Mi ez?

Mi ez? Idegösszeomlás

4930

Gyakori, bár orvosilag nem létezik. Valójában sok-sok tünete van, tehát nem betegség, hanem állapot, bár a csúcspontját jelenségként éri el. Tulajdonképpen egyfajta pszichózist jelent.

Ez van

Klasszikus tünete, hogy hiába szeretnél egy bizonyos gondolatról leszakadni, egyre csak agyalsz, gondolkodsz, egyre mélyebben belelovalod magad, és képtelen vagy elterelni a figyelmedet. Mivel nem kellemes gondolatokról van szó, ezért ez a negatív érzés elhatalmasodik rajtad, és olyan a fejed, mint aki citromba harapott, ezt szóvá is teszi a környezeted. Persze ez egy konstans állapot, nem feltétlenül kell idegösszeomlásra gyanakodni, ha egyszerűen rossz kedved van. A józan ész feletti kontroll elvesztése is velejárója lehet, olyan gondolatokat, terveket szövögetsz, melyek abszolút irreálisak, de mégis számodra megoldhatónak tűnik. Mit lehet tenni az ilyen irreális gondolatokkal? Hát huszonhatszor végig kell gondolni. Jellemző élmény, hogy ítélőképességünk nem működik, nem világos, hogy mikor mit kellene tennünk, mit kellene mondanunk, hogyan kellene viselkednünk. Botrány! Na, igen szinte már-már a mindennapok részévé válik: nem vagy toleráns, pont teszel rá, hogy mások mit gondolnak, szívesen csinálod a feltűnést, a botrányt. Mindezekből nem csoda, ha egy olyan mértékű feszültség generálódik benned, ami már fizikai panaszokat is okoz a testedben: állandó fejfájás, görcsök, ismeretlen eredetű hasfájás, émelygés, vérnyomás-ingadozás.

Ez lesz

Mondhatnánk, hogy olyan ez, mint a depresszió, azzal a különbséggel, hogy robbanásig telítődsz feszültséggel. Az efféle állapot egyébként pont emiatt igazán elviselhetetlen. Ezért azok a hétköznapi megoldások teljesen érthetőek, amelyek a sztárvilágból is ismertek: megdöbbentő testmódosítások, szuicid kísérletek, alkoholizálás, drogfogyasztás, féktelen szexualitás, bulimia, egészen el lehet menni segítség nélkül a halálig. Valójában a stresszorok kiiktatása nélkül megoldhatatlan a probléma, hacsak a feszültséget okozó momentumot - már, ha egyáltalán észreveszed - el nem kezded másként szemlélni, és nem konkrétan ignorálod, egyszerűen másként tekintesz rá. Ha ez nem sikerül, igen komoly lelki, majd fizikai problémákkal kell szembenézned. Az idegrendszer fáradásával a szervezet sem tud pihenni, egyre inkább elégtelenek lesznek az alvási periódusok, valamint tipikus jelenség az emésztés felborulása, és ez a kettő tünet már bőven elég ahhoz, hogy az immun-, és idegrendszer felmondja a szolgálatot. Innentől kezdve bízvást számíthatsz gyomorfekélyre, alvászavarra, agyvérzésre, magas-vérnyomásra, infarktusra.

Feloldás?

Miután elérted a tűrőképességed határát, nincs más hátra mint meghalni vagy meggyógyulni. Mivel minden embernél más és más az a határ, ami elegendő az összeomláshoz, ezért tilos degradálni a másik érzéseit, állapotát, okokként megnevezett eseményeket. Tehát, ha nem te vagy, hanem más ilyen helyzetben, akkor úgy tudsz segíteni a legjobban, ha megértő vagy. De mit lehet tenni? A különböző stressz által okozott megbetegedések egyik fő gyógymódja a relaxáció. Ez egy gyűjtőfogalom, tehát nem tudod azt mondani, hogy most relaxálsz vagy mész relaxálni. Ebbe beletartozik a higgadtság, a meditáció, az olyan körülmények megteremtése, amely pihentető, nem csak a testednek, hanem a lelkednek is. Legyen egy bizalmasod, akivel tudsz beszélgetni a téged aggasztó, nyomasztó dolgokról, lehet ez egy barát, de miért ne lehetne egy pszichológus akár? Ha konfliktus helyzet van készülőben, ettől ne félj, még mindig jobb a véleményeket összekülönböztetni, mint elhazudni azokat. Fontos, hogy a testedet is instruáld arra, hogy kezelje a stresszt, ezért sportolj, mozogj, sétálj, legyél sokat a természetben! Csinálj valami olyat, ami csak és kizárólag örömet szerez, lehet ez egy hobbi, vagy bármilyen olyan program, ami számodra klassz. A lényeg, hogy légy türelemmel magadhoz, mert amilyen módszeresen csináltad ki magad, olyan módszeresen kell most felépítened, amit összeromboltál.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások