Divat

Bankárból lett divatdiktátor

3936

Helmut Lang nevével először a Mihalik Enikővel készített interjúban találkozhattatok itt a cotcoton, mivel Helmut Enikő egyik kedvenc kreátora. Aztán most a Pasik forrónaciban cikk kapcsán is felmerült a tervező neve, tehát éppen itt az ideje, hogy utánajárjunk: ki is ő!

A márkaalapító Helmut Lang

Bár manapság már mindenki úgy ismeri a brandet, hogy a székhelye New York, mégis a márkaalapító tőlünk nem is olyan messze látta meg a napvilágot. Helmut Lang Bécsben született 1956-ban. Kezdetben bankárnak készült, de mivel nem kapott megfelelő öltönyt, ezért készített egyet magának, és valahogy így ragadt le a divatnál.

1977-ben már saját stúdiót alapított Bécsben, 1979-ben pedig, amikor még csak huszonhárom éves volt, megnyitotta első saját üzletét szintén az osztrák fővárosban. 1986-ban már saját márkája volt, és 1987-ben bemutatta első utcai viseleteket tartalmazó női kollekcióját a divat fővárosában, Párizsban.

Képekért klikk ide!

Kreációinak nagy sikere volt, a nyolcvanas évek vége és a kilencvenes évek eleje pont az az időszak volt, amikor az embereknek igénye támadt a minimalizmusra, Helmut ruhái pedig pont ezt képviselték. Az egyszerű, elegáns, kifinomult, városi viseletre szánt szettjeit imádták, és imádják a mai napig a vásárlók (bár már most nem ő a cég kreatív igazgatója). A karcsúsított öltönyökkel, a fekete-fehér kombinációkkal, a csúcstechnológiás szövetekkel, az eddig a sportruházatban használt fazonokkal letette az uniszex divat alapjait. Ő a következőképpen nyilatkozott erről: "Szerintem mindig jó szemmel vettem észre, mit hoz a jövő, és nem féltem kísérletezni." És ez teljes mértékben igaz is volt rá, kollekcióiban folyton kísérletezett, és csak a munkájának élt. A tervezés mellett nem szerette a márkával járó felhajtásokat, nem akart interjút adni, és gyűlölte, ha fotózták, 2000-ben például meg se jelent a Council of Fashion Designers of America díjátadón, ahol pedig három kategóriában jelölték, és a legjobb férfi kollekciónak járó elismerést el is nyerte.

Az uniszex stílus bevezetésén kívül más forradalmi újításokat is véghez vitt a divatban, például ő volt az aki elsőként az interneten mutatta be egy szezonra szánt szettjeit, és példaértékű volt az együtt működése a National Geographic-kal. 1997-ben Párizsból New Yorkba tette át a divatház központját, ez volt az első tudatos lépés a világmárka felé.

Miután New York lett a központ, így ott is tartotta a bemutatóit, egészen 2002-ig, mikor is visszatért a francia fővárosba. Nem önszántából váltott megint helyszínt, hanem a Prada Csoport ráhatására, ami 1999 óta ötvenegy százalékos többségi tulajdonosa a névnek. A Prada Csoportnak egyébként tudatos lépése volt a Helmut Lang márkanév megszerzése csak úgy, mint a Jil Sander házé. 2004-ben Helmut eladta a maradék részét is a csoportnak, 2005-ben pedig visszavonult a tervezéstől. 2008-tól kezdve Michael és Nicole Colovos a cég kreatív igazgatói.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások