Test

Mennyit aludjak?

4062

Hirtelen - nem reprezentatív - felmérésem eredménye, hogy embertársaim többsége hét órát alszik átlagosan. Vannak, akik inkább hatot, vannak, akik nyolcat, de mind szeretnének kicsit többet, kivéve egy-két ismerősömet, és engem. Ebből is látszik, hogy ahány ember, annyiféle alvásigény. Vannak, akik kikészülnek, ha nem tudnak legalább nyolc órát aludni sőt, ha lehet kilencet. És vannak, akiknek bőven elég a hat, mert frissebbek, ha csak hat órát pihennek éjszakánként. Szakemberek szerint mindössze hat órányi éjszakai alvás kevés, mert ez fokozott nappali álmossághoz vezet, és fokozza a gyulladásos betegségek kialakulását. A legtöbb alváskutatás olyan eseteket vizsgál leginkább, amikor a kísérleti alanyok öt óránál kevesebbet alszanak, ezért most kifejezetten arra mentek rá a tudósok, hogy kiderítsék, mi van azokkal, akiknél hat az átlag - ami ugye eléggé rendszeres a mai dolgos világban. Tizenkét egymás követő éjszaka csökkentett alvásidőt kaptak a kísérletben résztvevők, és már egy hét eltelte után jelentkeztek az alvásmegvonás tünetei: nappali fáradékonyság, koncentráció képesség csökkenése sőt, növekedett a vérben a gyulladást jelző tényezők mennyisége. 

A bűvös szám

Néhány évvel ezelőtt olvastam arról, hogy a legpihentetőbb alvásmennyiség valahányszor másfél óra. Ezt teszteltem is, leginkább vizsgaidőszakok alatt. Amikor muszáj volt egy-két órát aludnom, inkább választottam három órányi alvást, mint négyet, mert az pihentetőbb volt. Nekem bejött. Valószínűleg azért lehet ez, mert az emberi alvás kilencven perces szakaszokból áll, ennek kétharmada a nem REM alvás, egyharmada pedig a gyors szemmozgásos fázis, amikor valószínűsíthetően az álomképeket látjuk. Amennyiben hét-nyolc órát alszunk egy éjszaka, akkor átlagosan elmondható, hogy naponta négy-öt ilyen szakasz megy végbe bennünk, ezért van az, hogy négy-öt álmot látunk egy-egy éjszaka. 

Mennyi az annyi?

Sokaknak vágyott álma, hogy nyolc óránál többet tudjon aludni naponta, de kutatások azt bizonyították, hogy ez sem jó! Természetesen egy-egy kimerítő program, hét, időszak után jól eshet egy maratoni alvás, de az ideális a hét óra, nem a nyolc! Egy kaliforniai tanulmány szerint az ideális alvásidő hét óra, s ezt egymillió ember hat éven át tartó megfigyeléséből következtették. Sőt, ennél tovább is mentek! Azoknál az embereknél, akik rendszeresen nyolc órát vagy ennél többet aludtak, több mint tíz százalékkal nagyobb volt az egészségügyi komplikációk miatti halálozás, mint azok körében, akik beérték hat-hét órányi pihenéssel. Az is nagyon érdekes, hogy még az extrém kevésnek tűnő négy órányi szundi is egészségesebb, mint a nyolc óránál tovább tartó durmolás, ugyanis ezeknél az embereknél már tizenöt százalékra nő az egészségügyi kockázat az álomszuszékosság miatt.

Bárányfelhő számlálás indul!

Mi van akkor, ha nem a sok alvás, hanem a nehéz, gyötrelmes elalvás, éber alvás gyötör minket? Ha elalvás előtt huszonhatszor megfordulunk a tengelyünk körül, ha sokszor riadtan ébredünk, ha mindig kialvatlannak érezzük magunkat? Nos altatók helyett támaszkodjunk természetes praktikákra. Sokan esküsznek a langyos, cukros tejre, miszerint az elaltat. Természetesen megvan a magyarázat, hogy miért! A proteinben - a tejben találhatóban - rengeteg aminosav van, ezek hatása az idegekre pedig igencsak jótékony! A tejhez adott cukor fokozza ezt az idegnyugtató hatást, mert megnöveli a glükóz mennyiségét a vérben, ez pedig növeli a szerotonin termelést, ami kisimítja a csapzott idegeinket. Ezen felül kis mennyiségű gyógyteát is ihatunk elalvás előtt, amelyek nyugtató hatásúak, fontos, hogy ne fél-egy liternyit vágjunk be, mert akkor tuti fel kell majd kelnünk pisilni. Gyógynövények, amelyek segíthetnek az éberségünk legyőzésében: levendula, hársfavirág, macskagyökér...

Te könnyen elalszol? És mennyit? Szeretsz délután is szunyókálni? 

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások