Divat

Abszintos kábítás

4078

Az Alter & Kissről külföldi divatblogokban már olvashattak a fanatikus divatbolondok, de a friss hazai márkával itthon még nem nagyon találkozhattatok. Pedig az Alter & Kiss igazán figyelemreméltó, és valóban nemzetközi sikerekre esélyes márka, ami a 2009/2010-es őszi-téli szezonban jelentkezik első kollekciójával. A kollekció egyesíti a kelet-európai régió értékeit, a múlt hagyományait, ugyanakkor nagyon mai és modern is egyben. Érdemes kicsit alaposabban belekukkantani az izgalmas kezdeményezésbe, így összehoztunk egy interjút az Alter & Kiss kreatív csapata néhány tagjával. A brandről, az első kollekcióról és az indulásról faggattuk a kreatív igazgatót, Mei Mei Dinget, valamint a team másik két tagját, Lakatos Márkot és Mojzes Dórát.

Hogy jött a márka ötlete?
Mei Mei Ding és Lakatos Márk: Igazából mindannyian valamilyen formában kapcsolatban vagyunk-voltunk a divatszakmával. Amikor az új brand alapításáról volt szó, azt gondoltuk, hogy ez az európai régió olyan pluszt képes adni a divatpiac színeihez, amihez hasonlót még nem nagyon láttak nemzetközi szinten. Pontosan a közép-európai kultúra ezen glamourját, történelmi örökségét próbáltuk meg valamilyen szinten újjáéleszteni, amikor kerestük a brandet, amikor azon gondolkoztunk, mi is legyen a név, hogyan is fogalmazzuk meg mindezt.

Tehát az örökségeket szerettük volna újraértelmezni, és ezt az újraértelmezett formát próbáljuk eljuttatni a nemzetközi piacra. Mindezt pedig olyan fiatal tervezőkkel, vagy tervezői csoportokkal élesztjük újjá, akik innen származnak, ebből a régióból, vagy itt laknak, de mindenképpen a legjobb iskolákban tanultak, mint például St. Martinban, vagy a Royal Collage of Artban. Ilyen például a Dóri is (az egyik tervező - szerk.), aki bár itthon diplomázott, de ösztöndíjjal tanult Londonban a London Collage of Fashionben.

Elég nemzetközi a stáb, mivel magyar és külföldi tervezők is helyet kaptak benne...
Mojzes Dóra: Mindenképpen erősen internacionális, így is szerettük volna, szeretnénk felépíteni a márkát. Minden kollekcióban más-más tervezőkkel igyekszünk együtt dolgozni. Én mindkét, tehát az első és a második kollekció tervezésében is részt vettem (az első kollekció a 2009/2010-es őszi-téli, de már készül a 2010-es tavasz-nyári - szerk.), de igazából arra törekszünk, hogy nagyon friss maradjon a márka, és ehhez elengedhetetlen, hogy mozgásban legyen a csapat.

Mennyire vesztek részt a későbbiekben a kollekciók megalkotásában?
M.D.: Itthon van egy alap team, egy kreatív csoport, aminek tagjai között van Lakatos Márk, Mei Mei, én és még egy páran. Mi hozzuk az összes lányegi döntést. A tervezők igazából külsősként dolgoznak nekünk,  megvesszük a terveiket, de ez az itthoni kis kreatív csapat rakja össze magát a kollekciót.

L.M.: Kitaláljuk a kollekció alapjait, és ez a kreatív ötlet az, ami aztán elkerül a tervezőkhöz. A tervezők egy olyan alap ötlettárból dolgoznak, amit mi határoztunk meg a következő szezonra. Ez természetesen ugyanúgy kidolgozott és átgondolt, mint másoknál. Az aktuális színpaletta, az Intercolor által meghatározott trendek mind-mind befolyásolják az irányvonalat. A trendfigyelő cégek és ügynökségek a divatban előrevetítenek egy-két évre, s innen inspirálódunk mi is az ötletek, irányvonalak terén, de úgy, hogy közben az alap, az örökség folyamatos kölcsönhatásban legyen az új ötletekkel, amelyek a világ minden pontjáról érkeznek.

Ez az első, 2009/2010-es őszi-téli kollekció bemutatkozó kollekció. Ezért is választottuk témának a húszas-harmincas évek art deco hangulatát, mert azt gondoljuk, hogy a közép-európaiságnak, a közép-európai kultúrának ez volt az egyik legfontosabb időszaka.Ekkor volt leginkább látványos, glamouros a kultúra, amit szeretnénk megmutatni. Így szerettük volna magunkat bemutatni, és ebből kiindulva lépkedünk a későbbiekben jobbra-balra.

Az Alter & Kiss női darabjai itt!

Az irányvonalat, amit most egészen pontosan kijelölt ez a kollekció azért folytatni fogjátok?
M.D.: A klasszikus vonalat mindenképpen szeretnénk megtartani, de abban nem vagyok biztos, hogy öt év múlva is a harmincas évekkel kívánunk foglalkozni. Ez igazából az első stand up kollekció, amivel erősen fel akartuk építeni a márka imidzsét.

L.M.: Ez mindenképpen egy régi örökség újjáélesztése, teljesen mindegy, hogy a történelem melyik tíz évét vagy a divattörténet mely korszakát élesztjük föl az adott kollekcióban. Az biztos, hogy mindig valami régit, valami hagyományosat, klasszikusat irányítunk a jövő, a mosatni divat felé, így mindig egyfajta hibrid stílus jöhet létre, ami amolyan huszonegyedik századi party wearing lesz.

Hogyhogy egyszerre jelentkeztek férfi-női kollekcióval?
M.D:: Elég nagy rés van a piacon a férfiruhák terén...

L.M.: Minden nagy divatháznál megfigyelhető, hogy előbb-utóbb férfi vonallal is jelentkeznek. Például az Alexander McQueen, aki bár női vonallal kezdett, pár éven belül erősen ráállt a férfi vonalra. Vagy Galliano, aki később szintén előrukkolt férfi kollekcióval. Természetesen mindenki megpróbál minél nagyobb területet lefedni a piacból, lányokat és fiúkat is, és mi is így gondolkodunk. Megvan azért az arány, ami természetesen piacfüggő, mivel sokkal több lány érdeklődik a divat iránt, mint fiú, ezért a kollekcióban a szettek aránya is a női vonal felé tolódik. Érdekes, hogy most már mindenféle nemzetközi divatblogokon megtalálható a kollekció, és amellett, hogy az emberek szeretik, sokszor kiemelik pozitívumként, hogy van fiú vonal.

A kiegészítőkkel mi a helyzet?
M. M. és M. D.: A nyári kollekcióhoz felkértük a Mrs. Herskint - Popre Orsolyát, Pasztircsák Lariszát -, hogy tervezzenek kiegészítőket, táskákat és különböző apróságokat. Az őszi-téli kollekcióhoz pedig a japán Magumi Sakamoto ékszertervező látott el minket ékszerekkel, nyakláncokkal és például szipkatartóval...

Már a 2009/2010-es őszi-téli kollekcióban is vannak táskák?
L.M.: Igen, ha megnézed a lookbookot, láthatod, hogy vannak táskák, retikülök, illetve ott van a külön nekünk tervezett csokornyakkendős lánc is. A csokornyakkendő a húszas-harmincas évek egyik legjellemzőbb motívuma - sokszor megjelenik a kollekcióban a topokon és ezen a láncon is. A következő szezonban is megtartjuk a motívumot, mert imádjuk. Egyébként nagyon büszkék vagyunk rá, hogy már az elején van két csapat, Sakamoto és Larisszáék, akik kifejezetten nekünk terveznek kiegészítőket. Számos antik bolttal is kapcsolatban állunk, és sok régi, patináns tárgyat is igyekeztünk beilleszteni ebbe az egyébként tornacipős, frakkos elegybe.

Az Alter & Kiss férfi darabjai itt!

Milyen a márka árkategóriája? Inkább itthonra szánjátok vagy külföldre?
M.D.: Inkább a külföldi piacra, azért is, mert itthon nem nagyon van olyan üzlet, ahova kategóriájában passzolna.

L.M.: Árban ez középmagas árkategória. A közép kategória tükrözi azt, hogy fiataloknak szánjuk, olyan divatőrülteknek, akik szeretnek költeni a ruházkodásra. Viszont azért magas, mert ennek a rétegnek olyan magasabb rétegét célozzuk meg, akik divatorientáltságban és mindenben a felső, igényesebb réteget képviselik. A korosztály, a célcsoport tizenhattól harmincig terjed, gondolunk a tinédzserekre, mivel egyre lejjebb tolódik az a kor, amikortól divatérzékenyek a fiatalok. Mivel ez így nagyon fiatalos volna, azt mondjuk, hogy harminc, de lehet negyven vagy ötven is...

M.D.: Ha nem lookokat, csak darabokat emelünk ki, azokat bárki beillesztheti az öltözködésébe. Sok tervező dolgozik egy-egy kollekción, ezért sok stílus keveredik, kiadva egy jó és sokszínű végeredményt.

L.M.: Bár vadabbak a darabok, mégis mindig gondolat van mögöttük - ezek az intellektuális játékok teszik alkalmassá a ruhákat arra, hogy az a negyvenéves nő vagy az a negyvenöt éves vagány pali, is megvegye. A gondolatiság a lényeg.

Ez a fekete-fehér minimalista színhasználat megmarad a későbbiekben is?
L.M.: Az első kollekció mindig egyenes kommunikáció kell, hogy legyen. A húszas és a harmincas évek partyöltözéke a szmoking és a frakk, ez pedig fekete és fehér. Ehhez hozzávettük az abszint zöldet, ami az akkori kultúra kábítószere volt. Minden író és festő abszintozott Párizstól Budapestig, ezért lett az első kollekciónak ez a három szín az alapja.

M.D.: A tavasz-nyári kollekcióban megtartjuk ezeket a színeket, de sokkal több fehéret használunk, és a zöld is nagyobb felületeken jelenik meg, és megjelenik még a kobaltkék is ezek mellett.

Werk képek a fotózásról itt!

Honnan vásároltok anyagot és hol folyik a gyártás?
M.D.: Az anyagbeszerzés jelenleg a világ minden pontjáról történik, a gyártást pedig egyelőre Magyarországon oldjuk meg és a modellezés is itt folyik. Az első kollekciónál fontos volt, hogy itt a közelben történjen a gyártás - így könnyebben ellenőrizhető.  Pret-a-porter kollekcióról van szó, nem kis szériás darabokról, de persze tömeggyártásról sem beszélhetünk. Két nagyon jó gyárral dolgozunk együtt, hozzák az általunk elvárt minőséget, és teljesen megbízhatóak.

Saját üzletekben vagy designerek gyűjtőhelyein lehet majd kapni a kollekciót?
M.D.: Számtalan ügynökséggel állunk kapcsolatban, világszerte különféle designer boltokba visszük majd a kollekciót.

L.M.: Multibrand üzletekbe. Egy kezdő márkánál fontos, hogyan pozicionáljuk magunkat, hogy milyen más márkák mellett árusítjuk ruháinkat mert ez hosszú időre meghatározza a brand jövőjét.

Itthon hogyan tudnak vásárolni tőletek az érdeklődők?
M.D.: Szeretnénk, hogy egy-két üzletben itthon is megjelenjen, de a webshopunk is készülőben van. Ez fontos lépés, hiszen így rögtön az elejétől kezdve él egy olyan fejlesztés, ami a webmarketingre épül. Ez az, ami egyre dinamikusabban fejlődik, míg a hagyományos kereskedelmi formák fokozatosan szorulnak vissza. Az online bolt kiemelkedően fontos.

Mikortól elérhető el a kollekció?
M.D.: Szeptember körül lesz kapható.

Lesz itthoni bemutató?
M.D.: Szeptemberben lesz egy háromnapos esemény a Műcsarnokban, az lesz az első debütáló divatbemutatónk. Külföldön pedig lehet, hogy egy fashion video keretében  prezentáljuk majd a kollekciót. Sok külföldi márka is ma már inkább ezt választja a hagyományos bemutató helyett. Olyan modern műfaj, amiben érdemes gondolkodni...

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások