Divat

Soványodnak

4453

Már korábban olvashattatok arról, hogy mi a véleményünk a hirdetésekkel teletűzdelt divatmagazinokról. A Négyszáz oldal reklám című cikkben a külföldi nagynevű újságokról beszélgettünk, amelyeknek több mint a fele hirdetés, amiket még csak blokkolni sem tudunk, mint az internetes siteoknál. A helyzet a válsággal csak romlik, hiszen a divatipart, annak is leginkább a magazin szegmensét sem hagyja hidegen a gazdasági krach.

Magazinok válságban

Nemrég jött ki a márkák top százas listája, és az ehhez kapcsolódó elemzésben olvastuk, hogy a luxuscikkeket nem érinti a gazdasági válság, hiszen vevőkörük viszonylag stabil. Igen ám, de az olyan kiadványokat, mint a Vogue, vagy a Vanity Fair hozzánk hasonló közönséges földi halandók is megvásárolják, akiket pedig igenis érint a mostani gazdasági helyzet. Éppen ezért az eladások csökkentek, sokan mondtak le erről a "luxusról". Az eredmények szerint az első félévben 2%-kal estek vissza az eladások a piac ezen részén.

Az értékesítés csökkenésével megfigyelhető, hogy az oldalszámok is rövidülnek az elmúlt évekhez képest, de furcsa mód a hirdetések aránya viszonylag stabil. A rekord súlyú és oldalszámú 2007-es szeptemberi lapszám után, ami nyolcszáznegyven oldala és két és fél kiló volt, a Vogue 2008-ban ugyanebben a hónapban már csak hétszázkilencvennyolc, 2009-ben pedig ennél is kevesebb, ötszáznyolcvannégy lappal jelentkezett. Az oldalszámok csökkenése nem lenne feltétlenül baj, ha a hirdetések rovására menne. De nem megy jelentősen, bár igaz, hogy csökkenő tendencia mutatkozik ezen a téren. Míg 2007 szeptemberében a magazin 86% volt reklám, így csak száztizenhárom tartalmas oldal volt beleértve a divatanyagokat is, addig 2008-ban 84%, ami százhuszonnégy lapot jelent, 2009-ben pedig 73%, ami pontosan százötvenhét oldal.

Az amerikai Vogue egyedül azzal a márciusi számmal tudott jó eredményeket elérni, amin az új first lady, Michelle Obama volt látható. Persze az oldalszám csökkenés nemcsak a Vogue-ot sújtja, észrevehető a Vanity Fair-nél és W magazinnál is.

Néhányan elbuknak

Nemrég jött a hír, hogy csődvédelmet kért Németország legnagyobb divatháza, az Escada. A második bekezdésben taglaltuk, hogy a luxusmárkákra nincs hatással a válság, de egy korábban is problémákkal küzdő divatházat mégis érzékenyen érinthet.

A cég már négy évvel ezelőtt próbálta átcsoportosítani azt a kétszáz millió eurós hitelét, amit 2012-ig kellett volna visszafizetnie. Ma már egyértelmű, hogy az adósságrendezés nem megoldható, a gazdasági válság egyáltalán nem könnyítette meg a divatház helyzetét.

Egy divatház sikere nagyban függ a kreatív igazgató személyétől. Gondoljunk csak bele: nem véletlen, hogy a Lagerfeld vezette Chanel, vagy a Marc Jacobs irányította Louis Vuitton házak ennyire sikeresek. Egy kreatív, ötletekkel teli és fáradhatatlan tervező csodákat képes művelni egy-egy nagy múltú márkával.

Az Escada kreatív vezetője 2006 óta Damiano Biella, aki előtte Valentinónak és Carolina Herrerának dolgozott. A neve persze nem olyan közismert, de már 2009 februárjában felröppent a hír, hogy el akarja hagyni a házat.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások