkekben, simán füstölve, pirítóssal, bárhogy. Persze a nagy lazacszeleteket épp csak megpirítani és megsütni is igen kellemes eredménnyel járhat.

Összességében elmondható, hogy azoknak az ételeknek, amelyeket eszünk bár számtalanképpen elkészíthetőek, mégis nyersen a legtáplálóbbak.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások