Test

Kilenc hízlaló helyzet

4946

Csak akkor lehetsz hatékony a kilókkal folytatott küzdelemben, ha tisztában vagy azokkal a veszélyzónákkal, amelyek a legnagyobb kísértést jelenthetik számodra. Ismerkedj meg velük, és kivédésük trükkjeivel!

1. csapda: Unalom
Ha éppen nem tudsz magaddal mit kezdeni, határidő sem szorít, izgalmas program sem vár rád, könnyen a hűtőszekrény vagy a kamra felé vezethet az utad. Ilyenkor jellemzően nem teljes értékű étkezések csúsznak le a torkunkon, “csak” egy kis keksz, ropi, csoki, vagyis olyan alattomos kalóriák, melyek miatt könnyen úszógumi csavarodhat derekunk köré.

Mit tehetsz?
Keress valamilyen hasznos tevékenységet vagy hobbit magadnak, ami nemcsak szellemileg, de fizikailag is leköt. Ha nincs kedved a háztömb körüli kocogáshoz, szerezz be egy alakformáló dvd-t, vagy sétálj egy nagyot a friss levegőn. Ha tartasz az unalom rémétől, szervezz programokat! Üljetek ki egy hangulatos teraszra teázni a barátnőiddel, vagy járjatok össze tornázni. Egyedül a tévébámulást ne válaszd, mert az egyenes út a további lustuláshoz.

2. csapda: Gyógyszerszedés
A gyulladáscsökkentő kortizolból vagy annak származékaiból készülő gyógyszerek nemcsak növelik az étvágyat, de a sósabb ízekre is fogékonyabbá tesznek. Más típusú gyógyszerek szedése esetén tapasztalhatod, hogy az édes ízű nyalánkságokat kívánod inkább. Bizonyos antibiotikumok pedig az éhségközpontunkat befolyásolják, ezért ilyenkor nem árt a tudatos evéskontroll.

Mit tehetsz?
Bár a gyógyszerszedés majdnem mindig kényszerállapot, a kiló elleni harchoz ilyenkor dupla fegyelem kell. Ha például kortizolt szedsz, az első héten kerüld a sós és édes rágcsálnivalókat. Ha rád tör a vágy, válaszd az édes gyümölcsöket( alma, banán, szőlő) vagy a jellegzetesebb ízű zöldségeket (zeller, brokkoli, karalábé). Amennyiben antibiotikum kúrára fognak, ne felejts el mellette probiotikumokat szedni!

3. csapda: Otthon végzett munka
A távmunka privilégium, hiszen nem keserítik meg az életed a közlekedési dugók, nincs kötött munkarend, ezért úgy osztod be az idődet, ahogy akarod. Karnyújtásnyira vagy a konyhától, és senki sem néz rád rossz szemmel, ha összemorzsázod a klaviatúrát. Egy-egy részfeladat megoldása után nem jelent nagy igénybevételt egy-egy finom falattal megjutalmaznod magad, vagy tested átmozgatásának ürügyeként lépteidet a rágcsálnivalókat rejtő polcok felé irányítani.

Mit tehetsz?
Át kell állítanod a gondolkodásodat, hogy tudd: ez ugyanolyan munka, mint a többi, és ahogyan az irodában, otthon sem lehet nyakra-főre csipegetni. Figyelj a testedre és csak akkor egyél ha éhes vagy. Jó trükk, ha reggelente összekészítesz magadnak egy kis vészhelyzet-csomagot: apróra vágott répát, almát, körtét és jó sok vizet. Ha rágcsálni támad kedved, lassan ropogtasd el ezeket és várj húsz percig, amíg az agyad is érzékeli a jóllakottságot. És ami a legfontosabb: soha ne egyél a számítógép előtt!

4. csapda: Leszokás a dohányzásról
Ez az egyik legveszélyesebb hízlaló helyzet. Ilyenkor a legkönnyebb ürügyet találni a nassolásra, ha másért nem is, a száj és a kéz lefoglalása miatt. Hiszen ha korábban mindig a cigaretta vezette le a feszültségedet, becsaphatod magad azzal, hogy stresszes helyzetben elkezdesz nassolni. Sajnos a dohányzás tényleg fogyaszt: egy doboz cigi elszívása során szervezetünk mintegy 200 kalóriát éget el, a nikotin ugyanis gyorsítja az anyagcserét és csökkenti az éhségérzetet. Ezért is fenyegethet a leszokás utáni elhízás.

Mit tehetsz?
Találj új örömforrásra! Az egyik legjobb megoldás a testedzés, de ha szellemi téren találsz új kihívásra, az is előnyödre válik. Az érzékeidet pedig csapd be: rágj cukormentes rágógumit, szagolgass parfümöt, de az is jó megoldás, ha zöld almát tartasz magadnál, amit szép lassan megehetsz, ha feszültnek érzed magad.

5. csapda: Érzelmi válság
A lelkileg megterhelő periódusok – például szakítás, munkahelyi nehézségek, családi konfliktusok – könnyen kihathatnak az evési szokásainkra, hiszen ebben az állapotban nehéz kontrollálni, mikor mit eszünk. Rossz minőségű ételek, nassolás, éjszakai vacsorák – kit érdekelnek a kilók, ha csak így tudod csillapítani a bánatodat? A legveszélyesebb, ha alkohollal próbálod enyhíteni a problémákat, hiszen ezáltal extra kalóriához jut a szervezet, egyéb káros hatásairól nem is beszélve.

Mit tehetsz?
A talpra álláshoz keress “mankókat”, például állíts fel magadnak egy szigorú rendszert. Határozd meg, hogy naponta legalább háromszor, de inkább ötször eszel, persze ez nem azt jelenti hogy ilyenkor hatalmas adagokat kell legyűrni. A lényeg a rendszeresség. Figyelj a tested jelzéseire, keresd a társas helyzeteket, találkozz barátaiddal, csak ne az evés legyen az egyetlen mentsvárad.

6. csapda: Kimerültség
A túlhajszoltság tünetei lehetnek a verejtékezés, a kéz- és lábremegés, a bokaduzzadás, a szédülés, az állandósuló rossz közérzet. Sokan vélik úgy, hogy egy kis nasi mentőövként szolgálhat, és többnyire a magas kalóriatartalmú, zsíros, cukros ételekre esik a választásuk.

Mit tehetsz?
Inni, inni, inni! Méghozzá cukormentes folyadékot, ásványvizet. Ha fizikai igénybevétel után tör rád a fáradtság, ülj le és olvasgass egy kicsit, hiszen a regenerálódáshoz idő kell, mint ahogy a szervezetnek is időre van szüksége ahhoz, hogy nyugalmi állapotba kapcsoljon. A pihenő után egyél lassan lebomló szénhidrátot tartalmazó ételeket, például könnyű paradicsomos tésztát vagy teljes kiőrlésű pékáruból készült szendvicset.

7. csapda: Menstruáció előtti napok
Ebben az időszakba a nők kevésbé érzékelik az édes ízt, ezért hajlamosak túlzásba vinni az édességek fogyasztását. Sokakat érint a premenstruációs szindróma is, amelynek szintén az édességfalási roham az egyik tünete.

Mit tehetsz?
A leghatásosabb trükk, ha ebben az időszakban nem vásárolsz édességeket, hanem magad készítette, egészséges változatokkal kényezteted magad – például házi gyümölcsös joghurttal vagy gyümölcsös zabkásával. Előfordulhat, hogy a hormonrendszeredet nem tudod becsapni, ebben az esetben engedélyezz magadnak egy kevés édességet, de tarts mértéket!

8. csapda: Kiruccanás a barátokkal
Kellemes nap végi levezetés lehet beülni a barátokkal gy hangulatos helyre, és ott órákig eszegetni, iszogatni. Az ilyen alkalmakkor nagyon gyorsan repül az idő, és újra meg újra előkerül az étlap, így észrevétlenül tűnik el bennünk akár 1500-2000 kalória…

Mit tehetsz?
Fő a tudatosság! Ez nem azt jelenti, hogy ne találkozz a barátaiddal, vagy soha ne ülj be egy étterembe, de vagy jóllakottan érkezz, vagy válasszatok olyan helyszínt, ahol nem fenyeget annyi bűnös kísértés. Például piknikezzetek a szabadban, vagy segítsétek az emésztést egy kiadós sétával. A hús és saláta kombinációját minden étteremben elkészítik neked, a kímélő ételeket este is bűntudat nélkül fogyaszthatod.

9. csapda: Tévézés, mozizás
Ma már elképzelhetetlen, hogy rágcsálnivaló nélkül üljünk le a tévé elé, vagy érkezzünk a vetítőterembe. A pattogatott kukoricával nem is lenne baj, de amíg egy csésze ( nem vödör!) natúr rágcsálnivaló 27 kalóriát tartalmaz, mindez vajjal vagy olajjal ízesítve már 127 kalóriát jelent. Ne ámítsuk magunkat azzal, hogy a cukros üdítők pótolják az elvesztett folyadékot, ezek igenis nagyon hizlalóak! Az a csokoládészelet pedig, amit két falattal bekapunk, 150-200 kalóriával tetézi a napi fogyasztásunkat.

Mit tehetsz?
A cukros üdítőket cseréld 100%-os gyümölcslére vagy ásványvízre. Hízlaló nasik helyett csemegézz inkább kölesgolyót vagy korpás kekszet, ezekkel bűntudat nélkül csillapíthatod az éhségedet.


Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások