Lélek

Boldogság izomból

4696

Mennyire jól jönne néha egy univerzális boldogság-enciklopédia, ami hosszan ecseteli, hogy mire van szükségünk ahhoz, hogy végtelenül jól érezzük magunkat. Amíg nem akad lelkes jelentkező az ominózus nagykönyv megírására, addig kénytelenek vagyunk beérni a pszichológusok által összeállított okosságokkal, amik boldogságra ösztönöznek minket.

1. Élj egy boldog országban!

Bizonyára ti is éreztétek már egy-egy nyaralás alkalmával, hogy mennyit képes dobni jókedvünkön az adott ország légköre. Ha kiegyensúlyozott, mosolygós emberek vesznek körül minket, akkor mi magunk is jó eséllyel vesszük át ezt az érzetet, hiszen ki akarna kilógni a sorból? Persze azzal nem megyünk sokra, ha csak külföldön tudjuk igazán jól érezni magunkat, mert hát életünk java részé saját hazánkban éljük, így itt kell boldogulnunk. Egy 2008-ban publikált tanulmány szerint a boldogság szorosan összefügg az iskolázottsággal: a magasan kvalifikált emberek nagyobb hajlandóságot mutatnak a boldogságra. Mi lehet ennek az oka? Minél több információnk van a világról, minél tanultabbak vagyunk, annál könnyebben fogjuk fel, hogy az élet bizony lehetne sokkal rosszabb is. Furcsa, hogy a tanulmány nem foglalkozik a "boldogok a lelki szegények" tézissel, amiben szintén van ráció, hiszen ha kevés adat áll rendelkezésünkre, könnyebben kiteljesedünk abban, ami épp körülvesz minket.

2. Oldd meg a problémáidat!

Ha sikerül győzedelmeskednünk egy gond felett, az sikerélményt ad, a sokszorosan átélt sikerélmény pedig növeli az önbizalmat. Ha van önbizalmunk, könnyebben érvényesülünk. A problémák megoldásához több gógyi kell mint gondolnánk, hiszen a szálak kibogozása a zavaró tényező lokalizálásával kezdődik. Ha ezen túl vagyunk, akkor jöhet az igazán nagy falat, vagyis a probléma megoldása. A boldogsághoz nem árt ha empatikusak vagyunk, hiszen már rég kimutatták, hogy azok, akik képesek felhőtlenül örülni mások sikerének, lopva a saját boldogságukat is építgetik. Vagyis okosan tesszük, ha a sárga irigységet jó mélyen lelakatoljuk magunkban, mert az irigykedéssel csak rontjuk az esélyeinket.

3. Egyszerűsítsd le az életed!

Épp a napokban olvastam valamelyikőtök kommentjét, ami arról szólt, hogy ha valaki bonyolult életet él, azt többnyire csak saját magának köszönheti. Drasztikus elszólásnak tűnhet, de tény, hogy bőven van benne igazság. Persze nem a külső befolyásoló tényezőkről beszélek, hanem azokról a dolgokról, amiket mi irányítunk. Hajlamosak vagyunk például párhuzamosan végezni ezer teendőt, hiszen ezzel időt spórolunk meg, csak közben semmit sem élünk meg annak mélységéig. Tévét nézünk, mailt írunk, közben még telefonálunk is. Miért? Jobban tesszük, ha egyszerre csak egy dologra koncentrálunk, így előbb leljük benne örömünket, legyen az bármi. Mentségünkre legyen mondva, hogy az egyre gyorsuló világ rendre azt üzeni, spóroljunk az idővel, cselekedjünk paralel.

4. Sportolj!

A testmozgás áldásos hatásait mindenki tapasztalta már. Ha hiszitek ha nem, a sport afféle drog, a notórius testedzőknél megfigyelték, hogy ha hirtelen felhagytak a rendszeres mozgással, kedvük rosszabb lesz, sőt egyesek depresszióba is zuhannak. Sportolás során testünkben megemelkedik a kortizol, más néven stresszhormon. Ez segíti a zsírok lebomlását, vagyis többek között ettől leszünk fittek és karcsúak. Ha már a hormonoknál tartunk, muszáj megemlíteni az endorfint, amire szintén jó hatással van a testmozgás. Mikor fizikai megpróbáltatások elé helyezzük a testünket, az próbálja a legjobbat kihozni magából, így többek közt boldogsághormont termel. Biztosan ti is éreztétek már egy kimerítő futás, úszás vagy bringázás után, hogy "Hú, ez de jól esett". Ez bizony nem véletlen, hiszen a tested mondhatni hálás az alapos megmozgatásért, aminek számtalan jótékony fiziológiai tulajdonsága van.

5. Mutasd ki az érzelmeidet!

Boldogságunkat kimutatni nem túl nagy teljesítmény, de mi a helyzet a negatív impulzusok feldolgozásával? Ha tartósan nem mutatjuk ki, hogy valami igenis bánt minket, az rövid távon komoly frusztrációhoz vezethet. Már írtunk arról, hogy adott helyzetben igenis ér kimutatni a dühünket, hiszen ezzel csak megelőzzük a komolyabb bajokat. Érzelmeink megélése ugyanolyan elemi szükséglet, mint az evés vagy az alvás. Elég azt az egyszerű példát venni, mikor nem nevethetünk, hiába indokolná a helyzet. Komoly erőfeszítést igényel a felröhögés visszatartása. Sajnos érzelmeink elfojtása korántsem ennyire látványos dolog, mégis nagyon kártékony. Éreztétek már azt a fajta megkönnyebbülést, ami egy alapos zokogás után jön? Nem véletlen, ugyanis ezzel hatástalanítjuk a feszültséget, ami a bőgés után képtelen tovább motoszkálni.

6. Vissza a természethez!

Bizony, már Rousseau is megmondta, az embernek létszükséglete, hogy kellő közelségben éljen az anyatermészettel. Ezzel ellentétben többségünk akkor lát közelről fát, mikor karácsonykor feldíszíti a fenyőt. Na jó, lehet hogy máskor is, de a lényeg, hogy korántsem töltünk annyi időt a szabadban, amennyi kelően szolgálná mentális felfrissülésünket. A természet iránti elköteleződésünk azonban mindennapos, hiszen elég csak fél órát tévézni, legalább egyszer biztosan találkozunk egy, a környezettudatosságot promotáló reklámmal. Az más kérdés, hogy ezek csupán szavak maradnak vagy tetteinkkel is teszünk a bolygó jövőéért. Nem ártana ha az utóbbi megoldás mellett voksolnánk, hiszen több kutatás is bizonyítja, hogy az egészséges mentálhigiéniához vagy épp a felépüléshez is nagyon jól jön a természet közelsége. Elég ha csak a szanatóriumokra gondolunk: hát persze hogy mind valahol a zöldben van. A téma olyannyira komoly, hogy hozzá kapcsolódó szakkifejezés is van: biofília. A fogalom Edward Osborne Wilson nevéhez köthető, aki szerint az ember egy olyan emlős, ami változatosságot és sokszínű ingert keres a környezetében. Az elmélet azt mondja, a mentális egészségünkhöz elengedhetetlen, hogy más fajokhoz és a természethez is mély és kiegyensúlyozott szálak kössenek benünket.

7. Vedd meg a boldogságot!

Kapásból két példa jut eszembe - az egyik a nagysikerű Beatles sláger, a Can't buy me love, a másik pedig Julia Roberts mondása. A színésznő egyszer azt nyilatkozta, hogy bár a pénz nem boldogít, mégis mennyivel jobb egy Rolls Royce-ban bőgni mint a metrón. Mindenki döntse el, hogy tud-e azonosulni ezzel a mondással, azt viszont kijelenthetjük, hogy boldogságunkat igenis megspékelhetjük néhány bankóval. Mivé lennénk, ha ehhez az állításhoz nem kapcsolódna egy tudományos terminus? Mondjuk együtt: Easterlin Paradox. A híres neves közgazdász, már 1974-ben megírta, hogy a gazdagság foka és a boldogság nem állnak egyenes arányosságban, vagyis kereshetünk bármennyi pénzt, előbb utóbb eljön az a pont, amin túl már nem ad semmi pluszt az egyre zsírosodó bankszámla. Ki ne ismerné azt a jóleső érzést, mikor magunkévá teszünk egy kiszemelt ruhadarabot? És ki ne ismerné azt a sokkal rosszabb szájízt, amikor nem engedhetünk meg magunknak valamit? Ez utóbbit minél többször érezzük, annál elkeseredettebbek leszünk, annál inkább hajszoljuk a pénzt. Érdekes megfigyelni, hogy a dollármilliomos örökösnő, Paris Hilton miket postol a Twitterre: boldogság, szerelem, szabadság, kielégültség... Ez persze nem jelenti azt, hogy az ő élete álom mámor, de mégis csak nyugodtabb az ember, ha egy kiapadhatatlan bankszámla büszke tulajdonosa. No persze más kérdés, hogy milyen minőségű boldogságot ad a lóvé.

8. Menj le alfába!

Merjünk önzők lenni, és mondjuk ki bátran: igenis van olyan, mikor csak magunkkal akarunk foglalkozni! A tevékeny hétköznapok sokszor elnyomják a kis hangokat a fejünkben, pedig mekkora szükségünk van azokra a belső sugallatokra. A meditáció tökéletes tevékenység az ellazuláshoz és a teljes kikapcsolódáshoz, továbbá olyan agyi területeket is megmozgat, amiket egyébként nem használunk. Ha örömmel választanád ezt a remek stresszoldó módot, először érdemes profi szakemberhez fordulni, vagy beszerezni egy dvd-t, ami hasznos tanácsokkal lát el. Már az ókorban is boldogság egyik fő forrásának tekintették a transzcendenssel való kapcsolatot, és összességében elmondható, hogy a transzcendencia bizony jó hatással van mind a testre mind a szellemre. Senki sem mondja, hogy legyünk órákig magunkban ülő katatónok, de legyenek pillanatok, amiket csak önmagunkkal töltünk el. Kicsit jobb, mint a pénz...

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások