Szépség

Arányos vagy, tehát szép!

3562

Sokszor tanakodtunk már azon, hogy mi tökéletesen szép. Mindig oda lyukadtunk ki, hogy mindenkinek más. Megközelítettük már a szépség lényegét evolúciós szemszögből, meghatároztuk már az önmagunkba vetett hiten keresztül, de valahogy mindig maradnak üres foltok, amelyeket igyekszünk betömni. A minap ráakadtunk agytekervényeink között az aranymetszés fogalmára, és rögtön le is vezettük, hogy ez bizony a szépség egyik kifejeződése. Már az egyiptomiak is használták a piramisépítészetben, aztán az ókori görögök, rómaiak, a matekban, az ábrázolásban, később da Vinci munkái mutatták meg a szépséget, amelyek mögött mindig az aranymetszés volt felfedezhető, és manapság a plasztikai sebészek is használják, kiszámolják, hogy előnyös-e nekünk a kis fitos orr, vagy jobb, ha a szemöldökünket varrják feljebb, hogy az aranymetszés szabályai szerint arányos, és ezáltal szép legyen az arcunk.

Sectio aurea

Az aranymetszés olyan arányosság, ami a művészeten, építészeten, zenén, költészeten kívül a természetben is megvan, természetes egyensúlyt teremtve ezzel a szimmetria és az aszimmetria között. A következőképp néz ki az aranyarány: egy szakasz vagy egy mennyiség aranymetszés szerinti felosztásakor a keletkező kisebb darab úgy aránylik a nagyobbhoz, mint a nagyobb az egészhez. A bűvös szám a phi vagyis a 0,618. Ez a tökéletes formai szépség, az esztétikum csúcsa, a harmónia, az egyensúly numerikus kifejezése. Ezt az arányszámot megtaláljuk az ókor építészeti remekin, a középkori és reneszánsz alkotásokon, sőt a magyar Szent Koronán, Bartók Béla bizonyos zeneműveiben, Dante Alighieri Isteni színjátékában, Kassák Lajos A ló meghal... kezdetű versében, de még a posztmodern Piet Mondrian is az abszolút harmónia vizuális képét kereste, így a négyzetes képein  megtalálható a 0,618-as számarány. Az aranymetszés arányait tartalmazó formák máig nagy esztétikai értékkel bírnak, számos területen - a tipográfiában vagy a fényképészetben - alkalmazzák őket.

Test

Leonardo da Vinci, a polihisztor megmérte az embert, sőt felvázolta csontvázának pontos arányait. Ő mutatta ki, hogy az embert alkotó építőkövek - tehát a csontok - arányszáma mindig a phi-t adja. Tehát minden ember egy élő aranymetszés. De a természetes testek garmadája hozza ezt az arányosságot, a méhkaptárban a csaj méhek száma a pasikéhoz mérten szintén a phi-t adja ki. A napraforgómagok csigavonalban ellenkeznek egymással, sorról-sorra, és a szomszédos sorok arányszáma mindig egyenlő 0,618-cal. A nautilusi kagylóhéj spiráljainak a méretei is úgy aránylanak egymáshoz, hogy ezt az isteni számot adják ki, de hozhatom példának a fenyőtobozokat vagy a csigaházat is. A természet elfogadottan tökéletest alkotott, és ezt igyekeznek az emberek is leutánozni, amikor a tökélyre törekszenek, olyan szabályként kezelik az aranymetszést, amelyet matematikailag bizonyítottnak, így elfogadottnak tartanak és használnak. Évezredek óta jelen van az emberi alkotásokban, így nem csoda, hogy mágikus eredetet tulajdonítanak neki. Ráadásul az aranymetszéssel kapcsolatban mindig jelen van a pentagramma mint szimbólum, és ez mágikus jelkép. Ha felrajzolunk egy ötszöget, automatikusan kiadják az oldalai a phi-t, ezért vált az aranymetszés szimbólumává is, a szépség, a tökéletesség, a szent nőiesség jelképe. Sok-sok pszichológus mondta ki az elmúlt században, hogy ez a szám nem holmi matematikai okoskodás, ugyanis vizsgálataik, tapasztalataik maximálisan igazolták, hogy a 0,618-as arányszám meghatározza, mi tetszik az embereknek.

Kimatekolt szépség

Egy vonzó test arányszáma minden esetben 0,618. Mindez azt jelenit, hogy a testünk hosszanti mérete úgy aránylik a köldökünk magasságához, mint a köldök-fejbúb távolságához. De mindezt széltében is megnézhetjük! Ha egy férfi végigmér, ami igazán tetszik neki az az, ha a csípő és derék aránya 0,618, különben nem annyira bizsereg a pasi. Furcsa ez a konkrét szám, ugye? Devendra Singh 1993-as kutatása szerint, ha ez az arányszám 0,1-del növekszik, akkor a női termékenység harminc százalékkal csökken. A kutatásban sovány nőknél, kövér nőknél, csak egy volt a lényeg, a varázsszám: 0,618. Lehet fogyni, lehet hízni, ez a varázsszám nem változik. Persze akkor sincs semmi gond, ha ez a szám, nem 0,618 rajtad, mivel a mai ember már nem vadember, inkább az arc alapján dönt. A női szépség mutatója a nőies arc: kerek pofi, magas homlok, ívelt szemöldök, kis orr, magasan elhelyezkedő, nem túl karakteres járomcsont, vastag ajkak, és pici, kerek áll. Ha négy vízszintes vonallal felosztjuk az arcunkat, egy vonal az álcsúcsnál, egy orr hegyén, a szemöldök vonalában és egy a hajtőnél, akkor az ezek által felosztott részek egyenlőek lesznek, egyformán magasak.

90-60-90

A szépség relatív fogalom, de mégis vannak méretek, amelyek közel állnak a tökéletességhez. Mit jelent a 90-60-90? kórusban jön a válasz: mell-derék-csípő. A nagy mellek szexuális vonatkozását nem kell túlzottan ragozni, a nagymellű nők szexuálisan aktívabbak, alkalmasabbak a csecsemő táplálására...nagyobb a szexuális vonzerejük. Mit üzen a keskeny derék? Jó hogy a szexhez van köze, egészen pontosan a termékenységhez. A karcsú derekú nő nem állapotos, ergo azt üzeni a pasiknak, hogy "Hello, termékenyíts meg!" A férfiak persze dekódolják a rejtett üzeneteket, mert tudat alatt mindenki termékeny nővel akar szexelni, hogy ha már széthintette a magvait, legyen eredményes a dolog. 90-es csípő: a csípő szintén a termékenységhez köthető, elég a Willendorf-i vénusz telt formáira gondolni. A széles csípőjű nő termékenyebb, könnyebben hordja ki a magzatot és könnyebben szül. Ilyen egyszerűen működnek a pasik, amire az évszázadok során mi nők csak rá-rátettünk egy lapáttal, elég, ha a fűzők idióta és egészségtelen divatjára gondolunk. Ez a ruhadarab - kínzóeszköz - ideális sziluettet kölcsönzött a viselőjének, slusszpoén, hogy a pasikat a kecses formákon felül, a kvázi megkötözött tehetetlen nő látványa is intenzíven ingerelte.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások