Hirdetés
Közösség

A Dzsumbuj testközelből

3726

"Hát az nagyon rossz környék. Én nappal se dugnám oda az orrom, éjszaka meg egyenesen életveszélyes."

Hirdetés

"Ha nem muszáj odamenned, akkor jobb lesz kihagynod. Nehéz ám két törött karral gépelni."

"Drogosok, betörők, kurvák, cigányok. Ne lepődj meg, ha leütnek és kirabolnak."

A ferencvárosi Dzsumbuj: akadnak született budapestiek, akik még sohasem hallottak róla, pedig autóval tíz perc alatt megközelíthető a Nemzeti Színház felől, aki pedig hallott róla, vagy csak elhaladt mellette, az rémisztő dolgokat mesél a IX. kerület hírhedt minigettójával kapcsolatban - garázda "galerik"-ről, használt fecskendők tömegéről és éjszakánként rendszeresen felgyújtott autóroncsokról szól a fáma.

Maga a "dzsumbuj" szó eredetileg egyszerre jelentett zűrzavaros állapotot és városszéli telepet, ám a Külső-Ferencváros ipari területén, az Illatos út és a Gubacsi út sarkán elhelyezkedő három lakótömb, amely 1937 óta áll, nagyon hamar elnyerte "A Dzsumbuj" titulust. "Különlegessége" miatt máig a szociológusok, a jogvédők, a tévések és az újságírók egyik frekventált terepe, ha igazán zárt gettó után kutatnak a fővárosban, az önkormányzat azonban a városrehabilitációs program keretében 2005 során lebontásra ítélte a megdöbbentő állapotban lévő, felülnézetből H-alakú épületeket. Abban akkorra már mindenki egyet értett, hogy a lakások komfortosobbá tétele, a konszolidáció nem segít: a "dzsumbujisták" társadalmi beilleszkedése, a mély szegénység megszüntetése kizárólag a gettó teljes felszámolásával oldható meg. Mivel a környéken más lakóházak nem, csak gyárak találhatóak, a letarolt ingatlant szintén ipari területként hasznosítják majd. A kiköltöztetés még zajlik, és várhatóan hosszú évekig fog tartani - a viták azon folynak, hogy azzal, ha újra koncentráltan, egymás közelébe telepítenek át szegény családokat, valójában nem oldódik meg semmi, csupán a nyomor termelődik újra a város egy másik területén.

A Dzsumbuj képekben itt található

Azt már a telefonban megtudjuk leendő kísérőnktől, a Dzsumbuj Program vezetőjétől, hogy semmilyen értéket sem érdemes a kocsiban hagyni, mert "a hülyeséget itt hatványozottan büntetik". Megérkezésünk után, a telepen tett első lépések közben megállapítjuk, hogy valóban siralmas viszonyok uralkodnak a lakótömbökben: a lakásfoglalók elleni elővigyázatosság miatt rengeteg a befalazott ablak és ajtó, ami különös kontrasztot alkot a helyenként mediterrán módra, vidám színekkel befestett falak mellett; a föld tele van csikkekkel és más szeméttel, az egyik fa alatt elhagyott babakocsi árválkodik. Nem tudni, hogy a délelőtti óráknak vagy kísérőnk jelenlétének köszönhető-e, de a lakók némi érezhető bizalmatlanság mellett alapvetően barátságosnak tűnnek. Köszönésünk hallatán visszaköszönnek - és még mosolyognak is közben.

Dzsumbujtörténelem

A Dzsumbujt a történészek egybehangzó véleménye szerint a Horthy-rendszer szociális kirakatpolitikája hozta létre 1937-ben: a IX. kerület barakkokból álló nyomortelepeit akarták felszámolni, és a Hős utcában, az Illatos úton, valamint a Bihari úton építettek e célból háztömböket. A "mintatelepek" 28 négyzetméteres, bérelhető lakásaiba csak azok a négygyermekes családok költözhettek be - összesen körülbelül tízezer fő -, amelyeknek legalább egy tagja Budapesten dolgozott. Az emeletenként két-két fürdőszobát és mosókonyhát közösen használták, és két, egymással szemben nyíló lakásra jutott egyetlen vécé. Utólag sokak szerint már akkor sem kellett volna a szegénységnek eme gócpontjait létrehozni.

Az Illatos úton igazán brutális méretekben 1948 folyamán kezdődött a beköltözés, amikor felszámolták az Auguszta-telepet. (Ez utóbbi egy 1914-1918 között épült barakktelep volt Kispest határában.) A Dzsumbuj nagyon gyorsan túlzsúfolt lett, a házak felépítése pedig - gangok, sok közös helyiség és egymás "szájában" lévő kicsi lakások - a magánélet teljes hiányát okozta, és ennek megfelelő kommunikációs és magatartásformákat alakított ki. A környék lakói hamar a kerület szégyenfoltjának tekintették a magukat többnyire alkalmi és idénymunkából eltartó dzsumbujisták tömegét, amely már akkor gettószerű vonásokat öltött, hiszen az Illatos út 5. lakói is teljesen idegeneknek tekintették a lakótömbön kívül élőket. Megszületett a "Mi és ők"-tudat, valamint kialakultak a Dzsumbuj életének sajátos belső törvényei. A hetvenes években ennek ellenére az itt élő szegények még nem voltak teljes mértékben a társadalmon kívül állóknak tekinthetőek.

A nyolcvanas évek végén aztán sok lakó az állam támogatásával elvándorolt, ekkor a lakások egy része megüresedett, és vidéki családok költöztek be a felemelkedés reményében. Ez a folyamat viszont épp egybeesett a szocialista nagyipar leépülésével: a környéken sok gyárat felszámoltak, s így az addigi munkalehetőségek jelentős része is megszűnt. A kilencvenes évek elején jelentek meg az önkényes lakásfoglalók (ez egyébként egy nem igazán tisztázott jogi kategória), főként Borsod és Szabolcs-Szatmár megyéből. Mivel a mostani lakók túlnyomó része cigány származású, a Dzsumbuj gyakorlatilag etnikai gettónak tekinthető: a munkanélküliek száma nagyon magas, ami persze magával vonja a kiemelkedően rossz bűnözési és egészségügyi statisztikákat is.

A Dzsumbuj Help irodája, amely sokáig az A épület földszintjén volt megtalálható egy régi hentesüzlet helyén, 1997-ben jött létre a kerület családsegítő szolgálatának kihelyezett tagozataként. Céljuk a lakók felzárkóztatása volt: aerobik-oktatást, konditermet és filmvetítéseket biztosító pinceklubot, valamint óvodát tartottak fenn a felnőtt dzsumbujistákkal kapcsolatos munkájuk mellett, ám tavaly az önkormányzat forráshiánya miatt végül megszűntek ezek a szolgáltatások. A Dzsumbuj Help neve Dzsumbuj Program lett, és egy szomszédos épületbe költöztek át: egykori irodájuk és a pinceklub mára elkeserítően lepusztult állapotban van, az A lakótömb pedig teljesen ki is ürült, a közeljövőben kezdődik a lebontása.

A Dzsumbuj Program jelenlegi vezetője, Szántó Katalin vállalta, hogy körbevezet minket a telepen: 1998 óta dolgozik az Illatos út 5-ben, ő már érti és beszéli a dzsumbujisták nyelvét, ám a lakók jelentős részével ellentétben nem túl optimista a jövőre nézvést. Szerinte a telep felszámolása után ennek a rendkívül zárt szubkultúrának a tagjai nagy nehézségek elé néznek majd az új lakóhelyükön.

Mindennapi élet a gettóban

"Ne menjünk hátra, ott szokták a harci kutyákat sétáltatni. Az emberektől nem félek, de a kutyáktól igen" - mondja Szántó Kata, miközben már a B épület belső udvarán lépdelünk.

Hogy jelen pillanatban pontosan hányan élnek itt, azt senki sem tudja megállapítani - Kata négyszáz főre tippel. A gettó-tudat, azaz a csoporton belüli összetartás a kívülállókkal szemben még mindig erősen működik, a kerület pedig szintén afféle kerülendő "viperafészeknek" tartja a Dzsumbujt. (Az önkormányzat például a kilencvenes évek első felében nem költött pénzt a három lakótömbre.) Pedig az előítéletekkel ellentétben sokan szeretnének dolgozni az itt élők közül, de cigány származásuk miatt már eleve hátránnyal indulnak, ha pedig valamelyik környékbeli munkaadó meglátja a lakcímkártyában az Illatos út nevét, akkor gondolkodás nélkül elküldi őket. A sokgyermekes nők szintén nagy hátrányban vannak ebből a szempontból.

Mivel csak keveseknek van keresetük, valóban gyakoriak a vagyon elleni bűncselekmények - a Dzsumbujon kívül is, de szintén sokszor törnek fel telepi lakásokat. A prostitúció viszont a hiedelmek ellenére egyáltalán nem jellemző: a nők, az anyák szerepe - mint általában mindenhol, ahol szegények élnek - kiemelkedő, ők képviselik az állandóságot a létbizonytalanságban. A férfiakkal ellentétben börtönbe is csak nagyon ritkán kerülnek. Kilátások nélkül persze kevés lehetőség adódik a világ "szebbé" tételére: a középkorú lakosság körében sok az alkoholista, a fiatalabbak között pedig a kemény drog-függő. A Dzsumbuj Help után négy évvel indult el a Tűcsere-program: hetente kétszer igényelhet névtelenül steril injekciós tűt bárki, akinek szüksége van rá. Az eddigi legfiatalabb páciens tizenkét éves - a diszkréció miatt természetesen nem lehet tudni, hogy valamelyik idősebb családtag megbízásából jelenik-e meg rendszeresen a szociális munkásoknál. Nagyon súlyos pszichiátriai esetek egyébként nem nagyon vannak a lakók között, rengeteg viszont a kezeletlen depressziós. Ezen azért nehéz segíteni, mert a dzsumbujisták általában bizalmatlanok bármilyen gyógyszerrel szemben, a pszichoterápiához pedig nem eléggé motiváltak.

"Végre lebontják ezt a kuplerájt!" - kiabál ki egy kerekesszékes férfi  a nyitott ajtó mögül a C épületben, ahol a régebbi, már többnyire nyugdíjas Dzsumbuj-lakók nagy része él. A legtöbb telepi egyébként szeretne távozni - kivételek ez alól például a lakásfoglalóként beköltözött családok, az ő jövőjük ugyanis teljesen bizonytalan, a telep felszámolása után nagy eséllyel az utcára kerülnek. Mivel a lakások befalazása ellenére még mindig újabb és újabb lakók érkeztek, néhány éve egy (amúgy ismert roma vállalkozó tulajdonában lévő) őrző-védő cég alkalmazottai járőröznek az emeleteken. Az önkormányzat megbízásából ők kezdték el az ajtó mellé festett X-szel jelölni a már üres, befalazott lakásokat, B-vel a bírósági eljárás alatt állókat, Ö-vel pedig azokat, ahová önkényesen beköltözött valaki. Azóta ezeknek a jeleknek a nagy részét a jogvédők nyomására végül olvashatatlan pacákká kenték. Nem mondhatóak ritkának a kisebb-nagyobb összetűzések a lakók és az őrök között: amikor még működött a pinceklub, egy társaság a Dzsumbuj Help engedélyével tartott ballagási bulit a helyiségben, de erről az őröknek fogalma sem volt, és számonkérésükre a mulatság végül verekedésbe torkollott. (A legnagyobb szabásúak egyébként szokás szerint az úgynevezett szabadulási bulik.)

Mint kiderül, a lakótömbök saját takarítói - mindhárman helyi lakosok - egy évvel ezelőtt még rendszeresen felsöpörték az udvarokat, de az önkormányzat végül kiadta inkább egy vállalkozónak a feladatot, és érdekes módon azóta lett újra szeméttel tele a föld. A séta folyamán tanúi vagyunk egy villanyóra leszerelésének is. A villamosművek két alkalmazottja már türelmetlenül várja Katát a lakás bejárata előtt, ugyanis nem tudnak bejutni. Kiderül, hogy akinek hivatalosan odabent kéne lennie, az az öregek otthonában van, akinek pedig nem kéne ott lennie, az valahogyan bezárta belülről a külső ajtót. A szerelők felfeszítik egy csavarhúzóval a hevenyészett zárat, majd kopognak és szólongatják az illetőt - egy perc múlva már a villanyórával jönnek ki. A lakásfoglalót egyáltalán nem is látjuk, de a dzsumbujisták alapvetően azt sem szeretik, ha lencsevégre kapják őket. "Fényképeztek már minket eleget!" - mondja egy roma asszony. Korábban hallottam, hogy ilyenkor pénzt szoktak nekik felajánlani a fotóriporterek és a tévések, de ezt viszont mi nem vagyunk hajlandóak még csak megkérdezni sem tőlük.

Még egy fotógaléria az Illatos útról

Arcok a Dzsumbujból

A C épületben élő, nyolcvan éves Juli néni süteménnyel és ásványvízzel vendégel meg minket. Azért megyünk be hozzá, hogy megnézzük, milyen is a lakások felépítése: ő, amikor lehetőség nyílott rá, egybenyitotta a szomszédos szoba-konyhás lakást a sajátjával, és az egyikben zuhanyfülkés fürdőszobát és gardróbszobát alakított ki. A rácsos ablak már kívülről nézve kilóg a mellette lévő ablakok közül: muskátlik nyílnak benne. A lerobbant gangról az előszobába lépve szinte egy másik világ tárul a vendég szeme elé: meglepő tisztaság és takaros bútorok mindenütt. Mintha a nagymamánkhoz jöttünk volna látogatóba. Juli néni '73 óta lakik a Dzsumbujban, akkor még élt a férje, és tisztes munkájuk is volt. Bár a többinél komfortosabb lakás bérleti díja (tizenháromezer forint) és a rezsi túl magas a nyugdíjához képest, a mosolygós Juli néni egyáltalán nem szeretne innen távozni. Valószínűleg sok szép emlék köti a helyhez. "Katika, mikor is bontanak le itt mindent?" Amikor kiderül, hogy körülbelül 2015-ben, Juli néni láthatóan megkönnyebbül. "Akkor jó, akkor én már a földben leszek. Van még vagy két évem. Itt akarok meghalni, megmondtam a Gegesynek is." (A kerület polgármesteréről van szó.)

Mint már említettem, nem mindenki ragaszkodik ennyire a Dzsumbujhoz és az áldatlan körülményekhez. Kisétálunk a lakótömbök főbejáratáig - a fémkerítés már erősen hiányos -, ahol fiatalok gyülekeznek és beszélgetnek. Ők kicsit bizalmatlanabbul méregetnek minket. Egy zömök testfelépítésű, középkorú cigány ember, János nemes egyszerűséggel odalép hozzánk, kezet fog velünk és bemutatkozik. '92-ben jött az Illatos útra, és már nagyon szeretne elköltözni a családjával, bízik benne, hogy máshol jobb lesz a sorsuk. Kérdésemre elmondja, hogy számukra a legnagyobb problémát a szétdobált, használt injekciós tűk jelentik. Fél, hogy valamelyik gyermeke véletlenül belelép az egyikbe, és hepatitiszt kap. "A B épület már nem elég nekik, most már a C-ben is ezt csinálják. Pontosan tudom, hogy kik azok, akik szétdobálják a tűket, de hát hiába megyek ki este egyedül hozzájuk, hogy rájuk szóljak, ha ők meg negyvenen vannak."

A huszonéves Sándor, aki nemrég érkezett autóval, már nem a telepen él. A barátnőjénél lakott itt egykor, de szorgosan dolgozott, az édesapja támogatásával vállalkozást indított, és hitelből vásárolt egy lakást Csepelen. Magával vitte az időközben elvett lány testvéreit, azaz a "sógorokat és a sógornőket" is, de természetesen még időről-időre visszajárnak a régi lakóhelyre, hogy meglátogassák a rokonokat és az ismerősöket.

Drogkereskedővel, betörővel vagy autótolvajjal tudtunk szerint nem találkoztunk, viszont az erkölcsi ítéletektől függetlenül el kell ismerni, hogy ők is a létfenntartásra és egy tűrhetőbb életre törekednek a nyomor kellős közepén, ahogy a pozitív példák szintén ezt teszik. Nem nagyon válogathatnak az eszközök között, és sok ember mozog egészen más társadalmi rétegekben is a könnyebb ellenállás irányába.

Van jövő...

...csak az a kérdés, hogy milyen. A kiköltöztetés nagyon lassan zajlik, mivel az önkormányzat vagy egy hasonló méretű cserelakást ajánl fel a Dzsumbuj lakóinak - főként azoknak, akiknek bérleti szerződésük van -, a nagy részüket aztán Budapest vagy a Ferencváros más területeire, esetleg vidékre telepítik át, vagy pénzben fizetik ki nekik a lakás értékét. Ez utóbbi verziónak több buktatója is akad: például másfél milliót ajánlanak egy jobb állapotú lakásért egy nyugdíjasnak, aki rosszul teszi, ha rögtön belemegy az alkuba, mivel ennyi pénzből nem tud jobb helyre költözni - viszont ahogy közeledik az adott épület bontási időpontja, az árajánlat akár hatmillió forintig is felszökik majd. A másik gond, hogy akadnak olyan családok, amelyek állandó kereset híján gyorsan felélik a kapott összeget, és a későbbiekben fedél nélkül maradnak, vagy ennyi pénzből csak egy hasonlóan szegény, "rossz" fővárosi környéken, netán egy munkalehetőségekkel nem kecsegtető faluban tudnak lakást venni, és így tulajdonképpen nem javulnak az életkörülményeik. Számottevő változás akkor sem történik, ha a cserelakás szintén lerobbant területen található.

Tulajdonképpen az utóbbi jelenség áll a városrehabilitációs program kritikájának középpontjában, vonatkozzon az Közép- és Külső-Ferencvárosra vagy Józsefvárosra. Ezek szerint a nem kívánatos társadalmi elemek kiszorítása és más helyekre tömörítése csak újabb nyomor-gócpontokat, újabb minigettókat hoz létre, elodázva ezzel a súlyos szociális probléma megoldását. Szántó Kata szerint sem létezik általános recept az integrációhoz; minden családdal külön kellene egyeztetni a sorsukról, mivel mindegyiknek megvannak a sajátosságai, gondjai és igényei.

Ez a villámlátogatásra alapuló cikk is a felszínt karcolgatja csupán a Dzsumbuj-lakók egyéni történeteinek ismerete nélkül.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások
1
Apr
30
Szilvike1989 írta:
szomoru de sajnos ez a vilag...ilyen helyek mindig is voltak...nehez kerdes hogy mit lehet vele csinalni...kepzeljuk csak bele magunk ha mi is ide szulettunk volna...mi hogyan tornenk ki????
03:05
2
Apr
30
ismeretlen írta:
Gratulálok a cikkírónak, rég olvastam ilyen érzékletesen és visszafogottan megírt riportot. Csak így tovább!
11:00
3
Apr
30
eszlig írta:
nagyon jó a cikk, és a képek is azt gondolom magukért beszélnek
profi :)
11:50
4
Apr
30
bettiepage írta:
ú tényleg jó cikk:) a nagyszüleim is a dzsumbujban laktak, még az apukám i s ott született, de akkor még egyáltalán nem volt ennyire lerobbant. akkor is nagyon szegények voltak, de mégis jól éltek, a nagyszüleim szerettek ott lakni...
12:34
5
Apr
30
ismeretlen írta:
Fú, nagyon örülök ennek a cikknek. Ősszel a helyi szociális központnál hospitáltam, és elvittek egy előadásra, ahol a Dzsumbujról volt szó., illetve egy veszprémi változatáról. Azóta is izgat ez a téma. Döbbenetes, milyen dolgok vannak ott...
12:36
6
Apr
30
zsofci írta:
végre egy valóban objektív írás ezen az oldalon! már alig olvasok el valamit, mert minden arról szól, hogy milyen béna az, aki nem a lányok életmódja szerint él és gondolkodik és csakis ez lenne a normális. a divat az persze más, az vagy bejön, vagy nem, de már nagyon uncsi a sok bringás meg szemetelős cikk!!!

szóval hajrá Troll és szerintem nem csak én örülök, hogy végre valódi újságírás is folyik itt, létező, mindennapi társadalmi problémákról (és egyebekről) is! :)))
12:36
7
Apr
30
dsomogyi86 írta:
Troll, már többször mondtam Zsófinak, hogy nagyon szeretem az írásaidat, mert objektív és baromi jó a témaválasztásod is, de ez viszi eddig a pálmát!
Nagyon szeretem ezt a cikket!
Kár, hogy Juli néniről nincsen képetek :D

Szóval csak így tovább!!!!!!

(és éljen Scott Tennorman!)
13:02
8
Apr
30
Nazumi írta:
En a Ferencvarosban nottem fel as epukam mindig azt mondogatta hogy a hidon tul ne nagyon maszkaljak foleg ne egyedul (szerintem elsosorban a vasuti hidat ertette de meg a Petofin tul se nagyon szeretetett menni mielott a Nemzeti megepult.) Most mar ertem miert...
14:04
9
Apr
30
Nazumi írta:
apukam
14:04
10
Apr
30
miju írta:
Tényleg nagyon jól megírt cikk és jók a fotók is.
Tényleg elképesztő ami ott van. Többször mentünk már el kocsival mellette,az is épp elég volt :-/
Bemenni nem mertem volna.
Szomorú és kilátástalan helyzet,fogalmam sincs,h én hogyan próbálnék meg kitörni onnan.. talán csak a nagyon sok munkával lehetséges. van oylan is,akinek sikerült. az ismert roma vállalkozó azért segíthetne nekik munkát adni,ha ennyire nem kapnak.
14:52
11
Apr
30
Troll írta:
Köszönöm a dicséreteket, igyekszem majd...
15:07
12
Apr
30
lilaliba88 írta:
En is csatlakozom az elottem szolokhoz: ilyen jo es erdekes cikket reg olvastam, gratula!
Nem az a legszomorubb, hogy 2009-ben egy, szinte a kozpontban fekvo budapesti keruletben ilyen van, hanem az, hogy minden varosban megtalalhato ez az ugynevezett Atoksor... Ezek az emberek sajat hibajukbol tunyasagukbol, vagy mero balszerencsebol kerulnek ide es ez nekik olyan lesz, mint egy atok, ettol kezdve meg van pecsetelve a sorsuk, szabadulas, kiut nagyon keveseknek van, a tarsadalom kiveti oket. Akik nem onhibajukbol kerultek ide (1-2 % csak, sajnos) meg hasonlo helyekre, elobb-utobb torekvessel talalnak egy olyan munkat, ahol hogyha szorgalmasan dolgoznak, kikerulnek onnan (bizony van erre pelda, mely tiszteletem az ilyen embereknek). Akik meg kerestek ezt a sorsot, azok meg is erdemlik. Es ilyen emberek mindig is voltak - vannak - lesznek (miert is alakult ki a tarsadalmi hierarchia...). Megprobalni szocializalni oket falrahanyt borso, ezek se a munkat, se a tisztasagot, se a becsuletes eletet nem tartjak fontosnak. Ezek az emberek szegyenfoltjai a tarsadalomnak, ehberert kene oket sziberiai banyakban dolgoztatni, aztan vagy megtanulnak kesztyube dudalni, vagy elpatkolnak. Nem penzt es lakast kell az ilyeneknek adni, hanem kenyszermunkat. A kommunista es a szocialista (meg egyeb ilyen okosfajta, 1000 eves hierarchiakat megdonteni akaro) kormanyzas rengeteg penzt elvert ezek szocializalasara, ennek az eredmenye az lett, hogy kaptak lakast, munkaba jartak, de nem dolgozni... Ezert tart ott az ex-keleti blokk, ahol. Mert sok (volt) az ilyen ember. Az en varoskamban is epitettek nekik par tombhazat, szep kis takaros lakasokat kaptak az ilyen szerencsetlenek, ahogy lejart a tel, az osszes ablakkeret el lett tuzelve, kivagtak a falbol es eladtak a vezetekeket. Ezert mondom, nem kell ezeket figyelembe venni, eljenek a gettoikban, amilyen korulmenyek kozt akarnak, ha meg balhet csinalnak, fosztogatnak, kenyszermunkara deportalni az egeszet! A szocialis segely az ilyeneknek nem megoldas, mikor vesszuk mar ezt eszre???!
15:42
13
Apr
30
macskuszka írta:
jujj, kedves lilaliba 88. natehát, az intolerancia és kirekesztés jelzése a 88 a nevedben, vagy a születési évszám, mert ekkora butaságra bármelyik a válasz lehet.
deportálni???kit? miért? szerintem ekkora bődületes hülyeségért téged, jó messzire.
16:11
14
Apr
30
lilaliba88 válaszamacskuszka írására:
Macskuszka, ne vitatkozz ugy, hogy az ember erveit nem olvasod vegig. Ha azt irtam volna: "minden csovest es gettost deportaljunk kenyszermunkara es epitsunk gazkamrakat", megertenem a hozzaszolasodat. De en itt lenyegeben eleg reszletesen fejtettem ki a velemenyemet, nem egy kalap ala veve az osszes szerencsetlenul jart embert. Kulonben meg az sem art, hogyha kerulod itt a felhasznalok szemelyes cseszteteset. Nem voltam bunko veled, kerlek, Te se legy az. Egyet nem ertesedet intelligensebb modon is kifejezhetted volna (mondjuk, ervekkel). Es ha annyira toleralni akarod azokat az embereket, akik sajat maguk hulyesege miatt jutottak dzsumbuj-korulmenyek koze, tedd azt, ne csak adozz ertuk, karold is fel, etesd oket. Ha szerinted ez jo. Nem artottak eleget nekunk, ugy latszik, es minel jobban toleraljuk az ilyen munkakerulo alkoholistakat/drogosokat, annal tobb lesz beloluk. Meg mivel szukseguk van a penzre az ujabb adagokhoz, ertelemszeruen azoktol veszik el, akiknek van. Kivanom neked, hogy egyszer veletlenul setalj azon a kornyeken este egyedul (mobil, penztarca legyen nalad, persze), es talalkozz 3-4 ilyen gettossal ossze. Megneznem, mennyire ereznel kesobb egyutt az veluk...

Meg valami: ha az allam kotelezne oket a munkara, a tarsadalom hasznara lennenek. Ha egyesek nem erzik a munkat a becsuletes elet elengedhetetlen velejarojanak, meg kell tanitani nekik...
17:05
15
Apr
30
lilaliba88 válaszamacskuszka írására:
Ha szerinted az azon emberek kenyszermunkara itelese, akik a becsuletesen dolgozoktol akarjak elvenni a javaikat, az intolerancia es kirekesztes jele, akkor szamodra az is termeszetes, hogy :"Hát az nagyon rossz környék. Én nappal se dugnám oda az orrom, éjszaka meg egyenesen életveszélyes" es "En a Ferencvarosban nottem fel as epukam mindig azt mondogatta hogy a hidon tul ne nagyon maszkaljak foleg ne egyedul (szerintem elsosorban a vasuti hidat ertette de meg a Petofin tul se nagyon szeretetett menni mielott a Nemzeti megepult.) Most mar ertem miert". Nem baj, hogy a becsuletesen elo embereket es gyerekeit rettegesben tartjak, ez a liberalista 21. szazadban nagyon is normalis, elfogadhatonak tekintheto dolog, meg penzt is kapnak erte. Kituno...
17:16
16
Apr
30
pokroc írta:
Végre egy értelmes, jól megírt cikk. Több ilyet, kevesebb bugyutát!
19:18
17
Apr
30
Jade5 írta:
Ez nagyon durva!Elszomorít és felháborít.
21:37
18
Apr
30
hopilee írta:
A cikk érzékletesen, mérsékelten van megírva, de vannak azért csúsztatások. Nincs prostitúció? Elég csak egy sarokkal odébb menni, és tömött sorokban állnak ott a lányok. Amikor ezt építették, akkor megfelelt a mai szóhasználatban szükséglakásként megjelölttel. Még 1986-ban is építettek hasonlót, történetesen pl a 17. kerületben. Annyi volt a különbség, hogy ott 28 nm-ben már benne volt egy fürdőszoba is. Alacsony lakbérért költöztettek oda 4-6 fős családokat. Ott is elég siralmas, hogy hogy néznek ki azok a házak! Az itteni közös wc, fürdő régen egyáltalán nem ment különlegességszámba, a régi belvárosi bérházakban is rengeteg ilyen lakás lett kialakítva.
Érdekesség: a második galéria utolsó képén az az eldobott majdnem használatlan vízfesték abban a csomagban volt, amit a kerület adott tanévkezdéskor minden alsó tagozatos kisdiáknak, ingyen.
21:43
19
Apr
30
zslebo írta:
22 éve élek a Ferencvárosban, tőlem 10 percre van a Dzsumbuj...hozzá vagyok szokva a mi utcánk (Haller) "sajátosságaihoz", nem félek este egyedül hazajönni, nincs itt semmi rossz. DE!!!!!! A Dzsumbujt még fényes nappal is kikerülöm, ha tehetem. Nincs ott semmi látnivaló az olyan embernek, aki nem a "szép" dolgokhoz van szokva...
Szerintem sajnos az ott lakók 95%-a jól érzi ott magát, úgy ahogy van, legyenek is bármilyen borzasztóak egy kívülállónak az ottani életkörülmények. Aki változtatni akar, az tud is!!!! De az ott lakók minden ilyentől elzárkóznak. Pont úgy, mint a társadalomba való beilleszkedéstől........
21:53
20
May
01
PuPPiLLa írta:
hopille! Netén 17.ker.i vagy?
Na igen, itt is történnek fura dolgok, néha egészen-egészen megdöbbentőek...
cikk: *****
"legfiatalabb páciens tizenkét éves "- már belegondolni is: brrrrrrr...pedig tudom, hogy nem csak itt és nem feltétlenül a dzsumbujosodás hatására...
07:31
21
May
02
cattyee írta:
Tudom, hogy más elmondták előttem páran: Nagyon jó a cikk! Köszönjük Troll!
14:04
22
May
02
kissmanyi válaszazsofci írására:
Biztos vagyok abban, hogy Zsófi és Henci is képes ilyen, színvonalas cikket írni, mint Troll, csak épp az olvasók elvárásaihoz igazodnak. Reméljük most már több ilyet, ehhez hasonlót olvashatunk itt. Nagyon jó írás ez, tény.
16:25
23
May
02
cropp írta:
Tényleg nagyon jó cikk, Troll, határozottan a neved ellen alkotsz.
Én is most voltam errefele. Krétakör 9. kerületi akciójával az Öröksétán. Csak egy pillanatra néztünk be. És én igazából azon hűltem el, hogy a busz egyik oldalán a focizó gyerekek, a másikon meg az otp bakos mastercard reklám (asszem az, ahol a csaj van a fényképezőgéppel). Oké, ez nem akkora meglepetés, csak eléggé érzékelteti a határ fogalmát.
Valahogy ilyenkor feltámad bennem a segígési vágy, de hogyan? Ha az önkormányzat tényleg még a legkisebb próbálkozást is tönkreteszi, akkor tényleg nem számít, hogy vannak kívülről jövő emberek, akik elfogadtatják magukat és segíteni akarnak, vagy belülről jövők, akik nem önző módon akarnak kitörni, hanem megszüntetni azt, ami van.
17:22
24
May
02
eszter116 írta:
Wow! Ez aztán minőségi írás! Minden elismerésem!
18:01
25
May
02
Rancid írta:
Múlt héten voltam intézménylátogatáson a FECSKEben (Ferencvárosi Családsegítő),2 órát beszéltek nekünk a tömbrehabilitációról és arról,hogy mik történnek arrafelé. (fenyegetés,erőszakos beköltözés,kényszerházasság stb) Tanulmányaim során hallottam már egy s mást de leesett az állam...
19:17
26
May
02
Rancid írta:
És még annyit,hogy a Dzsumbuj iroda abban a formában azért szűnt meg,mert a szoc.munkásokat beszippantotta a lakókörnyezet,szinte köztük éltek már...Csak hogy világosabb legyen..
19:19
27
May
02
vasilisa válaszaRancid írására:
biztos naiv vagyok vagy nem tudom,de én ezt nem egészen értem...:S szóval a szocmunkások is hasonlóan kezdtek viselkedni a környezethez?ezt szimplán így kell érteni?bocsánat egy kicsit le vagyok már fáradva...
amúgy sztem kár arról beszélni, hogy nyilván ők nem akarnak dolgozni, mert egyszerű alkoholizálni és nem dolgozni, mert itt azért nem nehéz eldönteni tyúk/ tojás kérdést... azért kevés ember olyan erős, hogy ki tudjon emelkedni egy abszolút reménytelen helyzetből és könnyen mondhatnám mondjuk én,hogy nekem mennem, mert én látok perspektívákat a jövőre vonatkozólag, de nekik nem túl jók a kilátások...gondolom az ott lakó gyerekek se túl jó eséllyel indulnak az iskolában (még én is emlékszem, hogy nálunk is kinézték azt aki szakadtabb ,ráadásul gondolom, h a magaviseletben is megtalálhatók a különbségek...) és itt még egy- két tanár is segíthetne(mert egy igazán jó tanár óráin, aki a diákokat is tudja kezelni még azok sem lógnak,akik amúgy renitensek ), csak hát saját tapasztalásom szerint eddig15 évem alatt vagy 2 ilyennel találkoztam:(pedig ez egy tök jó külső segítség lehetne...még akkor is ha apa-anya iszik...az a baj,h ilyen helyzetben az embernek leginkább olyan munkára van kilátása,amiben szenvedés eltölteni az időt és a munka egyáltalán nincs egyenes arányban a fizetéssel ,így aztán pedig tényleg nem éri meg dolgozni,mert abból aztán ugyanúgy csak eltengődhet...és nincs is többre esélyük...nagyon nehéz azon változtatni amibe beleszülettünk és itt tényleg elkél a külső segítség...sokszor szoktam ezen agyalni,h hogy lehetne segíteni ezeknek az embereknek úgy hogy ne legyen bántó...bár sajnos jómagam elég távol állok ettől a lehetőségtől,miután a középosztálynk igen csak az alján csücsülök,de mindig sajáltam,h egy csomó ember aki beleszületett a jólétbe nem ismer meg dolgokat és nem tanítják meg a szülei,h érdeklődjön a többi ember irányába és ezért nem tudja igazán használni a pénzt ,így aztán vesz öt házat millió ruhát stb...pedig ha tudná mik vannak a világban és nem burokban szüleett és nevelkedett volna,akkor képes volna meglátni ezt a sok szenvedést és nem csak elfordítaná a fejét ,h fúj egy alkoholista,hanem kicsit mögé nézne a dolgoknak...amikor poénzt adományoznak az bántó és gusztustalan amikor ezzel vki kérkedik...a legjobb tényleg az lehet ,ha az ember teremt vmi olyan munkahely lehetőséget,ahol nem arra utazik,h purcanásig dolgozzanak és majdnemhogy annyit kapjanak mint a munkanélkülisegély...és talán még lehetne olyan feltételt is szabni,h kap állást az illyető tisztes fizetéssel ,de alkoholelvonóra kell járnia...most mindenki le fog támadni itt az idillisztikus utópiáimért,de sztem akkor is lehetne és de sztem csakis ennyi bizalommal érdemes fordulni az emberekhez,másképp nem...lehet,h könnyű úgy beszélni, h én nem vagyok abban a helyzetben és lehet nem is leszek soha és nem mondom, h nekem nincsenek igényeim az életben(ház ,ló:Dstb.),de van egy határ amíg ezek kellenek ezek csak eszközök amiktől nem lesz boldogabb az ember (lehet,h amikor megszerzi nagyon örül,de aztán ráun és mást akar...) és én látom nagyon jól ,h vannnak akik tudnának tenni és mégsem tesznek és nem értem miért és ez mindig elszomorít:(ugyanúgy ahogy a diszkrimináció is, mert még mindig nem jöttem rá miért olyan érdekes az ,h különbözőfajta emberek léteznek és lehet ,h eltérő ez erkölcsi értékrendjük,de egyik sem áll fölötte a másiknak ,viszont mindegyikfajta ember között vannak olyanok akik bűnöznek és van akik nem ,de nincs különbség...azt hiszem most olyan hosszan írtam ,h mindenki kiutál innen,szóval vagy nevet változtatok,ha már megint nem bírom megtartani magamnak a gondolataim vagy erőt veszek magamon:Delnézést mindenkitől,akinek sokáig kell görgetni miattam ,meg aki végigszenvedi amit írtam:)csak e a téma nagyon rég foglalkoztat....
23:15
28
May
02
vasilisa írta:
nem mintha fontos lenne az oktatásban eltöltött 15 évem alatt :)csak nem szeretném,hha vki mégis végigolvassa ezt a korommal magyarázza amit írtam...az értelmemmel már szabad vitatkozni:D
23:20
29
May
02
kiscica írta:
Én ott tanultam a közelben 5 évig a Szent István Közgazdasági Szki-ban, 1993-1998 között. Képzelhetitek, hogy akkor mi lehetett ott, ma már valóságos gyönyörűség ahhoz képest!!!
Vidékről jártam fel a Mester utcába a suliba - ahol a kollégiumban is laktam - vonattal, ami a Ferencvárosi Pályaudvaron tett le. Akkor még nem volt ám Lurdy Ház, sem autószalonok, sem autókereskedések, sem 1-es villamos, sem Lágymányosi Híd, sem hatsávos út!!! semmi nem volt azon a környéken, csak régi omladozó gyárépületek és bokros, gazos dzsumbuj és valami nagyon kátyús, hepehupás útféleség, gazos, néha földútba torkolló járdával! Na a dzsumbuj az volt!!! Nem ami most van, persze még most is nagyon szörnyen néznek ki egyes részek, de azért az idők során egyre jobban zsugorodtak, én ezt már "öregedő" fejjel jobban látom, mint a nálam 5-10 évvel fiatalabbak. Szóval van remény. :)
Ja, és abban az időben 15 éves fejjel gyakran egyedül, nagy utazótáskával gyalog (mert szegény létemre nem tudtam megvenni még a diákbérletet sem a BKV-ra) tettem meg az utat a Mester Utcából, a Haller utcát keresztezve a Könyves Kálmán körút felől a vonatpályaudvarra, ami nagyon sietve volt 30 perc. Nem volt egy felemelő látvány a környéken végigcaplatni egyedül, bár akkor nem éreztem annyira veszélyesnek, inkább csak egyszerűen lepukkantnak, szegénynek.
Budapest IX. kerülete az elmúlt 15 év alatt (most 30 vagyok, megéltem a változást) nagyon sokat fejlődött, bár az utóbbi 1-2 évben megtorpanni látszik ez a fejlődés, ráadásul a mostani válság sem kedvez, sőt! A szegény réteg még nagyobb szegénységbe fog süllyedni, ez elkerülhetetlen, sajnos. A rehabilitáció is nehezebbé fog válni, hiszen egyre kevesebb a befektető, és az önkormányzatok is egyre szegényebbek.
Szóval a közeljövő nem túl rózsás, de remélhetőleg 4-5 év, és elmúlik a válság. Utána megindulhat jobban a fejlődés, a változás, bár szegények a városban (mint mindenhol) mindig is lesznek, sőt ez a jó kis fogyasztói társadalom csak mégjobban generálja ezt. A jólét megteremtéséhez a mai civilizált világ eszközei szegényesek, nem jól strukturáltak és nem jól átgondoltak. Egészen más útat kellene találni, és nem a fogyasztás mesterséges generálása, vagy a gyárak állami megsegítése a megoldás a problémára. De ez már egy másik cikk témája lenne. :)
23:52
30
May
03
vasilisa írta:
mondjuk az is nagyon tetszett,h ahol én időnként dolgoztam ott a vezetősége milyen látványosan szenvedett a válságtól, holott számukra a változás az volt , h a 400 százalékos haszon lecsökkent a felére és ezt nagyon jól kompenzálták azzal,h bezártak egy üzletet és kirúgtak pár dolgozó,miközben mellesleg éppen második házukat építgették...azért azt hiszem kicsit mást jelentett nekik az a pénz amit megspóroltak, mint azoknak akin megspórolták...és azt vettem észre, h ezzel sok ember van így és ez az ami nagyon elszomorító...én nem hiszem,h a pénz ki tudná ölni az érzéseim, viszont ha azok vannak akkor nem értem,h tudják egyesek hidegvérrel nézni,h a másik sínylődik és nagyon sokszor nem azért van vkinek pénze,mert jobban megdolgozott érte...sajnos sokszor van úgy,h azok kapnak kevesebb fizetést akik többet dolgoznak:(
00:38
31
May
03
Troll válaszahopilee írására:
Nem arról van szó, hogy nincsenek a környéken prostituáltak, hanem arról, hogy a lakók között nem jellemző a jelenség.
09:35
32
May
03
Troll válaszaRancid írására:
Szerintem ez a szocmunka velejárója, mert másképp nem fogadják be őket a lakók, akkor pedig fogalmuk sem lesz a valós viszonyokról. Persze, biztos van egy szint, ami már mindenkinek káros...
09:42
33
May
03
Rancid válaszaTroll írására:
Ott volt az iroda,ha jól emlékszem a földszinten. Egy idő után egészségtelenné válik a segítő-kliens viszony,ha egész nap ott vagy,és már nem úgy tekintenek rád,mint segítőre,mondhatni fel sem néznek rád,mert egyszerűen megszokták,hogy ott vagy,és X idő után mondhatsz már akármit,nem fogja őket érdekelni,megváltozik a viszony.
A szocmunkásnak nem kell a kliensköre részének lenni,és befogadniuk sem kell,csak a bizalmat kell kiépíteni. Az alárendelt viszony pedig mindigis meglesz,a kliens nem egyenrangú a segítővel. Akármennyire is szép lenne,de ez nem így van :)
11:30
34
May
03
Troll válaszaRancid írására:
Igaz, talán szerencsésebb lett volna az "elfogadni" szót használnom a "befogadni" helyett.
11:52
35
May
03
myramaca írta:
Bár tényleg jó a cikk, s végre nem pusztán felszínes, butácska irományt kell olvasnunk, azért messze áll a tejességtől. Persze ez csak egy cikk, s nem egy könyv:)) Pont ezért, akit mélyebben érdekel a téma, olvashat róla Ambrus Péter: A Dzsumbuj. Egy telep élete című könyvében.
15:42
36
May
03
myramaca írta:
Javítás: teljességtől :)
15:52
37
May
05
Jana írta:
az ismert roma vállalkozó azért nem ad munkát mert nagyon jól tudja milyen a fajtája aki elmegy dolgozni az is meglopja a munkaadót aztán meg sír mindenki hogy nem kap munkát...és minket utálnak mikor maguknak köszönhetik!
az is érdekes,hogy drogra cigire és alkoholra mindig van pénz...
15:17
38
May
05
Jana válaszalilaliba88 írására:
JUHUU végrevégre igazad van!!!
hát senki nem veszi észre mi folyik itt??
egyszerűen NEM lehet mit csinálni velük és a másik,hogy NEM is akarnak semmit csinálni
ők se tolerálnak minket,mi miért tegyük?!elvégre mi vagyunk itthon ha nem tud alkalmazkodni vagy nem tetszik el lehet menni innen(adná az ég!)
mindenkinek jár a pofája de odaköltözni vagy befogadni egy családot senki nem merne
az összes pártfogót leköltöztetném egy borsodi faluba éljenek a haverjukkal együtt!ahol síró,puskával,és áramos kerítéssel felszerelt nyugdíjasok félnek elaludni,akik végigdolgozták az életüket EZ A SZÉGYEN!-és nem ránk nézve-
15:32
39
May
05
Troll válaszaJana írására:
Hozzátenném, hogy a Száva családról van szó.
16:29
40
May
05
whitechoco írta:
Tetszett nekem is. Az egyetlen dolog amit kissé hiányoltam egy bizonyos könyv említése. A címe Dzsumbuj (mily meglepő) a szerzőjére pedig sajnos már nem emlékszem, rég olvastam. Egészen jo kis iromány szintén az Illatos uti 'telepről'.Ajánlom mindenkinek aki épp ráér. :)
17:08
41
May
05
Troll válaszawhitechoco írására:
Valóban kifelejtettem a nekibuzdulásban, de feljebb már emlegették: http://www.konyvesboltom.hu/index.php?id=termekek&art_id=86115&erkezett=www.kirakat.hu
Még az ún. régi Dzsumbujról szól.
De van itt egy még régebbi visszaemlékezés is: http://www.bparchiv.hu/magyar/kiadvany/bpn/bpn35_36/ae.html
18:01
42
May
05
gindra írta:
elég jó cikk, grat.
22:30
43
May
05
gindra írta:
a kommentek kevésbé.
22:30
44
May
05
gindra írta:
az ambrus könyvből ez az egyik kedvenc részem:

(Az 56-os eseményekről folyik a beszélgetés)
S.-né: Jaj, a Fodornénak! Mondták...
Sz.-né (közbevág): Na, hagyjon már eztet én hadd mondjam el!
S.-né (közbevág): Én hadd mondjam el, én ezt láttam!
(Rettenetes rikácsolás.)
Sz.-né: Én is láttam!!
S.-né: Én is láttam, ott voltam!!!! (Leírhatatlan jelenet.)
S.-né férje (F.): Ne tessék menni moziba meg színházba, van itt!
S.-né: Jaj, ezt tessék meghallgatni. Kiabálnak onnan a másik oldalrul, mert az oroszok itt voltak a Szalámigyárnál, s úgy ot---
Sz.-né (közbevág): Abba a nagy házba a Vágóhíd utcába...
S.-né (közbevág): MIndegy, ott voltak a Szalámigyárba...
F.: Azon a részen...
S.-né (közbevág): Azon a részen voltak, hát látták az oroszok a csövön, a távcsövön, hogy ládákat, azt hitték, hogy valami lőszert visznek, loptak mindent abbul a csarnokbul, loptak libákat, mindent.
P.: Feltörték a vagonokat, persze, ugye?
S.-né És aztán mink ott lehasaltunk, mert lőttek ám nagyon, jaj, de lőttek, arról erre, csak úgy fütyült a levegőbe a golyó. Fejem fölött is. Nekem meg ilyen piros pettyes kendővel így föl volt kötve a fejem, és persze avval az izével egy ilyen kupac rakás kő volt ott, ilyen izé, amivel csinálják a síneket, és oda, mellé így leizéltem (ül a széken, és úgy előrehajolva mutatja, hogy borult le), kiabáltak, hogy kuksoljak le, mert lelőnek. Hát le is tettem a fejemet, lehasaltam. Kiabálnak, a Fodorné meg, itt volt egy kis csárda, itten mindjárt, ahol most az a bisztróvan az óvoda mellett. Ez meg gyün, a pia a hóna alatt, megy lőnek, ő csak megy, azt mondják neki, hogy "ne menjen Fodorné, mert lőnek az oroszok! Agyonlövik!", azt mondja " hol lőnek? Hol? Ide lőjjetek!" (Feláll S. néni, mutatja, hogy Fodorné kidugta a fenekét, rápaskolt, hogy ide lőjjetek!) Aztán brr, odalőttek neki, jaaj, én azt hittem rögtön meghalok, ez igaz volt, ahogy itt ülök.
F.: Valóba odalőttek neki, így volt!
S.-né: Azt mondja, hol lőnek az oroszok? Hol? Tele volt szesszel a feje, ő meg ment az üveggel, szeszért (nevet) nem ennivaló után szaladgált, hanem azt nézte, hogy hol van szesz.
F.: Ha-ha-ha-ha.
S.-né Azt mondja, „ide lőjjetek!”, egyszer csak látjuk, hogy elterül, odalőttek neki, én azt hittem, hogy rögtön meghalok a nevetéstül. Pedig hát...!
A Dzsumbuj dícsérete.
22:31
45
May
05
gindra válaszaRancid írására:
persze, aszimetrikus a segítő kapcsolat, de ezt mindig (!) életlenítened kell és törekedned a szimetriára.

hova jársz?
tanul sokat!
pusz
22:36
46
May
09
janisjoplin válaszalilaliba88 írására:
sajnos ez így van egyet értek Veled, lilaliba 88...

Troll ez egy nagyon jó cikk, imádom a cikkeid én is!

ui: csak annyit, h az iskolánk támogat egy TISZTA CIGÁNYOKBÓL, főleg a leglenézettebn fajtából a beás-cigányokból álló ált. és középiskolát. mindent kb ingyen kapna, de nem vigyáznak semmire, és nincs az a pénzmennyiség, ami elég lenne nekik, és rájuk. Megoldás? nincs. nem fognak sem tanulni, sem dolgozni.Már a harmadik-negyedik generáció nő föl, aki azt látja, h minek dolgozni, elég gyereket csinálni és lopni, majd eltart az állam. Sajnos!
11:08
47
May
10
Rancid válaszagindra írására:
Természetesen törekedni kell,nem fogalmaztam elég pontosan..:)
Az ELTEre járok és azt hiszem a kelleténél sokkal többet kell tanulnunk,már most alig várom,hogy vége legyen a vizsgaidőszaknak...Dehát valamit valamiért.
19:40
48
May
12
Zornica írta:
A képek nagyon jók! A kedvencem az első sorozatból a kutyás, valami eszméletlenül jól sikerült, bocsi, de muszáj eltulajdonítanom:) A cikk mellett tehát gratu ezekhez is!
15:21
49
May
17
Micsurin írta:
Jó a cikk,de ez sajnos nem elszigetelt jelenség enyhébb-durvább formában jelen van az ország városainak,falvainak többségében,és a többi kerületben is.
Egyet kell értsek néhány előttem szólóval-az a baj,hogy ezeknek az embereknek a többsége a könnyű boldogulást keresi,dolgozni eszükbe sem jut.
Legyártanak 10-12 gyereket,felveszik a csp-t,a segélyeket,és ellopnak mindent,ami a kezük közelébe kerül.
Az állam meg ad nekik,mert fél tőlük.
Csp helyett adókedvezmény kellene 3-nál több gyerek esetén,h csak az vehesse igénybe,aki dolgozik.Bármiféle juttatást pedig kizárólag közmunka ellenében adnék,és akkor is jegyrendszerben-azt nem lehet elgépezni,cigire,piára költeni...
Amúgy bármit adhatsz az ilyen emberek többségének,nem becsülik meg,de te vagy a rossz,ha nem adsz újra,még többet...Telhetetlenek.A kisujjadat nyújtod,és a karod kéne.

Tisztelet a kivételnek,aki igyekszik,próbálkozik,akar,de a körülmények meggátolják.Ők vannak kevesebben.
17:16
50
May
22
missmate írta:
Nekem még a dédnagyszüleim is itt laktak nagyanyai és nagyapai ágról is és az édesanyám is itt nevelkedett. Sokat jártunk a nagyszülőkhöz mikor még kisebbek voltunk. Imádtam odamenni és még ma is elérzékenyülök, amikor az emlékek rámtörnek. Itt régebben 90'-es évek olyan cigányok laktak, akiktől nem kellett félnünk és volt hogy a nővérem (kb. 3-4 éves lehetett) elkoszált a játszótérre, ami a C épületnél volt és egyből szóltak anyunak, hogy a lánya a játszótéren van. Összetartás volt, mindenki ismert mindenkit. Az igaz, hogy nem engedtek be maguk közé nagyon senkit, de ha baj volt egymásra számíthattak. Egy nagy család volt. Amikor már a törzsgárda kezdett kihalni, elköltözni akkor jöttek a vidéki cigányok mindenhonnan és már a saját szomszédját is meglopta az ember. De a törszgyökeresek szavára nagyjából mindig a helyére lettek parancsolva az "újak". Mikor elmegyek a Dzsumbi előtt sose a félelem, hanem a megélt emlékek törnek rám és csak felnézek a mamáék ablakára és köszönök nekik.......:-)
11:44
51
May
27
kukus írta:
GYÖNYÖRŰEK A FOTÓK!!!! Gratula!
09:14
52
Jun
07
Bakancsos93 írta:
Dáhh O.o"
Ráz a hideg.
Még jó, hogy bele-bele olvasgattam a cikkbe és láttam a képeket.
Az egyik ismerősöm mondta, hogy rossz környék, de nem hittem volna, hogy ennyire.
Ki is verem az itteni sulit a fejemből :)
18:55
53
Jun
08
simona írta:
Gratulálok a cikkhez tényleg nagyon jó, ha valaki érdekelnek a lakótelepek ajánlom nekik Ferkai András:Lakótelepek című rövid, de érdekes könyvét.

Érdekes helyzet ez.....
Sajnálatos hogy van ilyen de én nem örülnék ha az én lakókörnyezetembe telepítenék be őket,nekik sem jó nekem sem jó. Én senkinek nem akarok ártani de azt sem szeretném ha nekem ártana bármelyik jelenlegi dzsumbuj lakó. Ahogy a cikk említi is, magas ott a munkanélküliség és mindenki abból én amiből tud.
04:04
54
Jun
09
thelovingkind írta:
nem hallottam még a helyről, de a képek hihetetlenül jók lettek. mondhatni egészenművészi ;)
19:51
55
Jun
10
patyolaat írta:
én illatos úton járok suliba, ami a soroksári út kereszteződésénél van, ott nincs probléma, és nem arról jövök, aki meg arról jönne inkább elkerüli, és mi se megyünk arrafelé=)
21:51
56
Jun
16
Rockcat írta:
Hát nekem mint vidékinek kicsit nehéz elképzelni hogy milyen is lehet s Dzsumbuj, de van egy-két elképzelésem azért. Biztos vagyok benne hogy nem szívet gyönyörködtető látvány és nehéz is ezen segíteni. Juli néninek meg elismerésem, hogy kitartott idáig is. :)
17:27
57
Jun
19
elegance7 írta:
végre egy igazán jó cikk
10:56
58
Jun
20
mimi84 írta:
Nagyon jó a cikk,bár azzal nem értek egyett,hogy a nők többsége a családanya szerepét tölti be ,hiszen a fogalommal sincsenek tisztában és senki sem tanította meg őket anyaként viselkedni.
Legtöbbje prostiként végzi a körülményekből kifolyólag.
Na és a drog, már egészen gyerek fellyel elkezdik, hol van ilyenkor az anyja?Sehól!
Egyszer jártam a 9-ben autóval,elég is volt.A látvány magáért beszélt.
Sajnos nem csak ez a kerület nevezhető gettónak.
Segíteni szerintem csak azon lehet aki hagyja,ők tipikus kívülállók ,a társadalom megrontói.
Nem lehet őket felkarolni,segíteni mert hátba támadják az embert ,tisztelet a kivételnek.


22:15
59
Jun
21
dorika6 írta:
61 éves vagyok, születésemtől 1968-ig laktam a Dzsumbuj közelében, az u.n. "kisvárosi" házakban, volt van nagyvárosi házak is. Ez egy villamos megállóra volt az Illatos uttól.Azóta ezeket lebontották, helyette üres, gazos telek van, bekeritve a Gubacsi uton.
A legjobb barátnőm a Dzsumbujban lakott, már nem emlékszem a ház jelölésére /A,B,C/ csak a villamos sinek melletti első házban laktak a nagymamájával és édesanyjával együtt. Szóval sürün megfordultam a házban. Akkor valóban ugy volt, mint ahogy ezt már egy hszben olvastam, hogy vigyáztak figyeltek a lakók egymás gyerekeire, nem lehetett "csibézkedni" mert előbb tudta a szülő, mint ahogy a gyereke hazaért. Szóval abban az időben is voltak akik részegeskedtek, linkek voltak, de a többség rendes proli család volt. A rendesebbje törekedett arra hogy lakása egyszerü, de tiszta, a gyerekek tisztességesen, normálisan megállják a helyüket az életben. Azóta eltelt 40 év, a Dzsumbuj környékén lévő gyárak /MEDICOR,Budapesti Vegyimüvek, Kénsavgyár, Hazai Fésüsfonó, Lámpagyár /FÉG/ stb./ megszüntek, tönkrementek. A mostani lakókat nem ismerem, de ha néha kocsival arra megyünk elszörnyülködök a telep külső kinézetén, el tudom képzelni, hogy élhetnek a családok a XXI. században 28 m2-en fürdőszoba nélkül, munkanélkül, pénz nélkül. Szóval nekem a gyermekkorom ott volt a Dzsumbuj közelében, mégis titkárnőként mentem nyugdijba, nem váltam el a férjemtől, két gyermeket neveltünk fel tisztességben, mostmár 4 unokám van, szóval ott is éltek rendes, tisztességes emberek. A többség az volt. 40 évvel ezelőtt. Egyébként a cikk nagyon jó, gratulálok a cikk irójának.
22:06
60
Jun
22
ismeretlen írta:
Tudjátok,olyan helyen élünk,ahová a Gettó lakóinak egy részét költöztetni akarják.Már előre rettegünk.Tapasztalható,hogy egy békés közösségbe beékelődő lecsúszott csapat mire képes.
Mivel igényük sincs a normális életre,nem tartanak tiszteletben semmit,és senkit.
09:41
61
Jun
22
BDia írta:
Sziasztok Kedves Olvasók és Hozzászólók!
Nem rég olvastam a hírekben, hogy lebontják a Dzsumbujt. Egy kicsit megfájdult a szívem, mert én is laktam ott 12 éves koromtól 18-ig. Azoknak a hozzászólásában, akik szintén laktak ott, vagy jártak oda, azt olvasom, hogy nem volt rossz hely. És nekem is ez a véleményem. Szerintem rendes emberek laktak ott. Voltak barátaink, a szomszédokkal is jó viszonyban voltunk. Tényleg ismerte mindenki egymást. Persze voltak veszekedések, verekedések is, de azok inkább családokon belül, viszont a gangon zajlottak.
Emlékszem egyszer utcabál is volt, Ambrus Kyri lépett fel.
Én most kertvárosban lakom, egy bank pénzügyi osztályán könyvelek, úgyhogy elég jó példa vagyok arra, hogy nem bűnöző lett belőlem.
De amikor elköltöztünk, egyre jobban romlott a helyzet ott - persze nem azért mert mi eljöttünk, inkább talán a rendszerváltás - és most eljutott arra a pontra, hogy lebontják. Valaki írta, hogy a Kisvárosi (mi "kisosi"-nak hívtuk) házakban lakott, amiket már korábban lebontottak. Ott nincs semmi. A Medicor sem működik, meg semmi azon a környéken. Most ezt is lebontják, bár szerintem egy jó kis stabil épület az, de valaki így döntött. És vajon mi lesz ott azután? Gondolom azt is benövi a gaz.
Köszi, ha elolvassátok az én kis megemlékezésemet is.
21:22
62
Jul
17
katarocks írta:
azért azon nem kell csodálkozni,h a romáknak nincs igénye semmire, nem tud vigyázni a dolgokra, amit kap. 1. miért lenne neki? milyen példát látott?? így szocializálódtak, nekik ez a természetes. persze vannak kivételek. 2. a magyarok (nem nagyon szeretem ezt az elkülönítést..) sem tudnak vigyázni semmire.. pedig ők valószínűleg nem 1 putriban nőttek fel..
18:32
63
Jul
17
katarocks írta:
azért azon nem kell csodálkozni,h a romáknak nincs igénye semmire, nem tud vigyázni a dolgokra, amit kap. 1. miért lenne neki? milyen példát látott?? így szocializálódtak, nekik ez a természetes. persze vannak kivételek. 2. a magyarok (nem nagyon szeretem ezt az elkülönítést..) sem tudnak vigyázni semmire.. pedig ők valószínűleg nem 1 putriban nőttek fel..
18:32
Felhasználónév:
Jelszó:
Hirdetés