Közösség

Használtuk, most elvesztettük

3978

Szaporábban lélegzünk, érezhetően idegesebbé válunk - az idei év sok jelentős változást hozott életünkbe, mert "válságban" élünk, sokunk érintett hitelbirtokos, de mégis, a szót is, a helyzetet pedig főleg nagyon unjuk, lassan belefásulunk. Az egyik válság-intézkedés még nem lépett ugyan érvénybe, de nincs sok hátra, hogy egy népszerűvé vált és közkedvelt támogatást kiiktassanak az életünkből. A téma emésztése nem egy finom tortaszelet élvezete, de nézzük, hogyan is voltunk eddig a szocpollal, lássuk, mi változik, ami minket érinthet.

Tudjuk, hogy a vissza nem térítendő lakásépítési kedvezmények, mint a szocpol, a félszocpol, a fiatalok otthonteremtési támogatása (FOT), az adó visszatérítési támogatás és akadálymentesítési támogatás ez év július elsejével megszűnik. További változás, hogy a gyed a gyermek egy éves koráig jár, akkortól a minimál nyugdíjjal egyező összegű gyes váltja fel. A családi pótlék az elkövetkező két évben nem emelkedik. 

Pénzért csináltunk gyereket

A házasok, a gyermeket nevelő fiatal családok lakásigényének kielégítése érdekében eddig úgynevezett lakáscélú közvetlen állami támogatásokat lehetett igénybe venni a szükséges jogosultsági feltételek fennállása esetén Magyarország területén lévő ingatlan építésére, vásárlására, bővítésére. Az 1970-es évek elején a gyermekek után járó támogatások kihasználásával szinte egy fél lakást is lehetett vásárolni, ám napjainkban a támogatás összege egy új ingatlanvétel tekintetében már szinte elenyésző. Jellemzően a családok két születendő vagy megszületett gyermek után vették igénybe a szocpoltámogatást, erre bizonyára sokan tudunk környezetünkből példákaz hozni.

A csúcsidő a szocpol tekintetében a 2002-2007 közötti időszak volt. A "szüljünk gyereket az államnak" ideológiát közel 34 ezer család képviselte, 10-ből 8-an jutottak így ingatlanhoz. Mértéke a gyermekek számától függött, 900.00 Ft-tól 3.800.000 Ft-ig terjedt, s  a felső határ összege mágnesként vonzotta a gyermekvállalási kedvet. Persze nem adták ezt olyan könnyen, a bürokrácián alaposan át kellett esni minden igénylőnek: banki hiteligényléskor a szocpol felvételénél a hitelkérelemmel együtt kellett beadni az igénylést, a szocpolra való jogosultság a hitelbírálat függvénye volt. A bank szakaszosan folyósította az az építmény készültségi fokának megfelelően a támogatást, de saját kompetenciáján belül felülvizsgálhatta és módosíthatta is a kérelmet. Ennek megfelelően csak akkor járt a szocpol, ha az a 12/2001-es kormányrendelet szerinti méltányolható építési költségbe is belefért.

A támogatás iránti kérelmet egyébként bármelyik - ilyen jellegű tevékenységet folytató - hitelintézetnél be lehetett nyújtani. A jogosultság fennállását és a szocpol összegét a kérelem benyújtásakor fennálló személyi körülmények alapján állapítják meg. A jogosultság megállapítását - a kérelem benyújtását követően született gyermek esetét kivéve - a lakásra vonatkozó adásvételi szerződés megkötését követő 120 napon belül, építésnél pedig a használatbavételi engedély kiadása előtt kellett kérni a hitelintézettől, melyet aztán ellenőrzött. A szocpol esetén a teljes költségvetés 70%-át számlával igazoltatták és 10 év elidegenítési és terhelési tilalom lépett érvénybe a Magyar Állam javára, majd megtörtént a folyósítás, ha már minden saját erő beforgatódott.

A szocpol igénybevételének alapvető feltétele volt, hogy az illető ne rendelkezzen meglévő lakással., azaz a támogatás csak olyanoknak járt, akiknek addig nem vol lakásuk, mert akinek már volt, és azt az igénylést megelőző öt éven belül adta el, akkor a régi lakásért kapott vételárral is el kell számolnia. Ebből pedig nem igazán lehetett jól kijönni, kivéve, ha az eladott lakás árából a banki hitelt visszafizette valaki. Az esetek többségében drágább lakást kellett venni a réginél, ami illeszkedett a támogatás szelleméhez, hiszen a gyerek jelenléte további szobát, további négyzetmétert igényelt, ezzel párhuzamosan azonban egy nagycsalád életére a milliók igénybevétele további anyagi és morális pluszterheket rótt. Ezen kívül bővítésre is járt a szocpol. A hitelt felvevőtől igényelt dokumentációk listája terjedelmes és nehezen átlátható rendszert képezett: tulajdoni lap vagy helyrajzi szám, jegyzői igazolás, kérelem banki formanyomtatványon, meglévő gyermek papírjai, házassági anyakönyvi kivonat, öt éven belül eladott ingatlan adásvételi szerződése, adó, lakcímkártya, személyi, munkáltató igazolás, 3 havi folyószámla kivonat, közüzemi számla.

Kijátszani, amit lehet

Most, hogy mindennek vége, a fiatalok, az élettársi közösségben élők lakáshoz jutásának esélyei ténylegesen vagy elvileg szűkülnek. Porszem azonban akadt a gépezetben bőven, ugyanis mint ahogy az lenni szokott, az is igényelt támogatást, aki nem szorult rá (jó magyar tulajdonság, ha ingyen van, vigyük-vegyük). Sokan ráadásul azt a sajnálatos nézetet képviselték, hogy a születendő gyerekből éljenek (és nm érte). Köztudott, hogy a kiskapuzásban roppant élelmes a magyar ember, ezért a hosszú évek során az is kapott lakásépítési támogatást, aki szociális segélyben részesült, és akkor még nem beszéltünk a hivatalos és valós jövedelmek viszonyáról. Aki több százezret keres, de minimálbérre van bejelentve, vígan jogosult mindenféle állami támogatásra, segélyre, a rendszer pedig azokat sújtja, akik bérből és fizetésből élnek, korrekt módon adóznak. Millószor elmondott tények ezek. Ezen visszaéléseknek azonban most meg is lett a böjtje, hisz súlyos milliárdok folytak ki az államháztartásból, elvéve a jövőben a valóban rászorultaktól a lehetőséget.

Adódik a kérdés, hogy mostantól hogyan fognak a friss házasok bármilyen önerőt előteremteni? Személyi kölcsönök, egyéb hitelek 35 -40 %-os THM-re? Vagy eljön a szülők rémálma, és úgy lehet majd ingatlant vásárolni, hogy azokat a házakat, lakásokat, melyekért évtizedekig gürcöltek ripsz-ropsz jelzálogosítani? Esetleg elkezd mindenki innen onnan kölcsönkérni, ismerőstől, főnöktől, rokontól? Addig persze még belehúzhatunk, az elmúlt években az új lakóparkok gombamód szaporodtak, a hatalmas beruházások ugyan szépítettek sok kerületi látképet (gondoljunk például a ferencvárosi rekonstrukcióra), de most nem győzik az üresen álló, megfizethetetlen áru ingatlanokat eladni, meggyőző "egy hónap a szocpolig" reklámokkal igyekeznek valahogy a vásárlási kedvet ösztönözni. Úgy tűnik, hiába.

Mit mondanak a szakemberek?

A bevezetésre kerülő változások aligha jelentenek megtakarítást és költségesek- állítják egyes szociológusok. A szocpol megszüntetése helyett a rossz anyagi körülmények között élő családok lakáshoz jutását kellene támogatni, úgy, hogy ehhez kötelezően kapcsolódjon szociális, építési szakértők mérlegelési kötelezettsége. Ma nem épülnek szociális lakások, olyan kölcsön pedig nincs, amit a szegényebbek is vissza tudnak fizetni. Megoldást jelenthetnének szociológiai szemmel a szociális bérlakások a nyugati modellekhez hasonlóan, ahol más mentalitást képviselnek a fiatalok. Nem béklyózzák magukat 20-30 éven át súlyos hitelekbe, és nem mindenféle támogatások, segélyek maximális és indokoltatlan kihasználásában látják jövőképüket, megfizethető áron laknak, s ha készek rá, tovább lépnek.

A gyermekvállalási kedv nem érkezhet tiszta anyagi ideológia alapján, ebben valószínűéeg mindenki egyetért, még ha sokan mást is mondanak. A családalapítás belső késztetés, ne adj isten szerelem, de mindenképpen értékrendbeli és egyéb kulturális döntések meghozatala inkább. Ma már általános tendencia, hogy a gyermekvállalási kedvet jelentősen befolyásolják társadalmi-szociológia tények, hiszen kitolódtak az életkorhatárok, felcserélődtek a nemi szerepek, a személyiségközpontúság, az ego kiteljesedése, az önmegvalósítás váltotta fel a hagyományos családmodell-képet. A megszorító intézkedéseknek nyilván lesznek majd demográfiai hatásai, de nem hinnénk, hogy kizárólag ezek a financiális módosulások fogják egy pár kedvét, hajlandóságát elvenni a családalapítást illetően. Ha így lenne, akkor már kihalófélben lenne a homo sapiens, és nem a túlnépesedéssel néznénk szembe.

Érdekel minket, mit gondoltok. Hogyan alakul júliustól a lakásvásárlás előtt állók sorsa? Lesznek-e majd a későbbiekben egyéb életindító-könnyítő lehetőségek? Köttetnek enélkül is tömeges érdekházasságok vagy az anyagiasságot, önzést, érdeket és érdektelenséget felváltja már végre valami tisztább és emberibb érzet? Nálatok változtat ez bármin?

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások