Test

Méregtelenítés a melegben

4149

Nyár van nyár, hosszúak a nappalok, kellemesen langyosak az esték. Bár nem kevesebb a gond, mégis kevésbé érezzük a súlyát a napos, madárcsicsergéssel teli környezetben. Jó esetben ilyenkor kiegyensúlyozottabbak vagyunk, és több időnk jut saját magunkra. Közhely, de ha egészség van, majdnem minden megvan. Pedig szinte lehetetlen teljesen kiküszöbölni a rohanó életből fakadó káros hatásokat. Rengeteg méreganyag halmozódik fel szervezetünkben életünk során, szennyezett a levegő, a víz, ételeinkben hemzsegnek az adalékanyagok. Sokkal több méreg kerül a testünkbe, mint amennyi anyagcsere folyamataink során távozni tud, ezért a szervezet elraktározza őket például a kötőszövetekben, zsírszövetben. Mit tehetünk ez ellen? Enyhíthetjük a kárt, hogyha segítjük szervezetünket ezek kiürítésében, erre pedig a meleg évszakok a legalkalmasabbak.

Szükséged van rá?

Testünk öntisztító képessége páratlan, és ha a mindennapokban odafigyelünk rá, hogy ne mérgezzük szándékosan (pl. dohányzással, alkohollal, ártalmas ételekkel) nagy baj nem lehet. Viszont ha szánod-bánod, de nem figyeltél erre, mindenképp jól jön egy belső nagytakarítás. Főleg, ha a következő tünetek is megjelentek nálad: fáradékony vagy, pedig eleget alszol, sokat stresszelsz, fáj a fejed, szédülsz, ízületi fájdalmakkal, narancsbőrrel, temérdek pattanással vagy allergiás rohamokkal küszködsz.

Milyen módszerrel foghatsz hozzá?

A lehetőségek tárháza hatalmas. Léteznek különféle csodaszerek, masszázstechnikák, de a szaunázás is nagyon hasznos. Most azonban csak a pár napos kúrákra térünk ki, melyek lényege, hogy a táplálkozás korlátozásával a szervezet tartalékait mozgósítjuk, eltávolítva a felesleget, eközben pedig regenerálódunk, tisztulunk. Sokféle kúra létezik: zöldség- és gyümölcslevekkel, vagy egy bizonyos zöldségfélével, gyógyteákkal. Terjedelmében az egy-két napostól akár a két hetesig, de a hosszan tartó kúrákat szakember felügyeletével érdemes véghez vinni, ugyanis felléphetnek nem várt reakciók. A méregtelenítés ideje alatt felerősödhetnek a negatív tünetek is, ám ez csak a gyógyulás, tisztulás jele. Ajánlott pihenni ezeken a napokon és kerülni a nagy szellemi és fizikai igénybevételt. Az intenzív kúrákat nem otthon, és nem a legforróbb nyári napokon kell elkezdeni, viszont pár napos gyümölcs vagy zöldségkúrába bármikor belevághatsz. Miért pont most? Először is, mert a hőségben sokkal kisebb erőfeszítést jelent mellőzni a nehéz, laktató ételeket, és helyettük rengeteg folyadékot inni, gyümölcsöket, zöldségeket enni. Másodszor ezek a finomságok javarészt nyáron érnek, így nem feltétlen kell üvegházi, kényszerérlelt, sokszor íztelen társaikkal beérni.

Az oldalon már szó esett a gyümölcsnapok jótékony hatásáról, emlékeztetőül csak a legfontosabbak: A gyümölcsnapon összesen kb. 1.5 kg gyümölcsöt egyél meg, akár több félét is. Mellette ihatsz vizet és gyógyteákat. A lehetőleg friss idénygyümölcsöket (a legjobb persze a házi, permetmentes vagy a biopiacos) nyersen edd meg. Maximum három-öt napig tartson a kúra, és az utána következő napon csak könnyű ételeket fogyassz.

Melyik gyümölcs milyen hatással bír? 

Eper: Vizelethajtó és vértisztító, serkenti az anyagcsere működést. Antioxidáns hatású, így véd a szabadgyökök ellen és magas a C-vitamin tartalma.
Cseresznye és meggy: Tele vannak vitaminnal, mint pl. kálium, kalcium, vas. A többi vörös gyümölcshöz hasonlóan (málna, ribizli, szeder) antioxidáns hatásúak.
Citrom: Segít helyreállítani az optimális sav-bázis egyensúlyt a szervezetben és a többi citrusfélével együtt erősíti az immunrendszert.
Körte: Ballasztanyagokban gazdag, és béta-karotint is tartalmaz. Bázikus anyagai révén lúgosító hatású.
Dinnye: Sok hasznos antioxidánst tartalmaz és vizet, ami átmossa a bélrendszert.

A salaktalanításban az egy napos lékúra is segítségünkre lehet, amikor csak a gyümölcsök és zöldségek levét isszuk meg. Alapszabály, hogy zöldséget gyümölccsel ne turmixolj össze, ez alól egyedül a sárgarépa és az alma képez kivételt. Zöldségkúrát egy féle zöldséggel is hatékonyan lehet végezni, és akkor nem csak nyersen fogyaszthatod, hanem különféle módokon elkészítve. Kitűnő erre a káposzta, melynek segítségével a fogyás is könnyebb, vagy a sárgarépa, ami legfőbb karotin forrásunk, szemünk és bőrünk egészségének védelmezője. A spenót pedig könnyen emészthető, és az egyik leghasznosabb zöldség a rák kialakulása ellen. Ha kipróbálod valamelyiket, és utána frissebbnek, egészségesebbnek érzed magad, akár hetente is beiktathatsz egy-egy ilyen napot. Lehet rá még egy egész nyarad.

Az írás kedves gyakornokunk tollából fakad. Fogadjátok szeretettel, kedvességgel.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások