Közösség

Tekerj!

3636

Számtalan jele van annak, hogy a bringák egyre több embert mozgatnak meg. A Critical Mass csak a hab a tortán, a napsütéses szezonban bármerre megyünk, láthatjuk, hogy a bringával való közlekedés nemcsak divatos, de hatékony és tudatos módja az előbbre jutásnak. Városban vagy városon kívül, tóparton vagy falun egyaránt használható közlekedési eszköz. A biciklizés ráadásul az utóbbi években szorosan összekapcsolódott a környezet- és testtudatos gondolkodásmóddal. Hiszen aki kerékpárral közlekedik, nem bocsájt ki káros anyagot, edzi a testét, és közelebb kerül a környezetéhez. Arról nem beszélve, hogy jobb kedvű, hogy büszke és energiával telibb.

Békés bringázás

Számtalan megmozdulást szerveznek évről évre a világ bringásai, amelyek során felhívják a figyelmet a környezetvédelemre, az egészséges életmódra. Idén az egyik legnagyobb megmozdulás a Green Bikes For Peace lesz Európa számos országában. 2009. június 19-én Koperből indul el egy huszonöt fős biciklis banda, összesen öt országból, akik az olasz-szlovén határvonaltól Szlovénián keresztül körbetekerik a Római Birodalom keleti határvidékét, a limest. A pontos útvonal a következő városokat érinti: Koper - Trieszt - Gorizia - Ljubljana - (vonat) - Linz - Bécs - Pozsony - Győr - Budapest - Pécs. A cél, hogy zöld üzenetet vigyenek Európa egyesített népeinek, hiszen kétezer évvel ezelőtt is hasonlóan egységes volt Európa nagy része, és a mostani kultúránk alapjait adta az akkori Római Birodalom. Ma már önkéntesen csatlakoztunk az unióhoz, de éppolyan sokszínű és izgalmas, mint annak idején ez az európai "birodalom". A huszonöt fiatal bringás azt vállalta, hogy megvizsgálja az egységet, ami most jellemzi Európa ezen határát, társadalmi, gazdasági és persze környezeti szempontból. Mindezeket nyilván nem lehet megismerni úgy, hogy csak végigkerekeznek a limes vonalán, éppen ezért minden városban különböző programok lesznek, amelyek összehozzák őket az ott lakókkal. A túra egészét online nyomon lehet követni, hiszen a közvetítés folyamatos lesz egy fejkamera segítségével. A Green Bikes for Peace csapata a túra során akkumulátorokba gyűjti az energiát, hogy abból az egyes állomások főterén egy helyi banda koncertezhessen, így minden városban lesznek zenés mulatságok is. De talán a legizgalmasabb az a PET-palack hajó lesz, amelyet a szemetesbe szánt PET-palackokból építenek fel, majd Linznél a Dunába eresztenek. A hajócska csöndben ringva végigkíséri a bringások útját Bécsen, Pozsonyon és Győrön át, és a budapesti állomáson ér célba. A túrába bárhol be lehet kapcsolódni, sőt a fő cél, hogy minél több helyit bevonjanak a kerékpározás népszerűsítésébe, és ebbe a multikulturális happeningbe.

Munkára!

„Ősszel már eltekertünk a Holdig és vissza, tavasszal másik égitestet választunk, és reméljük, hogy ezúttal még többen segítenek abban, hogy elérjük a célt! Mielőtt bárki félreértené, nem űrutazást tervezünk, hanem a Bringázz a Munkába! kampányt népszerűsítjük“ – állt a szervezők felhívásában. Április 6-án indult a Magyar Kerékpáros Klub és a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közös szervezésében, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közreműködésével a Bringázz a Munkába! kampány, amelynek fő célja, hogy az egész országban népszerűsítse a kerékpározást és felhívja a figyelmet a fenntartható városi közlekedés kialakításának fontosságára. Regisztrálni és a csoport eredményét jegyezni a www.bringazzmunkaba.hu oldalon lehet. A regisztráció után a napi tekerések a közlekedési naplóban jegyezhetők. A honlapon az is nyomon követhető, hol tart a cégek és csapatok közötti verseny állása, hány kilométert tekertek a résztvevők, hány kilogramm szén-dioxidot és mennyi benzinpénzt spóroltak meg. A feladat, hogy április 6. és május 8. közötti időszakban legalább nyolcszor kell bringával munkába menni. Nem kérdés, hogy a cotcot szerkesztőségének az öt tagja közül négy rendszeresen bringával jár melóba (cotcot boy messze lakik). Én az elmúlt egy hét alatt elégettem több mint kétezer kalóriát, megtakarítottam közel háromezer forintnyi benzinpénzt, és huszonnégy kilogramm CO2-t nem bocsájtottam ki.

CM

Kedvencünk a Critical Mass. Hogy igazán hitelesek legyünk, hogy miért, hát álljon itt az a néhány sor, amely minket felültett a bringára: "Ha már jártál Grazban, Bécsben, Amszterdamban, Koppenhágában és más biciklis metropoliszokban, ledöbbentél a hibátlan betonon kijelölt biciklisávokon, megirigyelted a (szinte hihetetlen) kerékpáros dugót, fotóztattad magad a pároddal a pályaudvari 1000 biciklis tárolónál, kölcsönöztél 1 eurós bringát, letetted ott ahol akartad, láttál biciklistáknak mindig zöld lámpát, nem értetted miért adnak elsőbbséget az autók ha balkézről érkeztél, csodálkoztál a gyereküket hóesésben is biciklivel óvodába hordó anyukákon, a belvárosi busz orrára akasztható kerékpárokon, az utánfutó babakocsikon, a minden sarkon elhelyezett kerékpártárolókon, az öltönyben bicikliző üzletembereken, talán eszedbe jutott, hogy bárcsak te is egy ilyen városban élhetnél... Itt, mi, és most ezen dolgozunk. Arra készülünk, hogy ezeket az álmokat valóra váltsuk. Mindenkinek elmagyarázzuk, megértessük, és elvárjuk. Kérjük, és követeljük, ha tehetjük, kikényszerítsük. Egy hónapon át (de azután méginkább) szervezkedjünk, mozgósítsunk, nyilatkozzunk, hogy végre a mi kedvenc városunk is felbukkanjon a benzingőzből, és rámosolyogjon lakóira, akik nem csak autózásra használnák a tereit. Lehetünk tízezren, hogy elérjünk valamit, de lehetünk húszezren is, hogy mindent. El szeretnénk érni a kritikus tömeget. Tarts velünk, indulunk..."

Szép gondolat nem? Egyikőtök sem mondaná erre a képre, hogy köszi, inkább nem kér belőle! Elértük a tízezret, a húszat, sőt már a nyolcvanezret is, hiszen eddig a legtöbben a Critical Mass felvonuláson kicsit voltak csak kevesebben mint százezer. A legközelebbi menet vasárnap lesz április 19-én,  ami15 órakor indul a Tabánból. Gyülekezés 14 órától, de már délelőtt közös piknik lesz a Tabánban. Útvonal: Tabán - Erzsébet híd - Váci utca - Irányi utca - Ferenciek tere - Erzsébet híd - Attila út - Alagút - Lánchíd - Kossuth tér - Alkotmány utca - Bajcsy Zs. út - Andrássy út - Városliget Hossza 12 km, időtartama 2 és fél óra, 17 óra 30 perckor a szokásos, több tízezres bringaemeléssel zárul a Városligetben. Ha gyerkőcöd van, ráadásul pici, az sem para, mert babakocsis felvonulás is lesz, 15:30-tól gyülekeznek a mamák és papák a Kodály köröndön, majd a biciklisták mellett 16 órakor ők is elindulnak az Andrássy út járdáján, a Hősök terén keresztül a Városligeti parkba. De van egy hely, ahol minden kérdésre választ kapsz, ami csak valaha is felmerült benned a bringázással, a Critical Mass-szal kapcsolatban, itt olvass el mindent!

Divatos

Bringázni trendi, szexi és cool. Lehet csinálni szoknyában és öltönyben is, saruban és tűsarkúban, retiküllel és hátizsákkal. Kell egy jól működő bringa, fékekkel, lánccal, pedállal, kormánnyal és gyí! Persze nem árt beszerezni egy-egy biztonságot növelő tárgyat: kobakvédő sisakot, lámpát, prizmát, fényvisszaverőt, lakatot meg ezt-azt. Kedvenc városi piacunk, a Wasárnapi Művész Piac is a bringázás jegyében kínálja portékáit, az április 19-i vasárnapon. A Föld Napjához kapcsolódva, a Critical Mass felvonulással egy napon jelentkezik. A jeles ünnep alkalmából középpontban a bicikli és a recycling. A kutya mellett a bicikli a modern városlakó legjobb barátja, megérdemli hát, hogy a szezon kezdetén különös gonddal forduljunk felé. Az áprilisi WAMP biciklis stílustanácsadással és sok más kerékpáros extrával várnak minket. Egész nap lesz egy biciklisarok, ahol biciklistyling  lesz, találunk sok kiegészítőt, biciklis kütyüt és még bicikliszerelési tanácsadást is kapunk. Utóbbit ráadásul csajok magyarázzák csajoknak, elmondják, mit kell tenni, ha leesik a lánc, elszakad a fék, kattog a küllő, vagy hogyan kell nőiesen megúszni, hogy talpig olajosak legyünk. A srácok közben bringát szerelnek, vizsgálnak és "hitelesítenek". Láthatunk cangatörténeti kiállítást is, sőt lesz workshop is, újrahasznosítás témában.

Az a nagy helyzet, hogy bringázni jó, nagyon-nagyon jó. Mielőtt beülnénk a melóba letekerni néhány kilométert igazán frissítő, és várni azt a pillanatot, amikor újra nyeregbe pattanhatunk meló után, hát az valami remek!