Közösség

Mik ezek, öcsém?!

4438

Óriási fesztivál van hazánkban, a Sziget. Ez szervezői állítások szerint bőven üti a nemzetközi szintet, bizonyítja ezt az is, hogy a jegyek hetven százalékát bizony külföldiek vásárolják, azaz mára inkább egy Európa-kemping lett a Sziget, mint magyar fiatalok találkozóhelye. Persze ezzel nincs semmi baj, és betudhatjuk a hatékony kommunikációnak és reklámtevékenységnek vagy épp annak, hogy nekik még mindig olcsó országunk, és megéri jó pár évvel évvel ezelőtt hájpolt zenekarokat meglesni ebben a gyönyörű városban. Ám az utóbbi évek külföldi boomja mellett még egy komoly jelenség ütötte fel a fejét, ez pedig a szigetcikizés. Talán nincs köztünk olyan, akinek ne lenne legalább egy hangosan pfújoló ismerőse, olyan valaki, aki egyre fogadkozik, a lábát sem teszi ki idén, hisz a rendezvény szánalmas. A Sziget cikizése menővé vált. Idén aztán megjelent a folyomány, a fesztivált cikizők cikizése, a nem menőzés nem menőzése. Kiváltképp a főváriosiak körében ugyanis mindig akad egy rendezvény, jelenség, előadó, hely, aminek látogatása, hallgatása, élvezése mindennek a legalja, és azt csak béna emberek teszik. Persze ezt is lehet, de fröcsögve szidalmazni mindenkit, aki azért jól érzi magát valahol, enyhén bicskanyitogató egy idő után. Nem érdekel, rendben van, akkor ne foglalkozz vele.

Úgyhogy mi is inkább azokkal foglalkozunk, akiket érdekel, így felmértük, hogy ismerőseink milyen programra mennek ki legszívesebben. Kiderült, hogy a fő motiváló erő egy-egy nap kiválasztásában az ár-érték arány. Tehát hiába kíváncsi valaki a Faith No More-ra, inkább kiválaszt egy olyan napot, amikor a tíz és félezer forintjáért kap mondjuk háromszor annyi közepes kedvencet, mint egy nagy favoritot. Nézzük hát szépen sorjában, hogy mi - teljesen egyéni ízlés alapján - kiket, miket nézünk-, hallgatunk meg, ha kimegyünk idén a Hajógyárira. Elképzelhető, hogy minden nap kint lesz egy cotcot girl, tehát ez alapján programozzatok, hátha összefuttok velünk.

Újhullám

Szerdán kezdjük a Szigetet. Ezen a napon szinte mindenki egyöntetűen a világ legjátékosabb zenekarát, a Nouvelle Vague-ot szeretné látni, vagy azért, mert hallotta, hogy Balaton Soundon is nagyot alakítottak, vagy mert ott pont nem látta, esetleg a kedvence, és jó lesz most élőben. Tény, hogy már a zenekar neve is eklektikus, hiszen franciául új hullámot jelent, angolul new wave-t, portugálul bossa nova-t, ennek megfelelve ezeket a stílusokat ötvözi. A Nouvelle Vague a poszt-punk hullám legnagyobb slágereit a legelképesztőbb ma dívó zenei irányzatoknak álcázva adja elő: szívtipró francia sanzonként szólal meg a Dead Kennedys Too Drunk To Fuck-ja, Billy Idol Dancing With Myself-je izzó karribi jazz-ként. Friss, pimasz, intelligens, charme-os, szórakoztató!

Mivel a 2009-es év gitárzenében kicsit erősebb, nem mehetünk el a post-punk White Lies zenekar mellett, akik a WAN2 színpadon tépik majd a húrokat. Ezek után hova vet minket szigetes sorsunk, nem tudhatjuk, de biztosan nem fogtok minket látni, headbangelve a a Rock színpadon, ahol Prosectura, PUF és Junkies lesznek szerdán a húzó nevek. (Persze a következő bemutatkozó szöveggel sem tudunk azonosulni: "Imádom a rockot, a fémeket, a kemény kutyákat és a nagy autókat!" De, aki igen, annak ott a helye!) Este hétkor már el lehet kezdeni a szeletelést - ezt mi nem tesszük -, akinek ahhoz lenne kedve José Padilla-val, és az átmenetileg süketté lett Pete Tong-gal koronázhatja meg az éjszakáját a Party Arénában.

Esti harangszó

Néhány hónapja, amikor kiderült a Sziget line up-ja, elképzelhetetlennek tartottam, hogy kihagyjam a The Ting Tings koncertet. Annyira viccesek, poposok, és az énekescsaj a 2008-as év egyik legnagyobb slágerét, a That's Not My Name-et énekli, persze emellett még érdemes Jules De Martinóét is megjegyeznünk. Ők ketten alkotják az egyik legígéretesebb brit indie zenekart, a lendületes gumi-gitárpoppal alternatív körökön túl is hódító The Ting Tingst. A minden év januárjában megjelenő BBC Sound szakmai reménység-összeállításban a 2008-as évet meghatározó zenekarok között említették az akkor még lemez nélküli The Ting Tingst, amely azóta már megjelentette tíz slágeres első albumát, We Started Nothing címmel. Sajnos számomra egynyári zenekar maradt, úgyhogy nem fogok megmürnyedni, ha nem látom őket.

The Ting Tings

Ha már itt tartunk, akkor nagy kedvencünk, aki már nem is létezik, az egyik sztárfellépő csütörtökön, Normann Cook. Ő, ha a The Brighton Port Authority (A Brightoni Kikötői Hatóság) néven lenne a húzóarc a Szigeten, akkor azt mondanám: up to date-ek vagyunk, de nem, mert még mindig a már nem létező Fatboy Slim az a név, ami csalogatja az embereket a Nagyszínpad elé. The BPA vs. Fatboy Slimre csápolnál, mi?

Csütörtökön még részünk lehet a triphop gyermeke, Tricky suttogó zenéjében. Ő a kilencvenes években vált ki a Massive Attack-ből, és szólóként vert hidat a rock zene és a hip-hop között, sajátos stílusával. Tricky előtt a Budapest Bárra tangózunk, utána pedig a Colorstar új albumára csodálkozunk rá. Ha keménykedni szeretnének, a lágy zenei hullámok után, akkor tessék pogózni a Rock színpadnál a HétköznaPI CSAlódások punkzenéjére!

The BPA

Pénteken tánccal melegítünk a Muchachito Bombo Infierno koncertjén a WAN2 sátorban, aztán kicsit rápihenünk mezítláb a Cökxpôn Ambient Sátorban, ahol Praxinoscope Visual Performance lesz napnyugtától napkeltéig. Majd Pendulomon őrülünk meg a már egyáltalán nem divatos drum and bass-től, és persze jön a Prodidzsáj. "Tudom már melyik az a prodidzsáj! Ájmöszájörfájtör!"

Áj láv Brájen!

Szombaton este hatkor lecövekelünk a Nagyszínpad előtt, és tizenegyig el sem jövünk onnan. Na, jó egy kicsit talán borozni, de maradunk a közelben. Ugyanis hattól Nagy Britannia extravagáns acid-rave sci-fi punk-funk zenekara, a Klaxons játszik. 2007-ben Myths of the Near Future című albumával maszatolta össze a rave műfajáról alkotott torz képet, felidézve a Happy Mondays óta feledésbe merült műfaj eredeti komiszságait. Ezt követően jön a borozós másfél óra, majd a PLACEBO! Rita és Henci nagy-nagy kedvence, akik az új Battle For The Sun albumukkal megint magukba bolondítottak minket. A nemtelen Brian Molko pedig azóta az örök szerelmem, hogy egy tiszta reggelen lesétált egy toronyház oldalán.

Placebo

Az utolsó Sziget napon Dj Bootsie Quartettjével indulunk neki az éjszakának, és a Korai öröm sámánzenéjével vezetjük ki magunkból az utolsó energiahullámokat. Közben pedig érkeznek is a fülünk felé a rock retro dallamai. Valaki huszonhatodszorra is megnézi - mi nem - az Offspringet és a Faith No More-t. Hát, köszönjük szépen. "Senkiháziak kezében van a popszakma!"

Bootsie

Pedig vasárnapra van két valóban kihagyhatatlan ajánlatunk az egyszer már szigetelő Tiken Jah Fakoly egyenesen elefántcsontpartról érkezik. Két évvel ezelőtt a legmosolyogtatóbb, legmeghatóbb, legléleksimítóbb és egyben legkirályabb koncertjét adta a csávó a világzenén, s bizonyára nem lesz ez másként idén sem. Őt megmutatjuk, de a másik nevezőt az éjszakára, a Squarepushert nem. Ha ismered ott leszel.

Nappalra

Biztosan sokatok elgondolkodik azon is, hogy vajon napközben mit csinálnak a cotcot lányok a Szigeten. Nos, az első és legfontosabb, hogy végre kikölcsönzünk egy embert. Egy olyan embert, akivel egy órán keresztül lehet beszélgetni az őt érintő előítéletekkel kapcsolatban. Lesznek leszbók, muzulmánok, zsidók, HIV fertőzöttek, romák, BKV-sok. Azt még nem tudjuk, kivel dumáljunk. Valami helyes zsidó gyerekkel, hátha mond valami túlélési törvényt a gazdasági válságra. A civil szigeten ezen kívül is van számtalan minket érdeklő program. A Magyar Pszichológiai Társaság játékát tuti kipróbáljuk. Programjaik közben közelebb kerülhetünk embertársainkhoz, játékos formában tanulhatunk egymásról, magukról, mások elfogadásáról vagy akár a kirekesztésről. Mindezek mellett idén meghatározó részei a programnak a játékok és a kreatív feladatok, amik könnyed szórakozást jelenthetnek egy-egy elhajlós este előtt. Mivel szeretünk filozofálni, keressük az élet értelmét, ezért biztosan elmegyünk az Új Akropolisz Filozófiai Iskola sátrába. A fő kérdésünk a "miért". Állításuk szerint erre igyekeznek egyre jobb válaszokat adni, segítségül hívva Konfuciuszt, Buddhát, Platónt, de akár Yoda mestert is.

Mi már tudjuk, hogy a pénz nem ehető, ezért a Sziget Zöld udvarában biztosan felbukkanunk néhányszor, ahol egész héten napelemes mobiltelefon-töltés, klímafotózás, kvízek, tesztek, állat-origami, hennázás, és ki tudja, még mi van... Öko-globál aktivista filmek, kerekasztal beszélgetések, vitafórum, és esténként élőzenei programok a chill-out sátorban. Az udvar éjszakai hangulatvilágítását idén környezetbarát, alacsony energiafogyasztású LED-technológiás világítótestek és LED-es fényfüzér biztosítja. A rendszer akkumulátorokról üzemel, amit napközben napelemek töltenek fel. A filmvetítések és beszélgetések helye a Fair Trade teázó chill-out sátra!

És, amit semmiképpen nem hagyunk ki, bár nem nappali program, az a katalán társulat előadása. A világ leglátványosabb színházi produkciójával érkezik az idei Szigetre a fennállásának harmincadik születésnapját ünneplő La Fura dels Baus. A katalánok a 2009-es Sziget Fesztiválra is új műsorral készültek. A "The Beat in the Dark" címet viselő előadásban a színpadi, cirkuszi, akrobatikus elemek és a zene egyenlő hangsúlyt kapnak. A helyspecifikus előadás alapjául szolgáló zenét is a budapesti helyszínhez kötődően választották ki. Külön érdekesség nemcsak a magyar közönség, de magyar művészek és önkéntesek bevonása is az előadásba. A záró jelenetben 60 magyar önkéntest emelnek a magasba. A zenei kollázs főleg magyar zeneszerzők műveiből áll majd, és a társulat művészeti vezetője által kiválasztott Bíró Eszter színésznő-énekesnő személyesíti meg az Erdő Boszorkányát. A Sziget ezzel is bizonyítja, hogy fontos számára a sok koncertprogram mellett az új produkciók létrehozása is, nemzetközi együttműködéseken keresztül. A La Fura dels Baus első magyarországi szereplése is erre lesz példa. A közel egyórás előadás augusztus 12-től 16-ig minden este látható lesz a domb oldalában.

És a kontrollcsoportunk tagjainak - barátok - válaszai, hogy mit néznek meg a Szigeten: SKA-P, Primal Scream, Prodigy, Pendulum és Grooverider, ármin van bhuu uu úúrent, Nouvelle Vague, The Ting Things, IAMX, Bloc Party, Editors, Klaxons, Wovenhand vs Muzsikás vagy épp a FNM, Tricky nevű figura, Faith No More... És a legjobb válasz: "Egyszerűen csak jó piszkosan, söröskorsósan, betépve röpködni és azokkal az emberekkel együtt lenni, akikkel úgy igazán jó az illuminált lét. Nekem ez az igazi neveletlen szétcsúszásról szól. De még mielőtt beinnék, mindig adok vért!"