Test

Pihent agyú!

4090

Egy felmérés szerint az emberek saját elmondásuk szerint rosszul alvók, ezért néhányan összeálltak, és civil kezdeményezést indítottak a jó alvásért. A rossz alvás manapság a tíz leggyakoribb orvosi panasz egyike, ennek ellenére a "betegek" csupán tizenkettő százaléka fordul orvoshoz. A Pihent Agyúak Társasága (PAT) szemléletváltást sürget az alvással kapcsolatos gondolkodásban. Céljuk, hogy a tartós kialvatlanságtól szenvedők forduljanak orvoshoz, mielőtt problémájuknak súlyosabb egészségügyi, társadalmi, családi és szociális következményei lesznek.

A magyar lakosság 60 százaléka rosszul alszik - derült ki a hét európai országban közel hétezer emberrel készített nemzetközi online alvásfelmérés adataiból. A YouGov Plc.1 kutatása arra is rámutatott, hogy a kor előrehaladtával egyre több ember szenved a rossz alvás tüneteitől, mely a másnapi teljesítményt is nagy mértékben rontja. Ezen felül kísérő tüneteivel – levertség, türelmetlenség - megmérgezheti családi, baráti, munkatársi kapcsolatokat is.

Tik-tak, tik-tak

A kialvatlanságot azért kell komolyan venni, mert az kihat az élet minden területére. A rossz alvás lehet valamilyen komoly betegség jele, de tartósan okozója is. A napi stressztől a lelki problémákon át a szervi elváltozásokig számos oka lehet annak, miért nem tudunk jól aludni. Kevesen tudják, hogy a rossz alvás nemcsak egy másik alapbetegség tünete lehet, hanem gyakran önmagában betegség. Ilyenkor a belső biológiai óra elégtelen működése felelős a rossz alvásért és a kialvatlanságért. Azt, hogy valójában mi húzódik a háttérben, csak orvos tudja megállapítani.  

Frissen, fitten, vidáman!

„Talán meglepő, de sok esetben az, hogy valaki rosszul alszik, igazából csak nappal derül ki. Álmosság, fáradtság, ingerlékenység, a figyelem, a koncentrálóképesség zavara nehezíti a munkát, a tanulást, a társadalmi együttélést. Az alvászavar hátterében számos betegség is meghúzódhat. Ezért az lenne helyes, ha ezekkel a huzamosabb ideje fennálló tünetekkel háziorvosukhoz fordulnának az emberek.” – jelentette ki a kutatás kapcsán Dr. Káposzta Zoltán neurológus.  

Legyen pihentető az éjszaka!

Az sem mindegy, hogy alvásunk valójában mennyire pihentető. Az alvásszakértők ma már egyetértenek abban, hogy elsősorban nem az a kérdés, ki mennyit alszik. Az alvás mennyisége helyett – mivel mindenkinek más az elegendő  – sokkal fontosabb az alvás minősége, azaz hogy alvás közben mennyire képes szervezetünk regenerálódni, mennyire működik pontosan a jó alvásért felelős belső biológiai óránk. Az utóbbi évtizedekben Magyarországon is egyre többet foglalkozunk az egészséges életmóddal, ám úgy tűnik a jó, minőségi alvás fontossága eddig elkerülte a figyelmünket. Pedig a pihentető alvás a kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres testmozgás mellett az egészségmegőrzés harmadik alappillére. Nem is gondolnánk, hogy az alvással kapcsolatos problémák több embert érintenek, mint a cukorbetegség.

Civil társaság a jó alvásért

A Pihent Agyúak Társaságának (PAT) alapítói olyan magánszemélyek, akik személyesen is tapasztalták, hogy a tartós kialvatlanság nemcsak egészségügyi problémákat okozhat, de veszélyezteti a másnapi munkavégzés minőségét, növeli a balesetek számát, sőt a családi, baráti, munkatársi kapcsolatokat is érintheti. A PAT alapítói úgy vélik, modern társadalmunkban a kialvatlanság olyan, egyre gyakoribb probléma, amiről feltétlenül beszélni kell.

Szép álmokat!

Vannak olyan alappilérei a nyugodt, pihentető alvásnak, amelyeket ha megteszünk, szinte garantált a kellemes szundi. Igyekezzünk minden nap ugyanabban az időben felkelni, még a hétvégén is. Így őrizhetjük meg, állíthatjuk helyre szervezetünk belső biológiai óráját. A délutáni lóbőrhúzást kerüljük, hiszen akkor lehet, hogy még éjfélkor is frissek leszünk, így elcsúszik bioritmusunk. Napelemmel működünk! Belső biológiai óránk megfelelő működéséhez természetes napfényre van szükségünk. Ébredéskor húzzuk fel a rolót, szét a függönyt, és élvezzük a fényt! Ha nehezen alszunk, érdemes alvásnaplót vezetni, ebből kiderülhet később, a háziorvos számára, hogy mik azok a tényezők, amik megzavarnak minket. Nagyon fontos, hogy ne feküdjünk le úgy, hogy a stressz nyomaszt minket. Ha nem tudjuk kivel megbeszélni vagy épp az stresszel minket, akivel megbeszélhetnénk. Vezessünk naplót, írjuk le, hogy mi foglalkoztat minket, milyen gondolataink vannak, sokat könnyíthet idegeink feszültségén, ha kiírjuk magunkból a nyomasztó, aggasztó gondolatokat, a szomorúságot, vagy éppen napi problémákat. A napi testmozgás, a rendszeres, tudatos táplálkozás mind-mind segítenek a test helyes működését megtartani, de az is fontos, hogy milyen a környezetünk. Ha lehetőségünk van rá, az alvásra használt szobát csak arra használjuk, másra ne, de az sem gond, ha mondjuk nincs még saját lakásunk, esetleg albérletben élünk, ahol egy szoba a miénk, egy meg a lakótársunké, hiszen akkor is kialakíthatunk egy olyan területet a szobában,amit csak az alvásnak szentelünk.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások