Közösség

Megleckéztetnek

4376

Az alantas nyári munkákat már kiveséztük, amik nem kötelezők, azaz opcionálisan választjuk őket vagy a körülmények kényszerítenek rá, hogy elvégezzük azokat. Nos, a nyári tanulással is ez a helyzet. Vagy muszáj vagy saját érdekünkben tesszük, mert rájöttünk, amit évek óta próbálnak belénk verni: "Kislányom, amit megtanulsz, senki nem veheti el tőled!" Annak, hogy a nyári szünidőnket részben tanulással töltjük, számtalan oka lehet. Eleinte - mondjuk általános isi alatt - muszájból nyomjuk. Kötelező olvasmányokat adnak fel a tanárok, amelyeket magunkévá teszünk, hiszen olvasmánynaplót kell írni belőlük. Aztán van, amikor bukfencezünk év végén, és pótvizsgára készülünk, ez akár még huszonévesen is előfordul egy-egy rosszul sikerült vizsgaidőszakot követően. Vannak, akiket a szüleik presszionálnak a nyári tanulásra, úgy hogy nyelvi táborokba íratják be őket. Léteznek még a nyári egyetemek, nyelvi utak és sorolhatnám, lássuk mit, hogyan és miért?

Olvasónapló

Kőszívű ember fiai, Egri csillagok, Tüskevár, Légy jó mindhalálig... Mindannyian emlékszünk az első kötelező olvasmányokra, a nyaranta végigszenvedett könyvekre, majd a sok-sok oldalon keresztül megírt - lemásolt - olvasónaplókra. Apám nagyon szerette az Egri csillagokat, nekem kislányként kevésbé mámorította el az agyamat. Hasonlóan éreztem Fekete regényeivel, vagy épp a koromhoz egyáltalán nem passzoló kötelező olvasmányokkal. Természetesen mindegyiken átrágtam magam, vért izzadva megírtam az olvasónaplókat, amelyek akkoriban nem ám négy-öt oldalból álltak, egy teljes A/4-es vonalas füzetet tele kellett írnunk - gyöngybetűkkel. Szerencsémre a padlás őrizte még apám és eminens testvérhúga húsz évvel korábbi munkáit, így sokat meríthettem belőlük.

Memoriterek

Tanáraink másik kedvenc célja volt, hogy minél több verset bemagoltassanak a diákokkal. Amikor vakációra mentünk, még lazán tekintettünk az olyan feladatokra, hogy "Megtanulni kívülről Arany János Ágnes asszony balladáját", egyáltalán nem rettentett el a szöveggyűjteményben, Petőfi János vitéze mellett a jegyzet: "kívülről". Aztán a szünidő utolsó hetében volt idegeskedés, turbóban memorizálás, amikor még „Tüzesen süt le a nyári nap sugára”, szentségeltem, hogy "Oh! irgalom atyja, ne hagyj el." Jellemzően az utolsó hétig nem is foglalkoztam a nyári szünetre kiadott házi feladatokkal, hiszen azért volt az a két és fél hónap, hogy pihenjek! Persze utólag értem én, hogy mozgásban kellett tartani az agyunkat, de nem lehetett volna valami élvezetesebb módját találni ennek? Ma már remélem nem így működik. Kívánom az összes középiskolásnak, hogy a zöld matek feladatgyűjteményt se kelljen rongyosra lapozgatnia nyáron! 

Bukás

Volt néhány osztálytársam, akik már általánosban bukdácsoltak, nyáron pótvizsgára készültek. El sem tudtam képzelni, milyen érzés lehet. Bevallom, kicsit le is néztem azokat a diáktársaimat, akik ilyen rosszul teljesítettek, egy cseppet sem sajnáltam őket, hogy az év közbeni mulasztásukat nyáron kellett bepótolniuk. Aztán megkaptam a leckét én is. Második gimnazista voltam erős négyes átlaggal (4,5 volt pontosan), amikor is G. Hajnalka, egyetemről újonnan kikerült matektanár, úgy gondolta, hogy egy egész hét tizedes matek teljesítményem ellenére megránt. Év végén! Úgy, hogy mellette csak jeles osztályzataim voltak minden tárgyból, kivéve tesi, fizika és kémia, mert ezekből négyes voltam. Megbuktam. Nincs apelláta, akkor most korrepetálás, nyári munka, hogy legyen pénz a korrepetitorra, és tanulás. Ebből állt a nyaram. Utáltam! Viszont nagyon sokat tanultam akkoriban az életről. Megtanultam, hogy a munkám gyümölcse, tehát a pénz, a legtöbb esetben nem szórakozásra, bulira, hanem kötelezően kifizetendő dolgokra megy el, megtanultam, hogy mennyire keményen kell dolgozni a boldogulásért. Jó lecke volt, bár soha nem fogom megérteni, miért kellett 1,7-re meghúznia... 

Parlevú...

Sokan intenzív nyelvtanulást folytatnak nyáron is. Évközben, gimnáziumban, vagy akár egyetemi évek alatt, a szorgalmi időszakon kívül próbálják még tovább fejleszteni a nyelvtudásukat, akár nyelvtanfolyamokon, nyelvi táborokban, esetleg anyanyelvi környezetben. Itt egy saját cél lebeg, minél jobban beszélni adott idegen nyelvet, nincs nyomás, csak egyéni célok. Anyanyelvi környezetben eltölteni néhány hetet, ott tanulni elég költséges megoldás, bár elképzelhető, hogy egy szuper év végi eredményért valakit a szülei megajándékoznak egy ilyen utazással. A nyelvtanfolyamok, nyelvi táborok is elég drágák, viszont jó hír, hogy ma már minden fent van az interneten, nyelvtani leckéktől kezdve a hanganyagokig könnyen elérhetőek az idegen nyelvek. Így ha valaki nyáron nyelvet szeretne tanulni, akár ingyen is megteheti, csak akarni kell.

Nyári egyetem

A Bécsi Egyetem Finnugor tanszéke a következőt kínálja nyárra az egyetemistáknak: "A nyári egyetem lényege röviden összefoglalva: három hét intenzív nyelvtanfolyam, osztrák-magyar tematikájú előadások (kultúrtörténet, irodalom), közös kirándulások (súlypontok: nyugat magyarországi régió és Burgenland), számos közös szabadidős program. A hallgatók a három hét alatt rendszeresen használják a célnyelvet, különösen fontos, hogy a tanórákon kívül is. Kiemelendők az osztrák és magyar hallgatók által közösen végrehajtott kisebb projektfeladatok és a közös tanulás." Tehát úgy szereznek ismeretet a szorgalmi időszakban is tanult tárgyakból, illetve ezekhez illeszkedően, hogy a vizsgaidőszakot követően néhány hetet interaktív tanulással töltenek. Nevezhetnénk akár tábornak is, de persze ez már sokkal felnőttesebb, célzottabb formája a tudás megszerzésének.

Gyakorlat a szakma anyja

Amikor már nagyok vagyunk, és eldöntöttük, hogy mivel szeretnénk foglalkozni, miután az oktatási rendszerről leválunk, érdemes nyaranta szakmai gyakorlatra menni akkor is, ha az adott évben nem kötelező. Ilyenkor a pénzkeresés stresszfaktora még nem olyan intenzív, több lehetőségünk van betekinteni a szakma rejtelmeibe. Cégvezetőnkhöz, néhány hete érkezett egy levél, amely annyira kreatív volt, hogy gondolkodás nélkül felvette a levél íróját gyakornoknak. Egyikőjüknek sincs konkrét anyagi haszna ebből a partnerségből, mégis mindketten tisztában vannak a hosszú távú előnyeivel. Konkrétan a fiú CV-jében remekül mutat majd ez a gyakorlat, a cég pedig rengeteg új impulzussal gazdagodhat. A lehetőség adott. Lássuk a levelet, amely levette a lábáról a főnököt!

Példaértékű

"Tisztelt xxxxxxx!

S. András vagyok, a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola szeptembertől harmadéves kereskedelem és marketing szakos, marketing menedzsment szakirányos hallgatója.
Budapest XVIII. kerületében, Pestszentlőrincen élek.

Azért bátorkodtam levelet írni, mert egyszerűen letaglózott honlapjuk -ezáltal Cégük- dinamizmusa és ez a sugárzó kreativitás, melynél kellemesebb munkakörnyezetet elképzelni sem tudok.

Nem tudom, hogy szoktak-e szakmai gyakorlatra diákokat fogadni, foglalkoztatni, de adni akartam magamnak egy esélyt, vállalva akár egy jelképes összegért (akár 1 Ft) is folyamatos munkát a szakmai fejlődésem jegyében és egy hasonló dinamikus, színes gondolkodásmód elsajátítása érdekében. Teszem mindezt azért, mert diploma után szívesen képezném magam tovább online marketing irányba, így az Önök környezetében végzett munka kiváló tanulópénz lehetne.

Továbbá sajnos a környezetemben nincs alkalmas személy, egy jó kis "brainstormingolásra", viszont volna 9-10 életképes főként web 2.0-ás elképzelésem, melyekről szívesen beszélgetnék nálam jóval tapasztaltabb szakértőkkel.

Mellékelten megküldöm az önéletrajzomat, bízva abban, hogy legalább egy személyes találkozásra lehetőséget kapok.

Tisztelettel és köszönettel:

S. András
Tel.: 06 70 xxx xxx

u.i.: Ne haragudjanak, hogy mindannyiuknak elküldtem az üzenetet, de nem tudtam kiválasztani, hogy melyikük hatáskörébe tartozom.
Amúgy egyébként se tartottam rossz marketingfogásnak - ha csak 1 percig is - de téma leszek az ügynökségen.
:)"

Te szoktál tanulni nyaranta? Muszáj? Célorientált vagy?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások