Divat

Neonparádé

3441

Már régóta sejthető, hogy újabb retrókorszak következik, és mivel az évek szépen telnek, ma már a nyolcvanas évek is retrónak számít, ami idén nyáron már megállíthatatlanul, minden téren begyűrűzik a divatba! Az utóbbi időben több területen is tapasztaltam a nyolcvanas évek visszatérését. Először is a francia Vogue 2008/2009-es összevont decemberi és januári számában láthattunk egy neonszínekkel, kopott magas derekú répafarmerrel, fém cipzáros bőrdzsekivel tarkított divatanyagot. A fotókat egy gyártelep-szerű helyen kapták lencsevégre, amiről nekem egyből a Flashdance ugrott be - valószínű nem véletlen az asszociáció. A második felismerés a körúton ért, mikor rövid időn belül a sokadik srác jött velem szembe neonszínű, magas szárú, vastag talpú Reebok cipőben - igen, igen, feltűnően elszaporodtak az ilyen stílusú lábbelik az utóbbi időben. Aztán betértem pár napja a H&M-be a Váci utcában, és mintha időutaztam volna... Csőfarmerek, amelyeken oldalt végig fűző van, cipzáros dzsekik, neonszínű felsők, kiegészítők és műszálas, fényes neonszínű leggingsek. A nyolcvanas évek trendjéből még elég erősen tör előre a farmer-farmerkabáttal párosítás, sok hírességet láthattunk ilyen szettben, és a divatmagazinok lapjairól sem hiányozhat a farmert farmerral trend. Aztán persze a már korábban kitárgyalt szakadt, koptatott fari is ultradivatos lesz a következő időszakban. A galériában összeszedtünk néhány mai, ám nyolcvanas éveket idéző darabokat, szetteket és kiegészítőket!

Mai nyolcvanasok itt!

Mi is volt a 80-as években?

A nyolcvanas évek közepén születtem, és szerintem még sok olvasó is, tehát saját emlék nem sok van, de utána lehet nézni pár a nyolcvanas évek divatjával kapcsolatos ténynek, így talán könnyebben megérthetjük a visszatérést, és könnyebben követhetjük egy-két elemét. Mint minden korstílusnál, itt is először a társadalmi hátteret kell megvizsgálni, így könnyen rájöhetünk, hogy miért is az adott stílus, divatirányzat volt menő. A nyolcvanas években az előző időszakokhoz képest nagyon fontossá vált a siker. A siker, amely az élet minden pontján megmutatkozik. A divat és a kor szépségideálja is ehhez a sikerkultuszhoz igazodott. A természetesség mindinkább háttérbe szorul, és a karrier, az anyagi eredményesség kerül előtérbe. A testépítés és az aerobik ekkor indult, és egycsapásra hatalmas rétegeknél lett népszerű sport. A szépen kidolgozott, karban tartott test azt üzente, hogy az adott személy nemcsak saját testének ura, hanem az élet számos másik területén is népszerű, sikeres ember.

Feszülős kis idomok

A testépítéshez és az aerobikhoz speciális ruhákat használtak, mint a színes, testhez simuló cicanadrágokat, bugyikat, dresszeket, fejpántokat és lábszármelegítőket. Ezek az elemek aztán szépen lassan a hétköznapi divatba is átmentek, és szokásos viseletekké, kiegészítőkké váltak. A farmer és a sportcipő például teljesen elfogadott öltözékké lett a legkülönfélébb alkalmakkor. A mozgás fontossága és a sportos testalkat miatt lehettek menők a több számmal nagyobb, túlméretezett pólók és pulóverek, amelyek szabad mozgást biztosítottak, és a nem éppen kisportolt alkatot is jótékonyan eltakarták. Street fashionben most is sok lányt láthatunk csőfarmerben és XXXL-es Adidas pulcsiban, vagy más sportmárkák pulóverében.

A hatvanas évekre jellemző Twiggy-s sziluett és az akkori nőideál teljesen háttérbe szorult, immár a gyengébbik nem is uralni akarta önnön testét. A védtelen, védelmet igénylő törékeny nő helyett erősnek és sikeresnek szerettek volna látszani. A nyolcvanas évekre az emancipációnak köszönhetően sok független nő lett, az egyenjogúsági törekvések háttérbe szorultak, hiszen úgy érezték, most már bármit elérhetnek, minden lehetőség adott. Az önmagukért folytatott küzdelem helyett inkább a békemozgalmak váltak fontossá, s a hirdetések is ekkor már inkább a nőket célozták meg, hiszen ők is potenciális, független fogyasztókká váltak. 1987-ben indultak először tényleg hatalmas, a a maiakhoz hasonló reklámhadjáratok. Egyre fontosabbá váltak a márkajelzések, amelyek feltűnően voltak elhelyezve a pólókra, pulóverekre, baseballsapkákra és kitűzőkre. Ez a mai nyolcvanas évek retróját idéző daraboknál is megfigyelhető.

Régi nyolcvanasok itt!

Popikonok

Az eddigiekhez képest mind szorosabban fonódott össze a divat és a popipar. Olyan sztárok voltak hatással a divatra, mint Madonna, Tina Turner vagy éppen a Roxette. Madonna nagyban hozzájárult az erős, energikus nőkép formálásához, népszerűvé válásához, hiszen klipjeiben, zenéjében ezt közvetítette a szövegekkel és nyíltan vállalt testével, még ha úgy is nézett ki, mint aki a turkálóból öltözködött. Ez volt az az időszak, amikor nem a mozi sztárjai, nem a mozifilmek, hanem sokkal inkább a tévé, a média, és ennek a műfajnak a sztárjai hatottak a divatra. A Miami Vice és a Dallas soha nem látott sikereket ért el, a Miami Vice nyomozóinak hanyag eleganciája megjelent a mindennapi öltözködésben is. Érdekesség, hogy ennek az évtizednek a divatja egy furcsa egyveleget képezett az elegáns, üzleti viselet és a sportos között. A nők kosztümjei egyre jobban hasonlítottak a férfiakéra, csökkentve így a nemi különbségből adódó szakadékot, a napközbeni üzleti viseletet este a nők szexi ruhákra cserélték.

Ciklámen és neonzöld

Az öltözködésre a nagyon harsány neon színek, mint a sárga, rózsaszín és a zöld voltak jellemzőek, ez is az aerobik mániából jött, ott voltak a dresszek feltűnő színűek. Később ezekből a neonszínekből a sportból átvándorolva készültek pólók, pulóverek, cipők és fényes, műszálas anyagból biciklis nadrágok. A neonszínű holmik tobzódnak a mai üzletek kínálatában, és a korábban háttérbe szorult teljesen fényes műszálas darabok újból megjelentek a polcokon. A neonszínekkel párhuzamosan a fekete bőrholmik is hódítottak, a H&M-ben és más fiatal lányoknak szóló üzletekben most is találunk ilyeneket. Érdekes, hogy bár a bőr menő volt, a bunda ebben az időben háttérbe szorult. A bunda már nem a csillogást, a gazdagságot jelképezte, hanem a természet divatból történő kizsákmányolását, az egyén egoizmusát. A szimmetria és az aszimmetria pedig egyszerre volt jelen a trendekben. A szigorú sziluettek, a széles vállak, a keskeny derék és a hosszú lábak nagyon fontossá váltak. Jellegzetes nyolcvanas évekbeli elem még a fém cipzár, melynek a húzókája gömb alakzatban végződött. A fém cipzár egyébként jelen volt a kabátokon, bőrdzsekiken, női miniruhákon, farmerek alján, szóval mindenhol, a funkciónélküliség senkit sem zavart, a lényeg, hogy minél több legyen a húzóka. Pamutból készült, szűk, testhez simuló, végig cipzáros ruhácskákat most is találunk az üzletekben.

Az uniszex cuccok is ekkor kezdtek elterjedni, a lányok és a fiúk öltözködése egyre jobban közelítette egymáshoz. A cipzáros farmerek mellett a koptatott nacik, a márványfarmerek is irtó sikkesek voltak. Magyarországra ebben az időben főleg Törökországból hoztak farmereket, Hencinek számos Casucci farmerje volt ebben az időben "törökből". Persze ez a nyolcassal kezdődő évtized sem múlhatott el retro nélkül, számos elem hódított az ötvenes évekből. A futurisztikus és avantgárd formák is nagy szerepet kaptak a nyolcvanas évek trendjében, s az egykori jampifrizurák is nyomultak, gondoljunk csak a Miami Vice sztárjainak sérójára.

A nagy divatvilág is átalakult ekkor többféle szempontból. Megjelentek a fekete modellek, mint például Iman Abdulmajid vagy Veronica Webb. Ekkor indult több tervező is, köztük Martin Margiela is. Martin Margiela kollekcióiban újra láthatunk mereven, eltúlzottan hangsúlyozott vállmegoldással készült ruhákat. A külföldiek mellett ekkor számos hazai tervező is előszeretettel irányította a figyelmet a vállakra, érdekes szabásvonalakkal, kialakításokkal. A nyolcvanas években Yves Saint Laurentet főleg festők ihlették meg, 1981-ben Matisse, 1988-ban pedig Picasso, de ez volt Jean-Paul Galutier évtizede is, aki 1985-ben Barbie, 1987-ben pedig a Francia dzsigoló címet viselő kollekcióját mutatta be. A divat egyre jobban nemzetközivé vált, a haute couture-nál sokkal fontosabbá váltak a pret-a-porter kollekciók.

Kapcsolódó cikkek:
Hozzászólások