Test

Perzselő nyár

4185

"Újabb riasztást adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat a várható extrém értékű, 8,1-es erősségű UV-B sugárzás miatt." Ez sajnos általános, áprilistól szeptemberig mindennapos esemény lehet. Tavaly már riogattunk benneteket egy UV térképpel, idén sem hagyhatjuk ki ezt a borzalmas parafaktort a nyári irományaink közül.

Mindenki tudja, hogy az UV sugárzásnak milyen káros következményei lehetnek. Ha mindent tudni akartok erről, akkor érdemes olvasgatni napsugárzásról szóló oldalakat! Az UV-ból csak a B és a C rossz, de a C szerencsére egyelőre elhanyagolható, a B viszont... Tehát az UV tartomány biológiai szempontból három részre osztható. A legelőnyösebb számunkra az A tartomány, melyek a barnulást okozzák, és a gyógyászatban is használják. A C tartomány nem éri el a Földet, mert az ózonréteg kiszűri, a B viszont veszélyes is lehet nagy dózisban, leégést, bőrrákot, szembetegségeket okozhat, gyengíti az immunrendszert. 

Azt hiszed, hogy a napbarnított bőr egészséges? Micsoda tévedés, hiszen bőrünk bebarnulása épp, hogy védekező reakció, a Nap káros sugarai ellen. Ebből persze nem következik az, hogy ha már barna vagy, védelmet élvezel a káros UV-B sugarakkal szemben, aki lebarnult, az olyan, mintha négyes faktorú napkrémmel lenne bekenve, szóval ez leégés ellen édeskevés. Sokan úgy hiszik, hogy ha felhős az égbolt, akkor nincs is UV-B sugárzás, holott ekkor is a áthatol a napsugarak nyolcvan százaléka a felhőrétegen, sőt a fátyolos ég még növeli is az UV-B sugárzás indexét. Tehát, ha nem érzed a nap forró sugarait, akkor is leéghetsz, hiszen a Nap olyan sugárzása okozza a leégést, amit nem lehet érezni, a meleg sugarak infravörösek, míg a károsak UV sugarak. A legerősebb napsugárzás idején, tehát délelőtt tizenegy és délután négy óra között, ha az UV-B sugárzás magas, elegendő negyed óra ahhoz, hogy leégjünk. Ez persze nem jelenti azt, hogy megszakításokkal órákon át lehetne napozni, mert az UV-B sugárzás hatása összeadódik a nap során. 

Jogos lehet a kérdés, hogy akkor most mi legyen? Ne is menjünk a napra? Ne akarjunk tejcsoki színt? Biztosan észrevettétek, hogy az elmúlt években bizony már-már divat lett a fehér bőrszín. Nos, ha valaki kibírja napsütés, vízpart nélkül, akkor hajrá, én viszont biztosan sütkérezni fogok. Na, persze nem ész nélkül! Először is érdemes figyelemmel kísérni az UV térképeken az UV-B sugárzás erősségét és ennek megfelelően a napon tartózkodni. Lehet az UV-B index nullától nyolc felettiig terjedő, ezen belül gyengének számít a 0-3 közötti, 3-5 között mérsékelt, erősnek számít 5-7 között, 8-ig nagyon erős és e fölött extrém. Sajnos az utóbbi években leginkább az extrém jellemző. Érdekes, hogy még gyenge UV-B sugárzásnál sem szabad csúcsidőben - tehát 11-15 óra között - negyven percnél többet a napon tartózkodni. Egyéb időintervallumban ennek a duplája is megengedett, de az sem valami sok. Nagyon erős UV-B sugárzásnál maximum negyed órát tartózkodjunk a tűző napon, extrém esetben pedig kerüljük a napot, amennyire csak megtehetjük! 

Védd magad ezekkel!

A naptól védő krémek a különböző faktorszámmal nagyon hatékonyak lehetnek. Ahány faktor annyiszor több idő a napon - elvileg. Gyakorlatilag ez nem igaz. Legalábbis a hétvégi tesztemen egy ötvenes faktorú, kifejezetten arcra való naptej nem védett meg a leégéstől. Tehát faktorok ide vagy oda, óvakodjunk a napsugárzástól, persze kicsit segíthetünk magunkon, hiszen ezek a krémek kiszűrik a káros UV-B sugarakat, illetve annak a negatív hatásait. Sőt, ha valaki biztosra akar menni, még belülről is védekezhet. A béta karotin, az A-, a C-, az E-vitaminok erősítik a bőr védekezőképességét, erőteljes antioxidáns hatásukkal megvédenek a szövetroncsoló szabadgyököktől. Fagyi, hekk, lángos helyett rágcsáljunk répát, majszoljunk barackot, paradicsomot és sütőtököt a strandon. Ha mégis megperzsel minket a nap, akkor itt van néhány praktika, hogy mivel lehet orvosolni!

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások