Közösség

Érintetlen természet

4552

A hosszú hétvégén leutaztunk anyósékhoz (Csongrád megye, Makó), akik azzal az ötlettel álltak elő, hogy látogassunk el a közelben lévő Mártélyra. Reggel miután készen lettek a szendvicsek (mert spórolósra kellett fogni a figurát) és bepakoltuk a cuccokat az autóba (pléd, horgászbot, napernyő) elindultunk Hódmezővásárhely felé, közigazgatásilag ide tartozik a piciny falu.

A Tájvédelmi körzet (2232 hektár) a Tisza bal partján helyezkedik el és három részre tagolható. Az északi részt a Mártélyi holtágat, (azok a levágott folyókanyarulatokat, amelyek legalább egyik végükön, rendszerint az alsó végükön összeköttetésben maradtak az anyafolyóval), ahol mi is voltunk leginkább az üdülni és kikapcsolódni vágyók keresik fel érintetlensége és kellemes hangulata miatt. A középső rész – Kutyafenék- egy átmeneti zóna, még Körtvélyes és Barci (ez a 3. egység) természetvédelmi rendeltetésű. Ebben a községben egyébként körülbelül ezernégyzázan élnek, sokan mezőgazdasági munkából tartják fenn magukat (árpa, búza –és kukoricatermesztés), de sokan átjárnak Hódmezővásárhelyre dolgozni.

Szóval megérkeztünk az északi részre, ahol a holt Tisza úgy csillogott a verőfényes napsütésben, mintha ezer angyalka táncolt volna a víz felszínén. Szemet gyönyörködtető volt a látvány és az, hogy az emberek még tudnak kultúrátlan kikapcsolódni. Nem voltak részeg fiatalok, sem picsogó tini lányok monokiniben, nem volt hangosbemondó és rádió de még üvöltő kisgyerek sem. Nem tobzódtak az emberek, nem siettek sehová, szépen komótosan kiélvezték a csendet és a zöld Kánaánt. A Mártélyi részen ha jól emlékszem összesen 2 vendéglátó egység volt –ez is meglehetősen szolid- és talán 2 helyen lehetett csónakot bérelni.
A Zöldek olyannyira vigyáznak erre a természeti csodára, hogy az egész szakaszból egy 15 × 15 „medence” rész van elkerítve hurkákkal, onnan a békaszőlő, békalencse, sulyom zöld levelei és a tüskés termései is ki vannak pucolva. Ebben a részben inkább a kisebbek fürdenek, a bevállalósabbjának ott a „sűrűje”. Mivel igen dús a növényzet és az állatvilág is gazdag, továbbá a víz is erősen iszapos, ezért fürdőző embereket nem nagyon láttunk, viszont csónakázni annál többen merészkedtek a vízre. Mi is béreltünk csónakot (500 ft/óra) és eveztünk is egy jót, embert kiraktuk egy bozótosba mert horgászni akart és csak este mentünk érte. Horgászjegyet a falu központjában lehet vásárolni, mi ezt nem tudtuk és a strandról vissza kellett autózni, de mivel nincsenek nagy távok a fiúk meg is oldották negyed óra alatt.

A part mentén stégek és csónakok árválkodtak, a járdasziget mellett pedig már kezdődött is a nyaralóházak keskeny sávja. Nem egymás hegyén-hátán, csak szerényen és kulturáltan. Voltak kiadó szállások 2000Ft/fő/éj-től egészen 5000 ft-os éjszakáig. Mivel volt estére programunk nem aludtunk ott, de legközelebb mindenképp kihasználjuk az alkalmat. Nagyon jól éreztük magunkat, jó volt látni, hogy vannak még érintetlen területek, amiket nem találtak meg a pénzes befektetők és arra is jó volt újra rádöbbenni, hogy ha szépet akarsz látni, nem kell messzire menned.

Az olvasói cikkek tartalmának valódiságáért a cotcot.hu szerkesztősége nem vállal felelősséget. Ezen szolgáltatásunkat olvasóink saját felelősségükre vehetik igénybe. A szerkesztés jogát fenntartjuk!