Test

Hol hagytad magad?!

4738

Amióta néhány óra alatt átszelhetjük a Földet, sajnos szembesülnünk kellett azzal, hogy a testünk nem minden esetben bírja az időeltolódás általi gyűrődést. Gondoljunk bele: Budapesten gépre szállunk, Tokióban landolunk tizenkét óra múlva, viszont az időeltolódás miatt ott 12+8 óra lesz, ami azt jelenti, hogy ha reggel hatkor indultunk, bár este hatkor érkezünk meg, de ott éppen hajnali kettő lesz... Nem csoda, hogy összezavarodik a szervezetünk. A több időzónán való gyors átkelés során a biológiai óránk felborul. Ennek az az oka, hogy a szervezetünknek a normális működése nagyban függ az átaludt és az ébren töltött periódusoktól. Ez gondolom nyilvánvaló. Joggal gondolhatnánk, hogy ha alszunk, akkor kivédhető a jet lag néven ismerté vált tünetegyüttes, amelynek a szó szerinti fordítása: időeltolódás miatti kimerültség. Sajnos nem ilyen egyszerű a megoldás, ugyanis az agyban található tobozmirigy csak akkor termel melatonint, -ami felelős a bioritmusunkért- ha klasszikusan érzékeli a sötétedést és a világosodást. Tehát hiába alszol te akkor, amikor világos van, az agyad nem fog pihentté válni.

Nagyjából három teljes napra van szükség ahhoz, hogy kiheverjünk négy-öt órányi időeltolódást. Sajnos nem csak álmossággal jár a jet lag, tünetei nagyon sok félék lehetnek: szorongás, ingerlékenység, fejfájás, dekoncentráltság, izzadás, kiszáradás, koordinációs zavarok, emlékezetkiesés. Elég kemény dolgok ezek, nem? Védekezni legkönnyebben úgy lehet, ha inkább a megelőzésre koncentrálunk. Bioritmus alatt a természet és az élő szervezetek életciklusainak egymásutániságát értjük, ezen belül a leggyakoribb ciklusváltást a cirkadián ritmus generálja: huszonnégy óránként ismétlődik. Befolyással van a hormonok működésére, az anyagcserére, a vérnyomásra, a pulzusra és a vércukorszintre. Amennyiben ezt megzavarja a jet lag vagy netán a váltott műszak - ami talán gyakoribb -, akkor a szervezetben némi zavar támad. A legkönnyebb ezeket úgy kivédeni, ha felkészülünk.

Nyugtatók, gyógyszerek szedése nem ajánlott, hiszen legfeljebb placebóként tudnak hatást gyakorolni a szervezetünk működésére. Ha tudjuk, hogy messzire utazunk hazánktól, akkor a célállomás ritmusához alkalmazkodjunk, akár úgy, hogy csökkentjük az alvást, máskor étkezünk, csak próbáljuk meg felkészíteni a testünket a váltásra. A repülőút alatt igyunk sok folyadékot, gyakorta álljunk fel, sétáljunk a gépen, amennyire ez lehetséges. Fontos, hogy ne igyünk alkoholt, bármennyire is megnyugatólag hat feszült idegeinre, mert az alkohol dehidratál, ez az amúgyis száraz légtérben kifejezetten káros. Miután megérkeztünk próbáljunk meg az adott helyhez és időzónához alkalmazkodni. Mozogjunk sokat, könnyű ételeket együnk és az első három napban igyekezzünk mindent kerülni, ami stresszt okozhat. Semmiképpen ne aludjunk napközben, mert ez még inkább meghosszabíthatja a jet lag tüneteink kifutási idejét.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások